Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Ulosottolaitoksen toimipaikkaverkostoa koskeva lausuntopyyntö
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/19841/2024
Vastausaika on päättynyt: 15.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Hallitusohjelman mukaan valtion tilaohjelmaa tehostetaan merkittävästi. Osana tuottavuus- ja tehostamistoimia kaikkia oikeusministeriön hallinnonalan virastoja on pyydetty arvioimaan keinoja mm. tilatehokkuuden parantamiseksi. Oikeusministeriö asetti Ulosottolaitokselle tulostavoitteeksi laatia suunnitelma toimipaikkaverkoston kehittämisestä. Ulosottolaitos on toimittanut oikeusministeriölle toimipaikkaverkon kehittämissuunnitelman, joka nyt lähetetään sellaisenaan lausunnolle.
Valtionhallinnossa on meneillään Valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistus 2030. Palvelu- ja toimitila-verkkouudistuksen tavoitteena on luoda yksi yhteinen valtionhallinnon ja Kelan asiakaspalveluverkko vuoteen 2030 mennessä ja tiivistää toimitilojen määrää joulukuussa 2021 hyväksytyn valtion toimitilastrategian mukaisesti. Palveluiden lähtökohtana on kattavat sähköiset asiointipalvelut, joita käyntiasiointi täydentää. Käyntiasiointi turvataan tulevaisuudessakin, yhdenvertaisuutta turvaavalla ja tehokkaalla tavalla.
Ulosottolaitoksella on laaja 64 toimipisteen toimipaikkaverkosto. Nykyisin 98% ulosottohakemuksista tulee vireille sähköisesti ja käyntiasiakkaiden määrä on hyvin vähäinen, keskimäärin 0-2 asiakasta päivässä suurimpia paikkakuntia lukuun ottamatta. Lisäksi Ulosottolaitoksen on toteutettava tulevina vuosina tuottavuussäästöjä. Toimipaikkaverkoston kehittäminen on merkittävässä roolissa taloudellisten säästöjen toteutuksessa. Säästövelvoitteet pyritään kohdistamaan muualle kuin ulosoton henkilöstöresursseihin, ja näin turvaamaan asiakkaille tarjottavan palvelun laatu. Ulosottolaitoksen palveluita tullaan edelleen kehittämään toimipaikkaverkoston muutoksen edellyttämällä tavalla.
Ulosottolaitoksen toimipaikkasuunnitelmassa on otettu huomioon, että valtion yhteiset toimitilat tulevat myös täydentämään ulosoton palveluverkostoa sieltä saatavilla etäpalveluyhteyksillä, joilla kansalainen saa yhteyden ulosottoviranomaiseen.
Valtionhallinnossa on meneillään Valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistus 2030. Palvelu- ja toimitila-verkkouudistuksen tavoitteena on luoda yksi yhteinen valtionhallinnon ja Kelan asiakaspalveluverkko vuoteen 2030 mennessä ja tiivistää toimitilojen määrää joulukuussa 2021 hyväksytyn valtion toimitilastrategian mukaisesti. Palveluiden lähtökohtana on kattavat sähköiset asiointipalvelut, joita käyntiasiointi täydentää. Käyntiasiointi turvataan tulevaisuudessakin, yhdenvertaisuutta turvaavalla ja tehokkaalla tavalla.
Ulosottolaitoksella on laaja 64 toimipisteen toimipaikkaverkosto. Nykyisin 98% ulosottohakemuksista tulee vireille sähköisesti ja käyntiasiakkaiden määrä on hyvin vähäinen, keskimäärin 0-2 asiakasta päivässä suurimpia paikkakuntia lukuun ottamatta. Lisäksi Ulosottolaitoksen on toteutettava tulevina vuosina tuottavuussäästöjä. Toimipaikkaverkoston kehittäminen on merkittävässä roolissa taloudellisten säästöjen toteutuksessa. Säästövelvoitteet pyritään kohdistamaan muualle kuin ulosoton henkilöstöresursseihin, ja näin turvaamaan asiakkaille tarjottavan palvelun laatu. Ulosottolaitoksen palveluita tullaan edelleen kehittämään toimipaikkaverkoston muutoksen edellyttämällä tavalla.
Ulosottolaitoksen toimipaikkasuunnitelmassa on otettu huomioon, että valtion yhteiset toimitilat tulevat myös täydentämään ulosoton palveluverkostoa sieltä saatavilla etäpalveluyhteyksillä, joilla kansalainen saa yhteyden ulosottoviranomaiseen.
Tausta
Ulosottolaitoksen esitys
Ulosottolaitoksen oikeusministeriölle 28.6.2024 toimittamassa esityksessä Ulosottolaitoksella olisi jatkossa 27 toimipaikkaa: Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kokkola, Kouvola, Kuopio, Kuusamo, Lahti, Lappeenranta, Maarianhamina, Mikkeli, Oulu, Pori, Raasepori, Rovaniemi, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Turku, Ylivieska, Vaasa ja Vantaa.
Lakkautettavaksi esitetään 37 toimipaikkaa: Forssa, Haapajärvi, Huittinen, Iisalmi, Ikaalinen, Inari, Jämsä, Järvenpää, Kangasala, Kankaanpää, Kauhajoki, Kemijärvi, Kristiinankaupunki, Kotka, Kuhmo, Lohja, Loimaa, Muonio, Mänttä-Vilppula, Nokia, Nurmes, Parainen, Pello, Pieksämäki, Pietarsaari, Porvoo, Pudasjärvi, Raahe, Rauma, Riihimäki, Salo, Sodankylä, Suomussalmi, Uusikaupunki, Valkeakoski, Varkaus ja Äänekoski.
Ulosottolaitoksen oikeusministeriölle 28.6.2024 toimittamassa esityksessä Ulosottolaitoksella olisi jatkossa 27 toimipaikkaa: Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kokkola, Kouvola, Kuopio, Kuusamo, Lahti, Lappeenranta, Maarianhamina, Mikkeli, Oulu, Pori, Raasepori, Rovaniemi, Savonlinna, Seinäjoki, Tampere, Turku, Ylivieska, Vaasa ja Vantaa.
Lakkautettavaksi esitetään 37 toimipaikkaa: Forssa, Haapajärvi, Huittinen, Iisalmi, Ikaalinen, Inari, Jämsä, Järvenpää, Kangasala, Kankaanpää, Kauhajoki, Kemijärvi, Kristiinankaupunki, Kotka, Kuhmo, Lohja, Loimaa, Muonio, Mänttä-Vilppula, Nokia, Nurmes, Parainen, Pello, Pieksämäki, Pietarsaari, Porvoo, Pudasjärvi, Raahe, Rauma, Riihimäki, Salo, Sodankylä, Suomussalmi, Uusikaupunki, Valkeakoski, Varkaus ja Äänekoski.
Tavoitteet
Oikeusministeriön lausuntopyyntö
Oikeusministeriö pyytää Ulosottolaitoksen esityksestä lausuntoja. Ministeriössä Ulosottolaitoksen toimipaikkaverkoston mahdollista kehittämistä arvioidaan vasta, kun nyt käynnistettävällä lausuntokierroksella saatava lausuntopalaute on käytettävissä. Arvioinnin pohjaksi lausunnoissa pyydetään esittämään perusteltuja näkemyksiä erityisesti Ulosottolaitoksen esityksen vaikutuksista kansalaisten asiointiin ja palveluihin ulosotossa sekä esityksessä alustavasti esitettyihin säästö- ja kustannusarvioihin.
Asian jatkovalmistelu lausuntokierroksen jälkeen
Lausuntokierroksen jälkeen oikeusministeriössä arvioidaan asiaa saadun lausuntopalautteen pohjalta ja oikeusministeri tekee päätökset asian mahdollisesta jatkovalmistelusta.
Oikeusministeriö pyytää Ulosottolaitoksen esityksestä lausuntoja. Ministeriössä Ulosottolaitoksen toimipaikkaverkoston mahdollista kehittämistä arvioidaan vasta, kun nyt käynnistettävällä lausuntokierroksella saatava lausuntopalaute on käytettävissä. Arvioinnin pohjaksi lausunnoissa pyydetään esittämään perusteltuja näkemyksiä erityisesti Ulosottolaitoksen esityksen vaikutuksista kansalaisten asiointiin ja palveluihin ulosotossa sekä esityksessä alustavasti esitettyihin säästö- ja kustannusarvioihin.
Asian jatkovalmistelu lausuntokierroksen jälkeen
Lausuntokierroksen jälkeen oikeusministeriössä arvioidaan asiaa saadun lausuntopalautteen pohjalta ja oikeusministeri tekee päätökset asian mahdollisesta jatkovalmistelusta.
Liitteet:
Ulosottolaitoksen toimipaikkaverkon kehittämissuunnitelma.pdf - Ulosottolaitoksen toimipaikkaverkon kehittämissuunnitelma
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään pe 15.11.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-palvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-palvelun verkkosivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Lisätietoa lausuntopalvelu.fi-palvelun käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected]. VAHVA-ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/19841/2024.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto oikeusministeriön kirjaamoon (kirjaamo.om(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/19841/2024.
Huomaattehan, että kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Oikeusministeriö ei maksa palkkiota pyydetyistä eikä annetuista lausunnoista.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-palvelun verkkosivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Lisätietoa lausuntopalvelu.fi-palvelun käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected]. VAHVA-ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/19841/2024.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto oikeusministeriön kirjaamoon (kirjaamo.om(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/19841/2024.
Huomaattehan, että kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Oikeusministeriö ei maksa palkkiota pyydetyistä eikä annetuista lausunnoista.
Valmistelijat
Lisätietoa asiasta antavat:
Kansliapäällikön sijainen, osastopäällikkö Antti Leinonen, [email protected], puh. 0295 150 264
Erityisasiantuntija Sami Korhonen, [email protected], puh. 0295 150 115
Kansliapäällikön sijainen, osastopäällikkö Antti Leinonen, [email protected], puh. 0295 150 264
Erityisasiantuntija Sami Korhonen, [email protected], puh. 0295 150 115
Jakelu:
Akaa | ||
Alajärvi | ||
Alavieska | ||
Alavus | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Asikkala | ||
Askola | ||
Aura | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Enonkoski | ||
Enontekiö | ||
Espoo - Esbo | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Eura | ||
Eurajoki | ||
Evijärvi | ||
Finanssiala ry | ||
Folktinget | ||
Forssa | ||
Haapajärvi | ||
Haapavesi | ||
Hailuoto | ||
Halsua | ||
Hamina | ||
Hankasalmi | ||
Hanko - Hangö | ||
Harjavalta | ||
Hartola | ||
Hattula | ||
Hausjärvi | ||
Heinola | ||
Heinävesi | ||
Helsinki - Helsingfors | ||
Hirvensalmi | ||
Hollola | ||
Honkajoki | ||
Huittinen | ||
Humppila | ||
Hyrynsalmi | ||
Hyvinkää | ||
Hämeenkyrö | ||
Hämeenlinna | ||
Ii | ||
Iisalmi | ||
Iitti | ||
Ikaalinen | ||
Ilmajoki | ||
Ilomantsi | ||
Imatra | ||
Inari | ||
Ingå - Inkoo | ||
Isojoki | ||
Isokyrö | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Jakobstad - Pietarsaari | ||
Janakkala | ||
Joensuu | ||
Jokioinen | ||
Joroinen | ||
Joutsa | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Juuka | ||
Juupajoki | ||
Juva | ||
Jyväskylä | ||
Jämijärvi | ||
Jämsä | ||
Järvenpää | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kaarina | ||
Kaavi | ||
Kajaani | ||
Kalajoki | ||
Kangasala | ||
Kangasniemi | ||
Kankaanpää | ||
Kannonkoski | ||
Kannus | ||
Karijoki | ||
Karkkila | ||
Karstula | ||
Karvia | ||
Kaskinen - Kaskis | ||
Kauhajoki | ||
Kauhava | ||
Kauniainen - Grankulla | ||
Kaustinen | ||
Keitele | ||
Kemi | ||
Kemijärvi | ||
Keminmaa | ||
Kempele | ||
Kerava | ||
Keuruu | ||
Kihniö | ||
Kimitoön - Kemiönsaari | ||
Kinnula | ||
Kirkkonummi - Kyrkslätt | ||
Kitee | ||
Kittilä | ||
Kiuruvesi | ||
Kivijärvi | ||
Kokemäki | ||
Kokkola - Karleby | ||
Kolari | ||
Konnevesi | ||
Kontiolahti | ||
Korsholm - Mustasaari | ||
Korsnäs | ||
Koski Tl | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby - Kruunupyy | ||
Kuhmo | ||
Kuhmoinen | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopio | ||
Kuortane | ||
Kurikka | ||
Kustavi | ||
Kuusamo | ||
Kyyjärvi | ||
Kärkölä | ||
Kärsämäki | ||
Lahti | ||
Laihia | ||
Laitila | ||
Lapinjärvi - Lappträsk | ||
Lapinlahti | ||
Lappajärvi | ||
Lappeenranta | ||
Lapua | ||
Larsmo - Luoto | ||
Laukaa | ||
Lemi | ||
Lempäälä | ||
Leppävirta | ||
Lestijärvi | ||
Lieksa | ||
Lieto | ||
Liminka | ||
Liperi | ||
Lohja - Lojo | ||
Loimaa | ||
Loppi | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Loviisa - Lovisa | ||
Luhanka | ||
Lumijoki | ||
Luumäki | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Luvia | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Malax - Maalahti | ||
Marttila | ||
Masku | ||
Merijärvi | ||
Merikarvia | ||
Miehikkälä | ||
Mikkeli | ||
Muhos | ||
Multia | ||
Muonio | ||
Muurame | ||
Mynämäki | ||
Myrskylä - Mörskom | ||
Mäntsälä | ||
Mänttä-Vilppula | ||
Mäntyharju | ||
Naantali | ||
Nakkila | ||
Nivala | ||
Nokia | ||
Nousiainen | ||
Nurmes | ||
Nurmijärvi | ||
Nykarleby - Uusikaarlepyy | ||
Närpes - Närpiö | ||
Oikeushallinnon Henkilökunta OHK ry | ||
Oikeushallinnon Toimihenkilöt JHL ry | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Orimattila | ||
Oripää | ||
Orivesi | ||
Oulainen | ||
Oulu | ||
Outokumpu | ||
Padasjoki | ||
Paimio | ||
Paltamo | ||
Pargas - Parainen | ||
Parikkala | ||
Parkano | ||
Pedersöre | ||
Pelkosenniemi | ||
Pello | ||
Perho | ||
Pertunmaa | ||
Petäjävesi | ||
Pieksämäki | ||
Pielavesi | ||
Pihtipudas | ||
Pirkkala | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Polvijärvi | ||
Pomarkku | ||
Pori | ||
Pornainen | ||
Porvoo - Borgå | ||
Posio | ||
Pudasjärvi | ||
Pukkila | ||
Punkalaidun | ||
Puolanka | ||
Puumala | ||
Pyhtää - Pyttis | ||
Pyhäjoki | ||
Pyhäjärvi | ||
Pyhäntä | ||
Pyhäranta | ||
Pälkäne | ||
Pöytyä | ||
Raahe | ||
Raisio | ||
Rantasalmi | ||
Ranua | ||
Raseborg - Raasepori | ||
Rauma | ||
Rautalampi | ||
Rautavaara | ||
Rautjärvi | ||
Reisjärvi | ||
Riihimäki | ||
Ristijärvi | ||
Rovaniemi | ||
Ruokolahti | ||
Ruovesi | ||
Rusko | ||
Rääkkylä | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saarijärvi | ||
Salla | ||
Salo | ||
Sastamala | ||
Sauvo | ||
Savitaipale | ||
Savonlinna | ||
Savukoski | ||
Seinäjoki | ||
Sievi | ||
Siikainen | ||
Siikajoki | ||
Siikalatva | ||
Siilinjärvi | ||
Simo | ||
Sipoo - Sibbo | ||
Siuntio - Sjundeå | ||
Sodankylä | ||
Soini | ||
Somero | ||
Sonkajärvi | ||
Sotkamo | ||
Sulkava | ||
Suomen Asianajajaliitto ry | ||
Suomen Kihlakunnanvoudit ry | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto SPJL | ||
Suomen Ulosottoylitarkastajat ja -tarkastajat ry | ||
Suomen velalliset ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomussalmi | ||
Suonenjoki | ||
Sysmä | ||
Säkylä | ||
Taipalsaari | ||
Taivalkoski | ||
Taivassalo | ||
Tammela | ||
Tampere | ||
Tervo | ||
Tervola | ||
Teuva | ||
Tohmajärvi | ||
Toholampi | ||
Toivakka | ||
Tornio | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turku - Åbo | ||
Tuusniemi | ||
Tuusula | ||
Tyrnävä | ||
Ulosottomiehet ry | ||
Ulvila | ||
Urjala | ||
Utajärvi | ||
Utsjoki | ||
Uurainen | ||
Uusikaupunki | ||
Vaala | ||
Vaasa - Vasa | ||
Valkeakoski | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaa - Vanda | ||
Varkaus | ||
Vehmaa | ||
Verohallinto | ||
Vesanto | ||
Vesilahti | ||
Veteli | ||
Vieremä | ||
Vihti | ||
Viitasaari | ||
Vimpeli | ||
Virolahti | ||
Virrat | ||
Vörå - Vöyri | ||
Ylitornio | ||
Ylivieska | ||
Ylöjärvi | ||
Ypäjä | ||
Ähtäri | ||
Äänekoski |