Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14717/2024
Vastausaika on päättynyt: 26.7.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi työvoimapalvelujen järjestämisestä annetun lain 83 ja 91 §:n muuttamisesta ja valmiuslain muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia (380/2023) ja valmiuslakia (1552/2011). Muutokset koskisivat palkkatuen myöntämistä kunnalle tai kuntayhtymälle. Esityksen mukaan työvoimaviranomainen voisi myöntää palkkatukea kunnalle tai kuntayhtymälle ainoastaan alentuneesti työkykyisen henkilön tai 60 vuotta täyttäneen pitkään työttömänä olleen henkilön palkkaamiseen. Palkkatuen myöntäminen kunnalle tai kuntayhtymälle ammatillisen osaamisen parantamiseen ei olisi enää mahdollista. Esityksessä ehdotetaan kuitenkin, että työvoimaviranomainen voisi myöntää palkkatukea Helsingin kaupungille siltä osin kuin työllistettävä henkilö työllistyisi sellaisiin tehtäviin, joista muualla Suomessa vastaa hyvinvointialue.
Valmiuslakiin tehtäisiin työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirrosta johtuvat viranomaisia ja työvelvollisuusrekisteriä koskevat muutokset.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia (380/2023) ja valmiuslakia (1552/2011). Muutokset koskisivat palkkatuen myöntämistä kunnalle tai kuntayhtymälle. Esityksen mukaan työvoimaviranomainen voisi myöntää palkkatukea kunnalle tai kuntayhtymälle ainoastaan alentuneesti työkykyisen henkilön tai 60 vuotta täyttäneen pitkään työttömänä olleen henkilön palkkaamiseen. Palkkatuen myöntäminen kunnalle tai kuntayhtymälle ammatillisen osaamisen parantamiseen ei olisi enää mahdollista. Esityksessä ehdotetaan kuitenkin, että työvoimaviranomainen voisi myöntää palkkatukea Helsingin kaupungille siltä osin kuin työllistettävä henkilö työllistyisi sellaisiin tehtäviin, joista muualla Suomessa vastaa hyvinvointialue.
Valmiuslakiin tehtäisiin työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirrosta johtuvat viranomaisia ja työvelvollisuusrekisteriä koskevat muutokset.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus uudistaa palkkatukea ja kohdistaa sitä erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Lisäksi hallitusohjelman mukaan työllisyysmäärärahoja alennetaan vuodesta 2024 alkaen ja laaditaan lakimuutokset vuodesta 2025 alkaen siten, että kuntien tehtävät vähenevät säästöä vastaavasti. Hallitusohjelman mukainen tavoiteltu säästön määrä on vuodesta 2025 alkaen 37 miljoonaa euroa vuodessa ja säästö kohdentuisi kuntien peruspalvelujen valtionosuuksiin.
Valmiuslaissa säädetään eräitä tehtäviä työvoimaviranomaiselle. Valmiuslaissa ei säädetä, mitä työvoimaviranomaisella kyseisessä laissa tarkoitetaan. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirron yhteydessä ei ole todettu, mitä työvoimaviranomaisella tarkoitetaan valmiuslaissa 1.1.2025 alkaen.
Valmiuslaissa säädetään eräitä tehtäviä työvoimaviranomaiselle. Valmiuslaissa ei säädetä, mitä työvoimaviranomaisella kyseisessä laissa tarkoitetaan. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirron yhteydessä ei ole todettu, mitä työvoimaviranomaisella tarkoitetaan valmiuslaissa 1.1.2025 alkaen.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti sopeuttaa julkisen talouden menoja. Tämän esityksen tavoitteena on saavuttaa kyseinen 37 miljoonan euron säästö. Lisäksi tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti uudistaa palkkatukea ja kohdistaa sitä erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Esityksen tavoitteena on lisäksi saattaa työvoimaviranomaista koskeva sääntely valmiuslaissa vastaamaan työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirron johdosta viranomaisissa tapahtuneita muutoksia.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 26.7.2024 Lausuntopalvelu.fi:n kautta.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoja asiassa antavat:
Johtava asiantuntija Ville Heinonen, [email protected], 28.6.2024 asti (palkkatuki)
Erityisasiantuntija Riku Hurme, [email protected], 19.7.2024 asti
Erityisasiantuntija Ahti Avikainen, [email protected], 22 - 26.7.2022
Säädösvalmisteluavustaja Jenni Markkanen, [email protected]
Johtava asiantuntija Ville Heinonen, [email protected], 28.6.2024 asti (palkkatuki)
Erityisasiantuntija Riku Hurme, [email protected], 19.7.2024 asti
Erityisasiantuntija Ahti Avikainen, [email protected], 22 - 26.7.2022
Säädösvalmisteluavustaja Jenni Markkanen, [email protected]
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
HUS - Helsingin ja uudenmaan hyvinvointialue | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keski-Uusimaan hyvinvointialue | ||
KEVA | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Työ- ja elinkeinohallinnon valtakunnallinen yhdistys THHL ry | ||
Työttömien keskusjärjestö ry | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet AMS | ||
Ålands landskapsregering |