Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - Lausuntopyyntö paloturvallisuuslaitteita koskevista sisäministeriön asetuksista

Begäran om utlåtande om inrikesministeriets förordningar om brandskyddsanordningar

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12842/2024

Vastausaika päättyy: 14.10.2024

Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Inledning
Inrikesministeriet begär om ett utlåtande om utkast till inrikesministeriets förordningar om 
•    brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar
•    handbrandsläckare
•    märkning och belysning av utrymningsvägar i byggnader
•    brandvarnare.

 
Bakgrund
Den nya lagen om vissa brandskyddsanordningar (191/2024) träder i kraft 1.1.2025, och samtidigt upphävs inrikesministeriets förordning om automatiska släckningsanläggningar (744/2000), inrikesministeriets förordning om handbrandsläckare (790/2001) och inrikesministeriets förordning om märkning och belysning av utrymningsvägar i byggnader (805/2005). Preliminära utkast till förordningar ingick i remissbehandlingen av regeringens propositionsutkast till lag om vissa brandskyddsanordningar, och den utlåtanderespons som man då mottagit har beaktats vid den fortsatta beredningen av förordningarna.

I 17 § i räddningslagen (379/2011) föreskrivs om skyldigheten att införskaffa och underhålla brandvarnare i bostäder, i inkvarteringslokaler samt vårdinrättningar och service- och stödboende. I och med ändringen av räddningslagen (436/2023) överförs ansvaret för att införskaffa och underhålla brandvarnare från innehavaren av en lägenhet till ägaren till en byggnad. Ändringen träder i kraft 1.1.2026. Det är nödvändigt att revidera inrikesministeriets förordning om placering och underhåll av brandvarnare (239/2009) så att de överensstämmer med de ändringar som gjorts i räddningslagen.

Syftet med förordningarna är att förtydliga och uppdatera bestämmelserna om brandskyddsanordningar samt att säkerställa att brandskyddsanordningarna är funktionsdugliga och lämpar sig för sitt ändamål. Detta bidrar till regeringsprogrammets mål att olyckor och eldsvådor förebyggs effektivt. Vid beredningen av förordningarna har beaktats också målsättningarna i regeringsprogrammet att lindra och göra regleringen av byggande smidigare.
 
Målsättningar

Inrikesministeriets förordning om brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar

Förordningen ges med stöd av lagen om vissa brandskyddsanordningar och räddningslagen. I lagen om vissa brandskyddsanordningar föreskrivs om kraven på brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar som installeras i byggnader samt arbeten för installation, underhåll och besiktning av anläggningarna. I förordningen preciseras de funktionella kraven på brandlarmanläggningar och automatiska släckanläggningar, innehållet i redogörelsen för den grundläggande karakteriseringen av anläggningen och innehållet i installationsbeviset. I förordningen preciseras även skyldigheten att underhålla anläggningar som föreskrivits i räddningslagen.

Utkastet till förordning var bifogat till regeringens proposition om lag om vissa brandskyddsanordningar (RP 106/2023 rd). I utkastet till förordning har därefter gjorts några små textjusteringar.

Förordningen bedöms inte ha betydande ekonomiska eller andra konsekvenser. Förordningen innehåller inte någon detaljerad reglering som höjer kravnivån. Detaljerna i regleringen minskas vilket lite lindrar regleringsbördan.

Avsikten är att förordningen träder i kraft samtidigt med lagen om vissa brandskyddsanordningar, det vill säga 1.1.2025.

Inrikesministeriets förordning om handbrandsläckare

Förordningen ges med stöd av lagen om vissa brandskyddsanordningar. I förordningen föreskrivs om produktkraven på handbrandsläckare genom att hänvisa till Europastandarden för handbrandsläckare SFS-EN 3-7. I förordningen finns bestämmelser om ett nationellt kompletterande krav på märkning av serviceintervall på handbrandsläckaren. I förordningen föreskrivs dessutom att handbrandsläckare avsedda för hushållsbruk kan ha en annan färg än röd enligt handbrandsläckarstandarden.

Att hänvisa till standarden SFS-EN 3-7 vad gäller produktkraven på handbrandsläckare överensstämmer med den förordning som upphävs och ändrar inte nuläget. Det bedöms att när även andra än röda handbrandsläckare får släppas ut på marknaden kan detta bidra till att produkterna för förstahandssläckning ökar i hushållen.

Avsikten är att förordningen träder i kraft samtidigt med lagen om vissa brandskyddsanordningar, det vill säga 1.1.2025.

Inrikesministeriets förordning om märkning och belysning av utrymningsvägar i byggnader

Förordningen ges med stöd av räddningslagen. I förordningen finns bestämmelser om i vilka byggnader och lokaler utrymningsvägarna ska markeras med utrymningsskyltar samt vilka slags märkningar och vilket slags belysning som är lämpliga. I förordningen preciseras även underhållsskyldigheten som föreskrivits i räddningslagen.

Innehållet i förordningen överensstämmer för det mesta med den förordning som upphävs och detta ändrar inte nuläget. Ändringarna är främst justeringar som preciserar regleringen eller revideringar som är nödvändiga till följd av att förordningarna ändras.

Förordningen bedöms inte ha betydande ekonomiska eller andra konsekvenser. Detaljerna i regleringen minskas vilket lite lindrar regleringsbördan.

Avsikten är att förordningen träder i kraft samtidigt med lagen om vissa brandskyddsanordningar, det vill säga 1.1.2025.

Inrikesministeriets förordning om brandvarnare

Förordningen ges med stöd av räddningslagen. I förordningen föreskrivs om ett tillräckligt antal brandvarnare och preciseras de krav som gäller installationen av brandvarnare.

Om antalet brandvarnare i bostäder föreskrivs på basis av våningsantalet och arealen på motsvarande sätt som i den gällande förordningen. Bestämmelserna som gäller placering av brandvarnare preciserar regleringen. Till övriga delar förenklas regleringen från den nuvarande. Förordningen antas förtydliga tillämpningen av regleringen. Förordningen har inga betydande ekonomiska konsekvenser.

Avsikten är att förordningen träder i kraft efter övergångsperioden för ändringarna i räddningslagen som gäller brandvarnare, det vill säga 1.1.2026.
 
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Vi ber att utlåtandet lämnas in senast 14.10.2024.
 
Svarsanvisningar för mottagare
Vi önskar att utlåtandena lämnas som svar på den begäran om utlåtande som publicerats på utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.

Även andra än de som nämns på sändlistan kan lämna in utlåtanden.

Den som vill lämna in ett utlåtande ska registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användning av utlåtandetjänsten finns på webbplats utlåtande.fi under Anvisningar > Bruksanvisningar. Du kan be om stöd för användningen av tjänsten på [email protected].

Om det inte är möjligt att lämna in ett utlåtande på utlåtande.fi, kan utlåtandet sändas per e-post till [email protected]. Ange som referens på utlåtandet diarienummer VN/12842/2024.

Vi ber de ministerier som använder VAHVA föra utlåtandet också under ärende VN/12842/2024 i VAHVA.

Alla inlämnade utlåtanden är offentliga och de publiceras på webbplatsen utlåtande.fi och inrikesministeriets projektsida.

 
Beredare
Mer information ger överingenjör Jaana Rajakko och konsultativ tjänsteman Kirsi Rajaniemi. E-postadresserna har formen [email protected]
 
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus / Ålands landskapsregering    
Alarm Control Alco Oy Ab    
Dekra Industrial Oy    
Elinkeinoelämän keskusliitto EK    
Enitest Oy    
Etelä-Karjala    
Etelä-Pohjanmaa    
Etelä-Savo    
Eurofins Expert Services Oy    
Finanssiala ry    
FINAS-akkreditointipalvelu    
Finnsecurity ry    
Helsinki    
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy    
Hätäkeskuslaitos    
Itä-Uusimaa    
Kainuu    
Kanta-Häme    
Kaupan Liitto ry    
Keski-Pohjanmaa    
Keski-Suomi    
Keski-Uusimaa    
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry    
Kiwa Inspecta    
Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry    
Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet    
Kymenlaakso    
Lappi    
Liikenne- ja viestintäministeriö    
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom    
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry    
Länsi-Uusimaa    
Maa- ja metsätalousministeriö    
Nuohousalan Keskusliitto ry    
Onnettomuustutkintakeskus    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Opetushallitus    
Palonilmaisualan yhdistys ry    
Paloturvallisuusliikkeiden liitto ry    
Pelastusopisto    
Pirkanmaa    
Pohjanmaa    
Pohjois-Karjala    
Pohjois-Pohjanmaa    
Pohjois-Savo    
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto    
Päijät-Häme    
Päivittäistavarakauppa ry    
Rakennustarkastusyhdistys RTY ry    
Rakennustuoteteollisuus RTT ry    
Sammutinhuoltoliikkeiden Liitto ry    
Satakunta    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
Sprinkleritekninen yhdistys ry    
Suomen Isännöintiliitto ry    
Suomen Kiinteistöliitto ry    
Suomen Kuntaliitto    
Suomen Omakotiliitto ry    
Suomen Paloinsinööriyhdistys SPIY ry    
Suomen Palokalustoliikkeiden Yhdistys ry    
Suomen Palopäällystöliitto ry    
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ry    
Suomen Vesilaitosyhdistys ry    
Suomen ympäristökeskus    
Suomen yrittäjät ry    
Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry    
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry    
Sähköinfo Oy    
Sähkösuunnittelijat NSS ry    
Säteilyturvakeskus    
Talotekninen teollisuus ja kauppa ry    
Teknisen Kaupan liitto ry    
Teknologiateollisuus ry    
Tulli    
Turva-alan yrittäjät ry    
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Vammaisfoorumi ry    
Vantaa ja Kerava    
Varsinais-Suomi    
Ympäristöministeriö    
Ämnesord

paloturvallisuus, rakennukset

paloilmoitin

sammutuslaitteisto

käsisammutin

palovaroitin