Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen suoritteiden maksullisuudesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/21949/2020-STM-1
Vastausaika on päättynyt: 6.11.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomaisen (jäljempänä Tietolupaviranomainen) suoritteista perittävät maksut määräytyvät valtion maksuperustelain (150/1992, jäljempänä maksuperustelaki) mukaan.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
Maksuperustelain 8 §:n mukaan maksujen tarkemmista perusteista tulee säätää asianomaisen ministeriön antamalla asetuksella.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet.
Tausta
Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019, jäljempänä toisiolaki) tuli voimaan 1.5.2019.
Sosiaali-ja terveysministeriö antoi 20.12.2019 ensimmäisen asetuksen (1500/2019) sosiaalija terveysalan tietolupaviranomaisen (Tietolupaviranomainen) suoritteiden maksullisuudesta ajalle 1.1.2020-31.12.2020.
Nyt on kyseessä sarjassaan toinen maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2021-31.12.2021.
Sosiaali-ja terveysministeriö antoi 20.12.2019 ensimmäisen asetuksen (1500/2019) sosiaalija terveysalan tietolupaviranomaisen (Tietolupaviranomainen) suoritteiden maksullisuudesta ajalle 1.1.2020-31.12.2020.
Nyt on kyseessä sarjassaan toinen maksuasetus, jossa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet ajalle 1.1.2021-31.12.2021.
Tavoitteet
Toisiolain tavoitteena on mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnassa sekä sosiaali- ja terveysalan ohjaus-, valvonta-, tutkimus- ja tilastotarkoituksessa tallennettujen henkilötietojen tehokas ja tietoturvallinen käsittely sekä niiden yhdistäminen Kansaneläkelaitoksen, Digi- ja väestötietoviraston, Tilastokeskuksen ja Eläketurvakeskuksen henkilötietoihin. Toisiolain tavoitteena on lisäksi turvata yksilön luottamuksensuoja sekä oikeudet ja vapaudet henkilötietoja käsiteltäessä. Lain tavoitteena on myös sujuvoittaa ja nopeuttaa olennaisesti tietojen käyttölupiin liittyvää käsittelyä ja keventää siihen liittyvää, rinnakkaisista lupamenettelyistä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja Lausuntopalvelu.fi 2/4 tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta, toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista. Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet vuodelle 2021.
Tietolupaviranomainen tai muu luvan myöntänyt viranomainen saa toisiolain 49 §:n perusteella periä maksun tietoluvasta ja tietopyyntöä koskevasta päätöksestä. Maksun määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa. Toisiolain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomainen saa periä korvauksen toisiolaissa tarkoitetun tietoluvan ja Lausuntopalvelu.fi 2/4 tietopyyntöä koskevan päätöksen mukaisten tietojen poimimisesta, toimittamisesta ja yhdistelystä, esikäsittelystä, pseudonymisoinnista ja anonymisoinnista sekä tietoturvallisen käyttöympäristön käytöstä. Lain 50 §:n mukaan Tietolupaviranomaisen korvausten määräytymisen perusteista säädetään maksuperustelaissa
Maksuperustelaissa säädetään valtion viranomaisten suoritteiden maksullisuuden ja suoritteista perittävien maksujen suuruuden yleisistä perusteista sekä maksujen muista perusteista. Lain 6 §:ssä säädetään julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista. Julkisoikeudellisella suoritteella tarkoitetaan lain 3 §:n mukaan valtion viranomaisen suoritetta, jonka kysyntä perustuu lakiin tai asetukseen ja jonka tuottamiseen viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus.
Lain 7 §:ssä säädetään muiden suoritteiden hinnoista. Pykälän 1 momentin mukaan viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden hinnoista päätetään liiketaloudellisin perustein.
Ehdotettavassa asetuksessa määritellään Tietolupaviranomaisen maksulliset suoritteet vuodelle 2021.
Linkit
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM138:00/2020 - Hankesivut Projektsida
Liitteet:
VN_21949_2020-STM-1 Toisio maksuasetus, luonnos_07102020.pdf - Asetusluonnos Utkast till förordning (på finska)
VN_21949_2020-STM-2 Toisio_maksuasetus, luonnos_07102020_sv.pdf - Utkast till förordning (på svenska)
VN_21949_2020-STM-1 Toisio maksuasetus_luonnos_08102020_PM.pdf - Perustelumuistioluonnos Utkast till motiveringspromemoria
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään 6.11.2020 mennessä
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voi lähettää myös osoitteeseen [email protected]. Saatteeseen pyydetään laittamaan diaarinumero VN/21949/2020-STM-1 ja säädösvalmisteluhankkeen tunniste STM138:00/2020. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivustolla ja hankerekisterissä. Lausuntopyyntö on nähtävissä myös sosiaali- ja terveysministeriön internetsivuilla osoitteessa http://stm.fi/lausuntopyynnot
Valmistelijat
Joni Komulainen
Hallitusneuvos
puh. +358 295 163 453
joni.komulainen(ät)stm.fi
Hallitusneuvos
puh. +358 295 163 453
joni.komulainen(ät)stm.fi
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Attendo | ||
Auria biopankki | ||
Business Finland | ||
Business Finland | ||
CSC Oy | ||
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies | ||
Eksote | ||
Eksote | ||
Eksote | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Eläketurvakeskus | ||
Eläketurvakeskus | ||
Essote | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
FCG | ||
FCG | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
FINBB – Biopankkien osuuskunta | ||
Findata | ||
FinnGen-hanke | ||
Helsingin biopankki | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hematologinen Biopankki | ||
HUS | ||
HUS | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Itä-Suomen AVI | ||
Itä-Suomen Biopankki | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopisto (Kuopio) | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kainuun sote | ||
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri | ||
Kela | ||
Kela | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Keski-Suomen biopankki | ||
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Kirjaamo, Etelä-AVI | ||
KPMG | ||
KPMG | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymsote | ||
Lapin AVI | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Lapin yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen AVI | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI | ||
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Lääkäriliitto | ||
Mehiläinen | ||
Mehiläinen | ||
NHG | ||
Nixu | ||
Nixu | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
OKM | ||
OM | ||
Oulun yliopisto | ||
Pellervon tutkimuslaitos | ||
Pihlajalinna | ||
Pirkanmaan shp | ||
Pohjois-Pohjanmaan shp | ||
Pohjois-Savon shp | ||
Pohjois-Suomen AVI | ||
Pohjois-Suomen biopankki | ||
Päijät-Hämeen shp | ||
Satakunnan shp | ||
Sitra | ||
Siun sote | ||
Sosnet | ||
Sosteri | ||
Sosteri | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Terveystalon Biopankki | ||
Tampereen biopankki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
TEM | ||
Terveystalo | ||
THL | ||
THL biopankki | ||
Tietosuojavaltuuten tsto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
TTL | ||
Turun yliopisto | ||
Vaasan shp | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valvira | ||
Varsinais-Suomen shp | ||
VATT | ||
Veripalvelun biopankki | ||
VM | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Åbo akademi |
Asiasanat
Findata maksut