Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö sosiaali- ja terveysministeriön asetuksesta Säteilyturvakeskuksen suoritteista perittävistä maksuista vuonna 2025
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/19003/2024
Vastausaika päättyy: 25.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Nykyinen sosiaali- ja terveysministeriön asetus Säteilyturvakeskuksen suoritteista perittävistä maksuista vuosina 2023–2024 (1277/2022) on ollut voimassa 1.1.2023 lukien ja sen voimassaoloaika päättyy 31.12.2024. Ehdotettu uusi asetus vastaisi pääosin voimassa olevaa asetusta. Asetuksen liitteessä säädettyjä maksuja kuitenkin esitetään pääsääntöisesti alennettavaksi. Asetus annettaisiin aiemmasta poiketen vain vuoden voimassaoloajalla 1.1.2025 lukien.
Tausta
Voimassa olevan asetuksen liitteessä säädetään valtion maksuperustelain 8 §:n nojalla minkä suuruisia maksuja Säteilyturvakeskuksen julkisoikeudellisista suoritteista voidaan periä säteilytoiminnan valvontaan liittyen. Maksujen suuruus on määritelty ottaen huomioon valtion maksuperustelain säännökset suoritteiden kustannusvastaavuudesta.
Vuonna 2023 asetuksen soveltamisalaan kuuluvien suoritteiden kustannusvastaavuus oli 119 %. Vuonna 2022 asetuksen soveltamisalaan kuuluvien suoritteiden kustannusvastaavuus oli 73 % ja vuonna 2021 70 %. Suoritteiden kustannusvastaavuuteen tulevaisuudessa liittyy huomattavia epävarmuuksia. Koska ei ole varmuutta, onko vuoden 2023 ylijäämäisyys poikkeavaa ja Säteilyturvakeskuksella on tiedossaan toisaalta kustannusten nousuja johtuen muun muassa uuden valvontajärjestelmän kehityksestä ja käyttöönotosta ja toisaalta kustannusten laskuja johtuen muun muassa toiminnan tehostamisesta, ehdotetaan asetusta annettavaksi aiemmista vuosista poiketen vain vuoden voimassaololla. Näin ollen maksujen suuruutta ja kustannusvastaavuutta voitaisiin arvioida vuonna 2025 uudelleen.
Ehdotetut muutokset hintoihin perustuvat Säteilyturvakeskuksen vuoden 2023 kustannusvastaavuuslaskelmaan sekä tavoitteeseen kattaa 100 % arvioiduista kustannuksista suoritemaksuilla. Asetuksen liitteen mukaisia maksuja ehdotetaan alennettavaksi pääsääntöisesti 12,3 % pyöristettynä lähimpään euroon. Kuitenkin taulukon 1.1. mukaisen suoritteen ”Uusi lupa – hammasröntgentoiminta, jossa käytetään panoraamatomografialaitetta tai hammasröntgenlaitetta, jolla kuvataan suun sisään asetettavalle kuvailmaisimelle” maksun suuruuteen ei ehdoteta muutoksia. Myös taulukon 1.1. mukainen ”Säteilyaltistuksen ja säteilylähteen luokat määräytyvät ionisoivasta säteilystä annetun valtioneuvoston asetuksen (1034/2018) nojalla. Maksu lupa-asiassa määräytyy sen luokan mukaan, josta peritään suurin maksu. Jos sama muutos koskee toiminnanharjoittajan eri lupia, peritään yhden luvan osalta edellä sanotun mukainen maksu ja 48 € jokaiselta seuraavalta muutoksen kohteena olevalta luvalta” säilyisi ennallaan.
Vuonna 2023 asetuksen soveltamisalaan kuuluvien suoritteiden kustannusvastaavuus oli 119 %. Vuonna 2022 asetuksen soveltamisalaan kuuluvien suoritteiden kustannusvastaavuus oli 73 % ja vuonna 2021 70 %. Suoritteiden kustannusvastaavuuteen tulevaisuudessa liittyy huomattavia epävarmuuksia. Koska ei ole varmuutta, onko vuoden 2023 ylijäämäisyys poikkeavaa ja Säteilyturvakeskuksella on tiedossaan toisaalta kustannusten nousuja johtuen muun muassa uuden valvontajärjestelmän kehityksestä ja käyttöönotosta ja toisaalta kustannusten laskuja johtuen muun muassa toiminnan tehostamisesta, ehdotetaan asetusta annettavaksi aiemmista vuosista poiketen vain vuoden voimassaololla. Näin ollen maksujen suuruutta ja kustannusvastaavuutta voitaisiin arvioida vuonna 2025 uudelleen.
Ehdotetut muutokset hintoihin perustuvat Säteilyturvakeskuksen vuoden 2023 kustannusvastaavuuslaskelmaan sekä tavoitteeseen kattaa 100 % arvioiduista kustannuksista suoritemaksuilla. Asetuksen liitteen mukaisia maksuja ehdotetaan alennettavaksi pääsääntöisesti 12,3 % pyöristettynä lähimpään euroon. Kuitenkin taulukon 1.1. mukaisen suoritteen ”Uusi lupa – hammasröntgentoiminta, jossa käytetään panoraamatomografialaitetta tai hammasröntgenlaitetta, jolla kuvataan suun sisään asetettavalle kuvailmaisimelle” maksun suuruuteen ei ehdoteta muutoksia. Myös taulukon 1.1. mukainen ”Säteilyaltistuksen ja säteilylähteen luokat määräytyvät ionisoivasta säteilystä annetun valtioneuvoston asetuksen (1034/2018) nojalla. Maksu lupa-asiassa määräytyy sen luokan mukaan, josta peritään suurin maksu. Jos sama muutos koskee toiminnanharjoittajan eri lupia, peritään yhden luvan osalta edellä sanotun mukainen maksu ja 48 € jokaiselta seuraavalta muutoksen kohteena olevalta luvalta” säilyisi ennallaan.
Tavoitteet
Ehdotuksen tavoite on, että Säteilyturvakeskuksen suoritteista perittävät maksut olisivat kustannusvastaavia vuonna 2025.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 25.11.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä sekä hankkeen sivuilla Hankeikkuna-palvelussa. Yksityishenkilöiden lausuntoja ei kuitenkaan automaattisesti julkaista Hankeikkuna-palvelussa. Jos yksityishenkilö haluaa, että hänen lausuntonsa julkaistaan myös Hankeikkunassa, hänen tulee lähettää tästä pyyntö osoitteeseen [email protected] ja mainita pyynnössä hankkeen tunniste VN/19003/2024.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä sekä hankkeen sivuilla Hankeikkuna-palvelussa. Yksityishenkilöiden lausuntoja ei kuitenkaan automaattisesti julkaista Hankeikkuna-palvelussa. Jos yksityishenkilö haluaa, että hänen lausuntonsa julkaistaan myös Hankeikkunassa, hänen tulee lähettää tästä pyyntö osoitteeseen [email protected] ja mainita pyynnössä hankkeen tunniste VN/19003/2024.
Valmistelijat
Jakelu:
Akava ry | ||
AvTEL Oy | ||
Borealis Polymers Oy | ||
Curium Finland Oy | ||
Cyber Solutions Finland Oy | ||
DEKRA Industrial Oy | ||
DNA Oyj | ||
Docrates Mehiläinen Syöpäsairaala | ||
Doseco Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry (ETL) | ||
Elisa Oyj | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy | ||
Fennovoima Oy | ||
Fingrid Oyj | ||
Fortum Oyj | ||
Hammas Hohde Oy | ||
Helen Oy | ||
Helsingin yliopisto | ||
HUS-Yhtymä | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Indmeas Oy Ab | ||
Inspecta Oy | ||
Istekki Oy | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kouvo Automation Oy | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat (KT) | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääketieteellinen Radioisotooppiyhdistys ry | ||
Lääkärikeskus Aava | ||
Lääkäripalveluyritykset ry | ||
Mehiläinen Oy | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Microsoft Oy | ||
Opetushallitus | ||
Oral Hammaslääkärit | ||
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy (OAMK) | ||
Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
PlusTerveys Oy | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
POHTO Oy | ||
Poliisihallitus | ||
Posiva Oy | ||
Puolustusvoimat Pääesikunta | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Ruokavirasto | ||
Sairaalafyysikot ry | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satasairaala | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sonar Oy | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) | ||
SSAB Europe Oy | ||
Stora Enso Oyj | ||
STTK ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Eläinlääkäriliitto ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kiviteollisuus Oy | ||
Suomen Kosmetologien Yhdistys ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Radiologiyhdistys ry | ||
Suomen Romukauppiaiden Liitto ry | ||
Suomen Röntgenhoitajat ry | ||
Suomen ympäristökeskus (Syke) | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Synlab Suomi Oy | ||
Säteilyturvakeskus (STUK) | ||
Säteilyturvallisuusneuvottelukunta | ||
Taitotalo (AEL-Amiedu Oy) | ||
Tecalemit Flow Oy | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuuden Voima Oyj (TVO) | ||
Terrafame Oy | ||
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Terveystalo Oy | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Työterveyslaitos (TTL) | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Ålands hälso- och sjukvård (ÅHS) |
Asiasanat
Säteilyturvakeskus
Säteily
maksuasetus
säteilytoiminta
strålningsverksamhet
Strålsäkerhetscentralen
avgifter för prestationer