Anna lausunto
Europpan unionin rikosoikeudellisen yhteistyön virastoa (Eurojust) koskevaa asetusta täydentävä lainsäädäntö
Vastausaika on päättynyt: 26.8.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Lissabonin sopimuksen tultua voimaan komissio antoi heinäkuussa 2013 Euroopan uninonin toiminnasta tehdyn sopimuksen 85 artiklaan perustuvan asetusehdotuksen Euroopan unionin rikosoikeudellisesta virastosta (Eurojust). Ehdotuksen tarkoituksena oli perustaa nykyisen neuvoston päätöksellä perustetun Eurojustin seuraajaksi uusi virasto ja säilyttää asetuksessa ne osat jotka ovat osoittautuneet tehokkaiksi Eurojustin hallinnossa ja toiminnassa, mutta samalla uudistaa viraston oikeudellista kehystä ja tehostaa sen toimintaa ja rakennetta. Asetus hyväksyttiin marraskuussa 2018 (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1727, annettu 14 päivänä marraskuuta 2018, Euroopan unionin rikosoikeudellisen yhteistyön virastosta (Eurojust) ja neuvoston päätöksen 2002/187/YOS korvaamisesta ja kumoamisesta. Asetusta sovelletaan 12 päivästä joulukuuta 2019 alkaen.
Oikeusministeriö asetti 18 päivänä lokakuuta 2018 työryhmän valmistelemaan kansallisiä säännöksiä, jotka täydentävät kyseistä neuvoston asetusta. Työryhmä luovutti mietintönsä 13.6.2019.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on tehdä Eurojustia koskevaan lainsäädäntöön asetuksen edellyttämät muutokset. Selkeyden vuoksi asetuksesta aiheutuvat lainsäädäntömuutokset ehdotetaan tehtäväksi kumoamalla voimassa oleva Eurojust-laki, ja säätämällä uusi asetusta täydentävä Eurojust-laki. Ehdotettavan uuden Eurojust-lain nimeksi tulisi laki Euroopan Unionin rikosoikeudellisen yhteistyön virastosta, joka vastaisi muotoilultaan esimerkiksi Europol-asetusta täydentävää lakia Euroopan unionin lainvalvontayhteistyövirastosta (214/2017). Ehdotettu laki vastaisi kuitenkin sisällöltään monelta osin voimassa olevaa lakia. Tätä voidaan pitää tarkoituksenmukaisena ottaen huomioon, että asiallisesti Eurojustin toimintaan ei ole uuden asetuksen myötä tulossa suuria muutoksia, eikä myöskään nykyisessä lainsäädännössä kansallisella tasolla ole ilmennyt mainittavia ongelmia.
Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2019. Uusi Eurojust-laki ehdotetaan tulemaan voimaan asetuksen tullessa sovellettavaksi 12.12.2019, tai mahdollisimman pian tämän jälkeen.
Keskeiset ehdotukset
Ehdotuksessa on pyritty selkiyttämään kansallisen jäsenen toimivaltaa koskevia säännöksiä. Lisäksi ehdotettavassa laissa selkiytettäisiin valtakunnansyyttäjän toimiston roolia Eurojustiin liittyvissä kansallisissa päätöksissä. Ehdotettavassa laissa ei voimassa olevasta laista poiketen säädettäisi enää Suomen edustajasta Eurojustin yhteisessä valvontaelimessä, sillä asetuksen mukaan henkilötietojen käsittelyn valvonta siirtyisi valvontaelimeltä Euroopan tietosuojavaltuutetulle.
Teknisenä muutoksena ehdotettavaan lakiin ei tulisi enää viittaussäännöksiä poliisin, rajavartiolaitoksen ja Tullin henkilötietojen käsittelyä koskeviin lakeihin sekä julkisuuslakeihin. Tämä ei kuitenkaan merkitsisi sisällöllistä muutosta sovellettavaan lainsäädäntöön. Samoin viittaus yhteisistä tutkintaryhmistä annettuun lakiin poistuisi, vaikka kyseisen lain Eurojustia koskevia säännöksiä edelleen kyseisessä laissa säädetyllä tavalla sovellettaisiin.
Asetus ei edellyttäisi muutosten tekemistä muihin lakeihin, jotka sisältävät Eurojustia koskevaa sääntelyä.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-778-6 - Linkki mietintöön
Liitteet:
OM_2019_37_Eurojust_asetus_lainsaadanto.pdf - Mietintö PDF-muodossa
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta
Ohjeet > Käyttöohjeet. Palveun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Jakelu:
Helsingin yliopisto / Professorit Sakari Melander ja Juha Raitio | ||
Auktorisoidut lakimiehet ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Helsingin syyttäjänvirasto | ||
Itä-Suomen syyttäjänvirasto | ||
Itä-Uudenmaan syyttäjänvirasto | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Landskapsåklagarämbetet i landskapet Åland | ||
Lapin syyttäjänvirasto | ||
Länsi-Suomen syyttäjänvirasto | ||
Länsi-Uudenmaan syyttäjävirasto | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Oulun syyttäjänvirasto | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan syyttäjänvirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Rajavartiolaitos | ||
RISE Keskushallintoyksikkö | ||
Salpausselän syyttäjänvirasto | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Suomen syyttäjänvirasto | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen lakimiesliitto | ||
Suomen syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tulli | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan käräjäoikeus |
Asiasanat
syyttäjälaitos, syyttäjä
Eurojust