Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö tieliikenteen automaation edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia koskevasta arviomuistiosta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12724/2021-LVM-98
Vastausaika on päättynyt: 17.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne liitteenä olevasta arviomuistiosta.
Valmistelu koskee Wienin kansainvälisen tieliikennesopimuksen muutoksen sallimia kansallisia säännöksiä, joiden avulla mahdollistetaan automaattisten ajoneuvojen käyttö yleisillä teillä siten, että perinteinen kuljettajavaatimus voidaan täyttää automaattisella ajojärjestelmällä.
Nykytilassa EU:ssa tyyppihyväksyttyä automaattista ajoneuvoa voi käyttää Suomessa yleisillä teillä, mutta ajoneuvolla on edelleen oltava kuljettaja, joka vastaa ajoneuvon liikkumisesta tiellä. Ehdotuksilla mahdollistetaan se, että ajoneuvon dynaamisesta hallinnasta vastaa automaattinen ajojärjestelmä, joko koko ajoneuvon kulkemalla matkalla tai osalla siitä. Keskeistä on vuosisataisen yksittäiseen henkilöön (kuljettajaan) kohdistuvan seuraamusjärjestelmän muutos siten, että jatkossa seuraamukset kohdistuvat automaattisen ajojärjestelmän taustalla olevaan organisaatioon.
Valmistelu koskee Wienin kansainvälisen tieliikennesopimuksen muutoksen sallimia kansallisia säännöksiä, joiden avulla mahdollistetaan automaattisten ajoneuvojen käyttö yleisillä teillä siten, että perinteinen kuljettajavaatimus voidaan täyttää automaattisella ajojärjestelmällä.
Nykytilassa EU:ssa tyyppihyväksyttyä automaattista ajoneuvoa voi käyttää Suomessa yleisillä teillä, mutta ajoneuvolla on edelleen oltava kuljettaja, joka vastaa ajoneuvon liikkumisesta tiellä. Ehdotuksilla mahdollistetaan se, että ajoneuvon dynaamisesta hallinnasta vastaa automaattinen ajojärjestelmä, joko koko ajoneuvon kulkemalla matkalla tai osalla siitä. Keskeistä on vuosisataisen yksittäiseen henkilöön (kuljettajaan) kohdistuvan seuraamusjärjestelmän muutos siten, että jatkossa seuraamukset kohdistuvat automaattisen ajojärjestelmän taustalla olevaan organisaatioon.
Tausta
Pääministeri Orpon hallitusohjelman mukaisesti hallitus edistää liikenne- ja logistiikka-alan digitalisaatiota ja automatisaatiota, uudenlaisten liiketoimintamallien syntymistä ja hyödyntämistä sekä liikennejärjestelmän tehokkuutta. Hallitusohjelmalla edistetään myös itseohjautuvien ajoneuvojen turvallista käyttöönottoa.
Tavoitteet
Arviomuistio tähtää hallituksen esitykseen, jolla hallitusohjelman kirjauksia toteutetaan tieliikenteen osalta siten, että varmistetaan liikenneturvallisuuden säilyminen hyvällä tasolla. Arviomuistio sisältää alustavien ehdotusten päälinjaukset. Lausuntokierroksella saadun palautteen avulla jatketaan valmistelua tavoitteena hallituksen esityksen antaminen eduskunnalle mahdollisesti syyskaudella 2025.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM032:00/2021 - Hankeikkuna: Tieliikenteen automaation sääntelyhanke
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM059:00/2019 - Liikenteen automaation lainsäädäntö- ja avaintoimenpidesuunnitelma
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 17.5.2024 vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös muut kuin lausuntopyynnön vastaanottajat voivat antaa lausuntonsa arviomuistiosta.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat Kirsi Miettinen (029 534 2570, [email protected]) ja Atte Riihelä (029 534 2181, [email protected]).
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
Ahola Transport | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Auto- ja Kuljetusalan työntekijäliitto AKT | ||
Autoalan Keskusliitto AKL | ||
Autokoululiitto | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ry | ||
Autoliitto | ||
Autotuojat ja –teollisuus | ||
CGI Suomi | ||
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus | ||
DB Schenker | ||
DNA | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elisa | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etlatieto | ||
Finnish Information Security Cluster | ||
Fintraffic | ||
Flou | ||
Forum Virium | ||
Haminan kaupunki | ||
HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu | ||
Hangon kaupunki | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun kauppakamari | ||
Helsingin Seudun Liikenne HSL | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki Institut for Information Technology HIIT | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Invalidiliitto | ||
ITS Finland | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kaupan liitto | ||
Kemianteollisuus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kokkolan kaupunki | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenrannan yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Liikenneturva | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Linja-autoliitto | ||
Logistiikkayritysten liitto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Meri-Lapin joukkoliikenne | ||
Metropolia | ||
Metsä Group | ||
Metsäteho | ||
Metsäteollisuus | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Naantalin kaupunki | ||
Neste | ||
Nurminen Logistics | ||
Ohjelmistoyrittäjät | ||
Oikeusministeriö | ||
Open Knowledge Finland | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Oy Matkahuolto Ab | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Palvelualojen työnantajat PALTA | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Porvoon kaupunki | ||
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU | ||
Posti Oy | ||
Puolustusministeriö | ||
Raahen kaupunki | ||
Raaseporin kaupunki | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rakennusliitto | ||
Rakennusteollisuus | ||
Ramboll | ||
Rauman kaupunki | ||
Remoted | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Salon kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Sisäministeriö | ||
Sitowise | ||
Sitra | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Stora Enso | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taksiliitto | ||
Tampereen ammattikorkeakoulu | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus | ||
Telia Finland | ||
THL | ||
Tieke | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tornion kaupunki | ||
Traficon | ||
Tulli | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työtehoseura | ||
Ulkoministeriö | ||
Unikie | ||
UPM Kymmene | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uusikaupunki | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtionvarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Vedia | ||
VR Group | ||
Väylävirasto | ||
Yleinen Toimialaliitto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
tieliikenne
tieliikenneturvallisuus
tieliikenteen automaatio