Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi luottotietolain, maksupalvelulain 86 §:n ja rikosrekisterilain 4 a §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7796/2019
Vastausaika on päättynyt: 10.7.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
EU:n tietosuojasääntelyä on uudistettu ja sen seurauksena kansallista sääntelyä on tullut muuttaa vastaamaan tätä EU-sääntelyä. EU-tasolla on hyväksytty yleinen tietosuoja-asetus eli Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679 luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja rikosasioiden tietosuojadirektiivi eli Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2016/680 luonnollisten henkilöiden suojelusta toimivaltaisten viranomaisten suorittamassa henkilötietojen käsittelyssä rikosten ennalta estämistä, tutkimista, paljastamista tai rikoksiin liittyviä syytetoimia tai rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanoa varten sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta. Rikosasioiden tietosuojadirektiivin mukaan sen noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset on tullut antaa ja julkaista viimeistään 6. toukokuuta 2018. Yleisen tietosuoja-asetuksen soveltaminen alkoi 25. toukokuuta 2018.
Yleinen tietosuoja-asetus sekä tietosuojalaki (1050/2018) ja laki henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä (1054/2018), jolla pannaan täytäntöön rikosasioiden tietosuojadirektiivi, ovat henkilötietojen käsittelyyn sovellettavat yleissäädökset. Yleislakien lisäksi henkilötietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä on runsaasti erityislaeissa, mukaan lukien luottotietolaki (527/2007), maksupalvelulaki (290/2010) ja rikosrekisterilaki (770/1993).
Luottotietolain ja maksupalvelulain muutostarpeita on arvioitu oikeusministeriön asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä oli arvioida EU:n uuden tietosuojasääntelyn edellyttämiä muutoksia oikeusministeriön hallinnonalan lakeihin. Työryhmän toimikausi päättyi 31.12.2018. Työryhmä laati luonnokset EU-sääntelyn edellyttämistä välttämättömistä lainmuutoksista. (Asiaan liittyvät tarkemmat tiedot löytyvät valtioneuvoston hankerekisteristä numerolla OM023:00/2018.)
Luottotietolain ja maksupalvelulain osalta tietosuojasääntelyn edellyttämät muutokset edellyttivät lisävalmistelua. Lisäksi rikosrekisterilaissa on havaittu tietosuojalainsäädännön kanssa ristiriidassa oleva säännös, joka koskee oikeutta luovuttaa tietoja poikkeustapauksessa henkilön luotettavuuden selvittämiseksi. Näitä koskevista muutosehdotuksista on laadittu luonnos hallituksen esitykseksi.
Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.
Yleinen tietosuoja-asetus sekä tietosuojalaki (1050/2018) ja laki henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä (1054/2018), jolla pannaan täytäntöön rikosasioiden tietosuojadirektiivi, ovat henkilötietojen käsittelyyn sovellettavat yleissäädökset. Yleislakien lisäksi henkilötietojen käsittelyä koskevaa sääntelyä on runsaasti erityislaeissa, mukaan lukien luottotietolaki (527/2007), maksupalvelulaki (290/2010) ja rikosrekisterilaki (770/1993).
Luottotietolain ja maksupalvelulain muutostarpeita on arvioitu oikeusministeriön asettamassa työryhmässä, jonka tehtävänä oli arvioida EU:n uuden tietosuojasääntelyn edellyttämiä muutoksia oikeusministeriön hallinnonalan lakeihin. Työryhmän toimikausi päättyi 31.12.2018. Työryhmä laati luonnokset EU-sääntelyn edellyttämistä välttämättömistä lainmuutoksista. (Asiaan liittyvät tarkemmat tiedot löytyvät valtioneuvoston hankerekisteristä numerolla OM023:00/2018.)
Luottotietolain ja maksupalvelulain osalta tietosuojasääntelyn edellyttämät muutokset edellyttivät lisävalmistelua. Lisäksi rikosrekisterilaissa on havaittu tietosuojalainsäädännön kanssa ristiriidassa oleva säännös, joka koskee oikeutta luovuttaa tietoja poikkeustapauksessa henkilön luotettavuuden selvittämiseksi. Näitä koskevista muutosehdotuksista on laadittu luonnos hallituksen esitykseksi.
Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.
Liitteet:
HE_luonnos_13.5.2020.pdf - Hallituksen esityksen luonnos
LIITE_HE_luonnos.pdf - Rinnakkaisteksti
RP_utkast_13.5.2020.pdf - Utkast till regeringsproposition
BILAGA_RP_utkast.pdf - Paralleltext
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään 10.7.2020.
Vastausohjeet vastaanottajille
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi luottotietolain, maksupalvelulain 86 §:n ja rikosrekisterilain 4 a §:n muuttamisesta. Taloudellisten vaikutusten arviointia on tarkoitus tarkentaa lausuntopalautteen perusteella. Lausunnonantajia pyydetään ottamaan kantaa erityisesti esityksen yritysvaikutuksiin.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat lainsäädäntöneuvos Virpi Koivu p. 02951 50071 ja erityisasiantuntija Jassi Saurio, p. 02951 50235, ([email protected])
Jakelu:
Ab Compass Card Oy Ltd | ||
Bisnode Finland Oy | ||
Checkout Finland Oy | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Electronic Frontier Finland (Effi ry) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
ePassi Clearing Oy | ||
Euteller Oy | ||
Fellow Finance Oyj | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Holvi Payment Services Oy | ||
Kaupan liitto ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
MobilePay Finland Oy | ||
Oikeuskanslerin virasto | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Open Knowledge Finland | ||
Paytrail Oyj | ||
Prasos Oy | ||
St1 Finance Oy | ||
Suomen Asiakastieto Oy | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svea Payments Oy | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE | ||
Valtioneuvoston lainsäädännön arviointineuvosto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vauraus Suomi Oyj | ||
Verifone Finland Oy | ||
Ålands landskapsregering |