Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Selvitys kotimaisen audiovisuaalisen sisällöntuotannon rahoituspohjan vahvistamisen uusista mahdollisuuksista
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/2178/2020
Vastausaika on päättynyt: 4.9.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Uudistettu audiovisuaalisia mediapalveluja koskeva AVMS-direktiivi[1] hyväksyttiin 14.11.2018. Direktiivi tulee saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä 21 kuukauden kuluessa sen voimaantulosta.
Direktiivin 13 artiklan 2 kohta avaa jäsenvaltioille mahdollisuuden laajentaa itsenäisten eurooppalaisten audiovisuaalisten tuotantojen rahoituspohjaa[2]. Rahoitusvelvoite voidaan asettaa mediapalveluiden tarjoajille, jotka ovat sijoittautuneet muihin jäsenvaltioihin, mutta joiden kohdeyleisöt sijaitsevat jäsenvaltion alueella. Monissa maissa pohditaan direktiivin hyödyntämistä, oman maan sisällöntuottajien ja jakelijoiden aseman vahvistamiseksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti kartoittaa kyseisen kohdan soveltamiseen liittyvät suunnitelmat muissa EU:n jäsenvaltioissa ja selvittää keskeisten kotimaisten mediapalvelujen tarjoajien näkemykset velvoitteen ulottamisesta Suomeen.
Direktiivin 13 artiklan 2 kohta avaa jäsenvaltioille mahdollisuuden laajentaa itsenäisten eurooppalaisten audiovisuaalisten tuotantojen rahoituspohjaa[2]. Rahoitusvelvoite voidaan asettaa mediapalveluiden tarjoajille, jotka ovat sijoittautuneet muihin jäsenvaltioihin, mutta joiden kohdeyleisöt sijaitsevat jäsenvaltion alueella. Monissa maissa pohditaan direktiivin hyödyntämistä, oman maan sisällöntuottajien ja jakelijoiden aseman vahvistamiseksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti kartoittaa kyseisen kohdan soveltamiseen liittyvät suunnitelmat muissa EU:n jäsenvaltioissa ja selvittää keskeisten kotimaisten mediapalvelujen tarjoajien näkemykset velvoitteen ulottamisesta Suomeen.
[1] https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2018/1808/oj
[2] AVMS-direktiivin 13 artiklan 2 kohdan mukaisesti jäsenvaltiot voivat eurooppalaisen sisällön edistämiseksi halutessaan velvoittaa lainkäyttövaltaansa kuuluvat mediapalvelun tarjoajat osallistumaan eurooppalaisten teosten tuotannon rahoitukseen esimerkiksi sisältöön tehtävien suorien sijoitusten ja kansallisiin rahastoihin suoritettavien osuuksien avulla. Jos edellä tarkoitettu rahoitusvelvoite asetetaan kotimaisille mediapalvelun tarjoajille, jäsenvaltio voi asettaa vastaavan velvoitteen osallistua eurooppalaisten teosten tuotannon rahoitukseen myös sellaisille mediapalvelun tarjoajille, joiden kohdeyleisöt sijaitsevat sen alueella mutta jotka ovat sijoittautuneet muihin jäsenvaltioihin. Rahoitusosuuksien on oltava oikeasuhteisia ja syrjimättömiä.
Tausta
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamiseksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 98/2020).
Esityksellä täytäntöönpannaan kansallisesti eurooppalaisesta sähköisen viestinnän säännöstöstä annettu direktiivi (teledirektiivi) sekä audiovisuaalisia mediapalveluita koskevan direktiivin (AVMS-direktiivi) muutokset. Esitys ei sisällä ehdotusta koskien AVMS direktiivin 13 artiklan 2 kohdan mahdollistamia velvoitteita. Jäsenvaltioiden on annettava viimeistään 19.12.2021 sekä sen jälkeen kahden vuoden välein komissiolle kertomus 13 artiklan 2 kohdan täytäntöönpanosta.
Esityksellä täytäntöönpannaan kansallisesti eurooppalaisesta sähköisen viestinnän säännöstöstä annettu direktiivi (teledirektiivi) sekä audiovisuaalisia mediapalveluita koskevan direktiivin (AVMS-direktiivi) muutokset. Esitys ei sisällä ehdotusta koskien AVMS direktiivin 13 artiklan 2 kohdan mahdollistamia velvoitteita. Jäsenvaltioiden on annettava viimeistään 19.12.2021 sekä sen jälkeen kahden vuoden välein komissiolle kertomus 13 artiklan 2 kohdan täytäntöönpanosta.
Tavoitteet
Selvityksen toimeksiannossa kirjattiin selvitykselle seuraavat kolme tavoitetta:
Eurooppalainen tilanne
Selvittää direktiivin 13 artiklan 2 kohdan mahdollinen soveltaminen ja sitä koskevat suunnitelmat ja valmistelut muissa EU:n jäsenvaltioissa. Erityisesti tuli selvittää, mitkä ovat suunnitelmat ja valmistelut muissa Pohjoismaissa.
Tavoitteena on, että kerätyn tiedon avulla voidaan arvioida ja identifioida mahdollisuuksia toimeenpanna direktiivin 13 artiklan 2 kohta sellaisin keinoin, että ne olisivat kotimaisten av-sisältöjen tuotantoon investoivien toimijoiden kannalta kohtuullisia.
Eurooppalainen tilanne
Selvittää direktiivin 13 artiklan 2 kohdan mahdollinen soveltaminen ja sitä koskevat suunnitelmat ja valmistelut muissa EU:n jäsenvaltioissa. Erityisesti tuli selvittää, mitkä ovat suunnitelmat ja valmistelut muissa Pohjoismaissa.
Kotimaisten toimijoiden näkemykset ja investointien volyymi
Kartoittaa keskeisten kotimaisten mediapalvelun tarjoajien näkemyksiä direktiivin mahdollistaman velvoitteen ulottamisesta myös Suomeen sekä selvittää samassa yhteydessä mahdollisuuksien mukaan em. toimijoiden kotimaiseen ja eurooppalaiseen sisältöön tekemien investointien volyymia.Suomalaiset toteuttamismallit
Analysoida kyseisen artiklan kohdan Suomessa tapahtuvan soveltamisen toteuttamismahdollisuuksia, vaikutuksia ja hyötyjä/haittoja sekä kuvata mahdollisia toteuttamismalleja ulkomaiset esikuvat huomioon ottaen.Tavoitteena on, että kerätyn tiedon avulla voidaan arvioida ja identifioida mahdollisuuksia toimeenpanna direktiivin 13 artiklan 2 kohta sellaisin keinoin, että ne olisivat kotimaisten av-sisältöjen tuotantoon investoivien toimijoiden kannalta kohtuullisia.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-891-5 - Julkaisu: Selvitys kotimaisen audiovisuaalisen sisällöntuotannon rahoituspohjan vahvistamisen uusista mahdollisuuksista
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 4.9.2020.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet, Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet, Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
kulttuuriasiainneuvos Laura Mäkelä. OKM, puh. +358 40 534 4753
Jakelu:
AALTO | ||
APFI | ||
AVEK.KOPIOSTO | ||
BUSINESSFINLAND | ||
Discovery | ||
DNA | ||
EK | ||
ELISA | ||
FILMIKAMARI | ||
JOURNALISTILIITTO | ||
KAVI | ||
KOPIOSTO | ||
LVM | ||
MEDIALIITTO | ||
MTV | ||
NAYTTELIJALIITTO | ||
REGERINGEN | ||
SANOMA | ||
SELO | ||
SES | ||
SUNKLO | ||
Telia | ||
TEM | ||
TEME | ||
VM | ||
YLE |
Asiasanat
elokuva, av-ala
audiovisuaaliset mediapalvelut
rahoitusjärjestelmät