Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Hallituksen esitys laiksi huumausainelain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/33337/2021
Vastausaika on päättynyt: 12.7.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi huumausainelain muuttamisesta.
Esitysluonnoksen käännöstyö on viivästynyt. Ruotsinkielinen versio lähetetään lausuntokierrokselle niin pian kuin mahdollista, ja lausuntoaika tulee olemaan yhtä pitkä kuin suomenkielisellä versiolla. / Översättningen av propositionsutkastet har fördröjts. Den svenskspråkiga versionen sänds på remiss så snart som möjligt, och remisstiden kommer att vara lika lång som den finskspråkiga versionen.
Esitysluonnoksen käännöstyö on viivästynyt. Ruotsinkielinen versio lähetetään lausuntokierrokselle niin pian kuin mahdollista, ja lausuntoaika tulee olemaan yhtä pitkä kuin suomenkielisellä versiolla. / Översättningen av propositionsutkastet har fördröjts. Den svenskspråkiga versionen sänds på remiss så snart som möjligt, och remisstiden kommer att vara lika lång som den finskspråkiga versionen.
Tausta
Hallituksen esitys kytkeytyy pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelman strategiseen kokonaisuuteen 3.6 ”Oikeudenmukainen, yhdenvertainen ja mukaan ottava Suomi” ja siinä mainittuihin tavoitteisiin hyvinvoinnin edistämisestä ja eriarvoisuuden vähentämisestä. Hallitusohjelman tavoitteena on muun muassa riippuvuuksien vähentäminen ja nuorten päihteiden käyttöön puuttuminen.
Esityksen valmisteluun ovat johtaneet myös valvontaviranomaisten tunnistamat tarpeet selkiyttää hampun viljelyn asemaa. Lisäksi kiinnostus hamppukasvia kohtaan on kasvanut sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa, mutta raja laillisen ja kielletyn hampunviljelyn välillä ei ole riittävän selvä.
Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä. Valmistelua varten ei ole perustettu erillistä työryhmää, mutta esitystä on valmisteltu yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan sekä Fimean kanssa.
Esitysluonnos pohjautuu osittain versioon, joka oli lausuntokierroksella viime vuonna. Esitysluonnosta on muokattu aiemmin saadun lausuntopalautteen pohjalta. Keskeisimmät muutokset verrattuna aiemmin lausunnoilla olleeseen versioon ovat seuraavat:
- myös sellaisten hampun viljelijöiden, jotka hakevat viljelylle EU:n maataloustukea, olisi tehtävä viljelystä etukäteen ilmoitus Fimealle
- hampun kasvinjalostus mahdollistettaisiin säätämällä se luvanvaraiseksi.
Pyydämme ottamaan huomioon, että osa esitykseen sisältyvistä säännöksistä on kirjoitettu siinä muodossa, jossa ne ovat eduskunnan vastauksessa EV 50/2022 vp.
Esityksen valmisteluun ovat johtaneet myös valvontaviranomaisten tunnistamat tarpeet selkiyttää hampun viljelyn asemaa. Lisäksi kiinnostus hamppukasvia kohtaan on kasvanut sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa, mutta raja laillisen ja kielletyn hampunviljelyn välillä ei ole riittävän selvä.
Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä. Valmistelua varten ei ole perustettu erillistä työryhmää, mutta esitystä on valmisteltu yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan sekä Fimean kanssa.
Esitysluonnos pohjautuu osittain versioon, joka oli lausuntokierroksella viime vuonna. Esitysluonnosta on muokattu aiemmin saadun lausuntopalautteen pohjalta. Keskeisimmät muutokset verrattuna aiemmin lausunnoilla olleeseen versioon ovat seuraavat:
- myös sellaisten hampun viljelijöiden, jotka hakevat viljelylle EU:n maataloustukea, olisi tehtävä viljelystä etukäteen ilmoitus Fimealle
- hampun kasvinjalostus mahdollistettaisiin säätämällä se luvanvaraiseksi.
Pyydämme ottamaan huomioon, että osa esitykseen sisältyvistä säännöksistä on kirjoitettu siinä muodossa, jossa ne ovat eduskunnan vastauksessa EV 50/2022 vp.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on selkiyttää hampun viljelyn asemaa ja sadon sallittuja käyttötarkoituksia. Tällä tavoin pyritään ehkäisemään hampun viljelyä käytettäväksi huumausaineena ja samalla turvaamaan sellaisten viljelijöiden asemaa, jotka viljelevät hamppua laillisesti elinkeinotoiminnassa.
Lisäksi tavoitteena on, että hampun kasvinjalostus olisi sallittua mutta kuitenkin säänneltyä siten, että voitaisiin varmistua, että jalostustoiminnan todellisena tarkoituksena on uusien hamppulajikkeiden kehittäminen ja niiden hakeminen siemenlain 8 §:ssä tarkoitettuun kasvilajikeluetteloon. Suomen viljelyolosuhteet poikkeavat muun Euroopan viljelyolosuhteista muun muassa lyhyemmän kasvukauden vuoksi. Tämän vuoksi on tarpeen voida jatkossakin jalostaa nimenomaan Suomen oloihin soveltuvia hamppulajikkeita.
Lisäksi tavoitteena on, että hampun kasvinjalostus olisi sallittua mutta kuitenkin säänneltyä siten, että voitaisiin varmistua, että jalostustoiminnan todellisena tarkoituksena on uusien hamppulajikkeiden kehittäminen ja niiden hakeminen siemenlain 8 §:ssä tarkoitettuun kasvilajikeluetteloon. Suomen viljelyolosuhteet poikkeavat muun Euroopan viljelyolosuhteista muun muassa lyhyemmän kasvukauden vuoksi. Tämän vuoksi on tarpeen voida jatkossakin jalostaa nimenomaan Suomen oloihin soveltuvia hamppulajikkeita.
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoaika päättyy maanantaina 6.6.2022. Lausuntoaika on normaalia lyhyempi, koska esitysluonnos pohjautuu versioon, joka oli lausuntokierroksella viime vuonna.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet ->Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankkeen sivuilla Hankeikkuna-palvelussa. Yksityishenkilöiden lausuntoja ei kuitenkaan automaattisesti julkaista Hankeikkuna-palvelussa. Jos yksityishenkilö haluaa, että hänen lausuntonsa julkaistaan myös Hankeikkunassa, hänen tulee lähettää tästä pyyntö osoitteeseen [email protected] ja mainita pyynnössä hankkeen tunniste STM151:00/2021.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet ->Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankkeen sivuilla Hankeikkuna-palvelussa. Yksityishenkilöiden lausuntoja ei kuitenkaan automaattisesti julkaista Hankeikkuna-palvelussa. Jos yksityishenkilö haluaa, että hänen lausuntonsa julkaistaan myös Hankeikkunassa, hänen tulee lähettää tästä pyyntö osoitteeseen [email protected] ja mainita pyynnössä hankkeen tunniste STM151:00/2021.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa neuvotteleva virkamies Elina Kotovirta, puhelin 0295 163 713 ja sähköposti [email protected]
Jos teillä on kysyttävää EU:n maataloustuista, olkaa yhteydessä maa- ja metsätalousministeriön neuvottelevaan virkamieheen Juha Paloseen, puhelin 0295 162 356 ja sähköposti [email protected]
Jos teillä on kysyttävää EU:n maataloustuista, olkaa yhteydessä maa- ja metsätalousministeriön neuvottelevaan virkamieheen Juha Paloseen, puhelin 0295 162 356 ja sähköposti [email protected]
Jakelu:
Aluehallintovirastot | ||
Boreal Kasvinjalostus Oy | ||
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry / EPT-järjestöverkosto | ||
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Finola Oy | ||
Helsingin yliopisto | ||
Impolan kasvitila | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kauppapuutarhaliitto - Handelsträdgårdsförbundet ry | ||
Linnunradan tila | ||
Luomuliitto ry | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus | ||
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maaseudun Kehittäjät ry | ||
Maatiainen ry | ||
Marttaliitto ry | ||
Murtolan HamppuFarmi Oy | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pohjoinen Aurinko Oy | ||
Poliisihallitus | ||
ProAgria Keskusten Liitto | ||
Puutarhaliitto - Trädgårdsförbundet ry | ||
Ruokavirasto | ||
Siemenkauppiaitten Yhdistys r.y. | ||
Sisäministeriö | ||
Suomen 4H-liitto r.y. | ||
Suomen kannabisyhdistys ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen teollisuus- ja hyötyhamppu ry | ||
Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC rf | ||
Svenska lantbrukssällskapens förbund rf | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Trans Farm Oy | ||
Tulli | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vilja-alan yhteistyöryhmä VYR ry | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
maatalous
huumausaineet
kannabis
jordbruks