Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Lausuntopyyntö hallituksen esityksen luonnoksesta laeiksi hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista annetun lain sekä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VM/1272/03.01.00/2018 VM093:00/2018
Vastausaika on päättynyt: 20.6.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtiovarainministeriössä on valmisteltu hallituksen esitys laeiksi hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista annetun lain (tukipalvelulaki) sekä julkisen hallinnon yhteispalvelusta annetun lain (yhteispalvelulaki) muuttamisesta.
Tavoitteet
Esityksessä ehdotetaan, että tukipalvelulakiin lisättäisiin:
Yhteispalvelulakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että yhteispalvelussa voitaisiin hoitaa myös muita laissa säädettyjä tehtäviä, kuten ehdotettua valtuutusten ja tahdonilmaisujen rekisteröintitehtävää.
Lausuntoaika on hieman tavanomaista lyhyempi, koska hallituksen esitys oli alun perin tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2018 ja luonnos oli jo lausunnolla 28.6.-10.8.2018. Edellisen lausuntokierroksen hallituksen esityksen luonnos sekä annetut lausunnot ovat saatavilla lausuntopalvelussa.
Muutokset suhteessa vuoden 2018 hallituksen esityksen luonnokseen kohdistuvat lähinnä toimipisteasioinnin vastuiden, mukaan lukien hallintomenettelyllisten vastuiden määrittelyyn sekä luonnollisen henkilön tunnistuspalvelun laajentamiseen kattamaan myös EU-sääntelyn mukaisen vastavuoroisen tunnustamisen piiriin kuuluvat tunnistustapahtumat. Lisäksi ehdotetaan mahdollisuutta hakea toimipisteessä myös kirjalliseen valtakirjaan tai muuhun tahdonilmaisuun perustuvan valtuutuksen tai muun tahdonilmaisun rekisteröimistä sekä muuta kuin vahvan sähköisen tunnistamisen välinettä. Asiointivaltuuspalvelun jo aiemmin ehdotettu käyttövelvoite rajattaisiin laillista edustamista koskeviin tietoihin siten, että valtuusrekisteriin perustuvaan palvelun osaan ei olisi käyttövelvoitetta.
- mahdollisuus välittää eIDAS-asetuksen mukaisia, tunnistusmenetelmien vastavuoroisen tunnustamisen piiriin kuuluvia tunnistustapahtumia luonnollisen henkilön tunnistuspalvelua käyttäville viranomaisille
- mahdollisuus hakea valtuutuksen tai muun tahdonilmaisun rekisteröintiä sekä muuta kuin vahvan sähköisen tunnistamisen välinettä myös Väestörekisterikeskuksen toimipisteessä, yhteispalvelussa sekä asiointivaltuuspalvelun käyttäjäorganisaation toimipisteessä
- säännökset valtuutuksen tai muun tahdonilmaisun taikka tunnistusvälineen peruuttamisen hakemisesta toimipisteessä ja sähköisesti sekä peruuttamisesta ilman tahdonilmaisun antajan myötävaikutusta Väestörekisterikeskuksen toimesta
- 5 §:n 1 momentissa mainituille organisaatioille asiointivaltuuspalvelun käyttövelvoite palvelun laillista edustamista koskevien rekisteritietojen osalta
- mahdollisuus periä käyttäjäorganisaatioilta tunnistuspalvelujen, verkkomaksamisen kokoamis- ja hallinnointipalvelun ja asiointivaltuuspalvelun käytöstä maksuja.
Yhteispalvelulakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että yhteispalvelussa voitaisiin hoitaa myös muita laissa säädettyjä tehtäviä, kuten ehdotettua valtuutusten ja tahdonilmaisujen rekisteröintitehtävää.
Lausuntoaika on hieman tavanomaista lyhyempi, koska hallituksen esitys oli alun perin tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2018 ja luonnos oli jo lausunnolla 28.6.-10.8.2018. Edellisen lausuntokierroksen hallituksen esityksen luonnos sekä annetut lausunnot ovat saatavilla lausuntopalvelussa.
Muutokset suhteessa vuoden 2018 hallituksen esityksen luonnokseen kohdistuvat lähinnä toimipisteasioinnin vastuiden, mukaan lukien hallintomenettelyllisten vastuiden määrittelyyn sekä luonnollisen henkilön tunnistuspalvelun laajentamiseen kattamaan myös EU-sääntelyn mukaisen vastavuoroisen tunnustamisen piiriin kuuluvat tunnistustapahtumat. Lisäksi ehdotetaan mahdollisuutta hakea toimipisteessä myös kirjalliseen valtakirjaan tai muuhun tahdonilmaisuun perustuvan valtuutuksen tai muun tahdonilmaisun rekisteröimistä sekä muuta kuin vahvan sähköisen tunnistamisen välinettä. Asiointivaltuuspalvelun jo aiemmin ehdotettu käyttövelvoite rajattaisiin laillista edustamista koskeviin tietoihin siten, että valtuusrekisteriin perustuvaan palvelun osaan ei olisi käyttövelvoitetta.
Linkit
https://lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=12312281-ea47-4b79-a8d5-b5291a19d1b7 - Aiempi lausuntokierros, föregående remiss
Liitteet:
Lausuntopyyntö 2019 suomeksi.pdf - Lausuntopyyntö suomeksi
Lausuntopyyntö 2019 ruotsiksi.pdf - Lausuntopyyntö ruotsiksi
Hallituksen esityksen luonnos 20190517.pdf - Hallituksen esityksen luonnos 17.5.2019
regerings propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer.pdf - Regerings propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer 17.5.2019
Aikataulu
Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskuussa 2019 siten että lait tulisivat voimaan 1.1.2020.
Vastausohjeet vastaanottajille
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne hallituksen esityksen luonnoksesta. Lausunto pyydetään toimittamaan sähköisessä muodossa viimeistään 20.6.2019 www.lausuntopalvelu.fi kautta tai vaihtoehtoisesti osoitteeseen valtiovarainministeriö@vm.fi. Ministeriöitä pyydetään tarvittaessa kokoamaan lausuntonsa omalta hallinnonalaltaan. Kaikki saadut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan www.lausuntopalvelu.fi –verkkosivustolla.
Valtiovarainministeriö käsittelee myös muut kuin lausuntopyynnön jakelussa mukana olleilta tahoilta määräaikaan mennessä saadut lausunnot.
Ruotsinkieliset materiaalit julkaistaan www.lausuntopalvelu.fi:ssä niiden valmistuttua.
Valtiovarainministeriö käsittelee myös muut kuin lausuntopyynnön jakelussa mukana olleilta tahoilta määräaikaan mennessä saadut lausunnot.
Ruotsinkieliset materiaalit julkaistaan www.lausuntopalvelu.fi:ssä niiden valmistuttua.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa lainsäädäntöneuvos Eeva Lantto ([email protected], 0295 530 515).
Jakelu:
Ahvenanmaan Maakuntahallitus | ||
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Eduskunnan kanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehit-tämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry | ||
Eläketurvakeskus | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Hansel Oy | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kehitysvammaisten tukiliitto ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
KEVA | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kynnys ry | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lempäälän kunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskus-liitto, FiCom ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Tulli | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun hovioikeus | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnallinen vammaisneuvosto | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtakunnanvoudinvirasto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Verohallinto | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
digitalisaatio, sähköinen asiointi