Anna lausunto
Anna tällä sivulla lausuntosi lausuntopyyntöön. Tutustu lausuntopyynnön taustatietoihin sivun yläosassa ja anna oma lausunto sen alla olevaan osioon. Samalla kun kirjoitat omaa lausuntoasi voit tarkastaa mitä muut lausunnonantajat ovat kommentoineet välilehdellä "Lausunnot". Kun lausuntosi on valmis, voit valita lähettää sen joko toiselle henkilölle hyväksyttäväksi tai lähettää sen suoraan lausuntopyynnön valmistelijalle. Samalla kun lähetät sen valmistelijalle, lausuntosi julkaistaan myös lausuntopyynnön Lausunnot-välilehdellä muiden annettujen lausuntojen tapaan. Jos lähetät lausuntosi hyväksyjälle, hän voi joko palauttaa lausuntosi valmistelutilaan tai hyväksyä ja lähettää lausuntosi lausuntopyynnön valmistelijalle, jolloin se myös julkaistaan Lausunnot-välilehdellä.
Valtioneuvoston asetus hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen sisällöstä ja valmistelusta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/31113/2022
Vastausaika on päättynyt: 23.12.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen sisällöstä ja valmistelusta.
Tausta
Suomessa toimii 1.1.2023 alkaen 21 hyvinvointialuetta, jotka vastaavat lakisääteisen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä. Hyvinvointialueiden lisäksi Helsingin kaupunki vastaa jatkossakin sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta. HUS-yhtymällä on erikseen säädetty järjestämisvastuu erikoissairaanhoitoon liittyvistä tehtävistä Uudenmaan alueella.
Suomi on jaettu viiteen yhteistyöalueeseen ja kukin hyvinvointialue, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä kuuluu yhteen viidestä yhteistyöalueesta. Yhteistyöalueen tarkoitus on turvata palvelujen saatavuus ja sopia työnjaosta tehtävissä, joissa tarvitaan osaamisen varmistamiseksi tai kustannustehokkaan toiminnan vuoksi alueellista yhteistyötä. Yliopistollista sairaalaa ylläpitävät hyvinvointialueet ja HUS-yhtymä kuuluvat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) 35 §:n mukaan kukin eri yhteistyöalueeseen siten, että kullakin yhteistyöalueella on yksi yliopistosairaala.
Samaan yhteistyöalueeseen kuuluvat hyvinvointialueet laativat hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen, jonka sisällöstä ja valmistelusta säädetään sote-järjestämislain 36 ja 37 §:ssä. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden työnjako, yhteistyö ja yhteensovittaminen siltä osin kuin se on tarpeellista hyvinvointialueiden lakisääteisten tehtävien toteutumisen turvaamiseksi. Yhteistyösopimuksen on edistettävä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta, tuottavuutta, laatua, asiakas- ja potilasturvallisuutta, tarpeenmukaisuutta, yhdenvertaista saatavuutta, kielellisiä oikeuksia sekä palveluketjujen ja palvelukokonaisuuksien toimivuutta. Lisäksi sopimuksessa on varmistettava, että yhteistyösopimuksen perusteella sosiaali- ja terveydenhuoltoa antavassa toimintayksikössä on tehtävän hoitamiseksi riittävät taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä osaaminen.
Suomi on jaettu viiteen yhteistyöalueeseen ja kukin hyvinvointialue, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä kuuluu yhteen viidestä yhteistyöalueesta. Yhteistyöalueen tarkoitus on turvata palvelujen saatavuus ja sopia työnjaosta tehtävissä, joissa tarvitaan osaamisen varmistamiseksi tai kustannustehokkaan toiminnan vuoksi alueellista yhteistyötä. Yliopistollista sairaalaa ylläpitävät hyvinvointialueet ja HUS-yhtymä kuuluvat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) 35 §:n mukaan kukin eri yhteistyöalueeseen siten, että kullakin yhteistyöalueella on yksi yliopistosairaala.
Samaan yhteistyöalueeseen kuuluvat hyvinvointialueet laativat hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen, jonka sisällöstä ja valmistelusta säädetään sote-järjestämislain 36 ja 37 §:ssä. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden työnjako, yhteistyö ja yhteensovittaminen siltä osin kuin se on tarpeellista hyvinvointialueiden lakisääteisten tehtävien toteutumisen turvaamiseksi. Yhteistyösopimuksen on edistettävä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta, tuottavuutta, laatua, asiakas- ja potilasturvallisuutta, tarpeenmukaisuutta, yhdenvertaista saatavuutta, kielellisiä oikeuksia sekä palveluketjujen ja palvelukokonaisuuksien toimivuutta. Lisäksi sopimuksessa on varmistettava, että yhteistyösopimuksen perusteella sosiaali- ja terveydenhuoltoa antavassa toimintayksikössä on tehtävän hoitamiseksi riittävät taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä osaaminen.
Tavoitteet
Asetusluonnoksessa ehdotetaan säädettäväksi samaan yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen tarkemmasta sisällöstä ja valmistelusta.
Asetusluonnoksen mukaan yhteistyöalueen hyvinvointialueiden on yhteistyösopimuksessa sovittava sote-järjestämislain 36 §:ää täydentäen seuraavista asioista: harvoin tarvittavien tai erityisen vaativien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä, koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhteensovittamisesta, yhteistyöstä sähköisissä palveluissa ja tietojärjestelmissä, häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumisesta sekä valmiusyksikön toiminnan järjestämisestä. Lisäksi Eteläisen yhteistyöalueen on sovittava Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tehtävistä.
Lausuntoja pyydetään kaikkiin yllä mainittuihin asetuksen pykäliin liittyen.
Asetusluonnoksen mukaan yhteistyöalueen hyvinvointialueiden on yhteistyösopimuksessa sovittava sote-järjestämislain 36 §:ää täydentäen seuraavista asioista: harvoin tarvittavien tai erityisen vaativien sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä, koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhteensovittamisesta, yhteistyöstä sähköisissä palveluissa ja tietojärjestelmissä, häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumisesta sekä valmiusyksikön toiminnan järjestämisestä. Lisäksi Eteläisen yhteistyöalueen on sovittava Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tehtävistä.
Lausuntoja pyydetään kaikkiin yllä mainittuihin asetuksen pykäliin liittyen.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 23.12.2022 klo 16.00 mennessä. Annetut lausunnot ovat julkisia.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntopyyntöön vastataan sähköisessä lausuntopalvelussa.
Lausuntopyyntöön voi vastata suomeksi tai ruotsiksi.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/31113/2022
Lausuntopyyntöön voi vastata suomeksi tai ruotsiksi.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/31113/2022
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antaa:
Hallitusneuvos Erkki Papunen, puh. 0295163298
[email protected]
Erityisasiantuntija Linda Soikkeli, puh. 0295163002
[email protected]
Lausuntopyynnön teknisiin kysymyksiin lisätietoja antaa:
Suunnittelija Elina Kettunen, puh. 0295163540
[email protected]
Hallitusneuvos Erkki Papunen, puh. 0295163298
[email protected]
Erityisasiantuntija Linda Soikkeli, puh. 0295163002
[email protected]
Lausuntopyynnön teknisiin kysymyksiin lisätietoja antaa:
Suunnittelija Elina Kettunen, puh. 0295163540
[email protected]
Jakelu:
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Helsingin kaupunki | ||
HUS-yhtymä | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Finlandssvenska Kompetenscentret Ab | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus ISO | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Koske ry | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Poske | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Socca | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Socom Oy | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus SONet BOTNIA | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Sosiaalitaito Oy | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Vasso Oy | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Verso-liikelaitos | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue |