Luonnos valtioneuvoston asetukseksi kiinteän betoniaseman ja betonituotetehtaan ympäristönsuojeluvaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/4105/2025
Vastausaika päättyy: 28.3.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ehdotuksessa muutettaisiin eräiltä osin kiinteän betoniaseman ja betonituotetehtaan ympäristönsuojeluvaatimuksista annettua valtioneuvoston asetusta (858/2018, jäljempänä betoniasema-asetus).
Asetuksessa ehdotetaan selvennettäväksi betoniaseman ja -tuotetehtaan omassa toiminnassa syntyvän ylijäämäbetonin murskausta koskevaa sääntelyä siten, että murskaus voidaan suorittaa osana toimintaa muutoin koskevaa rekisteröintiä, ellei murskaustoimintaan tarvittaisi ympäristölupaa ympäristönsuojelulain (527/2014) 30 §:n nojalla. Samalla täsmennettäisiin asetuksen sisältämiä mm. pölyn- ja melunrajoittamista koskevia vaatimuksia murskaustoiminnan osalta sekä lisättäisiin ylijäämäbetonin varastointia ja murskaamista koskevien tietojen toimittamista koskevat säännökset rekisteröinti-ilmoitusta koskevaan 3 §:ään sekä vuosiraportointia koskevaan 17 §:ään. Lisäksi asetuksen 11 §:stä poistettaisiin velvollisuus käsitellä öljyiset hulevedet öljynerottimessa, jos nämä vedet johdetaan umpisäiliöön.
Asetuksessa ehdotetaan selvennettäväksi betoniaseman ja -tuotetehtaan omassa toiminnassa syntyvän ylijäämäbetonin murskausta koskevaa sääntelyä siten, että murskaus voidaan suorittaa osana toimintaa muutoin koskevaa rekisteröintiä, ellei murskaustoimintaan tarvittaisi ympäristölupaa ympäristönsuojelulain (527/2014) 30 §:n nojalla. Samalla täsmennettäisiin asetuksen sisältämiä mm. pölyn- ja melunrajoittamista koskevia vaatimuksia murskaustoiminnan osalta sekä lisättäisiin ylijäämäbetonin varastointia ja murskaamista koskevien tietojen toimittamista koskevat säännökset rekisteröinti-ilmoitusta koskevaan 3 §:ään sekä vuosiraportointia koskevaan 17 §:ään. Lisäksi asetuksen 11 §:stä poistettaisiin velvollisuus käsitellä öljyiset hulevedet öljynerottimessa, jos nämä vedet johdetaan umpisäiliöön.
Tausta
Ympäristönsuojelulain 116 §:ssä säädetään toiminnan rekisteröinnistä ympäristönsuojelun tietojärjestelmään. Kiinteät betoniasemat ja betonituotetehtaat siirrettiin ympäristölupavelvoitteen piiristä rekisteröintimenettelyyn ympäristönsuojelulain muutoksella 437/2017, joka tuli voimaan 1.9.2017 (lain liitteen 2 kohta 8). Lain muutokseen liittyvän siirtymäsäännöksen mukaan kiinteät betoniasemat ja betonituotetehtaat säilyvät kuitenkin luvanvaraisina siihen saakka, kunnes niitä koskeva lain 10 §:n nojalla annettavat valtioneuvoston asetus tulee sovellettavaksi.
Betoniasema-asetus tuli voimaan 1.1.2019. Asetusta on tullut soveltaa kaikilla betoniasemilla ja betonituotetehtailla 1.1.2025 alkaen. Lain 437/2017 siirtymäsäännöksen mukaan toimintaa koskeva ympäristölupa raukeaa, kun asetus tulee sovellettavaksi ja toimivaltaisen ympäristönsuojeluviranomaisen on tällöin rekisteröitävä toiminta ympäristönsuojelun tietojärjestelmään ja ilmoitettava tästä toiminnanharjoittajalle.
Nyt asetukseen ehdotettavat eräät täsmennykset on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian asetuksen hyväksymisen jälkeen. Täsmennystarpeet ovat nousseet esiin niin viranomaisten kuin toiminnanharjoittajien toimesta.
Betoniasema-asetus tuli voimaan 1.1.2019. Asetusta on tullut soveltaa kaikilla betoniasemilla ja betonituotetehtailla 1.1.2025 alkaen. Lain 437/2017 siirtymäsäännöksen mukaan toimintaa koskeva ympäristölupa raukeaa, kun asetus tulee sovellettavaksi ja toimivaltaisen ympäristönsuojeluviranomaisen on tällöin rekisteröitävä toiminta ympäristönsuojelun tietojärjestelmään ja ilmoitettava tästä toiminnanharjoittajalle.
Nyt asetukseen ehdotettavat eräät täsmennykset on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian asetuksen hyväksymisen jälkeen. Täsmennystarpeet ovat nousseet esiin niin viranomaisten kuin toiminnanharjoittajien toimesta.
Tavoitteet
Ehdotukseen sisältyvillä säännösmuutoksilla kevennettäisiin eräiltä osin betoniasemien ja -tuotetehtaiden toiminnanharjoittajien velvoitteita ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaisten hallinnollista taakkaa sekä täsmennettäisiin ja yhtenäistettäisiin betoniaseman ja betonituotetehtaan omassa toiminnassa syntyvän ylijäämäbetonin murskausta koskeva menettely sekä ympäristönsuojeluvaatimukset.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 28.3.2025.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon voi toimittaa myös sähköpostitse osoitteeseen [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa hallitussihteeri Sini Pietilä (p. +358 295 250 366, sähköposti: [email protected]).
Jakelu:
Betoniteollisuus ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Rakennusteollisuus ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen ympäristöoikeustieteen seura ry | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Ympäristönsuojeluviranhaltijat ry |