Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25273/2024
Vastausaika on päättynyt: 16.10.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta.
Lailla säädettäisiin tilapäisesti yksityisten elinkeinonharjoittajien ja muiden verrattavassa asemassa olevien pienten palveluntuottajien mahdollisuudesta aloittaa toimintansa tai toteuttaa jo rekisteröityyn toimintaan olennainen muutos ennen lain mukaista rekisteröintipäätöstä. Lisäksi lykättäisiin palveluntuottajien ja palveluyksiköiden rekisteröintiä koskevien säännösten voimaantuloa julkisten palveluntuottajien osalta.
Ministeriössä valmisteltu lakiehdotus liittyy tilanteeseen, jossa valvontalain mukaiseen rekisteröintimenettelyyn liittyvien käsittelyaikojen olennainen ja jatkuva pitkittyminen on vaarantanut palveluntuottajien oikeuden saada hakemuksensa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä ja hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Tällä on katsottu voivan myös olla vaikutus oikeuteen saada riittäviä sosiaali- ja terveyspalveluja. Tämän vuoksi esitystä on valmisteltu kiireellisesti ja suositeltua lyhyempää lausuntoaikaa on pidetty perusteltuna, jotta esitys saataisiin mahdollisimman pian eduskunnan käsiteltäväksi. Lyhyempää lausuntoaikaa puoltaa myös se, että esitysluonnos on varsin rajattu ja sen valmistelusta on järjestetty perusvalmisteluvaiheessa keskeisten asiaan osallisten kuuleminen. Osallistumismahdollisuuksien turvaamiseksi lausuntokierroksen jakelu on kuitenkin laaja ja ministeriö tiedottaa aktiivisesti esitysluonnoksen sisällöstä sekä lausunnon antamisen mahdollisuudesta.
Lailla säädettäisiin tilapäisesti yksityisten elinkeinonharjoittajien ja muiden verrattavassa asemassa olevien pienten palveluntuottajien mahdollisuudesta aloittaa toimintansa tai toteuttaa jo rekisteröityyn toimintaan olennainen muutos ennen lain mukaista rekisteröintipäätöstä. Lisäksi lykättäisiin palveluntuottajien ja palveluyksiköiden rekisteröintiä koskevien säännösten voimaantuloa julkisten palveluntuottajien osalta.
Ministeriössä valmisteltu lakiehdotus liittyy tilanteeseen, jossa valvontalain mukaiseen rekisteröintimenettelyyn liittyvien käsittelyaikojen olennainen ja jatkuva pitkittyminen on vaarantanut palveluntuottajien oikeuden saada hakemuksensa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä ja hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Tällä on katsottu voivan myös olla vaikutus oikeuteen saada riittäviä sosiaali- ja terveyspalveluja. Tämän vuoksi esitystä on valmisteltu kiireellisesti ja suositeltua lyhyempää lausuntoaikaa on pidetty perusteltuna, jotta esitys saataisiin mahdollisimman pian eduskunnan käsiteltäväksi. Lyhyempää lausuntoaikaa puoltaa myös se, että esitysluonnos on varsin rajattu ja sen valmistelusta on järjestetty perusvalmisteluvaiheessa keskeisten asiaan osallisten kuuleminen. Osallistumismahdollisuuksien turvaamiseksi lausuntokierroksen jakelu on kuitenkin laaja ja ministeriö tiedottaa aktiivisesti esitysluonnoksen sisällöstä sekä lausunnon antamisen mahdollisuudesta.
Tausta
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023), valvontalaki, tuli voimaan 1.1.2024. Laissa säädetään yhtenäisestä sekä julkisia että yksityisiä palveluntuottajia koskevasta rekisteröintimenettelystä riippumatta palveluntuottajan oikeudellisesta muodosta. Rekisteröinti on edellytys sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiselle. Palveluntuottajat ja niiden palveluyksiköstä tallennetaan sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ylläpitämään valtakunnalliseen palveluntuottajien rekisteriin (Soteri).
Soteri-rekisterin hakemuskäsittely on lain voimaantulon jälkeen ruuhkautunut. Ruuhkan taustalla ovat paitsi valvontalain mukaisen rekisteröintimenettelyn ja Soteri- järjestelmän käyttöönotto ja sen myötä lisääntyneet hakemusmäärät, myös menettelyn uutuus palveluntuottajille. Soteri-rekisteriä, hakemuskäsittelyä ja asiakasohjausta on kehitetty ja hakemusten käsittelyyn on ohjattu lisävoimavaroja mutta käsittelyajat ovat edelleen pitkiä. Lainsäädäntötoimenpiteet on katsottu tarpeelliseksi henkilöstön ja palvelujen saatavuuden turvaamiseksi sekä hakemuskäsittelyn vakiinnuttamiseksi.
Soteri-rekisterin hakemuskäsittely on lain voimaantulon jälkeen ruuhkautunut. Ruuhkan taustalla ovat paitsi valvontalain mukaisen rekisteröintimenettelyn ja Soteri- järjestelmän käyttöönotto ja sen myötä lisääntyneet hakemusmäärät, myös menettelyn uutuus palveluntuottajille. Soteri-rekisteriä, hakemuskäsittelyä ja asiakasohjausta on kehitetty ja hakemusten käsittelyyn on ohjattu lisävoimavaroja mutta käsittelyajat ovat edelleen pitkiä. Lainsäädäntötoimenpiteet on katsottu tarpeelliseksi henkilöstön ja palvelujen saatavuuden turvaamiseksi sekä hakemuskäsittelyn vakiinnuttamiseksi.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on turvata henkilöstön ja palvelujen saatavuutta sekä mahdollistaa elinkeinon harjoittaminen pienimuotoisessa palvelutuotannossa rekisteröintimenettelyn kestäessä. Julkisten palveluntuottajien rekisteröintivelvoitteen lykkäämisen tavoitteena on mahdollistaa rekisteröintimenettelyn kehittäminen ja vakiinnuttaminen, ottaen huomioon, että hakemusten käsittelyn on tarkoitus siirtyä vuoden 2026 alussa uudelle valtakunnalliselle Lupa- ja valvontavirastolle.
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 16.10.2024. Ruotsinkielinen lakiluonnos julkaistaan mahdollisimman pian. Ruotsinkielisen lakiluonnoksen lausuntoaika jatkuu käännöksen valmistuessa siten, että lausuntoaika muodostuu suomenkielisen asetusluonnoksen lausuntoajan kanssa saman pituiseksi.
Päivitys: Ruotsinkieliset liitteet on lisätty 7.10.2024. Ruotsinkieliset lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 21.10.2024.
Päivitys: Ruotsinkieliset liitteet on lisätty 7.10.2024. Ruotsinkieliset lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 21.10.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää jakelussa mainituilta tahoilta lausunnot liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Myös kaikki muut halukkaat tahot voivat antaa asiassa lausuntonsa.
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne ovat luettavissa lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuillaHallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi).
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/25273/2024.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/25273/2024.
Kirjepostitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Lausunnot pyydetään jättämään Lausuntopalveluun. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolle. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi -sivustolta Ohjeet > Käyttöohjeet. Käyttöönottoon voi pyytää tukea oikeusministeriöstä osoitteesta [email protected]. Jos lausunto on jätetty Lausuntopalveluun, sitä ei tarvitse erikseen lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköpostitse tai kirjepostissa.
Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne ovat luettavissa lausuntopalvelussa sekä hankkeen sivuillaHallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta - Sosiaali- ja terveysministeriö (stm.fi).
VAHVA-järjestelmää käyttäviä ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/25273/2024.
Kirjallisen lausunnon voi myös lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle sähköisesti osoitteeseen [email protected]. Saatteessa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/25273/2024.
Kirjepostitse lausunnon voi toimittaa osoitteeseen:
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Valmistelijat
Lisätietoja:
hallitusneuvos Maija Iles, p. 0295 163036
johtaja Jaska Siikavirta, p. 0295 163 394
(sähköpostit muotoa [email protected]).
hallitusneuvos Maija Iles, p. 0295 163036
johtaja Jaska Siikavirta, p. 0295 163 394
(sähköpostit muotoa [email protected]).
Jakelu:
Agronomiliitto ry | ||
Akava ry | ||
Akavalaiset yrittäjät AKY | ||
Akavalaiset yrittäjät AKY | ||
Ammattiliitto JYTY | ||
Ammattiliitto JYTY | ||
Ammattiliitto PRO | ||
Apteekkariliitto | ||
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus | ||
Autismiliitto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu ry | ||
Erto | ||
Erto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Farmasialiitto | ||
Finassiala ry | ||
Hallintoylihoitajat ry | ||
Helsinki | ||
Heta - Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien liitto ry | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointiala Hali ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Invalidiliitto ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kehitysvammaisten Tukiliitto ry | ||
Kehitysvammaliitto ry | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Koulutetut kokemusasiantuntijat KoKoA ry | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kuntoutussäätiö | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Kynnys ry | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Lääkitysturvallisuusverkosto | ||
Lääkäripalveluyritykset LPY | ||
Mannerheimin lastensuojeluliitto | ||
Mielenterveyden keskusliitto ry | ||
MIELI Suomen Mielenterveys ry | ||
Muistiliitto ry | ||
Neuroliitto ry | ||
Näkemisen ja silmäterveyden toimiala NÄE ry | ||
Näkövammaiset Lapset ry | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta RONK | ||
Saamelaiskäräjät | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Selkäydinvammaiset Akson ry | ||
SKY Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Sosiaalihuollon AMK-verkosto | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta SAMU | ||
Soste Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
STTK | ||
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen CP-liitto ry | ||
Suomen evankelis-luterilainen kirkko | ||
Suomen Fysioterapeutit ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen hammaslääkäriseura Apollonia | ||
Suomen Hygieniahoitajat ry | ||
Suomen infektioidentorjuntayhdistys ry | ||
Suomen kuntoutusyrittäjät ry | ||
Suomen Kuurosokeat ry | ||
Suomen Lukiolaisten Liitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen Lääkäriseura Duodecim | ||
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry | ||
Suomen Optometrian ammattilaiset ry Soa | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys ry | ||
Suomen Potilasliitto | ||
Suomen Psykologiliitto ry | ||
Suomen Puheterapeuttiliitto ry | ||
Suomen Punaisen Ristin veripalvelu | ||
Suomen Sairaanhoitajaliitto | ||
Suomen Suuhygienistiliitto SSHL ry | ||
Suomen Toimintaterpeuttiliitto ry | ||
Suomen Toimintaterpeuttiliitto ry | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suun terveydenhoidon ammattiliitto STAL ry | ||
Svenska Finlands Folkting SFF | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Tehy ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Terveydenhoitajaliitto ry | ||
Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät ry Teso | ||
Terveysalan AMK-verkosto | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta TELK | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Unioni 45 | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE | ||
Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto (Sosnet) | ||
Valtion koulukodit | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtionvarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisperheyhdistys Jaatinen ry | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Vankiterveydenhuollon yksikkö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Verohallinto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Yksityisen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset Ystea ry | ||
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands hälso- och sjukvård Ålands landskapsregering- Ahvenanmaan maakunnan hallitus |
Asiasanat
Ammatinharjoittaminen
Sosiaali- ja terveydenhuolto
Social- och hälsovård
yrittäjyys
valvonta
tillsyn
yrkesutövning
entreprenörskap