Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta annetun asetuksen 1 ja 5 §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23060/2023
Vastausaika on päättynyt: 30.8.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne ehdotukseen valtioneuvoston asetukseksi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta annetun asetuksen (276/2022) 1 ja 5 §:n muuttamisesta.
Tausta
EU:n liikkuvuuspaketin tiekuljetusalaa koskevat uudet sosiaali- ja markkinasäännökset julkaistiin Euroopan unionin virallisessa lehdessä 31.7.2020. EU:n liikkuvuuspaketin säädökset koostuvat yhteensä viidestä EU-asetuksesta sekä kolmesta EU-direktiivistä. EU:n liikkuvuuspaketin kansallista täytäntöönpanoa koskeva säädöshanke LVM062:00/2020 käynnistyi 21.10.2020, jonka puitteissa annettiin valtioneuvoston asetus tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta.
Lähetettyjä kuljettajia ja valvontaa koskevan muutosdirektiivin (EU) 2020/1057 mukaisesti kansalliseen lainsäädäntöön on edellytetty muutoksia myös tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnan osalta. Valtioneuvoston asetuksella tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta saatettiin kansallisesti voimaan 18.4.2022 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontavaatimukset perustuen tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontadirektiiviä, ajo- ja lepoaika-asetusta, ajopiirturiasetusta, EU:n liikenteenharjoittaja-asetusta ja IMI-asetusta koskeviin vaatimuksiin.
Euroopan komissio käynnisti 24.3.2022 tarkemman selvityksen koskien lähetettyjen kuljettajien ja valvonnan muutosdirektiiviä 2020/1057, joka käsittää direktiivin 96/71/EY sekä direktiivin 2014/67/EU erityisten sääntöjen vahvistamisesta siltä osin kuin on kyse maantieliikenteen alan työntekijöiden lähettämisestä työhön toiseen jäsenvaltioon sekä direktiivin 2006/22/EY muuttamisesta valvontavaatimusten osalta sekä asetuksen (EU) N:o 1024/2012 muuttamisen. Suomi ilmoitti komissiolle 29.4.2022 uusista täytäntöönpanotoimenpiteistä ja toimitti mukana asiaa selvenvän asiakirjan. Lisäksi Suomi vastasi komission viralliseen ilmoitukseen 17.5.2022 päivätyllä kirjeellä ja ilmoitti komissiolle, että direktiivin saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä on saatettu päätökseen. Suomi antoi vielä 27.12.2022 tiedoksi vielä täydentävän selittävän asiakirjan. Komissio kuitenkin edelleen katsoo, ettei Suomi ole ilmoittanut riittävän selkeästi ja täsmällisesti kaikkia kansallisia toimenpiteitä, joilla se katsoo saattaneensa direktiivissä säädetyt eri velvoitteet osaksi kansallista lainsäädäntöään.
Lähetettyjä kuljettajia ja valvontaa koskevan muutosdirektiivin (EU) 2020/1057 mukaisesti kansalliseen lainsäädäntöön on edellytetty muutoksia myös tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnan osalta. Valtioneuvoston asetuksella tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta saatettiin kansallisesti voimaan 18.4.2022 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontavaatimukset perustuen tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontadirektiiviä, ajo- ja lepoaika-asetusta, ajopiirturiasetusta, EU:n liikenteenharjoittaja-asetusta ja IMI-asetusta koskeviin vaatimuksiin.
Euroopan komissio käynnisti 24.3.2022 tarkemman selvityksen koskien lähetettyjen kuljettajien ja valvonnan muutosdirektiiviä 2020/1057, joka käsittää direktiivin 96/71/EY sekä direktiivin 2014/67/EU erityisten sääntöjen vahvistamisesta siltä osin kuin on kyse maantieliikenteen alan työntekijöiden lähettämisestä työhön toiseen jäsenvaltioon sekä direktiivin 2006/22/EY muuttamisesta valvontavaatimusten osalta sekä asetuksen (EU) N:o 1024/2012 muuttamisen. Suomi ilmoitti komissiolle 29.4.2022 uusista täytäntöönpanotoimenpiteistä ja toimitti mukana asiaa selvenvän asiakirjan. Lisäksi Suomi vastasi komission viralliseen ilmoitukseen 17.5.2022 päivätyllä kirjeellä ja ilmoitti komissiolle, että direktiivin saattaminen osaksi kansallista lainsäädäntöä on saatettu päätökseen. Suomi antoi vielä 27.12.2022 tiedoksi vielä täydentävän selittävän asiakirjan. Komissio kuitenkin edelleen katsoo, ettei Suomi ole ilmoittanut riittävän selkeästi ja täsmällisesti kaikkia kansallisia toimenpiteitä, joilla se katsoo saattaneensa direktiivissä säädetyt eri velvoitteet osaksi kansallista lainsäädäntöään.
Tavoitteet
Lausuntojen pohjalta tullaan tarkastelemaan, miten eri ministeriöt ja toimivaltaiset valvontaviranomaiset kokevat tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöön liittyvät valvonnan työnjaon ja valvonnan täytäntöönpanoa koskevat täydentävät ehdotukset. Tarvittaessa asetusluonnosta muokataan.
Liikenne- ja viestintäministeriö on jo ilmoittanut Euroopan komissiolle EU:n tieliikenteen liikkuvuuspakettia koskevat muut notifiointia vaativat kohdat, mutta tieliikenteen sosiaalilaisäädännön valvontaa koskevat kohdat on ilmoittu jälkikäteen. Komissio edellyttää tiettyjen asetusmuistiossa eriteltyjen kohtien lisäämistä kansalliseen lainsäädäntöön. Kyseiset muutokset on tarkoituksena tehdä valtioneuvoston asetuksen 1 ja 5 §:ään ja ilmoittaa tehdyt toimenpiteet komissiolle 14.9.2023 mennessä.
Liikenne- ja viestintäministeriö on jo ilmoittanut Euroopan komissiolle EU:n tieliikenteen liikkuvuuspakettia koskevat muut notifiointia vaativat kohdat, mutta tieliikenteen sosiaalilaisäädännön valvontaa koskevat kohdat on ilmoittu jälkikäteen. Komissio edellyttää tiettyjen asetusmuistiossa eriteltyjen kohtien lisäämistä kansalliseen lainsäädäntöön. Kyseiset muutokset on tarkoituksena tehdä valtioneuvoston asetuksen 1 ja 5 §:ään ja ilmoittaa tehdyt toimenpiteet komissiolle 14.9.2023 mennessä.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM035:00/2023 - Valtioneuvoston hankeikkuna
Liitteet:
Muistioluonnos.pdf - Muistioluonnos
VN_Asetusehdotus_muutos.pdf - Asetusehdotus
VN_Asetusehdotus_muutos_sv.pdf - Ruotsinkielinen asetusehdotus
Aikataulu
Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi -palveluun 30.8.2023 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Pyydämme lausuntoanne asetusluonnokseen ja voitte lausua asetusehdotusta tarpeelliseksi katsomiltanne osin.
Lausunnon voi toimittaa myös osoitteeseen [email protected] sekä kopiona [email protected] ja [email protected], jolloin lausunnossa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/4773/2022.
Lausunnon voi toimittaa myös osoitteeseen [email protected] sekä kopiona [email protected] ja [email protected], jolloin lausunnossa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/4773/2022.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat Veli-Matti Syrjänen, p. 0295 342 124 ja Elisa Vornanen p. 0295 342 054
Jakelu:
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT | ||
Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Linja-autoliitto | ||
Logistiikkayritysten Liitto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Poliisihallitus | ||
Poliisihallitus | ||
Rahtarit | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rajavartiolaitos | ||
Sisäministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Tulli | ||
Tulli | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulkoministeriö |
Asiasanat
tieliikenne
valvonta
lähetetyt kuljettajat