Ehdotus siviilitiedustelua koskevaksi lainsäädännöksi; työryhmän mietintö 8/2017
Vastausaika on päättynyt: 16.6.2017
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Tehtävä
Siviilitiedustelulakityöryhmän tehtävänä on ollut valmistella siviilitiedustelua koskevat keskeiset säännökset ja näin parantaa suojelupoliisin tiedonhankintaa ja sitä kautta valtion johdon tiedonsaantia vakavista kansainvälisistä uhkista. Tehtävänä on ollut valmistella suojelupoliisille riittävät toimivaltuudet henkilötiedusteluun ja tietojärjestelmätiedusteluun kotimaassa ja ulkomailla sekä tietoliikennetiedusteluun.
Nykyisin Suomella ei ole siviilitiedustelulainsäädäntöä eikä suojelupoliisille ole säädetty erityisiä toimivaltuuksia tiedon hankkimiseksi toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista turvallisuutta. Suojelupoliisi on poliisiviranomainen, joka toiminnassaan käyttää poliisille säädettyjä tiedonhankintatoimivaltuuksia.
Siviilitiedustelulakityöryhmän ehdotuksen pohjana on tiedonhankintalakityöryhmän mietintö. Näin ollen tiedonhankintalakityöryhmän tekemät keskeiset ratkaisuehdotukset omaksuttiin suurelta osin siviilitiedustelulakityöryhmän mietinnössä.
Siviilitiedustelulakityöryhmä esittää, että koti- ja ulkomailla tehtävästä henkilö- ja tietojärjestelmätiedustelusta säädettäisiin poliisilain uudessa 5 a luvussa ja Suomen rajat ylittävään tietoliikenteeseen kohdistettavasta tiedustelusta säädettäisiin laissa tietoliikennetiedustelusta siviilitiedustelussa. Tietoliikennetiedustelusta ja poliisilain 5 a luvun toimivaltuuksista käytettäisiin nimitystä tiedustelumenetelmät.
Tausta
Työryhmä luovutti mietintönsä puolustusministeriölle 14.1.2015 (Suomalaisen tiedustelulainsäädännön suuntaviivoja. Tiedonhankintalakityöryhmän mietintö). Tiedonhankintalakityöryhmä esitti, että siviili- ja sotilastiedustelulle luodaan säädösperusta. Tätä tarkoitusta varten se ehdotti, että käynnistettäisiin yksi tai useampia lainsäädäntöhankkeita, jotka voitaisiin valmistella toimialakohtaisesti. Tässä yhteydessä tulisi myös harkita esimerkiksi parlamentaarista tai muuta poliittisessa ohjauksessa tapahtuvaa valmistelua.
Samanaikaisesti tiedonhankintalakityöryhmän kanssa toimi osin samoja kysymyksiä tarkastellut, sisäministeriön asettama suojelupoliisin hallinnollista asemaa ja tulosohjausta sekä valvonnan kehittämistä selvittänyt työryhmä. Sen 24.9.2014 julkaistussa loppuraportissa (Sisäministeriön julkaisu 28/2014) todetaan, että jos suojelupoliisin tehtäviä ja toimivaltuuksia kehitetään merkittävästi tiedustelullisempaan suuntaan, syntyy tarve ulkoisen laillisuusvalvonnan ja parlamentaarisen valvonnan muotojen uudistamiselle.
Sisäministeriö asetti 1.10.2015 työryhmän valmistelemaan ehdotukset siviilitiedustelua koskevaksi lainsäädännöksi.
Puolustusministeriö asetti samaan aikaan työryhmän valmistelemaan ehdotukset sotilastiedustelua koskevaksi lainsäädännöksi. Lisäksi oikeusministeriö käynnisti 17.10.2016 hankkeen, jonka tehtävänä oli valmistella lainsäädäntö tiedustelutoiminnan valvontaa varten.
Sisäministeriö asetti myös parlamentaarisen seurantaryhmän siviili- ja sotilastiedustelua sekä perustuslakisääntelyä koskevien hankkeiden parlamentaarista seurantaa varten.
Uudella lainsäädännöllä toteutettaisiin hallitusohjelman kahdeksas kivijalkahanke ulkomaan- ja tietoliikennetiedustelun toimivaltuuksien säädösperustan luomiseksi.
Tavoitteet
Hankkeen keskeisin tavoite on kansallisen turvallisuuden parantaminen ja säädöspohjan luominen suomalaiselle tiedustelulle. Tavoitteena on parantaa suomalaisen yhteiskunnan mahdollisuuksia suojautua kansalliseen turvallisuuteen kohdistuvilta vakavilta uhkilta, kuten terrorismilta, vieraiden valtioiden Suomeen kohdistamalta vakoilulta ja yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin kohdistuvilta uhkilta. Lakiehdotusten valmistelussa perusoikeuksien suojaan puuttuminen on pyritty rajaamaan niin vähäiseksi kuin tiedustelutoiminnan tehokkuudelle ja tuloksellisuudelle asetettavat vaatimukset huomioon ottaen on mahdollista.
Linkit
http://intermin.fi/tiedustelu - hankesivu
http://intermin.fi/sv/lagstiftningen-om-civil-underrattelse - projekt sidan
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79759 - Julkaisu / publikation
Liitteet:
Siviilitiedustelulainsäädäntö.pdf - Siviilitiedustelulainsäädäntö - Työryhmän mietintö / Lagstiftning om civil underrättelseinhämtning - Arbetsgruppsbetänkande
Lausuntopyyntö fi.docx - Lausuntopyyntö
Lausuntopyyntö sv.docx - Begäran om utlåtande
Aikataulu
Lausunto tulee antaa perjantaihin 16.6.2017 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Sisäministeriö pyytää lausuntoanne siviilitiedustelulakityöryhmän mietinnöstä "Siviilitiedustelulainsäädäntö", jossa ehdotetaan säädöspohjaa siviilitiedustelua koskevalle lainsäädännölle. Mietintö on saatavissa osoitteesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79759. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon tai palautetta ehdotuksista voivat antaa muutkin kuin ne, joille lausuntopyyntö on varsinaisesti lähetetty.
Lakihankkeista annetut lausunnot ovat julkisia.
Valmistelijat
Jakelu:
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
American Chamber of Commerce in Finland (AmCham Finland) | ||
Amnesty International - Suomen osasto | ||
Amnesty International - Suomen osasto | ||
Auktorisoidut lakimiehet ry | ||
BaseN Oy | ||
Cinia Oy | ||
Cinia Oy | ||
CSC-Tieteen tietotekniikan Keskus Oy | ||
Demla ry | ||
DNA Oyj | ||
DNA Oyj | ||
eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Electronic Frontier Finland ry EFFI | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elisa Oyj | ||
Elisa Oyj | ||
Enfo Oyj | ||
Ericsson | ||
FiCix ry | ||
Finnet-liitto ry | ||
Finnvera | ||
FISC | ||
F-Secure Oyj | ||
Fujitsu Finland Oy | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Internet-käyttäjät ikuisesti - IKI ry | ||
Invest in Finland, Finpro ry | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisen sanan neuvosto | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Juridiska Föreningen i Finland | ||
Kansalaisyhteiskunnan neuvottelukunta | ||
Kansallinen Kokoomus r.p. | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
liikenne- ja viestintäministeriö | ||
maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Microsoft Oy | ||
Nixu Oyj | ||
Nokia Oyj | ||
Ohjelmistoyrittäjät ry | ||
oikeuskanslerinvirasto | ||
oikeusministeriö | ||
opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Palkansaajajärjestö Pardia ry | ||
Patria | ||
Perussuomalaiset r.p. | ||
Piraattipuolue r.p. | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Poliisiammattikorkeakoulu | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
pääesikunta | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
SM PO Lainsäädäntöyksikkö | ||
sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SSH Secure Communications Oyj | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Erillisverkot Oy | ||
Suomen Internet-yhdistys | ||
Suomen Journalistiliitto | ||
Suomen Keskusta r.p. | ||
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) r.p. | ||
Suomen Lakimiesliitto | ||
Suomen Puolustus- Ja Ilmailuteollisuusyhdistys PIA ry | ||
Suomen ruotsalainen kansanpuolue r.p. | ||
Suomen Sadankomitea ry | ||
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue r.p. | ||
tasavallan presidentin kanslia | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Telia Finland Oyj | ||
Telia Finland Oyj | ||
Tieto Finland Oyj | ||
Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry | ||
tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry TIEKE | ||
Tulli | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turvallisuuskomitean sihteeristö | ||
työ- ja elinkeinoministeriö | ||
ulkoasiainministeriö | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
valtioneuvoston kanslia | ||
valtiovarainministeriö | ||
Vasemmistoliitto r.p. | ||
Viestinnän Keskusliitto | ||
Viestintävirasto | ||
Vihreä liitto r.p. | ||
ympäristöministeriö |