Luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi Kasvupalveluvirastosta ja kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelystä
Lausuntopyynnön diaarinumero: TEM/1260/03.01.01/2016 ja TEM030:00/2018
Vastausaika on päättynyt: 19.10.2018
Lausuntopyynnön taustatiedot
Tausta
Maakuntalakiesityksen mukaan maakunnan tehtävänä olisivat muun muassa innovaatioympäristöihin liittyvä koulutus ja osaamisen kehittäminen, yritys-, työ- ja elinkeinopalvelujen järjestäminen sekä kotoutumisen edistäminen. Maakunnan tehtävistä säädetään tarkemmin muussa lainsäädännössä.
Hallituksen esityksissä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista (HE 35/2018 vp), laiksi julkisista rekrytointipalveluista ja osaamisen kehittämispalveluista ja laiksi alueiden kehittämisen ja kasvupalvelujen rahoittamisesta (HE 93/2018 vp) sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä (HE 96/2018 vp) ehdotetaan säädettävän kasvupalveluiksi kutsutuista palveluista. Alueiden kehittämistä ja kasvupalveluita koskevan lakiesityksen mukaan kasvupalveluja järjestetään ja tuotetaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti.
Lakiluonnoksessa Kasvupalveluvirastosta ehdotetaan, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus jatkaisi kasvupalveluja vastaavien tietohallintopalvelujensa tuottamista valtiolle ja maakunnille. Kehittämis- ja hallintokeskuksen nimi muutettaisiin Kasvupalveluvirastoksi.
Viraston keskeisenä tehtävänä olisi valtion ja maakuntien yhdessä käyttämien työ- ja elinkeinohallinnon sähköisten ja digitaalisten palvelujen sekä tietojärjestelmien ja alustojen tuottaminen ja ylläpitäminen. Kasvupalveluvirastoon siirrettäisiin myös työ- ja elinkeinohallinnon valtakunnallisessa asiakaspalvelukeskuksessa hoidettavat sähköisten ja digitaalisten palvelujen käytön tukea koskevat tehtävät. Kasvupalveluvirasto tarjoaisi sähköisten ja digitaalisten palvelujen käytön tukea loppuasiakkaille, viranomaisille, palveluntuottajille ja muille sidosryhmille. Lisäksi virasto hoitaisi kotoutumisen edistämiseksi maakunnille ja kunnille maksettaviin valtion korvauksiin liittyvät tehtävät. Maakuntien kasvupalveluina myöntämiä tukia ja avustuksia virasto maksaisi vuoden mittaisen siirtymäajan, jotta maksatusten hoito saadaan jatkumaan häiriöttömänä maakuntien aloittaessa toimintansa. Kasvupalveluvirasto voisi tarjota myös valtakunnallisesti keskitettyä neuvontaa valtakunnallisissa kasvupalveluissa.
Kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevan lakiluonnoksen tarkoituksena on toteuttaa kasvupalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa maakunta- ja kasvupalvelu-uudistuksen voimaan tullessa tarpeellisia tietojärjestelmiä ja asiakastietojen käsittelyä koskeva lainsäädäntö yhteensopivasti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa. Kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevassa laissa säädettäisiin alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista annetussa laissa tarkoitettujen maakunnallisten ja valtakunnallisten kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelystä. Käsittelyä varten olisi rekrytoinnin ja työllistymisen asiakastietojärjestelmä ja yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmä. Yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmässä voitaisiin käsitellä myös muiden kuin kasvupalveluiksi katsottavien julkisesti rahoitettujen yrityksille tarkoitettujen tukien, rahoituksen sekä neuvonta- ja kehittämispalvelujen asiakastietoja.
Hallituksen esityksissä laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista (HE 35/2018 vp), laiksi julkisista rekrytointipalveluista ja osaamisen kehittämispalveluista ja laiksi alueiden kehittämisen ja kasvupalvelujen rahoittamisesta (HE 93/2018 vp) sekä laiksi kotoutumisen edistämisestä (HE 96/2018 vp) ehdotetaan säädettävän kasvupalveluiksi kutsutuista palveluista. Alueiden kehittämistä ja kasvupalveluita koskevan lakiesityksen mukaan kasvupalveluja järjestetään ja tuotetaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti.
Lakiluonnoksessa Kasvupalveluvirastosta ehdotetaan, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus jatkaisi kasvupalveluja vastaavien tietohallintopalvelujensa tuottamista valtiolle ja maakunnille. Kehittämis- ja hallintokeskuksen nimi muutettaisiin Kasvupalveluvirastoksi.
Viraston keskeisenä tehtävänä olisi valtion ja maakuntien yhdessä käyttämien työ- ja elinkeinohallinnon sähköisten ja digitaalisten palvelujen sekä tietojärjestelmien ja alustojen tuottaminen ja ylläpitäminen. Kasvupalveluvirastoon siirrettäisiin myös työ- ja elinkeinohallinnon valtakunnallisessa asiakaspalvelukeskuksessa hoidettavat sähköisten ja digitaalisten palvelujen käytön tukea koskevat tehtävät. Kasvupalveluvirasto tarjoaisi sähköisten ja digitaalisten palvelujen käytön tukea loppuasiakkaille, viranomaisille, palveluntuottajille ja muille sidosryhmille. Lisäksi virasto hoitaisi kotoutumisen edistämiseksi maakunnille ja kunnille maksettaviin valtion korvauksiin liittyvät tehtävät. Maakuntien kasvupalveluina myöntämiä tukia ja avustuksia virasto maksaisi vuoden mittaisen siirtymäajan, jotta maksatusten hoito saadaan jatkumaan häiriöttömänä maakuntien aloittaessa toimintansa. Kasvupalveluvirasto voisi tarjota myös valtakunnallisesti keskitettyä neuvontaa valtakunnallisissa kasvupalveluissa.
Kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevan lakiluonnoksen tarkoituksena on toteuttaa kasvupalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa maakunta- ja kasvupalvelu-uudistuksen voimaan tullessa tarpeellisia tietojärjestelmiä ja asiakastietojen käsittelyä koskeva lainsäädäntö yhteensopivasti EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa. Kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevassa laissa säädettäisiin alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista annetussa laissa tarkoitettujen maakunnallisten ja valtakunnallisten kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelystä. Käsittelyä varten olisi rekrytoinnin ja työllistymisen asiakastietojärjestelmä ja yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmä. Yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmässä voitaisiin käsitellä myös muiden kuin kasvupalveluiksi katsottavien julkisesti rahoitettujen yrityksille tarkoitettujen tukien, rahoituksen sekä neuvonta- ja kehittämispalvelujen asiakastietoja.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot tulee antaa viimeistään perjantaina 19.10.2018.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
1. Esitysluonnos laiksi Kasvupalveluvirastosta
2. Esitysluonnos laiksi kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelystä
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
1. Esitysluonnos laiksi Kasvupalveluvirastosta
2. Esitysluonnos laiksi kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelystä
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat:
Kasvupalveluvirastoa koskevasta esitysluonnoksesta
neuvotteleva virkamies Elina Isoksela ([email protected], p. 029 506 3719)
kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevasta esitysluonnoksesta
hallitussihteeri Meri Pensamo ([email protected], p. 029 504 7247) ja
lainsäädäntöneuvos Eeva Attila ([email protected], p. 029 504 7048)
Kasvupalveluvirastoa koskevasta esitysluonnoksesta
neuvotteleva virkamies Elina Isoksela ([email protected], p. 029 506 3719)
kasvupalvelujen asiakastietojen käsittelyä koskevasta esitysluonnoksesta
hallitussihteeri Meri Pensamo ([email protected], p. 029 504 7247) ja
lainsäädäntöneuvos Eeva Attila ([email protected], p. 029 504 7048)
Jakelu:
Akava ry | ||
Business Finland | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen AVI | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Itä-Suomen AVI | ||
Joensuun kaupunki | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkisten hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansaneläkelaitos | ||
KEHA (ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus) | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kotkan kaupunki | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin AVI | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimiston postiosoite | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen AVI | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maaseutuvirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Palkansaajajärjestö Pardia | ||
Palvelutyönantajat ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen AVI | ||
Pudasjärven kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Teollisuussijoitus Oy (Tesi) | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Suomussalmen kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
TE-hallinnon asiakaspalvelukeskus (joht. Irma Valtonen) | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - THL | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Tukes | ||
Turun kaupunki | ||
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry | ||
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta | ||
Työttömyysvakuutusrahasto | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Verohallinto | ||
VM / Valtion työmarkkinalaitos (VTML) | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
maakuntauudistus
kasvupalvelut
tietoaineisto