Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon perusteiden luonnos
Lausuntopyynnön diaarinumero: OPH-5011-2022
Vastausaika on päättynyt: 30.12.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Opetushallitus pyytää lausuntoanne media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon perusteiden luonnoksesta.
Tausta
Opetushallitus määrää tutkinnon perusteet kullekin tutkintorakenteessa olevalle ammatilliselle tutkinnolle. Valmistelutyö tehdään yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän, koulutuksen järjestäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon perusteet on uudistettu ja niiden on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024.
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen arviointikriteeristö. Tutkinnon osien osaamistavoitteiden ja ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten kuvaustapaa ja osaamisperusteisuutta on vahvistettu sekä sisältöjä tarkistettu. Tutkinnon muodostumista ja tutkinnon osien sisältöjä on tarkistettu työelämästä tulleiden osaamistarpeiden pohjalta. Tutkintoon on lisätty uusi osaamisala, Pelituotannon osaamisala, ja tutkintonimikkeisiin uusi nimike, pelituotannon toteuttaja. Muut osaamisalat ja tutkintonimikkeet pysyvät ennallaan. Tutkintoon on lisätty uusia tutkinnon osia pelituotannon, tapahtumatuotannon sekä elokuva- ja draamatuotannon osaamisen hankkimiseen.
Yhteiset tutkinnon osat on uudistettu sekä kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) ja ovat voimassa kaikissa perustutkinnoissa 1.8.2022 alkaen, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu yhteistyössä työelämän edustajien, koulutuksen järjestäjien ja muiden asiantuntijatahojen edustajien kanssa. Uudistamistyötä on tehty vuoden 2022 aikana kolmen media-alan toimijoille järjestetyn avoimen työpajan ja eri osaamisaloja edustavien asiantuntijoiden toiveiden ja palautteiden pohjalta. Tutkinnon perusteiden uudistamista on käsitelty myös media-alan työelämätoimikunnan kanssa.
Uudistuksen tavoite on ollut ottaa käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen arviointikriteeristö. Tutkinnon osien osaamistavoitteiden ja ammatillisten tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten kuvaustapaa ja osaamisperusteisuutta on vahvistettu sekä sisältöjä tarkistettu. Tutkinnon muodostumista ja tutkinnon osien sisältöjä on tarkistettu työelämästä tulleiden osaamistarpeiden pohjalta. Tutkintoon on lisätty uusi osaamisala, Pelituotannon osaamisala, ja tutkintonimikkeisiin uusi nimike, pelituotannon toteuttaja. Muut osaamisalat ja tutkintonimikkeet pysyvät ennallaan. Tutkintoon on lisätty uusia tutkinnon osia pelituotannon, tapahtumatuotannon sekä elokuva- ja draamatuotannon osaamisen hankkimiseen.
Yhteiset tutkinnon osat on uudistettu sekä kaikille ammatillisille perustutkinnoille yhteiset ammatilliset valinnaiset tutkinnon osat (huippuosaajana toimiminen, ilmastovastuullinen toiminta, työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, kansainvälisessä työympäristössä toimiminen, yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen) ja ovat voimassa kaikissa perustutkinnoissa 1.8.2022 alkaen, joten tämä lausuntopyyntö ei koske näitä tutkinnon osia.
Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon perusteiden luonnos on valmisteltu yhteistyössä työelämän edustajien, koulutuksen järjestäjien ja muiden asiantuntijatahojen edustajien kanssa. Uudistamistyötä on tehty vuoden 2022 aikana kolmen media-alan toimijoille järjestetyn avoimen työpajan ja eri osaamisaloja edustavien asiantuntijoiden toiveiden ja palautteiden pohjalta. Tutkinnon perusteiden uudistamista on käsitelty myös media-alan työelämätoimikunnan kanssa.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään lähettämään viimeistään 30.12.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Pyydämme lausuntoa seuraavista asioista:
-tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä
-tutkinnon muodostumisesta ja tutkinnon osien sisällöistä
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon muodostumisen osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
-pakollisissa tutkinnon osissa on työelämässä vaadittava keskeinen osaaminen
-valinnaiset tutkinnon osat täydentävät pakollisia tutkinnon osia niin, että ne yhdessä antavat laaja-alaiset ammatilliset valmiudet eri tehtäviin
-tutkinnon muodostuminen mahdollistaa monipuolisen opintopolun työelämän eri tarpeisiin
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon osien osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
-osaaminen (tiedot, taidot ja pätevyydet) on ajantasaista ja huomioi tulevaisuuden osaamistarpeet
-termistö on selkeää, ymmärrettävää ja toimialalla yleisesti käytössä olevaa
-osaaminen voidaan hankkia, osoittaa ja arvioida aidoissa työelämän tehtävissä ja prosesseissa erilaisilla työpaikoilla
Pyydämme mainitsemaan lausunnossa, mihin tutkinnon osaan palaute kohdistuu.
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
-tutkinnon perusteiden työelämälähtöisyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä
-tutkinnon muodostumisesta ja tutkinnon osien sisällöistä
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon muodostumisen osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
-pakollisissa tutkinnon osissa on työelämässä vaadittava keskeinen osaaminen
-valinnaiset tutkinnon osat täydentävät pakollisia tutkinnon osia niin, että ne yhdessä antavat laaja-alaiset ammatilliset valmiudet eri tehtäviin
-tutkinnon muodostuminen mahdollistaa monipuolisen opintopolun työelämän eri tarpeisiin
Lausunnossa pyydetään kiinnittämään huomiota tutkinnon osien osalta erityisesti seuraaviin kokonaisuuksiin:
-osaaminen (tiedot, taidot ja pätevyydet) on ajantasaista ja huomioi tulevaisuuden osaamistarpeet
-termistö on selkeää, ymmärrettävää ja toimialalla yleisesti käytössä olevaa
-osaaminen voidaan hankkia, osoittaa ja arvioida aidoissa työelämän tehtävissä ja prosesseissa erilaisilla työpaikoilla
Pyydämme mainitsemaan lausunnossa, mihin tutkinnon osaan palaute kohdistuu.
Opetushallitus julkaisee kaikki ammatillista koulutusta koskevat lausuntopyynnöt Lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntopalvelu.fi on oikeusministeriön palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden pyytää ja antaa lausuntoja sähköisesti. Kaikki julkishallinnon viranomaiset voivat julkaista lausuntopyyntöjä palvelussa. Lausuntoja saavat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset. Viesti pyydetään tarvittaessa välittämään eteenpäin organisaatiossanne tai yhteisössänne. Tutkintojen perusteiden sisältö viimeistellään saatujen lausuntojen pohjalta. Lausuntoja toivotaan muiltakin kuin jakelussa olevilta.
Valmistelijat
Tutkinnon perusteiden kirjoittamistyössä ja palautteiden keruussa on Opetushallituksen asiantuntijoiden apuna toiminut media-alan opettajien ryhmä, jonka työn Opetushallitus hankki kilpailutuksen kautta OSAO:sta.
Lisätietoa antaa opetusneuvos Taija Paasilinna ([email protected]).
Lisätietoa antaa opetusneuvos Taija Paasilinna ([email protected]).
Jakelu:
AEL-Amiedu Oy | ||
Ahlmanin koulun Säätiö sr | ||
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Ammattiopisto Spesia Oy | ||
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry | ||
Anu Virpi | ||
Arto Saarelainen | ||
Careeria Oy | ||
Elina Byckling | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän Oppilaitokset EOL ry | ||
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia | ||
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Etelä-Savon Koulutus Oy | ||
Hanna Pulkka | ||
Harri Pulliainen | ||
Heikki Valja | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hengitysliitto ry | ||
Hyria koulutus Oy | ||
Inga Sihvo | ||
Itä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Jari Yltävä | ||
Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappia | ||
Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä | ||
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
KooPee Hiltunen | ||
Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymä | ||
Koulutuskuntayhtymä Brahe | ||
Koulutuskuntayhtymä OSAO | ||
Koulutuskuntayhtymä Tavastia | ||
Kouvolan Ammattiopisto Oy | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Live-säätiö sr | ||
Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä | ||
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä | ||
Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä | ||
Länsirannikon Koulutus Oy | ||
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Media-alan työelämätoimikunta | ||
Medialiitto | ||
Minna Alnako-Pirinen | ||
Minna Tiihonen | ||
Noora Alanne | ||
Opettajien Ammattijärjestö OAJ | ||
OPH/Työelämätoimikunta | ||
Paasikiviopistoyhdistys r.y. | ||
Palvelualojen ammattiliitto PAM | ||
Pia Kousa | ||
Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä | ||
Riitta Helevä | ||
Riitta Koskinen | ||
Saamelaisalueen Koulutuskeskus | ||
Salon Seudun Koulutuskuntayhtymä | ||
Sami Hänninen | ||
Sari Korpela | ||
SASKY koulutuskuntayhtymä | ||
Satakunnan koulutuskuntayhtymä | ||
Sauli Vuorinen | ||
Savon Koulutuskuntayhtymä | ||
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä | ||
Sivistystyönantajat | ||
STTK ry | ||
Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Susanna Luonua-Ojalehto | ||
Suupohjan Koulutuskuntayhtymä | ||
Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab | ||
Svenska Österbottens förbund för Utbildning och Kultur | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teemu Hostikka | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Teollisuusliitto ry | ||
Tohtori Matthias Ingmanin säätiö sr | ||
Tomi Ahokas | ||
Turun kaupunki | ||
Tytti Parjanen | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valtion työmarkkinalaitos VTML | ||
Vantaan kaupunki | ||
Vesa Iltola | ||
Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä | ||
Äänekosken Ammatillisen Koulutuksen kuntayhtymä |
Asiasanat
Ammatillinen koulutus
Tutkinnon perusteet