Yksityishenkilöitä koskevan valtionavustustoiminnan kehittäminen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/32066/2021
Vastausaika on päättynyt: 13.1.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihankkeessa toimii henkilöhakijoiden valtionavustuskäytäntöjen kehittämisjaosto, jonka tavoitteena on selvittää yksityishenkilöille myönnettäviä harkinnanvaraisia valtionavustuksia ja niihin liittyviä käytäntöjä. Jaoston tehtävänä on laatia kartoitus valtionavustusten muodostamasta kokonaisuudesta asian selkeyttämistä varten. Jaosto selvittää myös tietovarantoja ja rekistereitä sekä henkilötietojen käsittelyä koskevia erityiskysymyksiä valtionavustusprosessin digitalisointia varten.
Jaosto on valmistellut selvityksen, jossa käsitellään yksityishenkilöitä koskevan valtionavustustoiminnan kehittämistä. Selvityksessä kuvataan kuutta kehittämisehdotusta, jotka ovat
1. käsitteet,
2. suunnittelu ja arviointi,
3. asiointi ja asiakaskokemus,
4. tulokset ja vaikutukset,
5. läpinäkyvyys ja selkeys sekä
6. tiedon yhteiskäyttö.
Selvitys ja kehittämisehdotukset perustuvat jaoston toteuttamaan analyysiin. Tiedonhankinnassa on käytetty erilaisia tiedonlähteitä ja aineistonkeruumenetelmiä, kuten haastatteluja, kyselyitä ja työpajoja.
Valtiovarainministeriö pyytää selvityksestä lausuntoja, jotka otetaan huomioon selvitystä viimeisteltäessä. Selvitys on tarkoitus julkaista valtiovarainministeriön julkaisusarjassa ja valtioneuvoston yhteisessä julkaisuarkistossa helmikuun 2023 aikana.
Jaosto on valmistellut selvityksen, jossa käsitellään yksityishenkilöitä koskevan valtionavustustoiminnan kehittämistä. Selvityksessä kuvataan kuutta kehittämisehdotusta, jotka ovat
1. käsitteet,
2. suunnittelu ja arviointi,
3. asiointi ja asiakaskokemus,
4. tulokset ja vaikutukset,
5. läpinäkyvyys ja selkeys sekä
6. tiedon yhteiskäyttö.
Selvitys ja kehittämisehdotukset perustuvat jaoston toteuttamaan analyysiin. Tiedonhankinnassa on käytetty erilaisia tiedonlähteitä ja aineistonkeruumenetelmiä, kuten haastatteluja, kyselyitä ja työpajoja.
Valtiovarainministeriö pyytää selvityksestä lausuntoja, jotka otetaan huomioon selvitystä viimeisteltäessä. Selvitys on tarkoitus julkaista valtiovarainministeriön julkaisusarjassa ja valtioneuvoston yhteisessä julkaisuarkistossa helmikuun 2023 aikana.
Tausta
Valtionavustustoimintaa kehitetään ja digitalisoidaan valtiovarainministeriön viisivuotisessa hankkeessa, jonka tavoitteena on lisätä valtionavustustoiminnan vaikuttavuutta, läpinäkyvyyttä, tehokkuutta ja yhdenmukaisuutta. Tavoitteisiin päästään digitalisoimalla valtionavustusprosessi ja kehittämällä valtionavustustoimintaa yhteisen toimintamallin mukaisesti. Valtionavustustoimintaa varten perustetaan tietovaranto, ja valtionapuviranomaiset ottavat käyttöön siihen sisältyvät digitaaliset palvelut.
Valtionavustustoiminnan kehittäminen on käyttäjälähtöistä. Valtionavustushankkeessa toimivat jaostot selvittävät valtionavustuksia ja niihin liittyviä käytäntöjä hakijaryhmäkohtaisesti. Henkilöhakijoiden valtionavustuskäytäntöjen kehittämisjaoston selvitys koskee yksityishenkilöille myönnettäviä valtionavustuksia, kuten apurahoja ja hankeavustuksia, ja niihin liittyviä käytäntöjä, joita ovat esimerkiksi hakuilmoitukset, valtionavustushakemukset, valtionavustuspäätökset ja vakioehdot. Aiheesta ei ole aiemmin tehty vastaavaa laajaa selvitystä, joten selvitys luo kaivattua kokonaiskuvaa aiheesta valtionapuviranomaisia ja valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanketta varten.
Valtiovarainministeriön julkaisusarjassa on tähän mennessä julkaistu seuraavat hakijaryhmäkohtaiset raportit:
Valtionavustustoiminnan kehittäminen on käyttäjälähtöistä. Valtionavustushankkeessa toimivat jaostot selvittävät valtionavustuksia ja niihin liittyviä käytäntöjä hakijaryhmäkohtaisesti. Henkilöhakijoiden valtionavustuskäytäntöjen kehittämisjaoston selvitys koskee yksityishenkilöille myönnettäviä valtionavustuksia, kuten apurahoja ja hankeavustuksia, ja niihin liittyviä käytäntöjä, joita ovat esimerkiksi hakuilmoitukset, valtionavustushakemukset, valtionavustuspäätökset ja vakioehdot. Aiheesta ei ole aiemmin tehty vastaavaa laajaa selvitystä, joten selvitys luo kaivattua kokonaiskuvaa aiheesta valtionapuviranomaisia ja valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanketta varten.
Valtiovarainministeriön julkaisusarjassa on tähän mennessä julkaistu seuraavat hakijaryhmäkohtaiset raportit:
- Järjestöjä koskevat valtionavustuskäytännöt. Ehdotukset niiden kehittämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi. Valtiovarainministeriön julkaisuja 2021:27.
- Kuntien valtionavustuskäytänteiden kehittäminen. Loppuraportti. Valtiovarainministeriön julkaisuja 2022:48.
Tavoitteet
Jaoston tavoitteena on selkeyttää yksityishenkilöille ja kotitalouksille myönnettävien valtionavustusten muodostamaa kokonaisuutta ja niihin liittyviä käytäntöjä. Yksityishenkilö tarkoittaa tässä yhteydessä luonnollista henkilöä ja yksityistä elinkeinonharjoittajaa, joille valtionapuviranomaiset myöntävät valtionavustuksia. Yksityishenkilö voi toimia osana työryhmää, hän voi olla omistaja tai hän voi kuulua omistuksensa vuoksi osakaskuntaan, minkä perusteella hän voi hakea ja saada valtionavustusta. Yksityishenkilöille myönnettäviä valtionavustuksia hakevat ja saavat esimerkiksi taiteilijat, urheilijat, tutkijat ja viljelijät. Energia-avustukset ovat esimerkki kotitalouksille myönnettävistä valtionavustuksista.
Henkilöhakijajaostolle määriteltiin kuusi tehtävää tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöhakijajaosto
1. laatii kartoituksen yksityishenkilöille ja kotitalouksille myönnettävien valtionavustusten kokonaisuudesta.
2. osallistuu valtionavustustoiminnan yhteisen toimintamallin ja sitä tukevien digitaalisten palveluiden ketterään ja käyttäjälähtöiseen kehittämiseen. Se tuottaa ratkaisuehdotuksia erityisesti yksityishenkilöiden ja kotitalouksien valtionavustuksiin liittyvistä kysymyksistä.
3. selvittää, mitä pohjatietoja yksityishenkilöistä ja kotitalouksista voitaisiin tuottaa valtionavustusten käsittelyyn automaattisesti ja miten valtionapuviranomaisten tulisi ottaa pohjatiedot huomioon valtionavustustoiminnassaan.
4. selvittää mahdollisuudet yhdenmukaistaa yksityishenkilöille ja kotitalouksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyviä käytäntöjä. Henkilöhakijajaosto laatii ehdotuksen valtionavustuskäytäntöjen yhdenmukaistamisesta.
5. laatii ehdotuksen, miten henkilötietoja käsiteltäisiin valtionavustustoiminnan tietovarannossa ja siihen liittyvissä palveluissa mahdollisimman yhtenäisesti. Käytännöt perustuvat tietosuojalainsäädäntöön ja valtionavustuslakia ja valtiokonttorista annettua lakia koskeviin säädösmuutoksiin (HE 88/2022 vp). Käytännöissä otetaan huomioon muun muassa rekisteröityjen informointi ja oikeuksien toteuttaminen.
6. tuottaa ehdotuksen, miten valtionavustustoiminnan yhteistä toimintamallia sovelletaan yksityishenkilöiden ja kotitalouksien avustuskokonaisuuteen.
Henkilöhakijajaostolle määriteltiin kuusi tehtävää tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöhakijajaosto
1. laatii kartoituksen yksityishenkilöille ja kotitalouksille myönnettävien valtionavustusten kokonaisuudesta.
2. osallistuu valtionavustustoiminnan yhteisen toimintamallin ja sitä tukevien digitaalisten palveluiden ketterään ja käyttäjälähtöiseen kehittämiseen. Se tuottaa ratkaisuehdotuksia erityisesti yksityishenkilöiden ja kotitalouksien valtionavustuksiin liittyvistä kysymyksistä.
3. selvittää, mitä pohjatietoja yksityishenkilöistä ja kotitalouksista voitaisiin tuottaa valtionavustusten käsittelyyn automaattisesti ja miten valtionapuviranomaisten tulisi ottaa pohjatiedot huomioon valtionavustustoiminnassaan.
4. selvittää mahdollisuudet yhdenmukaistaa yksityishenkilöille ja kotitalouksille myönnettäviin valtionavustuksiin liittyviä käytäntöjä. Henkilöhakijajaosto laatii ehdotuksen valtionavustuskäytäntöjen yhdenmukaistamisesta.
5. laatii ehdotuksen, miten henkilötietoja käsiteltäisiin valtionavustustoiminnan tietovarannossa ja siihen liittyvissä palveluissa mahdollisimman yhtenäisesti. Käytännöt perustuvat tietosuojalainsäädäntöön ja valtionavustuslakia ja valtiokonttorista annettua lakia koskeviin säädösmuutoksiin (HE 88/2022 vp). Käytännöissä otetaan huomioon muun muassa rekisteröityjen informointi ja oikeuksien toteuttaminen.
6. tuottaa ehdotuksen, miten valtionavustustoiminnan yhteistä toimintamallia sovelletaan yksityishenkilöiden ja kotitalouksien avustuskokonaisuuteen.
Linkit
https://vm.fi/valtionavustustoiminnan-kehittaminen - Valtionavustustoiminnan kehittäminen
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM175:00/2021 - Henkilöhakijoiden valtionavustuskäytäntöjen kehittämisjaosto
https://www.valtiokonttori.fi/palvelut/muut-palvelut/valtionavustuspalvelut/ - Valtionavustustoiminnan digitaaliset palvelut
Liitteet:
Yksityishenkilöille myönnettävät valtionavustukset ja niihin liittyvät käytännöt (raportin luonnos).pdf - Yksityishenkilöille myönnettävät valtionavustukset ja niihin liittyvät käytännöt (raportin luonnos)
Aikataulu
Lausuntopyyntö on julkaistu perjantaina 9. joulukuuta 2022. Selvitystä koskeva lausunto pyydetään antamaan viimeistään perjantaina 13. tammikuuta 2023. Lausuntoaika on viisi viikkoa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja selvityksestä ja sen neljästä teemasta. Lausunnonantaja voi antaa myös yleistä palautetta valtionavustustoiminnan kehittämisestä.
Lausunnon voi antaa joko yhteisö tai yksityishenkilö. Valtionavustusten hakijoiden, saajien ja myöntäjien lisäksi lausunnon voivat antaa esimerkiksi järjestöt tai muut asiasta kiinnostuneet. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön ja sen kysymyksiin. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se keskittyy lausunnossaan. Lausunnon voi antaa joko suomeksi tai ruotsiksi.
Lausuntopalvelun käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista. Lausuntopalvelun käyttöohjeet on julkaistu lausuntopalvelun Ohjeet-välilehdellä.
Lausuntopyyntö toimitetaan jakelussa mainituille organisaatioille. Lausuntopyyntöä voi jakaa vapaasti edelleen. Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi jaoston valmistelua koskevalla sivulla, jossa on luettavissa myös jaoston kokouspöytäkirjat.
Lausunnon voi antaa joko yhteisö tai yksityishenkilö. Valtionavustusten hakijoiden, saajien ja myöntäjien lisäksi lausunnon voivat antaa esimerkiksi järjestöt tai muut asiasta kiinnostuneet. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön ja sen kysymyksiin. Lausunnon antamiseksi ei tarvitse vastata jokaiseen kysymykseen, vaan lausunnonantaja arvioi, mihin asioihin se keskittyy lausunnossaan. Lausunnon voi antaa joko suomeksi tai ruotsiksi.
Lausuntopalvelun käyttäminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista. Lausuntopalvelun käyttöohjeet on julkaistu lausuntopalvelun Ohjeet-välilehdellä.
Lausuntopyyntö toimitetaan jakelussa mainituille organisaatioille. Lausuntopyyntöä voi jakaa vapaasti edelleen. Lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelun lisäksi jaoston valmistelua koskevalla sivulla, jossa on luettavissa myös jaoston kokouspöytäkirjat.
Valmistelijat
Lisätiedot
Mikko Lehtonen, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Selvityksen valmistelleen jaoston kokoonpano
Kulttuuriasiainneuvos Katri Santtila, opetus- ja kulttuuriministeriö, jaoston puheenjohtaja
Erityisasiantuntija Ulla Suomela, valtiovarainministeriö, jaoston varapuheenjohtaja
Erityisasiantuntija Tuija Laukkanen, maa- ja metsätalousministeriö
Erityisasiantuntija Satu Lindberg, Valtiokonttori
Erityisasiantuntija Matti Ranta, Opetushallitus
Erityisasiantuntija Leena Rantala, valtiovarainministeriö
Kehittämispäällikkö Antti Seppänen, Valtiokonttori
Maksatusjohtaja Pauliina Smolander, ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
Taiteen tukemisen päällikkö Henri Terho, Taiteen edistämiskeskus
Yksikön päällikkö Riikka Koivusalo, Opetushallitus
Suunnittelija Nelli Sahlman, Taiteen edistämiskeskus
Mikko Lehtonen, erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
puh. 0295 160 197
mikko.lehtonen(at)gov.fi
Selvityksen valmistelleen jaoston kokoonpano
Kulttuuriasiainneuvos Katri Santtila, opetus- ja kulttuuriministeriö, jaoston puheenjohtaja
Erityisasiantuntija Ulla Suomela, valtiovarainministeriö, jaoston varapuheenjohtaja
Erityisasiantuntija Tuija Laukkanen, maa- ja metsätalousministeriö
Erityisasiantuntija Satu Lindberg, Valtiokonttori
Erityisasiantuntija Matti Ranta, Opetushallitus
Erityisasiantuntija Leena Rantala, valtiovarainministeriö
Kehittämispäällikkö Antti Seppänen, Valtiokonttori
Maksatusjohtaja Pauliina Smolander, ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
Taiteen tukemisen päällikkö Henri Terho, Taiteen edistämiskeskus
Yksikön päällikkö Riikka Koivusalo, Opetushallitus
Suunnittelija Nelli Sahlman, Taiteen edistämiskeskus
Jakelu:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Savon TE-toimisto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
EUSA-rahastot | ||
Forum Artis | ||
Globe Art Point | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeen TE-toimisto | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kainuun TE-toimisto | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | ||
Kansallisarkisto | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keski-Suomen TE-toimisto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin TE-toimisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Museovirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Palosuojelurahasto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan liitto | ||
Pohjois-Karjalan TE-toimisto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Savon TE-toimisto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakunnan TE-toimisto | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen elokuvasäätiö | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen riistakeskus | ||
Taidemaalariliitto | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uudenmaan TE-toimisto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Varsinais-Suomen TE-toimisto | ||
Väylävirasto | ||
Yleisurheilijat ry | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
valtionavustus
Valtionavut
Apurahat
valtionapuviranomaiset