Valtioneuvoston asetus varhaiskasvatuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen 1 §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: OKM/33/010/2019
Vastausaika on päättynyt: 10.12.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ehdotus toteuttaa hallitusohjelmakirjausta, jonka mukaan ”pienennetään (päiväkotien) yli 3-vuotiaiden ryhmäkokoja (1/7).”
Esitys liittyy valtion vuoden 2020 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Ehdotetaan, että asetusmuutos tulee voimaan 1.8.2020.
Esitys liittyy valtion vuoden 2020 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Ehdotetaan, että asetusmuutos tulee voimaan 1.8.2020.
Tausta
Suhdeluvun muutos 1/8 tuli voimaan 1.8.2016. Sitä ennen suhdeluku oli 1/7. Tarkoituksena oli julkisen talouden tilanteesta johtuen lisätä kunnille joustavuutta palvelun järjestämisessä. Suhdeluvun muutoksella ei kuitenkaan ole opetus- ja kulttuuriministeriön teettämän kuntakyselyn (2019) mukaan saavutettu alun perin arvioituja säästöjä.
Tavoitteet
Varhaiskasvatusasetuksen (753/2018) 1 §:ssä säädetään päiväkodin henkilöstön mitoituksesta. Ehdotetulla asetusmuutoksella päiväkodin henkilöstön ja lasten välistä suhdelukua pienennettäisiin. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että päiväkodissa yhtä kasvattajaa kohden voisi olla 3 vuotta täyttäneitä lapsia, jotka ovat päiväkodissa yli viisi tuntia päivässä, seitsemän nykyisen kahdeksan sijaan.
Ehdotus toteuttaa hallitusohjelmakirjausta, jonka mukaan ”toteutetaan täysipäiväinen kokoaikainen subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus ja pienennetään yli 3-vuotiaiden ryhmäkokoja (1/7).” Lasten ja henkilöstön välinen riittävän pieni suhdeluku on keskeinen varhaiskasvatuksen laatua parantava tekijä.
Asetusmuutos tulisi voimaan 1.8.2020, eli samaan aikaan hallituksen esityksessä 34/2019 vp ehdotetun subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamisen kanssa.
Vaikka tutkimuksissa ei ole todettu mikä olisi sopiva lasten ja henkilöstön välinen suhdeluku, niin voidaan todeta, että kun kasvattajia on enemmän lapsia kohden, on heillä enemmän aikaa lapsille ja paremmat mahdollisuudet vastata kunkin lapsen yksilöllisiin tarpeisiin. Myös turvallisuuden arvioidaan paranevan, sillä kasvattajilla on paremmat edellytykset valvoa pienempiä lapsiryhmiä.
Ehdotettu muutos merkitsisi lisäystä peruspalvelujen valtionosuuksiin (momentti 28.90.30). Vuonna 2020 valtionosuuksiin lisättäisiin 6,7 miljoonaa euroa, joka vastaa 5/12 täysistä kustannuksista. Muutoksen on ehdotettu tulevan voimaan 1.8.2020, jolloin toimintavuotta on jäljellä 5 kuukautta. Vuodesta 2021 alkaen valtionosuuksiin lisättäisiin 16 miljoonaa euroa vuosittain. Koska kyseessä on kunnille laajeneva tehtävä, valtionosuus kattaa kustannuksista 100 prosenttia.
Ehdotus toteuttaa hallitusohjelmakirjausta, jonka mukaan ”toteutetaan täysipäiväinen kokoaikainen subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus ja pienennetään yli 3-vuotiaiden ryhmäkokoja (1/7).” Lasten ja henkilöstön välinen riittävän pieni suhdeluku on keskeinen varhaiskasvatuksen laatua parantava tekijä.
Asetusmuutos tulisi voimaan 1.8.2020, eli samaan aikaan hallituksen esityksessä 34/2019 vp ehdotetun subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamisen kanssa.
Vaikka tutkimuksissa ei ole todettu mikä olisi sopiva lasten ja henkilöstön välinen suhdeluku, niin voidaan todeta, että kun kasvattajia on enemmän lapsia kohden, on heillä enemmän aikaa lapsille ja paremmat mahdollisuudet vastata kunkin lapsen yksilöllisiin tarpeisiin. Myös turvallisuuden arvioidaan paranevan, sillä kasvattajilla on paremmat edellytykset valvoa pienempiä lapsiryhmiä.
Ehdotettu muutos merkitsisi lisäystä peruspalvelujen valtionosuuksiin (momentti 28.90.30). Vuonna 2020 valtionosuuksiin lisättäisiin 6,7 miljoonaa euroa, joka vastaa 5/12 täysistä kustannuksista. Muutoksen on ehdotettu tulevan voimaan 1.8.2020, jolloin toimintavuotta on jäljellä 5 kuukautta. Vuodesta 2021 alkaen valtionosuuksiin lisättäisiin 16 miljoonaa euroa vuosittain. Koska kyseessä on kunnille laajeneva tehtävä, valtionosuus kattaa kustannuksista 100 prosenttia.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan 10.12.2019 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Opetus- ja kulttuuriministeriö varaa teille mahdollisuuden antaa lausuntonne ehdotuksesta varhaiskasvatuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen 1 §:n muuttamisesta. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Marjaana Larpa, hallitussihteeri, [email protected], puh. 0295330350
Anne-Marie Brisson, hallitusneuvos, [email protected], puh. 0295330079
Anne-Marie Brisson, hallitusneuvos, [email protected], puh. 0295330079
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Hankasalmen kunta | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyvinvointialan liitto ry | ||
Inarin kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Joensuun kaupunki | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kansaneläkelaitos, etuusosasto ja tutkimusosasto | ||
Korkeasti koulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö Akava ry | ||
KT Kuntatyönantajat | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapsiasiavaltuutetun toimisto | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry | ||
Opetushallitus | ||
Pietarsaaren kaupunki | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ry | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry | ||
Suomen Vanhempainliitto ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varhaiskasvatuksen Opettajien Liitto VOL ry |