Säteilyturvakeskuksen määräys ydinenergian käytön turvajärjestelyistä
Vastausaika on päättynyt: 17.4.2020
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Ydinenergialakiin on määräysten annon jälkeen tehty muutoksia. Vuoden 2018 alussa voimaantulleella muutoksella (905/2017) toimeenpantiin ydinturvallisuusdirektiivin täydennys (2014/87/Euratom) ja täydennettiin ydinjätedirektiivin (2011/70/Euratom) toimeenpanoa komission lisäkysymysten takia. Samalla ydinenergialakia selkeytettiin ja täydennettiin kansallisten lainsäädännön muutostarpeiden takia. Lisäksi lakiin lisättiin käytöstäpoistolupa uudeksi ydinlaitosten lupavaiheeksi ja tehtiin ydinjätehuoltoon liittyviä muutoksia. Turvajärjestelyjä koskevia lakimuutosehdotuksia valmisteltiin myös tässä yhteydessä. Lausuntokierroksella saadun palautteen perusteella ne kuitenkin erotettiin ehdotuksesta ja Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) ja Säteilyturvakeskus jatkoivat turvajärjestelyjä koskevan lakimuutosesityksen valmistelua omana hankkeenaan, sillä direktiivien toimeenpanolla kansalliseen säännöstöön oli kiireellinen aikataulu. Samaan aikaan myös EU:n säteilyturvallisuusdirektiivi, BSS (2013/59/ Euratom), edellytti täytäntöönpanoa, mikä Suomessa tehtiin uusimalla koko säteilylainsäädäntö. Joulukuun 15. päivänä 2018 astui voimaan uusi säteilylaki (859/2018), jonka liitelailla (862/2018) säädettiin säteilylain soveltamisesta ydinenergian käyttöön.
Turvajärjestelyjä koskeva hallituksen esitysluonnos lakimuutosehdotukseksi oli lausunnoilla vuodenvaihteessa 2018/2019. Runsas vuosi tämän jälkeen lakimuutosesitys (HE 8/2020) esiteltiin valtioneuvostolle sen yleisistunnossa 13.2.2020, missä se myös hyväksyttiin eduskuntakäsittelyyn. Laki on tarkoitus saada voimaan 1.4.2020.
Tausta
Lakimuutosehdotus (HE 8/2020) koskee mm. turvahenkilöiden toimivaltuuksia ja turvahenkilöiden käytön ajallista ulottuvuutta. Kokonaan uusina asioina lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset turvahenkilöiden ja valvomohenkilöstön terveystarkastuksista ja terveystarkastukseen liittyvästä lääkärin ja muun terveydenhuollon ammattihenkilön ilmoitusoikeudesta. Uusia ovat myös lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten torjuntaan ydinvoimalaitoksilla liittyvät toimivaltuussäännökset. Lakiehdotuksessa on myös täsmennetty turvahenkilöiden toimivaltuuksia muilta osin ja siirretty joitakin säännöksiä määräyksestä lakiin (turvallisuusselvitysten tekeminen ja turvahenkilöiden koulutusvaatimukset). Lakitason muutokset aiheuttavat muutoksia myös STUKin turvajärjestelyjä koskevaan säännöstöön.
Tavoitteet
Tarkoituksena on, että ydinenergialaki, ydinenergia-asetus ja turvajärjestelymääräys muodostavat kokonaisuuden, jolla säädellään ydinenergian käytön turvajärjestelyistä. Näitä täydentävät Säteilyturvakeskuksen julkaisemat YVL-ohjeet (erityisesti YVL A.11 ja YVL A.12) sekä suunnitteluperusteuhka (DBT, 2/Y42217/2013).
Määräys liittyy YEL:n 7 §:ssä säädettyyn vaatimukseen: Ydinenergian käytön edellytyksenä on, että turvajärjestelyt ja valmiusjärjestelyt sekä muut järjestelyt ydinvahinkojen rajoittamiseksi ja ydinenergian käytön turvaamiseksi lainvastaiselta toiminnalta ovat riittävät.
Määräyksen keskeisimmät muutosehdotukset koskevat määräyksen soveltamista muuhun ydinenergian käyttöön kuin ydinlaitokset, jatkuvan parantamisen korostamista, turvallisen uhkatilanneviestinnän toteuttamista, ydinaineen katoamisen tai anastamiseen liittyviä toimenpiteisitä, laadunhallinnan huomioimista; sekä ydinainekuljetuksia koskevien suunnitelmien laatimista. Lisäksi muutoksia on tehty ydinenergialain tulossa olevan muutoksen vuoksi.
Muutosehdotusten perusteena on tarkentaa YEL:ssa säädettyjä, turvajärjestelyjä koskevia vaatimuksia. Määräyksessä on otettu huomioon ydinaineiden turvajärjestelyjä koskevista toimista tehty yleissopimus (CPPNM, SopS 72/1989) ja siihen 2005 tehdyt muutokset, jotka on Suomessa saatettu voimaan lailla 513/2008. Edellä mainitun yleissopimuksen uudessa 2A artiklassa on lueteltu turvajärjestelyjä koskevat perusperiaatteet, joita sopimuspuolten on kohtuuden ja mahdollisuuksien mukaan sovellettava. Lisäksi muutostarpeita on esitetty STUKin tilaamassa ulkopuolisessa, kansainvälisen asiantuntijan tekemässä arvioinnissa koskien turvajärjestelyvaatimuksia.
Linkit
https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/555001/42425 - Voimassa oleva määräys STUK Y/3/2016 Finlexissä
https://www.stuklex.fi/fi/maarays/stuk-y-3-2016 - Voimassa oleva määräys stuklexissä (myös englanninkielisenä)
https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/67543 - Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ydinenergialain, turvallisuus-selvityslain 21 §:n ja kaivoslain muuttamisesta (HE 8/2020 vp)
Liitteet:
STUKin määräys ydinenergian käytön turvajärjestelyistä_STUK_Y_3_2020_LUONNOS_2.DOCX - STUKin määräys Y/3/2020, luonnos 2
Määräyksen STUK_Y_3_2020_liite_1_Turvahenkilön asu ja ydinlaitoksen liikkumis- ja oleskelurajoitusalueen merkitseminen_luonnos 2.DOCX - STUKin määräyksen Y/3/2020, luonnos 2, liite 1
STUKin määräyksen_Y_3_2020_luonnos_2_6_3_2020_perustelut.DOCX - STUKin määräyksen Y/3/2020, luonnos 2, perustelut
STUKin määräys_Y_3_2020_luonnos_2_muutosmerkinnät_vs_STUK_Y_3_2016.DOCX - STUKin määräyksen Y/3/2020 muutokset vs. STUK Y/3/2016 (voimassa oleva määräys)
Lomake_STUKin_määräysluonnoksen_kommentointia_varten_(STUK_Y_3_2020).docx - Kommentointilomake
STUK Y_3_2020 L2_Lausuntopyyntö sidosryhmille _09032020.pdf - Lausuntopyyntö STUKin määräyksestä STUK Y/3/2020, luonnos 2
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi Säteilyturvakeskus pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät https://www.lausuntopalvelu.fi/FI sivulta 'Ohjeet > Käyttöohjeet'. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Mikäli lausuntopalvelun käytössä on ongelmia, voi lausunnon ja kommentit voi toimittaa sähköisessä muodossa liitteenä olevalla kommentointilomakkeella STUKin kirjaamoon sähköpostitse: [email protected] tai STUKin verkkopalveluun https://ohjeisto.stuk.fi (viikosta 12 alkaen). Kommentointilomakkeen lataaminen verkkopalveluun edellyttää rekisteröitymistä verkkopalvelussa. Yksittäiset kommentit voi antaa rekisteröimättä.
Valmistelijat
Määräyksen sisältöä koskeviin kysymyksiin vastaa sen laadinnasta vastaava toimistopäällikkö Tapani Hack ([email protected], puh. 09 759 88 695).
Jakelu:
Arto Tiihonen | ||
Fennovoima Oy | ||
Fortum Power and Heat Oy | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Loviisan voimalaitos | ||
Mika Harti | ||
Oikeusministeriö | ||
Petri Kotiluoto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Posiva Oy | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Samu Myllymaa | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teollisuuden Voima Oyj | ||
Terrafame Oy | ||
Tulli | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Venla Ryyppö | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
ydinenergialaki, ydinenergian käyttö, turvajärjestelyt, Säteilyturvakeskuksen määräys