Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi rikosuhrimaksusta annetun lain 3 ja 4 §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/24159/2023
Vastausaika päättyy: 10.1.2025
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi rikosuhrimaksusta annetun lain 3 ja 4:§n muuttamisesta. Myös muut kuin jakelukohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Esityksessä ehdotetaan, että rikosuhrimaksun rahamääriä korotetaan 50 prosentilla. Vankeusuhkaiseen rikokseen syyllistyneelle henkilölle määrättävä 40 euron rikosuhrimaksu nousisi 60 euroon ja 80 euron maksu 120 euroon. Yhteisösakkoon tuomittavan oikeushenkilön rikosuhrimaksu nousisi 800 eurosta 1 200 euroon.
Lisäksi maksun oikeasuhtaisuuden turvaamista koskevaa säännöstä ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan oikeushenkilöä. Rikosuhrimaksua ei saisi määrätä, jos se olisi rahamäärältään suurempi kuin oikeushenkilölle tuomittava yhteisösakko.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2025.
Esityksessä ehdotetaan, että rikosuhrimaksun rahamääriä korotetaan 50 prosentilla. Vankeusuhkaiseen rikokseen syyllistyneelle henkilölle määrättävä 40 euron rikosuhrimaksu nousisi 60 euroon ja 80 euron maksu 120 euroon. Yhteisösakkoon tuomittavan oikeushenkilön rikosuhrimaksu nousisi 800 eurosta 1 200 euroon.
Lisäksi maksun oikeasuhtaisuuden turvaamista koskevaa säännöstä ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan oikeushenkilöä. Rikosuhrimaksua ei saisi määrätä, jos se olisi rahamäärältään suurempi kuin oikeushenkilölle tuomittava yhteisösakko.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.10.2025.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan selvitetään mahdollisuudet korottaa rikosuhrimaksuja. Oikeusministeriö on julkaissut rikosuhrimaksujen korotusmahdollisuuksista arviomuistion 18.6.2024. Arviomuistion pohjalta on toteutettu jatkovalmistelu, jossa on laadittu luonnos hallituksen esitykseksi koskien rikosuhrimaksujen korottamista.
Rikosuhrimaksun rahamääriä ei ole aikaisemmin korotettu. Rikosuhrimaksu otettiin käyttöön 1.12.2016, jolloin tuli voimaan laki rikosuhrimaksusta (669/2015). Lain tarkoituksena on vahvistaa uhrien tukipalveluihin kohdennettavaa valtionrahoitusta rikosuhrimaksujen tuottoa vastaavalla määrällä.
Pääministerin Orpon hallituksen ohjelman mukaan laaditaan uhripoliittinen toimenpideohjelma, jonka tavoitteena on turvata uhrien tukipalveluiden rahoitus ja parantaa rikoksen uhrien asemaa rikosoikeudellisissa menettelyissä. Toimenpideohjelmaan sisällytetään esitys korotettujen rikosuhrimaksujen käytöstä ja kohdentamisesta uhrien tukipalveluihin.
Rikosuhrimaksun rahamääriä ei ole aikaisemmin korotettu. Rikosuhrimaksu otettiin käyttöön 1.12.2016, jolloin tuli voimaan laki rikosuhrimaksusta (669/2015). Lain tarkoituksena on vahvistaa uhrien tukipalveluihin kohdennettavaa valtionrahoitusta rikosuhrimaksujen tuottoa vastaavalla määrällä.
Pääministerin Orpon hallituksen ohjelman mukaan laaditaan uhripoliittinen toimenpideohjelma, jonka tavoitteena on turvata uhrien tukipalveluiden rahoitus ja parantaa rikoksen uhrien asemaa rikosoikeudellisissa menettelyissä. Toimenpideohjelmaan sisällytetään esitys korotettujen rikosuhrimaksujen käytöstä ja kohdentamisesta uhrien tukipalveluihin.
Tavoitteet
Rikosuhrimaksujen korottamisen tavoitteena on turvata rikoksen uhreille tarpeellisten tukipalveluiden saatavuutta sekä edistää rikollisuudesta aiheutuvien haittojen ja kustannusten oikeudenmukaista jakamista. Samalla vastataan rahan arvon muutosten aiheuttamiin rikosuhrimaksujen korotustarpeisiin. Esitys tukee myös varautumista lähivuosina täytäntöönpantaviin uusiin EU:n velvoitteisiin, jotka vaikuttavat tukipalveluilta vaadittavaan vähimmäistasoon ja palveluiden rahoitustarpeisiin.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM078:00/2023 - Hankkeen sivusto valtioneuvoston hankeikkunassa
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM078:00/2023 - Sida i projektportalen
Liitteet:
HE-luonnos RUM-korotukset.docx - luonnos_hallituksen_esitykseksi_09.12.2024
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag_ utkast_09122024.docx - utkast_huvudsakligt_innehåll_och_paragrafer
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään 10.1.2025.
Lausuntoaika on normaalia lyhyempi. Kyse on teknisestä muutoksesta, ja esitys vastaa arviomuistiota, joka on julkaistu 18.6.2024.
Lausuntoaika on normaalia lyhyempi. Kyse on teknisestä muutoksesta, ja esitys vastaa arviomuistiota, joka on julkaistu 18.6.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnoissa pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota esitysluonnoksen sisältämään vaikutusten arvointiin.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa:
Mervi Sarimo, neuvotteleva virkamies, + 358 295 150 570, [email protected]
Mervi Sarimo, neuvotteleva virkamies, + 358 295 150 570, [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan valtionvirasto | ||
Apulaisprofessori Tatu Hyttinen, Turun yliopisto | ||
Autoliitto | ||
Ensi- ja turvakotien liitto ry | ||
Juristiliitto | ||
Korkein oikeus | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (KRIMO) | ||
liikenne‐ ja viestintäministeriö (LVM) | ||
Loisto Setlementti ry | ||
MIELI ry | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
Naisten Linja Suomessa ry | ||
Oikeuspalveluvirasto (1.1.2025; sitä ennen OM asiantuntijat) | ||
Oikeusrekisterikeskus (ORK) | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Poliisihallitus (POHA) | ||
Professori Mikko Aaltonen, Itä‐Suomen yliopisto | ||
Professori Mikko Vuorenpää, Lapin yliopisto | ||
Professori Sakari Melander, Helsingin yliopisto | ||
Pro-tukipiste ry | ||
Raiskauskriisikeskus Tukinainen ry | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikoksettoman elämän tukisäätiö RETS | ||
Rikosseuraamuslaitos (RISE) | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Setlementti Tampere ry | ||
sisäministeriö (SM) | ||
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) | ||
Sosiaali‐ ja terveysministeriö (STM) | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto (SPJL) | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys | ||
Suomen tuomariliitto | ||
Takuusäätiö | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
työ‐ ja elinkeinoministeriö (TEM) | ||
ulkoministeriö (UM) | ||
Ulosottolaitos | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto / Syyttäjälaitos | ||
valtiovarainministeriö (VM) |
Asiasanat
rikosuhrimaksu
rikoksen uhri
uhri
tukipalvelut
brottsofferavgift
brottsoffer
offer
stödtjänster
rikosasiat
brottmål
rikoksentekijät
gärningsman