Muulla kuin koulun opetuskielellä ja vieraskielisessä koulussa annettavassa opetuksessa käytettävän opetuskielen hallinnan osoittaminen
Vastausaika on päättynyt: 31.5.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Opetushallituksen antamaa määräystä (25/011/2005) on tarvetta päivittää vastaamaan käsitteiltään Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. Perusteiden (2014) mukaan kaksikielisestä opetuksesta puhuttaessa käytetään käsitteitä kielikylpykieli, joka voi olla ruotsin, suomen tai saamen kieli ja kohdekieli, joka voi olla esimerkiksi englanti tai jokin muu vieras kieli. Erillisessä opetusryhmässä tai koulussa opetus voidaan antaa pääosin tai kokonaan muulla kielellä. Tällöin opetuskieli voi olla esimerkiksi englanti tai jokin muu vieras kieli.
Perusopetuslain 37 §:n (22.12.2009/1444) mukaan Opetushallitus voi tarvittaessa antaa opettajien kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen säännöksiä täydentäviä määräyksiä.
Tausta
Jos opetuskieli on muu kuin koulun opetuskieli tai jos kysymys on perusopetuslain 10 §:n 4 momentissa tarkoitetussa koulussa järjestettävästä opetuksesta, opetusta voi antaa myös henkilö, joka hallitsee opetuksessa käytettävän kielen. Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 9 §:n 2 momentin (18.12.2003/1133) mukaan Opetushallitus määrää tarvittaessa, miten kielenhallinta osoitetaan.
Tavoitteet
Esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa määritellään, missä määrin opettajan tulee käyttää opetuksessaan kielikylpy- tai kohdekieltä, jotta kaksikielisessä esiopetuksessa olevien lasten ja perusopetuksessa olevien oppilaiden kielikylpy- ja kohdekielen taito kehittyisi vähitellen hyväksi ja monipuoliseksi ja millaista kielikylpy- tai kohdekielen hallintaa kaksikielisessä perusopetuksessa edellytetään. Kotimaisten kielten varhainen täydellinen kielikylpy toteutetaan esiopetuksessa pääosin kielikylpykielellä, ja kielikylpyopettajan tulee käyttää johdonmukaisesti ainoastaan kielikylpykieltä. Laajamittaisessa ja suppeammassa kaksikielisessä esiopetuksessa eli kielirikasteisessa esiopetuksessa opettajan oletetaan käyttävän vain jompaakumpaa kieltä aktiivisesti.
Perusopetuksessa kaksikielisellä opetuksella pyritään saavuttamaan oppilaiden hyvä ja monipuolinen kielitaito koulun opetuskielen lisäksi kielikylpy- ja kohdekielessä. Tähän pyritään järjestämällä kielikylpykielen tai kohdekielen tuntien lisäksi eri oppiaineiden opetusta kummallakin kielellä ja hyödyntämällä molempia kieliä koulun arjessa myös opetuksen ulkopuolella. Kaksikielisessä opetuksessa oppilaille tarjotaan autenttinen kielenkäyttöympäristö. Eri oppiaineiden opetus kielikylpy- tai kohdekielellä edellyttää opettajalta kielitietoista ja kielipedagogista otetta sekä riittävää kielenhallintaa.
Opetushallituksen järjestämissä kuulemisissa (06/2021, 03/2022) mukana olleet rehtorit ja asiantuntijat pitivät tarpeellisena sitä, että Opetushallitus antaa jatkossakin määräyksen opettajalta edellytettävästä kielen hallinnasta muulla kuin koulun opetuskielellä annettavassa esi- ja perusopetuksessa. Perusteluina määräyksen tarpeellisuudelle ja päivittämiselle kuulemisissa todettiin, että esi- ja perusopetuksen järjestäjillä ei tule olla itsenäistä harkintaa esi- ja perusopetuksessa toimivan opettajan kohde- tai kielikylpykielen tai muun kuin opetuskielen hallinnan osoittamisen osalta, jotta hakijoita kohdellaan yhdenvertaisesti valtakunnallisesti. Opetushallituksen antaman määräyksen tuleekin olla yksiselitteinen ja kaikille sama.
Monessa kunnassa nähdään kaksikielisen opetuksen, jossa kohdekielenä on englanti tai jossa opetus annetaan pääosin englannin kielellä järjestäminen veto- ja pitovoimatekijänä kansainvälisten ammattilaisten hakeutumiselle paikkakunnalle työtehtäviin eri organisaatioissa. Kansainvälisesti liikkuvat perheet haluavat lastensa jatkavan koulunkäyntiä englannin kielellä uudessa asuinkunnassaan. Opettajien englannin kielen hallinnan tulee olla laadukasta.
Opetushallituksen vuonna 2005 antaman määräyksen (25/011/2005) päivittämisellä kielenhallinnan osoittamisesta huolehditaan esi- ja perusopetuksessa annettavan kaksikielisen opetuksen laadusta valtakunnallisesti. Tätä tavoitetta tukevat määräysluonnoksessa (OPH-1435-2022) annetut tavat osoittaa opettajan kohde- tai kielikylpykielen tai muun kuin opetuskielen hallinta.
Linkit
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/undervisning-pa-tva-sprak#anchor-vad-ar-undervisning-pa-tva-sprak - Vad är undervisning på två språk?
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kaksikielinen-opetus#anchor-mita-on-kaksikielinen-opetus - Mitä on kaksikielinen opetus?
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/oph250112005su_0.pdf - Voimassa oleva määräys (25/011/2005) opettajalta edellytettävästä kielen hallinnasta muulla kuin koulun opetuskielellä annettavassa esi- ja perusopetuksessa.
Liitteet:
Määräysluonnos (OPH-1435-2022)_SU.pdf - Määräysluonnos (OPH-1435-2022), suomi
Määräysluonnos (OPH-1435-2022) _SV.pdf - Määräysluonnos (OPH-1435-2022), ruotsi
Määräysluonnos (OPH-1435-2022)_inarinsaame.pdf - Määräysluonnos (OPH-1435-2022), inarinsaame
Määräysluonnos (OPH-1435-2022)_koltansaame.pdf - Määräysluonnos (OPH-1435-2022), koltansaame
Määräysluonnos (OPH-1435-2022)_pohjoissaame.pdf - Määräysluonnos (OPH-1435-2022), pohjoissaame
oph250112005sv.pdf - Den gällande föreskriften (25/011/2005) om språkkunskaper som krävs av lärare i förskoleundervisning och grundläggande utbildning som sker på ett annat än språk skolans undervisningsspråk .
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään tekemään Lausuntopalvelussa joko suomen tai ruotsin kielellä.
Valmistelijat
Jakelu:
Aineenopettajat | ||
Ankkalampi | ||
AVI, etelä | ||
AVI, itä | ||
AVI, Lappi | ||
AVI, lounais | ||
AVI, Länsi | ||
AVI, pohjois | ||
EK | ||
Espoo | ||
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | ||
Helsingin Saksalainen koulu | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki | ||
Itä-Suomen koulu | ||
Jakobstad | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kauniainen | ||
Kieliverkosto | ||
Kirkkonummi | ||
Kokkola | ||
Kolttasaamelaiset ry | ||
Kotka | ||
Kouvola | ||
Kuntaliitto | ||
Lahti | ||
Lappeenranta | ||
Liminka | ||
Luokanopettajat | ||
OAJ | ||
OAJ | ||
OKM | ||
OM | ||
Opsia | ||
Oulu | ||
Pori | ||
Porvoo | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Seinäjoki | ||
Sipoo | ||
Sivistystyönantajat | ||
Soveltavan kielentutkimuksen keskus | ||
SUKOL | ||
Suomalais-venäläinen koulu | ||
SuviKyKy ry | ||
Talentia | ||
Tampere | ||
TEM | ||
The English School | ||
Turku | ||
Vaasa | ||
Vantaa | ||
VOL | ||
Yksityiskoulujen liitto | ||
Åbo Akademi |
Asiasanat
grundläggande utbildning
förskoleundervisning
Utbildningsstyrelsens föreskrift
språkbadsspråk
målspråk
annat än skolans undervisningsspråk
utbildning på två språk