Henkilöjunaliikenteen palvelut 2030-luvulla
Vastausaika on päättynyt: 19.5.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Tausta
Henkilöjunaliikenne 2030 -arviomuistio
EU-sääntely edellyttää tasapuolisia kilpailuolosuhteita markkinoilla ja EU kannustaa rautateiden kulkumuoto-osuuden kasvattamiseen. Pääsääntönä julkisesti hankittujen palveluiden järjestämisessä on niiden kilpailuttaminen. Suomessa on tehty ensimmäisten jäsenmaiden joukossa tarvittavat lainsäädäntömuutokset, jotka takaavat rautatieyrityksille avoimen verkolle ja markkinoille pääsyn periaatteen. Henkilö- ja tavaraliikenteen markkinoilla on kuitenkin useampia rakenteellisia ja toiminnallisia esteitä, jotka tosiasiallisesti haittaavat kilpailua sekä markkinoiden toimintaa ja kehitystä.
Avoin verkolle pääsyn periaate (Open Access) mahdollistaa vain taloudellisesti kannattavien henkilöjunaliikennepalveluiden tarjonnan ja markkinaehtoiset investoinnit liikkuvaan kalustoon. Suomen henkilöjunaliikenteessä, kuten muuallakin Euroopassa tarvitaan julkisia hankintoja palvelutason turvaamiseksi ja kehittämiseksi. Tuetun julkisen palveluvelvoitteen henkilöliikennejärjestelyjä säännellään suoraan sovellettavalla rautateiden ja maanteiden henkilöliikennejärjestelyistä annetulla Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella 1370/2007 eli ns. palvelusopimusasetuksella (PSO-asetus). Vuoden 2022 alussa liikenne- ja viestintäministeriö ja VR tekivät sopimuksen henkilöjunaliikenteen ostamisesta vuosille 2022 – 2030.
Suomessa henkilöjunaliikenteen kilpailun tulisi toteutua erityisesti junien operoinnin sekä tukipalveluiden osalta. Mitä useampi toimija osallistuu Suomessa joukkoliikenteen ja henkilöjunaliikenteen julkisin varoin tuetuille markkinoille, sitä enemmän markkinoiden on mahdollista houkutella investointeja ja tuottaa aidosti markkinahintaisia asiakaslähtöisiä palveluja. Suomen tulisi edelleen pyrkiä luomaan avoimen kilpailun edellyttämät olosuhteet, jossa yrityksillä on tosiasiallisesti tasapuoliset toimintaedellytykset ja että kilpailu ja julkisten hankintojen tuomat yhteiskunnalliset hyödyt voivat toteutua.
Arviomuistion tavoitteena on kuvata henkilöjunaliikenteen palveluhankintojen kannalta nykytila ja haasteet sekä vuonna 2023 alkavalla seuraavalla hallituskaudella tehtävät välttämättömät ratkaisut ja prosessi, jolla siirrytään hallitusti sääntelyn mukaiseen hankintajärjestelyihin vuoden 2030 alkupuolella. Muistiossa ei oteta kantaa rautateiden tavaraliikenteen erityiskysymyksiin. Muistiossa ei myöskään käsitellä laajemmin Helsingin seudun liikenteen (HSL) junaliikennettä, valtion ja HSL:n välistä yhteistyötä henkilöjunaliikenteessä tai valtion HSL:lle myöntämiä avustuksia.
Muistio on osa ministeriöiden tulevaisuuskatsauksia ja ministeriön maaliskuun 2023 alussa julkaisemaa virkamiespuheenvuoroa. Muistiossa esitetyt näkemykset edustavat liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijanäkemystä henkilöjunaliikenteen markkinoiden nykytilasta. Syvennämme samalla virkakuntamme näkemyksiä tulevaisuuden näkymistä, keskeisistä haasteista ja mahdollisuuksista 2030-luvulla. Asiakirjaa ei ole käsitelty poliittisesti.
Linkit
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164712 - Study on Passenger Rail Markets and Services (englanniksi)
Liitteet:
Lausuntokierros _Henkilöjunaliikenne2030 arviomuistio.pdf - Luonnosarviomuistio
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään lähettämään vastaamalla osoitteessa lausuntopalvelu.fi julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnossa tulee mainita asiaan liittyvä diaarinumero VN/22799/2022.
Toissijaisesti lausunto voidaan lähettää liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon ([email protected]) ja kopio Jani von Zansenille ([email protected]), Emmi Nykäselle ([email protected]) sekä Eetu Heijalalle ([email protected]). Lausunnossa tulee mainita asiaan liittyvä diaarinumero VN/22799/2022.
Valmistelijat
neuvotteleva virkamies Emmi Nykänen, [email protected]
Jakelu:
Digirata-hanke | ||
EK | ||
ELY, Etelä-Pohjanmaa | ||
ELY, Etelä-Savo | ||
ELY, Häme | ||
ELY, Kaakkois-Suomi | ||
ELY, Kainuu | ||
ELY, Keski-Suomi | ||
ELY, Lappi | ||
ELY, Pirkanmaa | ||
ELY, Pohjanmaa | ||
ELY, Pohjois-Karjala | ||
ELY, Pohjois-Pohjanmaa | ||
ELY, Pohjois-Savo | ||
ELY, Satakunta | ||
ELY, Uusimaa | ||
Etelä-Karjalan kauppakamari | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon kauppakamari | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Fintraffic Oy | ||
FÖLI | ||
Helsingin seudun kauppakamari | ||
HSL | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hyvinkään seudun joukkoliikenne | ||
Hämeen kauppakamari | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenlinnan joukkoliikenne | ||
Imatran joukkoliikenne | ||
JHL | ||
Joensuun seudun joukkoliikenne | ||
Jyväskylän seudun joukkoliikenne | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin seudun joukkoliikenne | ||
Kemin seudun joukkoliikenne | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen kauppakamari | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
KKV | ||
Kokkolan seudun joukkoliikenne | ||
Kotkan seudun joukkoliikenne | ||
Kouvolan joukkoliikenne | ||
Kouvolan rautatie- ja aikuiskoulutus Oy | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuopion alueen kauppakamari | ||
Kuopion seudun joukkoliikenne | ||
Kymenlaakson kauppakamari | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lahden seudun joukkoliikenne | ||
Lapin kauppakamari | ||
Lapin liitto | ||
Lappeenrannan seudun joukkoliikenne | ||
Linja-autoliitto | ||
Linkkari | ||
Länsi-Uudenmaan kauppakamari | ||
Matkailu- ja ravintolapalvelut ry | ||
Mikkelin seudun joukkoliikenne | ||
NYSSE | ||
Oulun joukkoliikenne | ||
Oulun kauppakamari | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan kauppakamari | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan kauppakamari | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Porin seudun joukkoliikenne | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Raaseporin joukkoliikenne | ||
RAU | ||
Rauman kauppakamari | ||
Rautatiealan neuvottelukunta RAINE | ||
Rautatiealan sääntelyelin | ||
Riihimäen joukkoliikenne | ||
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari | ||
Salon seudun joukkoliikenne | ||
Satakunnan kauppakamari | ||
Satakunnan liikenne | ||
Satakunta liitto | ||
Savonlinnan seudun joukkoliikenne | ||
Seinäjoen seudun joukkoliikenne | ||
Senaatin Asema-alueet Oy | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lähijunat Oy | ||
Suomen Paikallisliikenneliitto ry | ||
Suomen Rautatiematkustajat ry | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Tampereen kauppakamari | ||
TEM | ||
Tornion joukkoliikenne | ||
Turun kauppakamari | ||
Uudenmaan kuntaliitto | ||
Vaasan seudun joukkoliikenne | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vanhustyönkeskusliitto | ||
Varsinais-Suomen kuntaliitto | ||
VM | ||
VR Oyj | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu |
Asiasanat
arviomuistio
henkilöjunaliikenne