Lausuntopyyntö työryhmämietinnöstä: Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/26964/2022
Vastausaika on päättynyt: 22.4.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnöstä ”Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen” (Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2024:7).
Mietintö on laadittu hallituksen esityksen muotoon. Esityksessä ehdotetaan, että ihmiskauppaa koskevaan rikoslain 25 luvun 3 §:ään lisättäisiin teon tarkoitukseksi pakkoavioliittoon saattaminen. Esityksen perusteluissa täsmennettäisiin sitä, mitä pakkoavioliitolla tarkoitetaan. Esityksen mukaisesti pakkoavioliittoon saattamista koskeva sääntely kattaisi juridisesti pätevän avioliiton ohella sellaiseen rinnastettavan liiton.
Mietintö on laadittu hallituksen esityksen muotoon. Esityksessä ehdotetaan, että ihmiskauppaa koskevaan rikoslain 25 luvun 3 §:ään lisättäisiin teon tarkoitukseksi pakkoavioliittoon saattaminen. Esityksen perusteluissa täsmennettäisiin sitä, mitä pakkoavioliitolla tarkoitetaan. Esityksen mukaisesti pakkoavioliittoon saattamista koskeva sääntely kattaisi juridisesti pätevän avioliiton ohella sellaiseen rinnastettavan liiton.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen Vahva ja välittävä Suomi -hallitusohjelman mukaisesti hallitus ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkiyttämiseksi rikoslaissa.
Eduskunta on ponnessaan vuonna 2022 edellyttänyt, että hallitus kiirehtii avioliittoon pakottamista koskevan rangaistussääntelyn tarkastelua ja ryhtyy sen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttämiseksi rikoslaissa (EV 285/2022 vp).
Oikeusministeriö asetti 28.9.2023 työryhmän valmistelemaan ehdotuksen avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkiyttämiseksi rikoslaissa (VN/26964/2022-OM-1). Työryhmän jäseniksi nimettiin edustajat oikeusministeriöstä, Helsingin yliopistosta, Helsingin käräjäoikeudesta, Syyttäjälaitoksesta, Suomen asianajajaliitosta, sisäministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, Maahanmuuttovirastosta sekä Ihmisoikeusliitosta. Työryhmän toimikausi oli 28.9.2023–28.2.2024.
Työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotus avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttämiseksi rikoslaissa. Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti laatinut ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon. Työryhmä on tehtävänantonsa mukaisesti kuullut naismaahanmuuttajien järjestöjä ja turvakoteja.
Eduskunta on ponnessaan vuonna 2022 edellyttänyt, että hallitus kiirehtii avioliittoon pakottamista koskevan rangaistussääntelyn tarkastelua ja ryhtyy sen perusteella tarvittaviin toimenpiteisiin avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttämiseksi rikoslaissa (EV 285/2022 vp).
Oikeusministeriö asetti 28.9.2023 työryhmän valmistelemaan ehdotuksen avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkiyttämiseksi rikoslaissa (VN/26964/2022-OM-1). Työryhmän jäseniksi nimettiin edustajat oikeusministeriöstä, Helsingin yliopistosta, Helsingin käräjäoikeudesta, Syyttäjälaitoksesta, Suomen asianajajaliitosta, sisäministeriöstä, sosiaali- ja terveysministeriöstä, Maahanmuuttovirastosta sekä Ihmisoikeusliitosta. Työryhmän toimikausi oli 28.9.2023–28.2.2024.
Työryhmän tehtävänä oli laatia ehdotus avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttämiseksi rikoslaissa. Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti laatinut ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon. Työryhmä on tehtävänantonsa mukaisesti kuullut naismaahanmuuttajien järjestöjä ja turvakoteja.
Tavoitteet
Työryhmän mietintöön sisältyvän lakiehdotuksen tavoitteena on selkeyttää avioliittoon pakottamisen rangaistavuutta rikoslaissa ja täsmentää ihmiskauppaa koskevaa rikoslain 25 luvun 3 §:ää lisäämällä säännökseen pakkoavioliittoon saattaminen ihmiskaupparikoksen tarkoitukseksi. Rangaistussääntelyn selkeyttämisellä pyritään osaltaan vahvistamaan henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden sekä yksityiselämän suojaa. Esityksellä toteutetaan hallitusohjelman tavoitteita liittyen turvalliseen ja kriisinkestävään oikeusvaltioon.
Linkit
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-819-8 - Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen : Työryhmän mietintö
Liitteet:
OM_2024_7_ML_12.3.2024.pdf - Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen - Työryhmän mietintö
Propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään 22.4.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnöstä ”Avioliittoon pakottamisen rangaistavuuden selkeyttäminen”.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-palvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön 22.4.2024 klo 16.15 mennessä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-palvelun verkkosivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Lisätietoa lausuntopalvelu.fi-palvelun käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected]. VAHVA-ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/26964/2022.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto oikeusministeriön kirjaamoon (kirjaamo.om(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/26964/2022.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Oikeusministeriö ei maksa palkkiota pyydetyistä eikä annetuista lausunnoista.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi-palvelussa julkaistuun lausuntopyyntöön 22.4.2024 klo 16.15 mennessä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Myös jakelulistan ulkopuoliset tahot voivat halutessaan antaa lausuntonsa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi-palvelun verkkosivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Lisätietoa lausuntopalvelu.fi-palvelun käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected]. VAHVA-ministeriöitä pyydetään viemään lausuntonsa VAHVAan asialle VN/26964/2022.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto oikeusministeriön kirjaamoon (kirjaamo.om(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/26964/2022.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Oikeusministeriö ei maksa palkkiota pyydetyistä eikä annetuista lausunnoista.
Valmistelijat
Lainsäädäntöneuvos Leena Mäkipää, [email protected], p. 0295 150082
Jakelu:
African Care r.y. | ||
Amnesty International Suomen osasto r.y. | ||
DaisyLadies r.y. | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Etelä-Suomen syyttäjäalue | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI) | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta / professori Sakari Melander | ||
Hämeen poliisilaitos | ||
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Irakin naisten yhdistys INY r.y. | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / professori, emeritus Matti Tolvanen | ||
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / yliopistotutkija, tutkijatohtori Sanna Mustasaari | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Juristiliitto – Juristförbundet | ||
Katolinen kirkko Suomessa | ||
Korkein oikeus (varataan tilaisuus antaa lausunto) | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (KRIMO) | ||
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta / professori Minna Kimpimäki | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lasten perusoikeudet – Children´s Fundamental Rights ry | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Loisto Setlementti ry | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi-Suomen syyttäjäalue | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry – Mannerheims Barnskyddsförbund rf | ||
Monika-Naiset liitto ry | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto ry | ||
Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry | ||
Oikeuspoliittinen yhdistys – Rättspolitiska föreningen Demla ry | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Pelastakaa Lapset ry | ||
Poliisihallitus | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Rikosuhripäivystys | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Setlementti Tampere ry | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto – Finlands Advokatförbund | ||
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkkohallitus | ||
Suomen Islamilainen Yhdyskunta | ||
Suomen ortodoksinen kirkko | ||
Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry – Finlands Polisorganisationers Förbund rf | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen tuomariliitto – Finlands domareförbund ry | ||
Tampereen ensi- ja turvakoti r.y. | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Turun yliopisto / apulaisprofessori Tatu Hyttinen | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtakunnansyyttäjän toimisto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Åbo Akademi / ROVU-hanke / professori Elina Pirjatanniemi |
Asiasanat
rikoslaki
rikosoikeus
pakkoavioliitto
tvångsäktenskap
rikos
brott
straffrätt
strafflag
avioliittoon pakottaminen
kriminalisointi
tvingande till äktenskap
kriminalisering