Suomen yhdennetyn energia- ja ilmastosuunnitelman (NECP) päivitys
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/19961/2023
Vastausaika on päättynyt: 10.6.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja Suomen kansallisen integroidun energia- ja ilmastosuunnitelman (NECP) päivityksestä. Lausuntopyynnön fokus on erityisesti suunnitelman luvuissa 2 (kansalliset päämäärät ja tavoitteet) ja 3 (politiikkatoimet) koskien energiaunionin eri ulottuvuuksia. NECP sisältää myös muita osioita, joista on mahdollista lausua.
Tausta
EU:n hallintomalliasetuksen (asetus (EU) 2018/1999 energiaunionin ja ilmastotoimien hallinnosta) mukaan jäsenvaltioiden tulee toimittaa NECP-suunnitelmiensa päivitykset komissiolle kesäkuun loppuun 2024 mennessä. Ensimmäiset NECP-suunnitelmat toimitettiin komissiolle vuonna 2019.
Suomi toimitti kesällä 2023 Euroopan komissiolle luonnoksen kansallisen energia- ja ilmastosuunnitelman päivityksestä. Nyt lausuttavana olevaa suunnitelmaa on päivitetty komission antaman palautteen perusteella ja se toimitetaan komissiolle kesäkuun loppuun mennessä.
Suunnitelmassa on otettu huomioon nykyinen ilmastolaki ja pääministeri Petteri Orpon hallituksen energia- ja ilmastotavoitteet sekä esitetty politiikkalinjauksia siltä osin, kun hallitus on niistä päättänyt.
Politiikkatoimenpiteiden osalta suunnitelma perustuu osin vuoden 2022 kansalliseen ilmasto- ja energiastrategiaan, keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaan ja maankäyttösektorin ilmastosuunnitelmaan. Siinä on otettu huomioon myös EU:n ilmasto- ja energiapolitiikan kunnianhimon nosto ja puhtaan energian siirtymän nopeuttaminen EU:n 55-valmiuspaketin (Fit for 55) ja REPower-suunnitelman vaikutusten kautta.
Suomi toimitti kesällä 2023 Euroopan komissiolle luonnoksen kansallisen energia- ja ilmastosuunnitelman päivityksestä. Nyt lausuttavana olevaa suunnitelmaa on päivitetty komission antaman palautteen perusteella ja se toimitetaan komissiolle kesäkuun loppuun mennessä.
Suunnitelmassa on otettu huomioon nykyinen ilmastolaki ja pääministeri Petteri Orpon hallituksen energia- ja ilmastotavoitteet sekä esitetty politiikkalinjauksia siltä osin, kun hallitus on niistä päättänyt.
Politiikkatoimenpiteiden osalta suunnitelma perustuu osin vuoden 2022 kansalliseen ilmasto- ja energiastrategiaan, keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmaan ja maankäyttösektorin ilmastosuunnitelmaan. Siinä on otettu huomioon myös EU:n ilmasto- ja energiapolitiikan kunnianhimon nosto ja puhtaan energian siirtymän nopeuttaminen EU:n 55-valmiuspaketin (Fit for 55) ja REPower-suunnitelman vaikutusten kautta.
Tavoitteet
Kansallisten energia- ja ilmastosuunnitelmien tavoitteena on auttaa jäsenvaltioita saavuttamaan EU:n energia- ja ilmastotavoitteet sekä varmistaa, että unioni etenee kohti puhtaampaa, kestävämpää ja resurssitehokkaampaa energiajärjestelmää. Suunnitelmissa hahmotellaan, kuinka EU-valtiot aikovat saavuttaa EU:n energia- ja ilmastotavoitteet vuodelle 2030.
Suunnitelman päivityksessä esitetään arvio Suomen tähän mennessä päätettyjen politiikkatoimien vaikutuksesta kasvihuonekaasupäästöjen, uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden ennakoituun kehityskulkuun aina vuoteen 2040 saakka. Kehityskulkuarvio pohjautuu PEIKKO-tutkimushankkeessa mallinnettuihin skenaarioihin.
Suunnitelma kattaa kaikki EU:n energiaunionin viisi ulottuvuutta: hiilestä irtautuminen (sisältäen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen ja uusiutuvan energian), energiatehokkuus, energiaturvallisuus, energian sisämarkkinat sekä tutkimus, innovointi ja kilpailukyky. Lisäksi kuvataan politiikkatoimien vaikutuksia muun muassa energiajärjestelmään, kasvihuonekaasupäästöihin ja nielujen aikaansaamiin poistumiin sekä arvioidaan puhtaan siirtymän vaikutusta tuleviin investointitarpeisiin.
Suunnitelman päivityksessä esitetään arvio Suomen tähän mennessä päätettyjen politiikkatoimien vaikutuksesta kasvihuonekaasupäästöjen, uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden ennakoituun kehityskulkuun aina vuoteen 2040 saakka. Kehityskulkuarvio pohjautuu PEIKKO-tutkimushankkeessa mallinnettuihin skenaarioihin.
Suunnitelma kattaa kaikki EU:n energiaunionin viisi ulottuvuutta: hiilestä irtautuminen (sisältäen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen ja uusiutuvan energian), energiatehokkuus, energiaturvallisuus, energian sisämarkkinat sekä tutkimus, innovointi ja kilpailukyky. Lisäksi kuvataan politiikkatoimien vaikutuksia muun muassa energiajärjestelmään, kasvihuonekaasupäästöihin ja nielujen aikaansaamiin poistumiin sekä arvioidaan puhtaan siirtymän vaikutusta tuleviin investointitarpeisiin.
Liitteet:
NECP luonnos 2024 lausunnolle.pdf - NECP luonnos 2024 lausunnolle
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan 10.6.2024 mennessä.
Lausuntoaika on poikkeuksellisesti vain noin 3 viikkoa.
Lausuntoaika on poikkeuksellisesti vain noin 3 viikkoa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon voivat antaa myös sellaiset tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa. Lausuntoa ei tarvitse toimittaa erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antamiseksi tiedonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät välilehdeltä Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected]. Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia.
Jos lausunnon antaminen palvelussa ei ole mahdollista, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero EU/80/2024-TEM-37.
Lausunnon antamiseksi tiedonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät välilehdeltä Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected]. Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia.
Jos lausunnon antaminen palvelussa ei ole mahdollista, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero EU/80/2024-TEM-37.
Valmistelijat
Lisätietoja:
neuvotteleva virkamies Markku Kinnunen, p. 029 506 4792
johtava asiantuntija Bettina Lemström, p. 029 506 4116
erityisasiantuntija Petri Hirvonen, p. 029 504 7048
Sähköpostit ovat muotoa [email protected].
neuvotteleva virkamies Markku Kinnunen, p. 029 506 4792
johtava asiantuntija Bettina Lemström, p. 029 506 4116
erityisasiantuntija Petri Hirvonen, p. 029 504 7048
Sähköpostit ovat muotoa [email protected].
Jakelu:
Akava | ||
Allianssi ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Aurinkoenergiayhdistys | ||
Bioenergia ry | ||
Business Finland | ||
Changemaker | ||
Climate Leadership Coalition | ||
Climate Move | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuus | ||
ELY-ilmastoverkosto | ||
Energiateollisuus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
FEE Suomi | ||
Fingrid | ||
Gasgrid | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Greenpeace | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen liitto | ||
Ilmansuojeluyhdistys | ||
Ilmastopaneeli | ||
Ilmastovanhemmat ry | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Kainuun liitto | ||
Kaupan liitto | ||
Kemianteollisuus | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Kestävyyspaneeli | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lapin liitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luontopaneeli | ||
Lähienergialiitto | ||
Lämmitysenergia Yhdistys ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto | ||
Maanystävät | ||
Matkailu- ja ravintola-ala | ||
Metallinjalostajat ry | ||
Metsäteollisuus | ||
Motiva | ||
Natur och Miljö | ||
Neova | ||
Nuorten Agenda 2030 | ||
Oikeusministeriö | ||
Omakotiliitto | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Paikallisvoima | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Palta | ||
Paperiliitto | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Puolustusministeriö | ||
Puutuoteteollisuus | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Rakennusliitto | ||
Rakennusteollisuus | ||
Rakli | ||
Saamelainen ilmastoneuvosto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Sahateollisuus | ||
SAK | ||
Satakuntaliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
STTK | ||
Sulpu | ||
Suomen Biokierto ja biokaasu ry | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kiertovoima Ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen luontoliitto | ||
Suomen sähkönkäyttäjät Elfi | ||
Suomen tekstiili & muoti | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC | ||
Tekniikan akateemiset TEK | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teollisuusliitto | ||
Traficom | ||
Tuulivoimayhdistys | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan liitto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
WWF | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
Kilpailukyky
ilmasto
energiatehokkuus
Kasvihuonekaasupäästöt
energia
energi
uusiutuva energia
klimatpolitik
förnybar energi
energian sisämarkkinat
energiaturvallisuus
energieffektivitet
konkurrenskraft
växthusgasutsläpp
inre energimarknad
energitrygghet