Lausuntopyyntö kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Lausuntopyynnön diaarinumero: KKV/1141/14.08.01.03/2024
Vastausaika on päättynyt: 12.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Kuluttaja-asiamies pyytää lausuntoja päivitetystä linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa.
Kuluttaja-asiamiehen tavoitteena on linjauksella auttaa vaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia tilaavia yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla ja hyödyntämään kuluttajansuojan periaatteita liiketoiminnan suunnittelussa.
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa -linjauksessa kuluttaja-asiamies opastaa vaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia hyödyntäviä yrityksiä erityisesti siinä, kuinka kuluttajansuojalain edellyttämän mainonnan tunnistettavuuden voi varmistaa sosiaalisen median julkaisuissa. Kuluttaja-asiamies on linjauksen mainosmerkintöjä koskevissa suosituksissa pyrkinyt siihen, että ne antaisivat yksinkertaisen ja selkeän toimintamallin.
Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yritysten ja vaikuttajien välistä kaupallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on yrityksen tuotteiden myynnin edistäminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen.
Kuluttaja-asiamiehen tavoitteena on linjauksella auttaa vaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia tilaavia yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla ja hyödyntämään kuluttajansuojan periaatteita liiketoiminnan suunnittelussa.
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa -linjauksessa kuluttaja-asiamies opastaa vaikuttajia ja vaikuttajamarkkinointia hyödyntäviä yrityksiä erityisesti siinä, kuinka kuluttajansuojalain edellyttämän mainonnan tunnistettavuuden voi varmistaa sosiaalisen median julkaisuissa. Kuluttaja-asiamies on linjauksen mainosmerkintöjä koskevissa suosituksissa pyrkinyt siihen, että ne antaisivat yksinkertaisen ja selkeän toimintamallin.
Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yritysten ja vaikuttajien välistä kaupallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on yrityksen tuotteiden myynnin edistäminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen.
Tausta
Kuluttaja-asiamiehen linjausten tarkoituksena on antaa yrityksille ohjeistusta, neuvontaa ja tietoa lain säännösten sisällöstä ja erityisesti käytäntöön soveltamisesta.
Linjauksessa on huomioitu uusi lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö sekä markkinoinnin valvonnassa tehdyt havainnot. Linjauksessa on huomioitu muun muassa
Linjauksessa on huomioitu uusi lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö sekä markkinoinnin valvonnassa tehdyt havainnot. Linjauksessa on huomioitu muun muassa
- EU:n digipalvelusäädöksen (DSA) vaikutus alustojen vastuuseen mainonnan tunnistettavuudesta
- Euroopan unionin tuomioistuimen uusi ratkaisukäytäntö, joka on tuonut tarpeen arvioida kuluttaja-asiamiehen aikaisempia linjauksia
- alan havaittu kehitys liittyen esimerkiksi uusiin merkinnöissä käytettyihin ilmauksiin ja markkinoinnin tapoihin.
Kuluttaja-asiamies on myös ottanut huomioon sidosryhmien toivomukset tarkennuksista ja lisäyksistä. Linjaukseen on lisätty muun muassa ohjeita ns. rajatapaustilanteisiin, joissa vaikuttajille tai vaikuttajamarkkinointia hyödyntävälle yritykselle ei ole ollut välttämättä selvää, pidetäänkö julkaisua markkinointina.
Linkit
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/tietoa-ja-ohjeita-yrityksille/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/vaikuttajamarkkinointi-sosiaalisessa-mediassa-kommentoitavana/ - Kommentoitava kuluttaja-asiamiehen linjaus Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla: Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa / Konsumentombudsmannens riktlinje på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats (på finska): Influerarmarknadsföring i sociala medier
Aikataulu
Lausuntoaikaa pidennetty 12.11.2024 asti (alkuperäinen päättymisaika 11.11.2024).
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Valmistelijat
Lisätietoja antaa erityisasiantuntijaFowaa Kyei (KKV), [email protected]
Asiasanat
Kuluttajansuoja
markkinointi
mainonta
Kuluttajansuojalaki