Lausuntopyyntö ostettavasta henkilöjunaliikenteestä vuosille 2022 – 2030
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/21451/2021
Vastausaika on päättynyt: 24.9.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) pyytää alueilta ja muilta sidosryhmiltä näkemyksiä vuosille 2022 – 2030 suunnitellusta ostoliikenteen tarjonnasta. Lausuntokierros alkaa 8.9.2021 ja päättyy 24.9.2021 klo 16.00.
Voitte esittää myös muita näkemyksiä, mutta aikataulusyistä annettujen lausuntojen arvioinnissa on mahdollista keskittyä pääasiassa suunniteltuun ostoliikenteen tarjontaan vuoden 2022 alussa. Sopimukseen sisältyy myös muutosmekanismi, jolla sopimuksenaikaiset muutokset tarjonnassa ovat mahdollisia eduskunnan myöntämien määrärahojen puitteissa.
Lausuntopyynnön kysymykset
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää teitä vastaamaan oheisiin kysymyksiin:- Täydentääkö suunniteltu ostoliikenne alueenne saavutettavuutta ja palveleeko hankinta liikkumistarpeita, millä tavalla?
- Tukevatko suunnitellut aikataulut matkaketjuja ja siirtymistä kestävään liikkumiseen, miten?
- Luoko suunniteltu ostoliikennetarjonta päällekkäisyyttä alueenne muun julkisen liikenteen tarjonnan kanssa?
- Onko teillä yksittäisiä perusteltuja aikataulujen muutostarpeita, millaisia?
- Näkemyksenne tulevista liikennetarpeista perusteluineen?
Voitte esittää myös muita näkemyksiä, mutta aikataulusyistä annettujen lausuntojen arvioinnissa on mahdollista keskittyä pääasiassa suunniteltuun ostoliikenteen tarjontaan vuoden 2022 alussa. Sopimukseen sisältyy myös muutosmekanismi, jolla sopimuksenaikaiset muutokset tarjonnassa ovat mahdollisia eduskunnan myöntämien määrärahojen puitteissa.
Tausta
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma
Valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on todettu, että valtio hankkii henkilöjunaliikenteen palveluja VR Yhtymä Oy:ltä (VR) EY:n palvelusopimusasetuksen (1370/2007) mukaisena suorahankintana. Hankinnoilla ostettaisiin yöjunaliikennettä sekä taajamajunaliikenteen palveluja Etelä-Suomessa. Valtio ostaisi myös kaukoliikennettä ja sähköistämättömillä rataosilla kiskobussiliikennettä.LVM:n ja VR:n väliset neuvottelut yhdeksän vuoden mittaisesta suorahankintasopimuksesta vuosille 2022 – 2030 ovat käynnissä. Liikenteen ympäristövaikutusten vähentämiseksi ja työssäkäyntialueiden laajentamiseksi uusien paikkakuntien välille selvitetään mahdollisuuksia laajentaa henkilöjunaliikenteen tarjontaa myös uusille alueille.
Hankinnassa huomioidaan esteettömyysvaatimukset, eri liikennemuotoja yhdistävät matkaketjut sekä pyörämatkailun tarpeet.
Koronatilanteen vaikutuksia hankintaan selvitetään neuvottelujen yhteydessä. Valtion kustannukset ovat noin 32 milj. € vuodessa, kuten nykyisinkin. Rahoituksesta osa katetaan ilmastoperusteisesta joukkoliikennetuesta.
Ostoliikenteen tausta
Liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) mukaan LVM on palvelusopimusasetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen rautatieliikennettä koskevissa asioissa Helsingin seudun liikennekuntayhtymän (HSL) toimivalta-alueen ulkopuolella.LVM täydentää toimivalta-alueellaan VR:n markkinaperusteisia henkilöliikennepalveluja ostoliikenteellä, joka kohdentuu valtakunnallisesti ja alueellisesti liiketaloudellisesti kannattamattomiin yhteysväleihin ja vuoroihin.
LVM:llä ja VR:llä on voimassa oleva ostoliikennesopimus vuoden 2021 loppuun asti. Nykyinen sopimus on covid-19 pandemian vuoksi tehty väliaikaisratkaisu, jonka tarkoituksena on ollut turvata riittävä henkilöraideliikenteen palvelutaso poikkeustilanteessa.
Vuoden 2021 ostoliikennesopimuksessa osapuolet sopivat, että uusi sopimus korvasi aiemmat sopimusjärjestelyt, ja samalla niihin liittyvät oikeudet ja velvoitteet päättyivät.
Vuosille 2022 – 2030 on tarkoituksena laatia palvelusopimusasetuksen mukainen 9-vuotinen suorahankintasopimus, jolla luodaan riittävän pitkä näkymä ostoliikenteen palveluihin ja mahdollistetaan muun muassa kalustoinvestointeja ja palveluiden kehittäminen.
Tavoitteet
Ostoliikennepalveluiden kuvaus
Suomessa on pidetty tärkeänä varmistaa henkilöjunaliikenteen valtakunnallisen kokonaistarjonnan kannalta, että rataverkolla on liikennetarjontaa myös silloin kun se ei taloudellisesti luontaisesti muodostu.Ostoliikenteellä mahdollistetaan julkisen palveluvelvoitteiden asettaminen VR:lle ja valtakunnallisesti korkeampi palvelutaso kuin mihin pelkät suorat lipputulot antaisivat mahdollisuuden.
Etelä-Suomen taajamajunaliikenteellä tavoitellaan kattavaa taajamajunaliikenteen palvelua Helsingin ja Tampereen sekä Lahden – Kouvolan ja Kotkan muodostamalle alueelle eri vuorokauden aikoina työmatka- ja asiointiliikkumiseen. Palveluilla on merkitystä saavutettavuuden näkökulmasta myös syöttöliikenteenä. Taajamajunaliikenteen palvelut ovat tärkeä osa Etelä-Suomen joukkoliikennejärjestelmää ja ihmisten liikkumisen mahdollisuuksia.
Lapin yöjunaliikenteellä tavoitellaan yli-yön saavutettavuutta Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä sekä käytännön vaihtoehtoa henkilöautolle ja lentokoneelle Lapin matkailuun. Yöjunaliikenteen palvelutasoa ja kapasiteettia yhteensovitetaan erilaisten sesonkien kanssa rata- ja kalustokapasiteetin sallimissa puitteissa.
Sähköistämättömien rataosien kiskobussiliikenteellä tavoitellaan henkilöjunaliikennepalvelua haja-asutusalueiden sähköistämättömillä rataosilla. Diesel-käyttöistä kiskobussikalustoa käytetään tarjoamaan henkilöjunaliikenteen peruspalveluja työmatka- ja asiointiliikenteeseen. Palveluilla on merkitystä saavutettavuuden näkökulmasta myös syöttöliikenteenä.
Muilla kaukoliikenneyhteyksillä tavoitellaan täydentäviä kaukoliikenneyhteyksiä muuten kannattamattomille yhteysväleille. Muuta, pääosin Intercity-kalustolla, harjoitettua henkilöjunakaukoliikennettä hankitaan sellaisille yhteysväleille, jotka palvelevat liikennejärjestelmän palvelutuotantoa ja henkilöjunaliikenteen tarjontaa kokonaisuutena, vaikka yksittäisen reitin matkustajamäärät eivät mahdollistaisi taloudellisesti elinkelpoista reittiä tai palvelua.
Liitteet:
Perusliikenne_alueiden_kuulemiseen_2021 09_päivitys20210909.pdf - VR-Yhtymä Oy:n esitys liikennetarjonnasta - HUOM! Liitteen sisältö on täydentynyt 9.9.2021 kiskobussiliikenteen aikataulujen osalta.
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 24.9.2021 klo 16.00.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi liikenne- ja viestintäministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausuntopalvelu.fi 2/4 Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected]. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja voi pyytää liikenne- ja viestintäministeriöstä:
johtava asiantuntija Jani von Zansen; [email protected]
yksikön johtaja Emil Asp; [email protected]
johtava asiantuntija Jani von Zansen; [email protected]
yksikön johtaja Emil Asp; [email protected]
Jakelu:
ELY, Etelä-Pohjanmaa | ||
ELY, Etelä-Savo | ||
ELY, Häme | ||
ELY, Kaakkois-Suomi | ||
ELY, Kainuu | ||
ELY, Keski-Suomi | ||
ELY, Lappi | ||
ELY, Pirkanmaa | ||
ELY, Pohjanmaa | ||
ELY, Pohjois-Karjala | ||
ELY, Pohjois-Pohjanmaa | ||
ELY, Pohjois-Savo | ||
ELY, Satakunta | ||
ELY, Uusimaa | ||
Etelä-Karjalan kauppakamari | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon kauppakamari | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
FÖLI | ||
Helsingin seudun kauppakamari | ||
HSL | ||
Hyvinkään seudun joukkoliikenne | ||
Hämeen kauppakamari | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenlinnan joukkoliikenne | ||
Imatran joukkoliikenne | ||
Joensuun seudun joukkoliikenne | ||
Jyväskylän seudun joukkoliikenne | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin seudun joukkoliikenne | ||
Kemin seudun joukkoliikenne | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen kauppakamari | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kokkolan seudun joukkoliikenne | ||
Kotkan seudun joukkoliikenne | ||
Kouvolan joukkoliikenne | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuopion alueen kauppakamari | ||
Kuopion seudun joukkoliikenne | ||
Kymenlaakson kauppakamari | ||
Kymenlaakson liitto | ||
Lahden seudun joukkoliikenne | ||
Lapin kauppakamari | ||
Lapin liitto | ||
Lappeenrannan seudun joukkoliikenne | ||
Linja-autoliitto | ||
Linkkari | ||
Länsi-Uudenmaan kauppakamari | ||
Matkailu- ja ravintolapalvelut ry | ||
Mikkelin seudun joukkoliikenne | ||
NYSSE | ||
Oulun joukkoliikenne | ||
Oulun kauppakamari | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pohjanmaan kauppakamari | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan kauppakamari | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Porin seudun joukkoliikenne | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Raaseporin joukkoliikenne | ||
Rauman kauppakamari | ||
Riihimäen joukkoliikenne | ||
Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari | ||
Salon seudun joukkoliikenne | ||
Satakunnan kauppakamari | ||
Satakunnan liikenne | ||
Satakunta liitto | ||
Savonlinnan seudun joukkoliikenne | ||
Seinäjoen seudun joukkoliikenne | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Paikallisliikenneliitto ry | ||
Suomen Rautatiematkustajat ry | ||
Suomen Taksiliitto ry | ||
Tampereen kauppakamari | ||
Tornion joukkoliikenne | ||
Traficom | ||
Turun kauppakamari | ||
Uudenmaan kuntaliitto | ||
Vaasan seudun joukkoliikenne | ||
Varsinais-Suomen kuntaliitto | ||
Väylävirasto | ||
Ålands handelskammare |