Sijoitusrahastolainsäädännön uudistaminen -arviomuistio
Lausuntopyynnön diaarinumero: VM111:00/2016
Vastausaika on päättynyt: 14.12.2016
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Sijoitusrahastolaki (48/1999) on tullut voimaan 1 päivänä helmikuuta 1999 ja kuuluu valtiovarainministeriön hallinnonalaan kuuluvan lainsäädännön alaan.
Vuoden 1999 jälkeen sijoitusrahastolakiin on lisätty runsaasti uutta sääntelyä EU-sääntelyn kehityksen myötä. Ajatus lain kokonaistarkastelusta on esitetty vuosien varrella useaan otteeseen ja erityisesti vuoden 2014 vaihtoehtorahastosäännösten voimaansaattamisen yhteydessä. Suomessa sijoitusrahastolakiin on ollut kirjoitettuna sekä sijoitusrahastodirektiivin mukaisen rahastosijoittamisen säädökset, että muuta sopimusmallilla toimivaa yhteistä sijoittamista koskevat säädökset. Tämä sääntelyn rakenne muuttui vuonna 2014 vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen hoitajista ja direktiivin 2003/41/EY ja 2009/65/EY sekä asetuksen (EY) N:o 1060/2009 ja (EU) N:o 1095/2010 muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/61/EU, täytäntöönpanoon liittyneen vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain (162/2014) myötä. Muutos oli kuitenkin vain osittainen erikoissijoitusrahastojen osalta ja niitä koskevaa sääntelyä on kirjoitettuna nyt sekä sijoitusrahastolakiin että lakiin vaihtoehtorahastojen hoitajista.
Sijoitusrahastolain uudistamistarpeet liittyvät lakiteknisen selkiyttämisen lisäksi ensisijaisesti rahastoliiketoimintaympäristön muutokseen, erityisesti finanssiteknologian kehittymiseen ja rajan yli toiminnan aktiivisuudessa odotettavissa olevaan kasvuun. Rahastosääntelyn tulee mahdollistaa toimijoiden kilpailukykyisyyden säilyminen. Kilpailukyky liittyy erikokoisten ja erilaisilla toimintaedellytyksillä toimivien rahastoyhtiöiden toiminnan mahdollistamiseen ja uusien toimijoiden alalle tulon mahdollisuuksiin.
Samalla kun rahastoyhtiöiden toiminnan kilpailukykyisyyttä lisättäisiin tarjoamalla sääntelyn puitteissa lisää vaihtoehtoisia toimintamuotoja ja vaihtoehtoja toiminnan järjestämiseen, tulee rahasto-osuudenomistajan asema turvata riittävällä tavalla.
Sijoitusrahastolain kokonaisuudistamistyön pohjustamiseksi on valtiovarainministeriössä valmisteltu arviomuistio sijoitusrahastolainsäädännön uudistamisesta. Muistio on julkistettu 2.11.2016. Arviomuistiossa esitetään edellä kuvattujen tavoitteiden saavuttamisen kannalta pohdintoja sääntelyn kehittämistarpeista. Tarkoituksena on arvioida arviomuistion perusteella saatujen lausuntojen ja näkemysten pohjalta tarve perustaa työryhmä ja työryhmän toimeksiannon laajuus.
Vuoden 1999 jälkeen sijoitusrahastolakiin on lisätty runsaasti uutta sääntelyä EU-sääntelyn kehityksen myötä. Ajatus lain kokonaistarkastelusta on esitetty vuosien varrella useaan otteeseen ja erityisesti vuoden 2014 vaihtoehtorahastosäännösten voimaansaattamisen yhteydessä. Suomessa sijoitusrahastolakiin on ollut kirjoitettuna sekä sijoitusrahastodirektiivin mukaisen rahastosijoittamisen säädökset, että muuta sopimusmallilla toimivaa yhteistä sijoittamista koskevat säädökset. Tämä sääntelyn rakenne muuttui vuonna 2014 vaihtoehtoisten sijoitusrahastojen hoitajista ja direktiivin 2003/41/EY ja 2009/65/EY sekä asetuksen (EY) N:o 1060/2009 ja (EU) N:o 1095/2010 muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/61/EU, täytäntöönpanoon liittyneen vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain (162/2014) myötä. Muutos oli kuitenkin vain osittainen erikoissijoitusrahastojen osalta ja niitä koskevaa sääntelyä on kirjoitettuna nyt sekä sijoitusrahastolakiin että lakiin vaihtoehtorahastojen hoitajista.
Sijoitusrahastolain uudistamistarpeet liittyvät lakiteknisen selkiyttämisen lisäksi ensisijaisesti rahastoliiketoimintaympäristön muutokseen, erityisesti finanssiteknologian kehittymiseen ja rajan yli toiminnan aktiivisuudessa odotettavissa olevaan kasvuun. Rahastosääntelyn tulee mahdollistaa toimijoiden kilpailukykyisyyden säilyminen. Kilpailukyky liittyy erikokoisten ja erilaisilla toimintaedellytyksillä toimivien rahastoyhtiöiden toiminnan mahdollistamiseen ja uusien toimijoiden alalle tulon mahdollisuuksiin.
Samalla kun rahastoyhtiöiden toiminnan kilpailukykyisyyttä lisättäisiin tarjoamalla sääntelyn puitteissa lisää vaihtoehtoisia toimintamuotoja ja vaihtoehtoja toiminnan järjestämiseen, tulee rahasto-osuudenomistajan asema turvata riittävällä tavalla.
Sijoitusrahastolain kokonaisuudistamistyön pohjustamiseksi on valtiovarainministeriössä valmisteltu arviomuistio sijoitusrahastolainsäädännön uudistamisesta. Muistio on julkistettu 2.11.2016. Arviomuistiossa esitetään edellä kuvattujen tavoitteiden saavuttamisen kannalta pohdintoja sääntelyn kehittämistarpeista. Tarkoituksena on arvioida arviomuistion perusteella saatujen lausuntojen ja näkemysten pohjalta tarve perustaa työryhmä ja työryhmän toimeksiannon laajuus.
Tavoitteet
Sijoitusrahastolain kokonaisuudistamisen keskeiset tavoitteet ovat:
- Rahastotoiminnan kilpailukyvyn turvaaminen
- Finanssiteknologian täysimääräinen hyödyntäminen
- Osuudenomistajan aseman turvaaminen ja luottamus toiminnan järjestämiseen
- Sääntelyn sujuvoittaminen ja purkaminen
Linkit
http://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/sijoitusrahastolain-uudistaminen-alkamassa-nyt-voit-vaikuttaa - Valtiovarainministeriön tiedote
Liitteet:
Sijoitusrahastolainsäädännön uudistaminen -arviomuistio.pdf - Sijoitusrahastolainsäädännön uudistaminen -arviomuistio
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan alla olevien vastausohjeiden mukaisesti viimeistään 14.12.2016.
Lausunnoista julkaistaan myöhemmin koonti lausuntopalvelu.fi:ssä sekä valtiovarainministeriön verkkosivuilla.
Vastausohjeet vastaanottajille
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoanne arviomuistiosta sijoitusrahastolainsäädännön uudistamisesta. Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseen löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet>Käyttöohjeet.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lisätietoa palvelun käytöstä saa palvelun ylläpidosta [email protected] (mailto:[email protected]).
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseen löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet>Käyttöohjeet.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lisätietoa palvelun käytöstä saa palvelun ylläpidosta [email protected] (mailto:[email protected]).
Valmistelijat
Lainsäädäntöneuvos Paula Kirppu, puh. 02955 30552 ([email protected])
Lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö Armi Taipale, puh. 02955 30399 ([email protected])
Lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö Armi Taipale, puh. 02955 30399 ([email protected])
Jakelu:
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Finanssialan Keskusliitto FK | ||
Finanssivalvonta | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry | ||
Nasdaq OMX Helsinki Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
OP Osuuskunta | ||
Osakesäästäjien Keskusliitto ry | ||
Pörssisäätiö | ||
S-Pankki Oy | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Transparency International Suomi ry | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta, Arvopaperilautakunta | ||
Verohallinto | ||
Verohallinto, Harmaan talouden selvitysyksikkö |
Asiasanat
digitalisaatio
Sijoitusrahasto
Kilpailukyky