Arviomuistio päästökauppadirektiivin toimeenpanosta - Uusi EU:n fossiilisten polttoaineiden jakelua koskeva päästökauppa
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23899/2023
Vastausaika on päättynyt: 8.1.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö lähettää lausunnolle EU:n päästökauppadirektiivin toimeenpanoa tarkastelevan arviomuistion. Siinä kuvataan uuden fossiilisten polttoaineiden jakelua koskevan päästökaupan vaatimuksia, arvioidaan vaikutuksia ja esitellään direktiivin mahdollistamat kansalliset toteuttamisvaihtoehdot.
Päästökauppadirektiivin uudistuksella pyritään vastaamaan päästövähennystavoitteiden kiristymiseen. Euroopan komissio antoi 14.7.2021 osana EU:n 55-valmiuspakettia ehdotukset päästökauppadirektiivin muuttamiseksi.
Direktiivipäivitykselläperustetaan uusi fossiilisen polttoaineen jakelua koskeva päästökauppajärjestelmä. Sitä kutsutaan direktiivissärakennusten, tieliikenteen ja muiden toimialojen päästökauppajärjestelmäksi.Uutta järjestelmää koskevat direktiivimuutokset tulee panna kansallisesti toimeen 30.6.2024 mennessä.
Uusi jakelijoiden päästökauppa kattaa tieliikenteen, rakennusten erillislämmityksen, rakentamisen sekä nykyisen yleisen päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden ja energiantuotannon fossiilisen polttoaineen. Direktiivin soveltamisalaa laajennettiin neuvotteluiden loppuvaiheessa komission ehdottamasta sisällyttämällä mukaan myös yleisen päästökaupan ulkopuolinen teollisuus sekä rakentaminen.
Direktiivin lopullinen soveltamisala kattaisi Suomessa vuoden 2021 tilastoihin perustuen noin 14,7 miljoonan CO2-ekvivalenttitonnin päästöt, eli 53,2 prosenttia taakanjakosektorin kokonaispäästöistä.
Päästökauppadirektiivin uudistuksella pyritään vastaamaan päästövähennystavoitteiden kiristymiseen. Euroopan komissio antoi 14.7.2021 osana EU:n 55-valmiuspakettia ehdotukset päästökauppadirektiivin muuttamiseksi.
Direktiivipäivitykselläperustetaan uusi fossiilisen polttoaineen jakelua koskeva päästökauppajärjestelmä. Sitä kutsutaan direktiivissärakennusten, tieliikenteen ja muiden toimialojen päästökauppajärjestelmäksi.Uutta järjestelmää koskevat direktiivimuutokset tulee panna kansallisesti toimeen 30.6.2024 mennessä.
Uusi jakelijoiden päästökauppa kattaa tieliikenteen, rakennusten erillislämmityksen, rakentamisen sekä nykyisen yleisen päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden ja energiantuotannon fossiilisen polttoaineen. Direktiivin soveltamisalaa laajennettiin neuvotteluiden loppuvaiheessa komission ehdottamasta sisällyttämällä mukaan myös yleisen päästökaupan ulkopuolinen teollisuus sekä rakentaminen.
Direktiivin lopullinen soveltamisala kattaisi Suomessa vuoden 2021 tilastoihin perustuen noin 14,7 miljoonan CO2-ekvivalenttitonnin päästöt, eli 53,2 prosenttia taakanjakosektorin kokonaispäästöistä.
Tausta
Fossiilisen polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa on uusi erillinen järjestelmä, joka ei ole sidottu nykyiseen, yleiseen päästökauppaan. Järjestelmä on pääosin samankaltainen kuin yleinen päästökauppa, eli EU:n laajuinen järjestelmä, jossa sääntelyn kohteena oleva taho on velvollinen hankkimaan päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia.
Tässäkin järjestelmässä päästöoikeudet huutokaupataan EU:n tasolla ja niille asetetaan yhteinen katto, joka pienenee vuosittain kohti asetettua päästövähennystavoitetta. Jakelijoiden päästökauppaan kuuluvat toimialat säilyvät osana taakanjakosektoria ja kuuluvat kansallisten tavoitteiden alle, eli uusi päästökauppa on luonteeltaan EU:n laajuinen päästövähennystoimi taakanjakosektorille eikä oma itsenäinen päästövähennyssektori. Jakelijoiden päästökauppa tukee myös osaltaan ilmastolaissa (423/2022) säädettyjen kansallisten ilmastotavoitteiden toteuttamista taakanjakosektorilla.
Päästökauppadirektiivin toimeenpanoa on valmisteltu syksystä 2022 lähtien. Työ käynnistettiin arvioimalla direktiivin sisältöä, kansallinen sääntelyn tarvetta sekä toteuttamisvaihtoehtoja ja näiden vaikutuksia. Fossiilisen polttoaineen jakelua koskevan päästökauppajärjestelmän toimeenpanoa varten perustetun työryhmän, jonka tehtävänä on ollut kartoittaa edellä mainittuja kysymyksiä arviomuistion muodossa. Direktiivin toimeenpanon määräaika on yleisen päästökaupan osalta 31.12.2023 ja uuden polttoaineen jakelua koskevan päästökauppajärjestelmän osalta 30.6.2024.
Tässäkin järjestelmässä päästöoikeudet huutokaupataan EU:n tasolla ja niille asetetaan yhteinen katto, joka pienenee vuosittain kohti asetettua päästövähennystavoitetta. Jakelijoiden päästökauppaan kuuluvat toimialat säilyvät osana taakanjakosektoria ja kuuluvat kansallisten tavoitteiden alle, eli uusi päästökauppa on luonteeltaan EU:n laajuinen päästövähennystoimi taakanjakosektorille eikä oma itsenäinen päästövähennyssektori. Jakelijoiden päästökauppa tukee myös osaltaan ilmastolaissa (423/2022) säädettyjen kansallisten ilmastotavoitteiden toteuttamista taakanjakosektorilla.
Päästökauppadirektiivin toimeenpanoa on valmisteltu syksystä 2022 lähtien. Työ käynnistettiin arvioimalla direktiivin sisältöä, kansallinen sääntelyn tarvetta sekä toteuttamisvaihtoehtoja ja näiden vaikutuksia. Fossiilisen polttoaineen jakelua koskevan päästökauppajärjestelmän toimeenpanoa varten perustetun työryhmän, jonka tehtävänä on ollut kartoittaa edellä mainittuja kysymyksiä arviomuistion muodossa. Direktiivin toimeenpanon määräaika on yleisen päästökaupan osalta 31.12.2023 ja uuden polttoaineen jakelua koskevan päästökauppajärjestelmän osalta 30.6.2024.
Tavoitteet
Fossiilisen polttoaineen jakelua koskevan päästökaupan arviomuistiossa kuvataan direktiivin sisältö, sen mahdollistama liikkumavara sekä kansalliset toteuttamisvaihtoehdot toimeenpanolle ja näiden vaikutukset. Arviomuistiosta saatua lausuntopalautetta hyödynnetään varsinaisen hallituksen esityksen laadinnassa. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle keväällä 2024.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM074:00/2023 - Hankeikkuna
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoja pyydetään ma 8.1.2024 klo 16.15 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/23899/2023
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/23899/2023
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Valmistelijat
erityisasiantuntija Valtteri Härmälä (tavoitettavissa ma-to 21.12.2023 asti)
Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (lainsäädännön valmistelu)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (lainsäädännön valmistelu)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akava | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Autoalan keskusliitto ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus | ||
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etanoliautoilijat ry | ||
Gasum | ||
HSL Helsingin seudun liikenne | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmastopaneeli | ||
Kaasuautoilijat ry | ||
Kaupan keskusliitto KKL ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
KL-Kuntahankinnat Oy | ||
Koneyrittäjät | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
MTK | ||
MTK | ||
NEOT | ||
Neste | ||
Neste | ||
Oikeusministeriö | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Paikallisvoima | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Sahateollisuus | ||
SAK | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sitra | ||
SOK | ||
ST1 | ||
ST1 | ||
STTK | ||
Suomalainen Energiaosuuskunta (SEO) | ||
Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen lähienergialiitto ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen taksiliitto r.y. | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traficom | ||
Tukes/Finas-akreditointipalvelu | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
päästökauppa
utsläppshandeln