Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain, puoluelain, vaalilain sekä kansalaisaloitelain muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23281/2023
Vastausaika on päättynyt: 18.6.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain, puoluelain, vaalilain ja kansalaisaloitelain 10 §:n muuttamisesta.
Esityksessä ehdotetaan, että ehdokkaan vaalirahoituksesta annetussa laissa (vaalirahoituslaki) selkiytettäisiin lakia kampanjan kulut ylittävän rahoituksen osalta siten, että vaalikampanjan kulut ylittävä vaalirahoitus tulisi myös ilmoittaa. Lisäksi tulisi ilmoittaa se, siirtyykö ylijäävä vaalirahoitus ehdokkaan omiin varoihin vai ehdokkaan tukiryhmän tai muun yksinomaan ehdokkaan tukemiseksi toimivan yhteisön varoihin.
Lainojen osalta vaalirahoituslakia selkiytettäisiin siten, että lainan alkuperä olisi aina identifioitavissa. Jatkossa myös otetuista lainoista tulisi tehdä ajantasainen ilmoitus samalla tavalla kuin saadusta tuesta tehdään ajantasainen ilmoitus.
Puoluelain osalta esityksessä ehdotetaan, että päivitettäisiin luettelo asioista, joita ei pidettäisi tukea (luottamushenkilömaksut, Euroopan unionin toimielinten ja muiden vastaavien kansainvälisten järjestöjen talousarvioon perustuvat suoritukset).
Lisäksi puoluelakia selkiytettäisiin siten, että puolueilla olisi selkeä mahdollisuus valtionavustuksen osittaiselle siirtämiselle puolueen tarkoitusta toteuttavan säätiön tai muun yhteisön toiminnan tukemiseen, kuten vakiintunut käytäntö jo nyt on.
Vaalilakiin esitetään muutosta, jolla luovuttaisiin puolueiden pakollisesta jäsenäänestyksestä eduskuntavaaleissa, sekä eräitä teknisluonteisia muutoksia.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi muutosta kansalaisaloitelakiin siten, että eurooppalaista kansalaisaloitetta voisi kannattaa 16 vuotta täyttänyt Suomen kansalainen.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2025.
Lähiaikoina on käynnistymässä poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta annetun EU-asetuksen vaatima kansallinen lainvalmistelu.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta (EU) 2024/900 on annettu 13.3.2024. Asetus tulee voimaan 13.9.2025 lukuun ottamatta palveludirektiivin mukaista syrjimättömyyslauseketta, joka saatettiin voimaan asetuksen antamisen yhteydessä.
Asetus on suoraan sovellettavaa lainsäädäntö, mutta vaatii vielä jäsenvaltioilta tarkentavaa kansallista sääntelyä valvontaviranomaisista ja sanktioista. Kyseinen hallituksen esitys on tarkoitus antaa keväällä 2025, jotta tarvittava kansallinen lainsäädäntö saadaan samanaikaisesti voimaan asetuksen voimaantulon kanssa.
Lisäksi ainakin vaali- ja puoluerahoituslainsäädännön osalta on selvitettävä mahdolliset muutostarpeet asetuksen johdosta.
- Onko teillä huomioita esitysluonnoksessa olevista muutoksista vaalirahoituslakiin, puoluelakiin, vaalilakiin tai kansalaisaloitelakiin?
- Onko teillä muita huomioita esitysluonnoksesta?
Esityksessä ehdotetaan, että ehdokkaan vaalirahoituksesta annetussa laissa (vaalirahoituslaki) selkiytettäisiin lakia kampanjan kulut ylittävän rahoituksen osalta siten, että vaalikampanjan kulut ylittävä vaalirahoitus tulisi myös ilmoittaa. Lisäksi tulisi ilmoittaa se, siirtyykö ylijäävä vaalirahoitus ehdokkaan omiin varoihin vai ehdokkaan tukiryhmän tai muun yksinomaan ehdokkaan tukemiseksi toimivan yhteisön varoihin.
Lainojen osalta vaalirahoituslakia selkiytettäisiin siten, että lainan alkuperä olisi aina identifioitavissa. Jatkossa myös otetuista lainoista tulisi tehdä ajantasainen ilmoitus samalla tavalla kuin saadusta tuesta tehdään ajantasainen ilmoitus.
Puoluelain osalta esityksessä ehdotetaan, että päivitettäisiin luettelo asioista, joita ei pidettäisi tukea (luottamushenkilömaksut, Euroopan unionin toimielinten ja muiden vastaavien kansainvälisten järjestöjen talousarvioon perustuvat suoritukset).
Lisäksi puoluelakia selkiytettäisiin siten, että puolueilla olisi selkeä mahdollisuus valtionavustuksen osittaiselle siirtämiselle puolueen tarkoitusta toteuttavan säätiön tai muun yhteisön toiminnan tukemiseen, kuten vakiintunut käytäntö jo nyt on.
Vaalilakiin esitetään muutosta, jolla luovuttaisiin puolueiden pakollisesta jäsenäänestyksestä eduskuntavaaleissa, sekä eräitä teknisluonteisia muutoksia.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi muutosta kansalaisaloitelakiin siten, että eurooppalaista kansalaisaloitetta voisi kannattaa 16 vuotta täyttänyt Suomen kansalainen.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2025.
Lähiaikoina on käynnistymässä poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta annetun EU-asetuksen vaatima kansallinen lainvalmistelu.
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta (EU) 2024/900 on annettu 13.3.2024. Asetus tulee voimaan 13.9.2025 lukuun ottamatta palveludirektiivin mukaista syrjimättömyyslauseketta, joka saatettiin voimaan asetuksen antamisen yhteydessä.
Asetus on suoraan sovellettavaa lainsäädäntö, mutta vaatii vielä jäsenvaltioilta tarkentavaa kansallista sääntelyä valvontaviranomaisista ja sanktioista. Kyseinen hallituksen esitys on tarkoitus antaa keväällä 2025, jotta tarvittava kansallinen lainsäädäntö saadaan samanaikaisesti voimaan asetuksen voimaantulon kanssa.
Lisäksi ainakin vaali- ja puoluerahoituslainsäädännön osalta on selvitettävä mahdolliset muutostarpeet asetuksen johdosta.
- Onko teillä huomioita esitysluonnoksessa olevista muutoksista vaalirahoituslakiin, puoluelakiin, vaalilakiin tai kansalaisaloitelakiin?
- Onko teillä muita huomioita esitysluonnoksesta?
Tausta
Esitys perustuu pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman kirjaukseen Vaali- ja puoluelainsäädäntö sekä demokratian käytännöt, s. 215-216.
Tavoitteet
Ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain ja puoluelain muutoksilla lisättäisiin vaali- ja puoluerahoituksen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä täsmentämällä nykyistä sääntelyä.
Vaalilain muutoksen tavoitteena on poistaa jäsenäänestyksen pakollisuus vaalilaista ja jättää puolueelle itselleen mahdollisuus päättää omissa säännöissään jäsenäänestyksen järjestämisestä.
Kansalaisaloitelain muutoksen tavoitteena on lisätä erityisesti nuorten kiinnostusta eurooppalaista kansalaisaloitetta kohtaan ja siten lisätä heidän osallisuuttaan ja osallistumismahdollisuuksiaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Vaalilain muutoksen tavoitteena on poistaa jäsenäänestyksen pakollisuus vaalilaista ja jättää puolueelle itselleen mahdollisuus päättää omissa säännöissään jäsenäänestyksen järjestämisestä.
Kansalaisaloitelain muutoksen tavoitteena on lisätä erityisesti nuorten kiinnostusta eurooppalaista kansalaisaloitetta kohtaan ja siten lisätä heidän osallisuuttaan ja osallistumismahdollisuuksiaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Linkit
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM069:00/2023 -
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM069:00/2023 -
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM034:00/2019 - Parlamentaarinen vaalityöryhmä Parlamentarisk valarbetsgrupp
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 18.6.2024 mennessä.
.
.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 18.6.2024 mennessä.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta[email protected]
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan tässä palvelussa (lausuntopalvelu.fi) sekä hankkeen internet-sivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antaa erityisasiantuntija Elina Rissanen, puh. 0295 150 248, [email protected]
Jakelu:
Allianssi ry | ||
Avoin Puolue r.p., Öppna Partiet r.p. | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Eduskuntatutkimuksen keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta (KANE) | ||
Kansallinen Kokoomus r.p., Samlingspartiet r.p. | ||
Kristallipuolue r.p., Kristall Parti r.p. | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Liberaalipuolue - Vapaus valita r.p., Liberalpartiet - Frihet att välja r.p. | ||
Liike Nyt r.p., Rörelse.nu r.p. | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Ministeri Lauri Tarasti | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Perussuomalaiset r.p., Sannfinländarna r.p. | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Sinimusta Liike r.p. | ||
Suomen Keskusta r.p., Centern i Finland r.p. | ||
Suomen Kommunistinen Puolue r.p. - Finlands Kommunistiska Parti r.p. | ||
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) - Kristdemokraterna i Finland (KD) r.p. | ||
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue - Finlands Socialdemokratiska Parti r.p. | ||
Svenska folkpartiet i Finland r.p., Suomen ruotsalainen kansanpuolue r.p. | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Totuuspuolue r.p. | ||
Transparency International Suomi ry | ||
Vaalitutkimuskonsortio | ||
Valta kuuluu kansalle r.p. | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vapauden liitto r.p. | ||
Vasemmistoliitto r.p., Vänsterförbundet r.p. | ||
Verohallinto | ||
Vihreä liitto r.p., Gröna förbundet r.p., Ruona lihttu r.b. |