Lausuntopyyntö kansallisen tekoälyohjelma AuroraAI:n kehittämis- ja toimintasuunnitelmasta vuosille 2019-2023
Vastausaika on päättynyt: 12.4.2019
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Ihmiskeskeisen yhteiskunnan lähtökohtana on ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan kokonaisvaltainen hyvinvointi. Ihmiskeskeisyys konkretisoituu elämäntapahtuma-ajattelussa, joka ohjaa palveluiden suunnittelua ja toteutusta luoden ihmiselle parhaat mahdolliset edellytykset tukea omaa ja läheistensä hyvinvointia elämän eri tilanteissa. Ihmisille tulee kohdentaa vaikuttavampia palveluita todellisiin tarpeisiin, lopettaa luukulta toiselle juoksuttaminen sekä sujuvoittaa arkea elämän eri tilanteissa.
Kansallisen tekoälyohjelman AuroraAI:n esiselvityshanke ehdottaa valituissa elämäntapahtumissa ja liiketoimintatapahtumissa kohti ihmiskeskeistä yhteiskuntaa vievän toimeenpano-ohjelman käynnistämistä. Toimeenpano-ohjelmalla lisättäisiin palveluiden vaikuttavuutta, sujuvoitettaisiin palveluketjuja ja edistettäisiin tiedon hyödyntämistä palvelutarjonnassa. Palvelujen kohdentamisessa ja ennakoivassa ohjautumisessa hyödynnetään AuroraAI-verkkoa, joka mahdollistaa älykkäiden sovellusten ja tekoälyjen keskinäisen vuorovaikutuksen ihmisten ja yritysten parhaaksi tietoturvallisesti ja eettisesti kestävällä tavalla.
Toimeenpano käynnistetään tunnistamalla keskeiset elämäntapahtumat ja liiketoimintatapahtumat tiiviissä yhteistyössä kansalaisten ja yritysten kanssa. Yhteistyöllä selvitetään kansalaisilta ja yrityksiltä keskeiset elämäntapahtumat ja liiketoimintatapahtumat, joiden ympärille muodostetan palveluekosysteemit avoimena yhteistyönä.
Toimeenpanoa vahvistetaan toiminnan muutoksen tuki –tiimillä sekä avoimella tilannekeskuksella. Tiimin tehtävänä on tukea toiminnan muutosta tekeviä organisaatioita, kehittää malli tiedolla johtamiseen, joka perustuu tekoälyn keräämään tietoon asiakkaiden tarpeista sekä luoda pelisäännöt ja ohjeet yhdessä muutosta tekevien organisaatioiden kanssa. Näin sovitaan esimerkiksi toimijoiden vastuista, rooleista, lainsäädännön soveltamisesta ja teknologian hyödyntämisestä toimintamallissa.
Tausta
Valtiovarainministeriön asettaman kansallisen tekoälyohjelma Auroran esiselvityshankkeen toimikausi on ollut 15.9.2018-28.2.2019. Palveluiden käyttäjien näkökulmasta tavoitteena on mahdollistaa monien eri palveluntuottajien palveluista koostuvat saumattomat ja sujuvat palvelupolut eri elämäntilanteissa ja elämäntapahtumissa. Esiselvityshankkeessa tunnistettiin, millaisia muutoksia ihmiskeskeisyyteen ja elämäntapahtuma-ajatteluun pohjautuva toiminta tarkoittaa muun muassa palveluiden tuottamiselle ja johtamiselle. Samalla esiselvityshankkeessa konseptoitiin ihmisten eri elämäntapahtumiin palveluita tuottaville organisaatioille älykkäiden palvelujen keskinäisen vuorovaikutuksen mahdollistava AuroraAI-verkko, josta toteutettiin ensimmäinen kokeiluversio. Esiselvityshanke on tehty laajana julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin avoimena verkostotyönä. Esiselvityshanke on ollut samalla osa Tekoälyaika Suomessa –raportin ehdotuksia.
Lausuntokierroksella pyydetään lausuntoja kansallisen tekoälyohjelma AuroraAI:n kehittämis- ja toimeenpanosuunnitelmasta vuosille 2019-2023. Toimeenpanosuunnitelmassa esitetään näkemys siitä, miten Suomen ja erityisesti julkisen hallinnon siirtymistä tekoälyaikaan tulisi vauhdittaa tulevina vuosina ihmiskeskeisesti, tietoturvallisesti ja eettisesti kestävällä tavalla.
Tavoitteet
AuroraAI:n avulla ihmiset saavat uudenlaisen tavan huolehtia omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan sekä sujuvia, vaikuttavia ja oikea-aikaisia palvelukokonaisuuksia elämän eri tilanteisiin ja tapahtumiin. Samalla palveluntarjoajille luodaan kyvykkyys muodostaa asiakaslähtöisiä ja dynaamisesti muodostuvia palveluketjuja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ja johtaa dynaamisesti toimintaansa ajantasaiseen tietoon perustuen. Näin kohdennetaan vaikuttavampia palveluita ihmisten todellisiin tarpeisiin ja sujuvoitetaan ihmisten arkea elämän eri tilanteissa.
AuroraAI vahvistaa edellytyksiä ratkoa yhteiskuntamme vaikeita kysymyksiä, jotka liittyvät esimerkiksi valtiontalouden kestävyysvajeeseen, väestön ikääntymiseen ja nuorten syrjäytymiseen. Tämä on mahdollista luomalla hallinnon rajat ylittäviä tilannekuvia ihmisten todellisista tarpeista ja hyvinvoinnin tilasta. Tilannekuvan luominen vaatii tiedon uudenlaista hyödyntämistä, data-analytiikkaa ja muita tekoälyn sovelluksia. Palveluita on mahdollista kohdistaa tietoon pohjautuen tehokkaasti, jolloin palveluketjut muodostuvat kansalaisen näkökulmasta saumattomiksi, räätälöidyiksi ja vaikuttaviksi. Samalla palvelut kohdentuvat valtiontalouden näkökulmasta tehokkaasti sekä kitketään resurssien hukka- ja vajaakäyttöä.
Liitteet:
AuroraAI kehittämis- ja toimeenpanosuunnitelma 2019 – 2023.pdf - AuroraAI - kohti ihmiskeskeistä yhteiskuntaa. Kansallisen tekoälyohjelma Auroran esiselvityshankkeessa tuotettu kehittämis- ja toimeenpanosuunnitelma 2019 – 2023
Loppuraportti_TP1 Muutto opiskelukaupunkiin.pdf - Liite. Esiselvityshankkeen työpaketti 1:n loppuraportti.
AuroraAITP2_loppuselvitys.pdf - Liite. Esiselvityshankkeen työpaketti 2:n loppuraportti.
AuroraAI_TP3_loppuraportti.pdf - Liite. Esiselvityshankkeen työpaketti 3:n loppuraportti.
AuroraAI esiselvityshanke - Etiikka-suositukset.pdf - Liite. Esiselvityshankkeen etiikka-työ ja suositukset.
AuroraAI ja uudenlaiset token-taloudet.pdf - Liite. Esiselvityshankkeessa toteutettu selvitystyö kannustinmalleista ja palvelupoleteista AuroraAI-verkossa.
AuroraAI_TP4_MVP-demokuvaus.pdf - Liite. AuroraAI-verkon testiversiokuvaus.
Omadata osana Aurora AI-hanketta.pdf - Liite. Omadata osana AuroraAI-verkkoa.
Aurora_verkon_tietosuoja_vaikutustenarviointi.pdf - Liite. AuroraAI-verkon tietosuojavaikutustenarviointi.
AuroraAI_TP4_arkkitehtuurikuvaus.pdf - Liite. AuroraAI-verkon arkkitehtuurikuvaus.
AuroraAI utvecklings- och genomförandeplan för 2019–2023.pdf - AuroraAI – med siktet inställt på ett människocentrerat samhälle. Utvecklings- och genomförandeplan för 2019–2023 framtagen i förstudieprojektet Aurora inom det nationella programmet för artificiell intelligens.
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 12.4.2019.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja:
Aleksi Kopponen, eritysasiantuntija, valtiovarainministeriö (aleksi.kopponen[at]vm.fi, +358295530145)
Niko Ruostetsaari, koordinaattori, valtiovarainministeriö (niko.ruostetsaari[at]vm.fi, +358295530309)
Jakelu:
ABB Oy | ||
Accenture Oy | ||
Akava | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus | ||
Celia | ||
EK | ||
Elintarviketurvallisuusvirasto | ||
ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) | ||
Energiavirasto | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
ETLA | ||
FCAI | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Gofore | ||
Hallinnon tietotekniikkakeskus | ||
HeadAI | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Innovaatiorahoituskeskus Tekes | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI | ||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI | ||
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI | ||
Kansallisarkisto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Konkurssiasiamiehen toimisto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kotimaisten kielten keskus | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennevirasto | ||
Liikenteen turvallisuusvirasto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maaseutuvirasto | ||
Markkinaoikeus | ||
Metsäntutkimuslaitos | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Museovirasto | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Opintotuen muutoksenhakulautakunta | ||
Oulun kaupunki | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pelastusopisto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Puolustushallinnon rakennuslaitos | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitoksen esikunta | ||
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
SAK | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Setlementtiliitto | ||
Sisäministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta | ||
Statens ämbetsverk på Åland | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomenlinnan hoitokunta | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Taiteen edistämiskeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun hovioikeus | ||
Turun kaupunki | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työneuvosto | ||
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus | ||
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Verohallinto | ||
Viestintävirasto | ||
VTT | ||
Väestörekisterikeskus | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ylioppilastutkintolautakunta | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöministeriö |