Säteilyturvakeskuksen määräys suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen
Lausuntopyynnön diaarinumero: 2/0008/2022
Vastausaika on päättynyt: 18.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Määräysehdotuksella esitetään annettavaksi Säteilyturvakeskuksen määräys suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen. Säteilyturvakeskuksen määräys annettaisiin säteilylain (859/2018) 129 §:n 2 momentin, 130 §:n 7 momentin ja 131 §:n 5 momentin nojalla. Ehdotettu määräys korvaisi Säteilyturvakeskuksen määräyksen suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen (S/2/2018).
Määräyksen on tarkoitus varmistaa, että toiminnanharjoittaja on varautunut säteilyturvallisuuspoikkeamiin, sekä osaa toimia säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana sekä niiden jälkeen.
Määräys vastaisi pääasiassa sisällöltään 15.12.2018 voimaan tullutta Säteilyturvakeskuksen määräystä S/2/2018 säteilyturvallisuuspoikkeamiin varautumisesta sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen. Tässä ehdotuksessa esitetään jotain uusia vaatimuksia sekä joidenkin jo olemassa olevien vaatimusten tarkentamista. Lisäksi esitetään joistakin vaatimuksista luopumista tarpeettomina. Määräyksen päivittämisen yhteydessä pääperiaatteet säteilyturvallisuuspoikkeamiin varautumisesta sekä toimista niiden aikana ja niiden jälkeen säilyisivät samana.
Määräyksen on tarkoitus tulla voimaan 1.10.2024.
Määräyksen uudistamisen yhteydessä on myös tarkoitus täsmentää, mistä säteilyturvallisuuspoikkeamista on tarpeen ilmoittaa viivytyksettä ja mistä tapahtumista voidaan ilmoittaa kootusti vuosittain. Täsmennys toteutettaisiin säteilylain 130 § 2 momentin yhteyteen lisättävällä ohjeistavalla tekstillä, joka olisi saatavilla esimerkiksi Sammio-järjestelmässä. Ehdotusta ohjeistavasta tekstistä voi kommentoida otakantaa.fi -palvelussa (Säteilyturvallisuuspoikkeamien ilmoituskriteerien täsmennys – ehdotus ohjeeksi - Otakantaa.fi). Ohjeen kommentoin edellyttää otakantaa.fi -järjestelmään rekisteröitymistä. Ohjeistava teksti julkaistaan samaan aikaan, kun määräys säteilyturvallisuuspoikkeamista tulee voimaan.
Määräyksen on tarkoitus varmistaa, että toiminnanharjoittaja on varautunut säteilyturvallisuuspoikkeamiin, sekä osaa toimia säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana sekä niiden jälkeen.
Määräys vastaisi pääasiassa sisällöltään 15.12.2018 voimaan tullutta Säteilyturvakeskuksen määräystä S/2/2018 säteilyturvallisuuspoikkeamiin varautumisesta sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen. Tässä ehdotuksessa esitetään jotain uusia vaatimuksia sekä joidenkin jo olemassa olevien vaatimusten tarkentamista. Lisäksi esitetään joistakin vaatimuksista luopumista tarpeettomina. Määräyksen päivittämisen yhteydessä pääperiaatteet säteilyturvallisuuspoikkeamiin varautumisesta sekä toimista niiden aikana ja niiden jälkeen säilyisivät samana.
Määräyksen on tarkoitus tulla voimaan 1.10.2024.
Määräyksen uudistamisen yhteydessä on myös tarkoitus täsmentää, mistä säteilyturvallisuuspoikkeamista on tarpeen ilmoittaa viivytyksettä ja mistä tapahtumista voidaan ilmoittaa kootusti vuosittain. Täsmennys toteutettaisiin säteilylain 130 § 2 momentin yhteyteen lisättävällä ohjeistavalla tekstillä, joka olisi saatavilla esimerkiksi Sammio-järjestelmässä. Ehdotusta ohjeistavasta tekstistä voi kommentoida otakantaa.fi -palvelussa (Säteilyturvallisuuspoikkeamien ilmoituskriteerien täsmennys – ehdotus ohjeeksi - Otakantaa.fi). Ohjeen kommentoin edellyttää otakantaa.fi -järjestelmään rekisteröitymistä. Ohjeistava teksti julkaistaan samaan aikaan, kun määräys säteilyturvallisuuspoikkeamista tulee voimaan.
Tausta
Säteilylaki (859/2018) tuli voimaan 15.12.2018. Samana päivänä tuli voimaan myös Säteilyturvakeskuksen määräys suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen (S/2/2018).
Määräyksen S/2/2018 toimeenpanossa on ilmennyt tarvetta tarkistaa määräystä ja päivittää se vastaamaan säteilylain Säteilyturvakeskukselle antamia valtuuksia. Säteilylain (23.12.2022/1165) päivityksessä Säteilyturvakeskukselle annettiin valtuus antaa tarkemmat määräykset suunnitelman mukaisten toimien harjoittelusta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle.
STUK pitää aiheellisena täsmentää säteilylain 130 §:n 2 momentin vaatimuksia säteilyturvallisuuspoikkeamien ilmoittamisesta viivytyksettä. Tämän vuoksi säteilylain 130 §:n 2 momentin osalta STUK valmistelee ohjeistusta, joka on löydettävissä säädös- ja ohjeistopalvelu Sammiosta.
Säteilylain 129–131 §:ssä säädetään perusvaatimukset säteilyturvallisuuspoikkeamiin varautumisesta, välittömistä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamissa ja toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien jälkeen.
Säteilyturvakeskus on antanut määräyksessä S/2/2018 (15.12.2018) säteilylain 129 §:n 2 momentin mukaiset määräykset 1 momentissa tarkoitusta suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalta, säteilylain 130 §:n 7 momentissa tarkoitetut määräykset 2 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä ja tekemisestä sekä 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta merkittävästä suunnittelemattomasta lääketieteellisestä altistuksesta ja säteilylain 130 §:n 7 momentin mukaisesti tarkemmat määräykset 3 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä ja tekemisestä.
Säteilylain (23.12.2022/1165) päivityksessä 129 §:n 2 momenttia muutettiin siten, että Säteilyturvakeskukselle annettiin valtuus antaa määräykset suunnitelman mukaisten toimien harjoittelusta toimintaan liittyvien riskien mukaisesti. Säteilylain 130 §:n 7 momentin mukaan Säteilyturvakeskukselle on annettu valtuus tarkemmat määräykset 3 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä ja tekemisestä. Tästä STUK ei ole määrännyt aiemmin.
Määräyksen S/2/2018 toimeenpanossa on ilmennyt tarvetta tarkistaa määräystä ja päivittää se vastaamaan säteilylain Säteilyturvakeskukselle antamia valtuuksia. Säteilylain (23.12.2022/1165) päivityksessä Säteilyturvakeskukselle annettiin valtuus antaa tarkemmat määräykset suunnitelman mukaisten toimien harjoittelusta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle.
STUK pitää aiheellisena täsmentää säteilylain 130 §:n 2 momentin vaatimuksia säteilyturvallisuuspoikkeamien ilmoittamisesta viivytyksettä. Tämän vuoksi säteilylain 130 §:n 2 momentin osalta STUK valmistelee ohjeistusta, joka on löydettävissä säädös- ja ohjeistopalvelu Sammiosta.
Säteilylain 129–131 §:ssä säädetään perusvaatimukset säteilyturvallisuuspoikkeamiin varautumisesta, välittömistä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamissa ja toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien jälkeen.
Säteilyturvakeskus on antanut määräyksessä S/2/2018 (15.12.2018) säteilylain 129 §:n 2 momentin mukaiset määräykset 1 momentissa tarkoitusta suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalta, säteilylain 130 §:n 7 momentissa tarkoitetut määräykset 2 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä ja tekemisestä sekä 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta merkittävästä suunnittelemattomasta lääketieteellisestä altistuksesta ja säteilylain 130 §:n 7 momentin mukaisesti tarkemmat määräykset 3 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä ja tekemisestä.
Säteilylain (23.12.2022/1165) päivityksessä 129 §:n 2 momenttia muutettiin siten, että Säteilyturvakeskukselle annettiin valtuus antaa määräykset suunnitelman mukaisten toimien harjoittelusta toimintaan liittyvien riskien mukaisesti. Säteilylain 130 §:n 7 momentin mukaan Säteilyturvakeskukselle on annettu valtuus tarkemmat määräykset 3 momentissa tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä ja tekemisestä. Tästä STUK ei ole määrännyt aiemmin.
Tavoitteet
Muutosehdotusten keskeisinä tavoitteina on määrätä suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle, toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen ajantasaisena, tarkoituksenmukaisella tavalla ja suhteuttaa määräyksessä asetetut vaatimukset toiminnasta aiheutuviin riskeihin.
Määräyksen S/2/2018 soveltamista on pidetty epätarkoituksenmukaisena ionisoimattoman säteilyn käytössä ja turvallisuuslupaa edellyttävän ilmailun harjoittamisessa ja sen vuoksi ehdotetaan näiden soveltamisalojen poissulkemista määräyksen soveltamisalasta.
STUK on myös todennut, ettei vakavia säteilyturvallisuuspoikkeamia ole tapahtunut kymmenien vuosien aikavälillä pieniriskisessä toiminnassa, kuten hammasröntgen-laitteilla tehtävissä kuvauksissa ja suojatun röntgenlaitteen käytössä, eikä niiden tapahtumista pidetä todennäköisenä. Tämän vuoksi pieniriskistä toimintaa koskevia vaatimuksia voitaisiin keventää.
STUKin tulkinta suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle on muuttunut, joten uudistetussa määräyksessä esitetäisiin mitä suunnitelmalta edellytetään. Lisäksi suhteellisuusperiaatetta suunnitelman sisällön suhteen ehdotetaan sovellettavaksi paremmin, jotta suunnitelman sisältö olisi suhteessa toiminnasta aiheutuviin riskeihin.
Säteilylain (23.12.2022/1165) päivityksessä 129 § muutettiin siten, että toiminnanharjoittajan on harjoiteltava suunnitelman mukaisia toimia toimintaan liittyvien riskien mukaisesti. Määräyksessä ehdottaan annettavaksi tarkempia vaatimuksia harjoittelun laadulle ja harjoitteluvälille. Vähimmäisharjoitteluvälit ehdotetaan annettavan vain toimintaan, jossa riskit ovat suurimmat.
Säteilylain 130 §:n momentissa 7 annetaan Säteilyturvakeskukselle valtuus määrittää, mitkä tapahtuvat ovat merkittävää suunnittelematonta lääketieteellistä altistusta. Määräyksen S/2/2018 soveltamisen yhteydessä saatujen kokemusten sekä Euroopan komission MARLIN-projektin (SAMIRA Study on Reporting and Learning from Patient-Related Incidents and Near Misses in Radiotherapy, Interventional Cardiology, Nuclear Medicine and Interventional and Diagnostic Radiology) raportin luonnoksen pohjalta on nähty tarpeelliseksi ehdottaa merkittävän suunnittelemattoman lääketieteellisen altistuksen kriteerien päivittämistä. Merkittävä suunnittelematon lääketieteellinen altistus -termillä määritellään, mitkä lääketieteellistä altistusta koskevat tapahtumat on ilmoitettava viivytyksettä Säteilyturvakeskukselle. Viivytyksettä ilmoittavista tapahtumista on myös laadittava Säteilyturvakeskukselle selvitys tapahtuman syistä ja korjaavista toimenpiteistä.
STUK pitää tarpeellisena määritellä nykyistä tarkemmin määräyksen S/2/2018 soveltamista sen osalta, missä tapauksissa työntekijän tai väestön altistusta koskevista säteilyturvallisuuspoikkeamista olisi ilmoitettava viivytyksettä. Tähän viitattaisiin säteilylain 130 §:n 2 momentin yhteyteen laadittavassa ohjeistuksessa.
Säteilyturvallisuuspoikkeamien ilmoittamisessa halutaan vahvistaa suhteellisuusperiaatteen soveltamista. Säteilylain 130 §:n 2 momentin mukaan viivytyksettä ilmoitettavista säteilyturvallisuuspoikkeamista vain seurauksiltaan vakavimmista tapahtumista olisi ilmoitettava soittamalla STUKiin. Muista viivytyksettä ilmoitettavista tapahtumista ilmoitus voitaisiin tehdä kirjallisesti viimeistään kahden viikon kuluessa säteilyturvallisuuspoikkeaman havaitsemisesta.
Säteilylain 130 §:n 3 momentin mukaan toiminnanharjoittajan on viipymättä ilmoitettava säteilyturvallisuuspoikkeamasta aiheutuneesta altistuksesta ja sen syistä altistuneelle. Määräykseen tuotaisiin uusi vaatimus, jossa täsmennettäisiin missä tapauksissa ilmoitus on ainakin tehtävä.
Säteilylain 131 §:n 4 momentti velvoittaa toimittamaan STUKille yhteenvetoja muista kuin 130 §:n 2 momentissa tarkoitetuista viivytyksettä ilmoitettavista säteilyturvallisuuspoikkeamista. STUK on todennut tarpeelliseksi täsmentää, miten turvallisuusmerkitykseltään vähäisemmistä työperäistä, väestön ja lääketieteellistä altistusta koskevista säteilyturvallisuuspoikkeamista toimitetaan yhteenvetotiedot. Uutena asiana yhteenvetotietoihin pitäisi liittää myös tieto tyypillisistä korjaavista toimenpiteistä, joilla vastaavat tapahtumat estettäisiin vastaisuudessa. Yhteenvetona toimitettujen säteilyturvallisuuspoikkeamien osalta ei olisi tarpeen toimittaa STUKille muita tietoja tapahtumaan johtaneiden syiden selvityksistä tai korjaavista toimenpiteistä.
Määräyksen uudistuksessa säteilyturvallisuuspoikkeamista tehtävien ilmoituksien ja selvityksien kriteerit pyritään asettamaan sopivalle tasolle, jotta raportointia koskeva hallinnollinen taakka toiminnanharjoittajille on suhteessa riskeihin, ja että ilmoitusten ja selvitysten laatu ja määrä on suhteessa viranomaisen kykyyn käsitellä ne. Viranomaisen on tarpeen säännöllisesti analysoida tietoonsa tulleet säteilyturvallisuuspoikkeamat, jotta säteilyturvallisuuspoikkeamia koskevat opit ja tarpeelliset korjaavat toimenpiteet voidaan välittää tiedoksi toiminnanharjoittajille.
Määräyksen S/2/2018 soveltamista on pidetty epätarkoituksenmukaisena ionisoimattoman säteilyn käytössä ja turvallisuuslupaa edellyttävän ilmailun harjoittamisessa ja sen vuoksi ehdotetaan näiden soveltamisalojen poissulkemista määräyksen soveltamisalasta.
STUK on myös todennut, ettei vakavia säteilyturvallisuuspoikkeamia ole tapahtunut kymmenien vuosien aikavälillä pieniriskisessä toiminnassa, kuten hammasröntgen-laitteilla tehtävissä kuvauksissa ja suojatun röntgenlaitteen käytössä, eikä niiden tapahtumista pidetä todennäköisenä. Tämän vuoksi pieniriskistä toimintaa koskevia vaatimuksia voitaisiin keventää.
STUKin tulkinta suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle on muuttunut, joten uudistetussa määräyksessä esitetäisiin mitä suunnitelmalta edellytetään. Lisäksi suhteellisuusperiaatetta suunnitelman sisällön suhteen ehdotetaan sovellettavaksi paremmin, jotta suunnitelman sisältö olisi suhteessa toiminnasta aiheutuviin riskeihin.
Säteilylain (23.12.2022/1165) päivityksessä 129 § muutettiin siten, että toiminnanharjoittajan on harjoiteltava suunnitelman mukaisia toimia toimintaan liittyvien riskien mukaisesti. Määräyksessä ehdottaan annettavaksi tarkempia vaatimuksia harjoittelun laadulle ja harjoitteluvälille. Vähimmäisharjoitteluvälit ehdotetaan annettavan vain toimintaan, jossa riskit ovat suurimmat.
Säteilylain 130 §:n momentissa 7 annetaan Säteilyturvakeskukselle valtuus määrittää, mitkä tapahtuvat ovat merkittävää suunnittelematonta lääketieteellistä altistusta. Määräyksen S/2/2018 soveltamisen yhteydessä saatujen kokemusten sekä Euroopan komission MARLIN-projektin (SAMIRA Study on Reporting and Learning from Patient-Related Incidents and Near Misses in Radiotherapy, Interventional Cardiology, Nuclear Medicine and Interventional and Diagnostic Radiology) raportin luonnoksen pohjalta on nähty tarpeelliseksi ehdottaa merkittävän suunnittelemattoman lääketieteellisen altistuksen kriteerien päivittämistä. Merkittävä suunnittelematon lääketieteellinen altistus -termillä määritellään, mitkä lääketieteellistä altistusta koskevat tapahtumat on ilmoitettava viivytyksettä Säteilyturvakeskukselle. Viivytyksettä ilmoittavista tapahtumista on myös laadittava Säteilyturvakeskukselle selvitys tapahtuman syistä ja korjaavista toimenpiteistä.
STUK pitää tarpeellisena määritellä nykyistä tarkemmin määräyksen S/2/2018 soveltamista sen osalta, missä tapauksissa työntekijän tai väestön altistusta koskevista säteilyturvallisuuspoikkeamista olisi ilmoitettava viivytyksettä. Tähän viitattaisiin säteilylain 130 §:n 2 momentin yhteyteen laadittavassa ohjeistuksessa.
Säteilyturvallisuuspoikkeamien ilmoittamisessa halutaan vahvistaa suhteellisuusperiaatteen soveltamista. Säteilylain 130 §:n 2 momentin mukaan viivytyksettä ilmoitettavista säteilyturvallisuuspoikkeamista vain seurauksiltaan vakavimmista tapahtumista olisi ilmoitettava soittamalla STUKiin. Muista viivytyksettä ilmoitettavista tapahtumista ilmoitus voitaisiin tehdä kirjallisesti viimeistään kahden viikon kuluessa säteilyturvallisuuspoikkeaman havaitsemisesta.
Säteilylain 130 §:n 3 momentin mukaan toiminnanharjoittajan on viipymättä ilmoitettava säteilyturvallisuuspoikkeamasta aiheutuneesta altistuksesta ja sen syistä altistuneelle. Määräykseen tuotaisiin uusi vaatimus, jossa täsmennettäisiin missä tapauksissa ilmoitus on ainakin tehtävä.
Säteilylain 131 §:n 4 momentti velvoittaa toimittamaan STUKille yhteenvetoja muista kuin 130 §:n 2 momentissa tarkoitetuista viivytyksettä ilmoitettavista säteilyturvallisuuspoikkeamista. STUK on todennut tarpeelliseksi täsmentää, miten turvallisuusmerkitykseltään vähäisemmistä työperäistä, väestön ja lääketieteellistä altistusta koskevista säteilyturvallisuuspoikkeamista toimitetaan yhteenvetotiedot. Uutena asiana yhteenvetotietoihin pitäisi liittää myös tieto tyypillisistä korjaavista toimenpiteistä, joilla vastaavat tapahtumat estettäisiin vastaisuudessa. Yhteenvetona toimitettujen säteilyturvallisuuspoikkeamien osalta ei olisi tarpeen toimittaa STUKille muita tietoja tapahtumaan johtaneiden syiden selvityksistä tai korjaavista toimenpiteistä.
Määräyksen uudistuksessa säteilyturvallisuuspoikkeamista tehtävien ilmoituksien ja selvityksien kriteerit pyritään asettamaan sopivalle tasolle, jotta raportointia koskeva hallinnollinen taakka toiminnanharjoittajille on suhteessa riskeihin, ja että ilmoitusten ja selvitysten laatu ja määrä on suhteessa viranomaisen kykyyn käsitellä ne. Viranomaisen on tarpeen säännöllisesti analysoida tietoonsa tulleet säteilyturvallisuuspoikkeamat, jotta säteilyturvallisuuspoikkeamia koskevat opit ja tarpeelliset korjaavat toimenpiteet voidaan välittää tiedoksi toiminnanharjoittajille.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan Säteilyturvakeskukselle viimeistään 4.8.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Säteilyturvakeskus pyytää lausuntoanne "Säteilyturvakeskuksen määräyksestä suunnitelmasta säteilyturvallisuuspoikkeamien varalle sekä toimista säteilyturvallisuuspoikkeamien aikana ja niiden jälkeen". Myös muut kuin Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi Säteilyturvakeskus pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi Säteilyturvakeskus pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoa määräysehdotuksesta antaa ylitarkastaja Sampsa Kaijaluoto, puh. 09 759 88 542, sähköpostiosoite [email protected] ja Ritva Bly, puh. 09 759 88 530, sähköpostiosoite [email protected]
Jakelu:
Borealis Polymers Oy | ||
Curium Finland Oy | ||
Dekra Industrial Oy | ||
Docrates oy | ||
Doseco Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Fimea | ||
Fortum Power and Heat Oy | ||
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut ja pelastuslaitoksen palvelut | ||
Helsingin Yliopisto, Kemian laitos | ||
Helsingin yliopistollinen sairaala HUS | ||
Hätäkeskuslaitos | ||
Inspecta Oy | ||
Itä-Suomen yliopisto, Lääketieteen laitos | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jyväskylän yliopisto, Fysiikan laitos | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kuopion yliopistollinen sairaala KYS | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Lääketieteellinen Radioisotooppiyhdistys ry | ||
Lääkäriliitto | ||
Metropolia Ammattikorkeakoulu, Radiografia ja sädehoito | ||
Oulun ammattikorkeakoulu, Radiografia ja sädehoito | ||
Oulun yliopistollinen sairaala OYS | ||
Oy Indmeas Industrial Measurements Ab | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
POHTO Oy | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Sairaalafyysikot Ry | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Savonia ammattikorkeakoulu | ||
Sisäministeriö | ||
SSAB Europe Oy | ||
STM, Työ- ja tasa-arvo-osasto | ||
Suomen Eläinlääkäriliitto ry | ||
Suomen Hammaslääkäriliitto | ||
Suomen Onkologiayhdistys ry | ||
Suomen Radiologiyhdistys | ||
Suomen Romukauppiaiden Liitto ry, Maaperän tutkimus- ja kunnostusyhdistys (MUTKU) | ||
Suomen Röntgenhoitajat ry | ||
Suomen Terveystalo Oy | ||
Säteilyturvallisuusneuvottelukunta | ||
Tampereen yliopistollinen sairaala Tays | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Turun yliopistollinen keskussairaala | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) | ||
UPM-Kymmene Oyj | ||
Valmet Automation Oy | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
VTT | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands hälso- och sjukvård, ÅHS |
Asiasanat
Säteilylaki
Säteilyaltistus
säteilyturvallisuuspoikkeama
Strålsäkerhetslag
Strålningsexponering
strålsäkerhetsincident