Kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 päivitys
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/28776/2022
Vastausaika on päättynyt: 30.12.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoanne kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 ensimmäisestä päivityksestä.
Tausta
Ilman epäpuhtauksien pitoisuudet Suomessa ovat matalia moniin eurooppalaisiin kaupunkeihin verrattuna. Viime vuosikymmenten aikana niin päästöt kuin ilmansaasteiden pitoisuudetkin ovat pääosin laskeneet. Ilmansuojelutilanne on siis kokonaisuutena hyvä, mutta ilmansaasteista aiheutuu edelleen terveys- ja ympäristöhaittoja Suomessakin.
EU:n päästökattodirektiivin (2016/2284) mukaisesti Suomi laati vuonna 2019 Kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030. Ilmansuojeluohjelma sisälsi ne toimet, joilla direktiivissä asetutut rikkidioksidin, typenoksidien, haihtuvien orgaanisten yhdisteiden, pienhiukkasten ja ammoniakin päästövähennysvelvoitteet toteutetaan. Päästökattodirektiivi velvoittaa jäsenmaat päivittämään ilmansuojeluohjelman vähintään neljän vuoden välein. Tämä raportti on kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 ensimmäinen päivitysraportti.
Ilmansuojeluohjelman 2030 toteutus on meneillään suunnitellusti ja organisoidusti. Vaikutuksia seurataan päästöinventaarioiden, ilmanlaadun seurannan ja ekosysteemiseurantojen avulla.
Päästöinventaariotiedot osoittavat, että Suomi saavutti päästövähennysvelvoitteet vuonna 2020. Skenaariolaskelmat osoittavat, että Suomen ennustetaan saavuttavan aiempaa tiukemmat päästövähennysvelvoitteet myös vuonna 2030. Näin ollen tässä ilmansuojeluohjelman päivityksessä ei esitetä uusia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi. Vuoden 2019 ilmansuojeluohjelmassa esiteltyjen lisätoimenpiteiden toimeenpanoa jatketaan. Erillisen maatalouden ammoniakkipäästöjen vähentämisohjelman toimeenpanoa jatketaan.
Ilmansuojeluohjelman päivitys hyväksytään valtioneuvostossa keväällä 2023.
EU:n päästökattodirektiivin (2016/2284) mukaisesti Suomi laati vuonna 2019 Kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030. Ilmansuojeluohjelma sisälsi ne toimet, joilla direktiivissä asetutut rikkidioksidin, typenoksidien, haihtuvien orgaanisten yhdisteiden, pienhiukkasten ja ammoniakin päästövähennysvelvoitteet toteutetaan. Päästökattodirektiivi velvoittaa jäsenmaat päivittämään ilmansuojeluohjelman vähintään neljän vuoden välein. Tämä raportti on kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 ensimmäinen päivitysraportti.
Ilmansuojeluohjelman 2030 toteutus on meneillään suunnitellusti ja organisoidusti. Vaikutuksia seurataan päästöinventaarioiden, ilmanlaadun seurannan ja ekosysteemiseurantojen avulla.
Päästöinventaariotiedot osoittavat, että Suomi saavutti päästövähennysvelvoitteet vuonna 2020. Skenaariolaskelmat osoittavat, että Suomen ennustetaan saavuttavan aiempaa tiukemmat päästövähennysvelvoitteet myös vuonna 2030. Näin ollen tässä ilmansuojeluohjelman päivityksessä ei esitetä uusia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi. Vuoden 2019 ilmansuojeluohjelmassa esiteltyjen lisätoimenpiteiden toimeenpanoa jatketaan. Erillisen maatalouden ammoniakkipäästöjen vähentämisohjelman toimeenpanoa jatketaan.
Ilmansuojeluohjelman päivitys hyväksytään valtioneuvostossa keväällä 2023.
Linkit
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161467 - Kansallinen ilmansuojeluohjelma 2030
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161508 - Nationellt luftvårdsprogram 2030
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=YM040:00/2020 - Kansallinen ilmansuojeluohjelma (ISO) 2030 toimeenpanoverkko
Liitteet:
ISO_2030_paivitysraportti_luonnos2_fi.pdf - Luonnos: Kansallisen ilmansuojeluohjelman 2030 ensimmäinen päivitysraportti
ISO_2030_paivitysraportti_luonnos2_sv.pdf - Utkast: Första uppdateringen av det nationella luftvårdsprogrammet 2030
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 30.12.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected].
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan sille asialle, johon lausunto liittyy.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected].
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan sille asialle, johon lausunto liittyy.
Valmistelijat
Lisätietoa asiasta antaa hallitusneuvos Oili Rahnasto, [email protected], p. 0295 250 244.
Jakelu:
Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Hengitysliitto | ||
HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kuopion kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Natur och Miljö rf | ||
Nuohousalan Keskusliitto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Puolustusministeriö | ||
Pyöräliitto | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen Saunaseura ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tulisija- ja savupiippuyhdistys TSY ry | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Ålands landskapsregering |
Asiasanat
ilmansuojelu, ilmanlaatu, päästöt, pienpoltto, ilmansaasteet, luftvård, luftkvalitet, utsläpp, småskalig förbränning, luftförore