Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista sekä sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/25113/2023
Vastausaika on päättynyt: 28.5.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Valtioneuvoston kanslia pyytää jakelussa mainituilta tahoilta lausuntoa liitteenä olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista sekä sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta. Myös muut kuin jakelussa mainitut voivat antaa lausunnon.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista sekä muutettavaksi sakon täytäntöönpanosta annettua lakia. Uuden lain nojalla voitaisiin rajoittaa enintään 12 kuukauden määräajaksi valtioneuvoston jäsenen oikeutta siirtyä toimikautensa päätyttyä uuteen tehtävään. Ehdotettua lakia sovellettaisiin sekä pääministeriin että valtioneuvoston jäsenenä toimiviin muihin ministereihin. Lakia sovellettaisiin myös valtioneuvoston jäsenyydestä vapautettuun henkilöön 12 kuukautta eron myöntämisestä.
Uudessa tehtävässä aloittamisen ajankohtaa koskevan rajoitusajan karenssin määrääminen edellyttäisi, että henkilöllä on tai on ollut valtioneuvoston jäsenenä toimiessaan pääsy sellaiseen salassa pidettävään tai julkisuutta muuten rajoittavien säännösten suojaamaan tietoon, jota voitaisiin olennaisella tavalla käyttää uudessa tehtävässä omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi tai uuteen tehtävään siirtymisen voitaisiin muusta erityisestä syystä katsoa johtavan ilmeiseen eturistiriitaan valtioneuvoston jäsenenä toimimiseen nähden. Edellytyksenä olisi lisäksi, että uuteen tehtävään siirtymisen voitaisiin katsoa vaarantavan yleistä etua ja luottamusta hallitusvallan käyttöön.
Lain soveltamisalaan kuuluvan henkilön olisi ilmoitettava aikomuksestaan siirtyä uuteen tehtävään perustettavaksi ehdotettavalle karenssilautakunnalle, joka voisi laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä määrätä karenssin.
Karenssin kohteena olevalla olisi oikeus valtioneuvoston jäsenelle maksettavaa palkkiota vastaavaan korvaukseen karenssin ajalta. Valtioneuvoston jäsenyydestä vapautetulle henkilölle voitaisiin määrätä enintään 30 000 euron seuraamusmaksu, jos hän laiminlöisi uutta tehtävää koskevan ilmoitusvelvollisuutensa taikka enintään 60 000 euron seuraamusmaksu, jos hän rikkoisi velvollisuutensa olla aloittamatta uutta tehtävää hänelle määrätyn karenssin aikana.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi muutosta sakon täytäntöönpanosta annettuun lakiin ehdotetun seuraamusmaksun johdosta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista sekä muutettavaksi sakon täytäntöönpanosta annettua lakia. Uuden lain nojalla voitaisiin rajoittaa enintään 12 kuukauden määräajaksi valtioneuvoston jäsenen oikeutta siirtyä toimikautensa päätyttyä uuteen tehtävään. Ehdotettua lakia sovellettaisiin sekä pääministeriin että valtioneuvoston jäsenenä toimiviin muihin ministereihin. Lakia sovellettaisiin myös valtioneuvoston jäsenyydestä vapautettuun henkilöön 12 kuukautta eron myöntämisestä.
Uudessa tehtävässä aloittamisen ajankohtaa koskevan rajoitusajan karenssin määrääminen edellyttäisi, että henkilöllä on tai on ollut valtioneuvoston jäsenenä toimiessaan pääsy sellaiseen salassa pidettävään tai julkisuutta muuten rajoittavien säännösten suojaamaan tietoon, jota voitaisiin olennaisella tavalla käyttää uudessa tehtävässä omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi tai uuteen tehtävään siirtymisen voitaisiin muusta erityisestä syystä katsoa johtavan ilmeiseen eturistiriitaan valtioneuvoston jäsenenä toimimiseen nähden. Edellytyksenä olisi lisäksi, että uuteen tehtävään siirtymisen voitaisiin katsoa vaarantavan yleistä etua ja luottamusta hallitusvallan käyttöön.
Lain soveltamisalaan kuuluvan henkilön olisi ilmoitettava aikomuksestaan siirtyä uuteen tehtävään perustettavaksi ehdotettavalle karenssilautakunnalle, joka voisi laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä määrätä karenssin.
Karenssin kohteena olevalla olisi oikeus valtioneuvoston jäsenelle maksettavaa palkkiota vastaavaan korvaukseen karenssin ajalta. Valtioneuvoston jäsenyydestä vapautetulle henkilölle voitaisiin määrätä enintään 30 000 euron seuraamusmaksu, jos hän laiminlöisi uutta tehtävää koskevan ilmoitusvelvollisuutensa taikka enintään 60 000 euron seuraamusmaksu, jos hän rikkoisi velvollisuutensa olla aloittamatta uutta tehtävää hänelle määrätyn karenssin aikana.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi muutosta sakon täytäntöönpanosta annettuun lakiin ehdotetun seuraamusmaksun johdosta.
Tausta
Hallitus antoi syyskuussa 2022 eduskunnalle esityksen laeiksi valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista sekä sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta (HE 192/2022 vp). Hallituksen esitys raukesi maaliskuussa 2023, kun asian käsittely jäi eduskunnassa kesken vaalikauden päättyessä.
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan viedään loppuun laki valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista.
Hallituksen syyskuussa 2022 eduskunnalle antama esitys (HE 192/2022 vp) on ollut tämän hallituksen esityksen laadinnan pohjana.
Luonnos hallituksen esitykseksi on valmisteltu virkatyönä valtioneuvoston kansliassa.
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan viedään loppuun laki valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista.
Hallituksen syyskuussa 2022 eduskunnalle antama esitys (HE 192/2022 vp) on ollut tämän hallituksen esityksen laadinnan pohjana.
Luonnos hallituksen esitykseksi on valmisteltu virkatyönä valtioneuvoston kansliassa.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on suojata yleistä etua ja luottamusta hallitusvallan käyttöön torjumalla ehdotetun karenssisääntelyn keinoin ennalta mahdollisten eturistiriitatilanteiden syntymisestä aiheutuvaa luottamusvajeen uhkaa valtioneuvoston jäsenen siirtyessä toimikautensa jälkeen julkishallinnon ulkopuolisiin tehtäviin.
Linkit
https://vnk.fi/hanke?tunnus=VNK021:00/2023 - (Valtioneuvoston hanketietopalvelu)
https://vnk.fi/sv/projektet?tunnus=VNK021:00/2023 - (Statsrådets projektportal)
Liitteet:
Luonnos hallituksen esitykseksi.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi
Sammanfattning av regeringspropositionen och lagförslag.pdf - Sammanfattning av regeringspropositionen och lagförslag
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 28.5.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta. Myös muut kuin jakelussa mainitut voivat antaa lausunnon.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)gov.fi. Viranomaisen, jolla on käytössä VAHVA-asianhallintajärjestelmä, tulee viedä lausuntonsa lisäksi VAHVAan.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto valtioneuvoston kanslian kirjaamoon (kirjaamo.vnk(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/25113/2023.
Kaikki lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja valtioneuvoston hankeikkunassa.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om(at)gov.fi. Viranomaisen, jolla on käytössä VAHVA-asianhallintajärjestelmä, tulee viedä lausuntonsa lisäksi VAHVAan.
Lausunto on mahdollista antaa myös sähköpostitse lähettämällä lausunto valtioneuvoston kanslian kirjaamoon (kirjaamo.vnk(at)gov.fi). Sähköpostitse lähetetyissä lausunnoissa pyydetään käyttämään viitteenä diaarinumeroa VN/25113/2023.
Kaikki lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja valtioneuvoston hankeikkunassa.
Valmistelijat
Päivi Pietarinen, lainsäädäntöneuvos, 0295 160 354, etunimi.sukunimi(at)gov.fi
Jakelu:
Aalto-yliopisto | ||
Eduskunnan keskuskanslia | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Eläketurvakeskus | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin yliopisto | ||
Kansallinen Kokoomus r.p. | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Keskuskauppakamari ry | ||
Keva | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kuntien takauskeskus | ||
Liike Nyt r.p. | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Perussuomalaiset r.p. | ||
Professori Janne Salminen | ||
Professori Tuomas Ojanen | ||
Professori Veli-Pekka Viljanen | ||
Puolustusministeriö | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Keskusta r.p. | ||
Suomen Kristillisdemokraatit (KD) - Kristdemokraterna i Finland (KD) r.p. | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen ruotsalainen kansanpuolue r.p. | ||
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue - Finlands Socialdemokratiska Parti r.p. | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tasavallan presidentin kanslia | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Transparency International Suomi ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vasemmistoliitto r.p. | ||
Verohallinto | ||
Vihreä liitto r.p. | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö |