Lausuntopyyntö työryhmän luonnoksesta kansalliseksi ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmaksi 2030 (KISS2030)
Vastausaika on päättynyt: 14.10.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Tausta
Suomen kansallisen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelman tavoitteena on vahvistaa ilmastonmuutokseen sopeutumista edistämällä ilmastoriskien hallintaa ja ilmastokestävyyttä. Ilmasto muuttuu hillintätoimista huolimatta ja muutoksen vaikutukset ovat jo käynnissä. Siten hillinnän lisäksi ilmastonmuutokseen sopeutuminen, eli ilmastonmuutoksen vaikutusten ja seurausten ennaltaehkäisy, vähentäminen ja niihin varautuminen, sekä samalla yhteiskunnan ilmastokestävyyden vahvistaminen, on entistä tärkeämpää.
Suunnitelmassa esitetään visio ja kolme päämäärää, joita kohti sopeutumistyötä viedään pitkällä aikavälillä. Suunnitelma sisältää 24 tavoitetta ja politiikkatoimia, joiden avulla sopeutumista tämän vuosikymmenen aikana vahvistetaan.
Suunnitelman tavoitteet kattavat 12 teemaa, jotka liittyvät kansallisen tason strategiseen suunnitteluun, kokonaisturvallisuuteen ja yleiseen huoltovarmuuteen, ruokaturvaan, infrastruktuuriin ja rakennettuun ympäristöön, luonnonvarojen käyttöön ja luonnon monimuotoisuuteen, terveyteen ja helteisiin varautumiseen, kulttuuriperintöön ja –ympäristöön, alue- ja kuntatason ilmastoriskien hallintaan, tietopohjaan, viestintään ja vuorovaikutukseen, kansainväliseen yhteistyöhön sekä seurannan ja arvioinnin kehittämiseen. Lisäksi suunnitelmassa tunnistetaan toimenpiteitä, jotka vaativat lisäselvityksiä ennen niiden toimeenpanon mahdollista käynnistämistä. Pääpaino on useaa hallinnonalaa koskettavissa tavoitteissa ja toimenpiteissä, ja samalla suunnitelma ohjaa myös tarkempaa sopeutumisen suunnittelua eri hallinnonaloilla.
Suunnitelma sisältää kunkin toimenpiteen osalta tiiviin kuvauksen sen toteuttamistavasta, ajoituksesta sekä rahoituksesta. Lisäksi suunnitelma sisältää mittareita, joiden avulla tavoitteiden ja toimenpiteiden edistymistä seurataan. Suunnitelman toimenpiteet velvoittavat ensisijaisesti valtion viranomaisia ilmastolain mukaisesti. Toimenpiteiden yhteydessä tunnistetaan lisäksi muita keskeisiä toimeenpanon yhteistyötahoja, joiden osallistuminen on tärkeää suunnitelman toimeenpanon onnistumiseksi.
Valmisteluryhmää tukenut asiantuntijasihteeristö on tuottanut suunnitelmaluonnoksen taustaksi luonnoksen toimialakohtaisesta riski- ja haavoittuvuustarkastelusta sekä alueellisesta haavoittuvuustarkastelusta. Nämä tarkastelut on tiivistetty varsinaiseen suunnitelmaluonnokseen. Suunnitelmassa kuvataan, miten ilmasto Suomessa on jo muuttunut, miten se muuttuu erityisesti lähitulevaisuudessa, sekä millaisia riskejä ja haavoittuvuuksia ilmastonmuutokseen liittyy. Tämän lisäksi Suomen ympäristökeskuksen johdolla valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan puitteissa laadittiin kokonaisarvio kansallisen ilmastonmuutokseen sopeutumispolitiikan toimeenpanosta. Näitä hyödynnetään suunnitelman valmistelussa.
Suunnitelman valmistelu alkoi syksyllä 2021, ennen uuden ilmastolain (423/2022) voimaantuloa 1.7.2022. Uuteen ilmastolakiin kirjattujen siirtymäsäännösten nojalla suunnitelma on laadittu valmistelun alkaessa voimassaolevien säädösten eli nykyisellään kumotun ilmastolain (609/2015) edellytysten mukaisesti. Valmistelussa on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan otettu huomioon myös uuden ilmastolain (423/2022) mukaisia vaatimuksia.
Tavoitteet
- Onko ehdotettu kansallinen ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelma 2030 tasapainoinen, eli onko kaikki tarvittavat näkökohdat huomioitu?
- Tarkemmat huomiot luvusta ’Havaitut muutokset, vaikutusskenaariot ja riskit’ (Luku 2.2)
- Tarkemmat huomionne suunnitelman visiosta ja päämääristä (Luvut 2.3 ja 2.4)
- Näkemyksenne teemoista ja niihin sisältyvistä tavoitteista ja toimenpiteistä oman toimialanne tai toimintanne näkökulmasta? (Kysymykset jaoteltu teemoittain, toivomme lausuntopalautetta pyydetyn jaottelun mukaisesti)
- Näkemyksenne luvun 2.5.13 lisäselvitystä vaativista toimenpiteistä oman toimialanne tai toimintanne näkökulmasta?
- Miten arvioisitte suunnitelman toimenpiteiden vastuuttamista? Mahdolliset toimenpidekohtaiset ehdotuksenne toteuttajien lisäämiseksi tai poistamiseksi?
- Millaisena näette oman organisaationne tai edustamanne tahon roolin sopeutumissuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden toteuttamisessa?
- Tarkemmat huomiot vaikutustenarvioinnista (Luku 2.6)
- Muut huomiot suunnitelmaluonnoksesta.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=MMM035:00/2021 - Valtioneuvoston Hankeikkuna (suomeksi)
https://valtioneuvosto.fi/sv/projektet?tunnus=MMM035:00/2021 - Statsrådet projekt
https://tietokayttoon.fi/-/10616/arviointi-ilmastonmuutokseen-liittyvaa-sopeutumistyota-vahvistettava-erityisesti-alue-ja-kuntatasolla - KOKOSOPU-hankkeen sivut suomeksi
Liitteet:
Ehdotus Kansalliseksi ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmaksi 2030-lausunnoille.pdf - Valmistelutyöryhmän ehdotus kansalliseksi ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmaksi 2030 - lausunnoille
Arbetsgruppens utkast till den nationella planen för anpassning till klimatförändringen 2030.pdf - Arbetsgruppens utkast till den nationella planen för anpassning till klimatförändringen 2030 - Begäran om utlåtande
KISS2030-RiskiHaavoittuvuusTarkastelu-luonnos.pdf - KISS2030 Selonteon taustaksi tehty ilmastonmuutoksen riski- ja haavoittuvuustarkastelu. Luonnos. Risk- och sårbarhetsbedömning av klimatförändringar som utarbetats inom ramen för KISS2030. Utkast. (på finska)
KISS2030-AlueellinenHaavoittuvuus-Luonnos.pdf - KISS2030 Selonteon taustaksi tehty Ilmastonmuutokseen liittyvät alueelliset ominaispiirteet ja haavoittuvuudet Suomessa -raportti. Luonnos Regionala särdrag och sårbarheter för klimatförändringar i Finland utarbetades som bakgrund till KISS2030. Utkast (på finska)
Aikataulu
Vastausohjeet vastaanottajille
Myös muut kuin alla Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua Lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät Lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Mikäli et halua rekisteröityä palveluun, lausunnon voi lähettää myös sähköpostitse maa-ja metsätalousministeriön kirjaamoon ([email protected]).
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi maa- ja metsätalousministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero Asia: VN/22704/2021. VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan sille asialle, johon lausunto liittyy.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Karoliina Pilli-Sihvola 26.9.2022 asti
Erityisasiantuntija
[email protected], p. 0295 162 100
Kirsi Mäkinen 26.9.2022 alkaen
Valmisteluryhmän puheenjohtaja
[email protected], p. 0295 162 104,
Mediatiedusteluihin vastaa:
Päivi Kari
Viestintäasiantuntija
[email protected], p. 0295 162 122
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Akaan kaupunki | ||
Akava | ||
Alajärven kaupunki | ||
Alavieskan kunta | ||
Alavuden kaupunki | ||
Allianssi ry | ||
Ammattiliitto Pro | ||
Amnesty Suomi | ||
Anarâšah rs - Inarinsaamelaiset ry | ||
Arctia Oy | ||
Asikkalan kunta | ||
Askolan kunta | ||
Auran kunta | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Brändö kommun | ||
Business Finland | ||
Changemaker | ||
Cinia Oy | ||
Climate Leadership Coalition | ||
Climate Move | ||
Destia Oy | ||
Digita Oy | ||
Eckerö kommun | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuus ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Enonkosken kunta | ||
Enontekiön kunta | ||
Erillisverkot | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Karjalan liitto | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Pohjanmaan liitto | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Savon maakuntaliitto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Eurajoen kunta | ||
Euran kunta | ||
Evijärven kunta | ||
FEE Suomi | ||
Finanssiala | ||
Finavia Oy | ||
Finferries Oy | ||
FINGO | ||
Fingrid | ||
Finnair Oy | ||
Finnpilot Oy | ||
Finnwatch | ||
Finnvera | ||
Finströms kommun | ||
Fintraffic | ||
Forssan kaupunki | ||
Fridays For Future Suomi | ||
Föglö kommun | ||
Gasgrid | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Geta kommun | ||
Greenpeace Suomi | ||
Haapajärven kaupunki | ||
Haapaveden kaupunki | ||
Hailuodon kunta | ||
Halsuan kunta | ||
Haminan kaupunki | ||
Hammarlands kommun | ||
Hangon kaupunki - Hangö stad | ||
Hankasalmen kunta | ||
Hanken Svenska Handelshögskolan | ||
Harjavallan kaupunki | ||
Hartolan kunta | ||
Hattulan kunta | ||
Hausjärven kunta | ||
Heinolan kaupunki | ||
Heinäveden kunta | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Helsingin yliopisto | ||
Hirvensalmen kunta | ||
Hollolan kunta | ||
Huittisten kaupunki | ||
Humppilan kunta | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hyrynsalmen kunta | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeen liitto | ||
Hämeenkyrön kunta | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Iin kunta | ||
Iisalmen kaupunki | ||
Iitin kunta | ||
Ikaalisten kaupunki | ||
Ilmajoen kunta | ||
Ilmastopaneeli | ||
Ilmastovanhemmat ry | ||
Ilmatieteen laitos | ||
Ilomantsin kunta | ||
Imatran kaupunki | ||
Inarin kunta | ||
Ingå kommun - Inkoon kunta | ||
Invalidiliitto | ||
Isojoen kunta | ||
Isokyrön kunta | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jakobstad - Pietarsaaren kaupunki | ||
Janakkalan kunta | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jokioisten kunta | ||
Jomala kommun | ||
Joroisten kunta | ||
Joutsan kunta | ||
Juankosken kaupunki | ||
Juukan kunta | ||
Juupajoen kunta | ||
Juvan kunta | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jämijärven kunta | ||
Jämsän kaupunki | ||
Järvenpään kaupunki | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kaarinan kaupunki | ||
Kaavin kunta | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kainuun liitto | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Kalajoen kaupunki | ||
Kangasalan kunta | ||
Kangasniemen kunta | ||
Kankaanpään kaupunki | ||
Kannonkosken kunta | ||
Kannuksen kaupunki | ||
Karijoen kunta | ||
Karkkilan kaupunki | ||
Karstulan kunta | ||
Karvian kunta | ||
Kaskisten kaupunki - Kaskis stad | ||
Kauhajoen kaupunki | ||
Kauhavan kaupunki | ||
Kauniaisten kaupunki - Grankulla stad | ||
Kaupan liitto | ||
Kaustisen kunta | ||
KEHA-keskus | ||
Keiteleen kunta | ||
Kemianteollisuus | ||
Kemijärven kaupunki | ||
Kemin kaupunki | ||
Keminmaan kunta | ||
Kempeleen kunta | ||
Keravan kaupunki | ||
Keski-Pohjanmaan liitto | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keski-Suomen liitto | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kestävyyspaneeli | ||
Kestävyyspaneeli | ||
Keuruun kaupunki | ||
Kihniön kunta | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kimitoö kommun - Kemiönsaaren kunta | ||
Kinnulan kunta | ||
Kirkkonummen kunta - Kyrkslätt kommun | ||
Kiteen kaupunki | ||
Kittilän kunta | ||
Kiuruveden kaupunki | ||
Kivijärven kunta | ||
Kokemäen kaupunki | ||
Kokkolan kaupunki - Karleby stad | ||
Kolarin kunta | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Konneveden kunta | ||
Kontiolahden kunta | ||
Korsholm kommun - Mustasaaren kunta | ||
Korsnäs kommun | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kouvolan kaupunki | ||
Kristinestad - Kristiinankaupunki | ||
Kronoby kommun - Kruunupyyn kunta | ||
Kuhmoisten kunta | ||
Kuhmon kaupunki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kumlinge kommun | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuortaneen kunta | ||
Kurikan kaupunki | ||
Kustavin kunta | ||
Kuurojen liitto | ||
Kuusamon kaupunki | ||
Kymenlaakson Liitto | ||
Kyyjärven kunta | ||
Kärkölän kunta | ||
Kärsämäen kunta | ||
Kökar kommun | ||
Lahden kaupunki | ||
Laihian kunta | ||
Laitilan kaupunki | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin liitto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lapinjärven kunta - Lappträsk kommun | ||
Lapinlahden kunta | ||
Lappajärven kunta | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto | ||
Lapuan kaupunki | ||
Larsmo kommun - Luodon kunta | ||
Laukaan kunta | ||
Lemin kunta | ||
Lemlands kommun | ||
Lempäälän kunta | ||
Leppävirran kunta | ||
Lestijärven kunta | ||
Liedon kunta | ||
Lieksan kaupunki | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Limingan kunta | ||
Liperin kunta | ||
Lohjan kaupunki - Lojo stad | ||
Loimaan kaupunki | ||
Lopen kunta | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Luhangan kunta | ||
Lumijoen kunta | ||
Lumparlands kommun | ||
Luomuliitto | ||
Luonnonvarakeskus | ||
Luontopaneeli | ||
Luumäen kunta | ||
Luvian kunta | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto | ||
Maan ystävät ry | ||
Malax kommun - Maalahden kunta | ||
Mariehamns stad | ||
Marttaliitto | ||
Marttilan kunta | ||
Maskun kunta | ||
Matkailu- ja ravintola-ala | ||
Merijärven kunta | ||
Merikarvian kunta | ||
Metsä-, kalastaja- ja tunturisaamelaiset ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Miehikkälän kunta | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Moniheli ry | ||
Motiva Oy | ||
Muhoksen kunta | ||
Multian kunta | ||
Muonion kunta | ||
Muuramen kunta | ||
Mynämäen kunta | ||
Myrskylän kunta - Mörskom kommun | ||
Mäntsälän kunta | ||
Mänttä-Vilppulan kaupunki | ||
Mäntyharjun kunta | ||
Naantalin kaupunki | ||
Nakkilan kunta | ||
Natur och Miljö | ||
Nivalan kaupunki | ||
Nokian kaupunki | ||
Nousiaisten kunta | ||
Nuorisovaltuustojen liitto | ||
Nuorten Agenda 2030 | ||
Nuorten ilmastodelegaatit x 2 | ||
Nuorten ilmastodelegaatit x 2 | ||
Nurmeksen kaupunki | ||
Nurmijärven kunta | ||
Nykarleby stad - Uusikaarlepyyn kaupunki | ||
Näkövammaisten liitto | ||
Närpes stad - Närpiön kaupunki | ||
Oikeusministeriö | ||
OKV | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Orimattilan kaupunki | ||
Oripään kunta | ||
Oriveden kaupunki | ||
Oulaisten kaupunki | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopisto | ||
Outokummun kaupunki | ||
Padajoen kunta | ||
Paimion kaupunki | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Palta | ||
Paltamon kunta | ||
Pargas stad - Paraisten kaupunki | ||
Parikkalan kunta | ||
Parkanon kaupunki | ||
Pedersöre kommun - Pedersören kunta | ||
Pelkosenniemen kunta | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pellon kunta | ||
Perhon kunta | ||
Pertunmaan kunta | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pieksämäen kaupunki | ||
Pielaveden kunta | ||
Pihtiputaan kunta | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan liitto | ||
Pirkkalan kunta | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan liitto | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon liitto | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Polvijärven kunta | ||
Pomarkun kunta | ||
Porin kaupunki | ||
Pornaisten kunta | ||
Porvoon kaupunki - Borgå stad | ||
Posion kunta | ||
Posti Oy | ||
ProAgria keskusten liitto | ||
Pudasjärven kaupunki | ||
Pukkilan kunta | ||
Punkalaitumen kunta | ||
Puolangan kunta | ||
Puolustuskiinteistöt | ||
Puolustusministeriö | ||
Puumalan kunta | ||
Pyhtään kunta - Pyttis kommun | ||
Pyhäjoen kunta | ||
Pyhäjärven kaupunki | ||
Pyhännän kunta | ||
Pyhärannan kunta | ||
Päijät-Hämeen liitto | ||
Pälkäneen kunta | ||
Pöytyän kunta | ||
Raahen kaupunki | ||
Raision kaupunki | ||
Rakennusliitto | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Rantasalmen kunta | ||
Ranuan kunta | ||
Raseborg stad - Raaseporin kaupunki | ||
Rauman kaupunki | ||
Rautalammin kunta | ||
Rautavaaran kunta | ||
Rautjärven kunta | ||
Reisjärven kunta | ||
Riihimäen kaupunki | ||
Ristijärven kunta | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ruokavirasto | ||
Ruokolahden kunta | ||
Ruoveden kunta | ||
Ruskon kunta | ||
Rääkkylän kunta | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saarijärven kaupunki | ||
Sahateollisuus ry | ||
SAK | ||
Sallan kunta | ||
Salon kaupunki | ||
Saltviks kommun | ||
Sastamalan kaupunki | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Satakuntaliitto | ||
Sauvon kunta | ||
Savitaipaleen kunta | ||
Savonlinnan kaupunki | ||
Savukosken kunta | ||
Seinäjoen kaupunki | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sievin kunta | ||
Siikaisten kunta | ||
Siikajoen kunta | ||
Siikalatvan kunta | ||
Siilinjärven kunta | ||
Simon kunta | ||
Sipoon kunta - Sibbo kommun | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
Siuntion kunta - Sjundeå kommun | ||
Sodankylän kunta | ||
Soinin kunta | ||
Someron kaupunki | ||
Sonkajärven kunta | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
SOSTE - Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Sotkamon kunta | ||
Sottunga kommun | ||
STTK ry | ||
Sulkavan kunta | ||
Sunds kommun | ||
Suomen 4H-liitto ry | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto | ||
Suomen Kiinteistöliitto | ||
Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen luontoliitto | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen Partiolaiset | ||
Suomen Pelastusalan keskujärjestö - SPEK | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen saamelaisnuoret ry | ||
Suomen saamelaisten keskusjärjestö ry | ||
Suomen vesilaitosyhdistys | ||
Suomen YK-liitto | ||
Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Suomen ympäristöoikeustieteen seura SYS ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Suomussalmen kunta | ||
Suonenjoen kaupunki | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC | ||
Sysmän kunta | ||
Säkylän kunta | ||
Säteilyturvakeskus | ||
Taipalsaaren kunta | ||
Taivalkosken kunta | ||
Taivassalon kunta | ||
Tammelan kunta | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
TEK | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teollisuusliitto | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tervolan kunta | ||
Tervon kunta | ||
Teuvan kunta | ||
Tilastokeskus | ||
Tl. Kosken kunta | ||
Tohmajärven kunta | ||
Toholammin kunta | ||
Toivakan kunta | ||
Tornion kaupunki | ||
Traficom | ||
Tunne ry | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Turun yliopisto | ||
Tuusniemen kunta | ||
Tuusulan kunta | ||
Tyrnävän kunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulvilan kaupunki | ||
Urjalan kunta | ||
Utajärven kunta | ||
Utsjoen kunta | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan liitto | ||
Uuraisten kunta | ||
Uusikaupunki | ||
Vaalan kunta | ||
Vaasan kaupunki - Vasa stad | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valkeakosken kaupunki | ||
Valtimon kunta | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varkauden kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen liitto | ||
Vehmaan kunta | ||
Vesannon kunta | ||
Vesilahden kunta | ||
Vetelin kunta | ||
Vieremän kunta | ||
Vihdin kunta | ||
Viitasaaren kaupunki | ||
Vimpelin kunta | ||
Virolahden kunta | ||
Virtain kaupunki | ||
VR | ||
WWF | ||
Vårdö kommun | ||
Väylävirasto | ||
Vörå kommun - Vöyrin kunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
YK-nuoret | ||
Yleisradio | ||
Ylitornion kunta | ||
Ylivieskan kaupunki | ||
Ylöjärven kaupunki | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry | ||
Ypäjän kunta | ||
Åbo Akademi | ||
Ålands landskapsregering | ||
Ähtärin kaupunki | ||
Äänekosken kaupunki |
Asiasanat
terveydensuojelu
liikenne
riskienhallinta
kokonaisturvallisuus
ilmastolaki
maatalous
metsätalous
rakennettu ympäristö
vesihuolto
luonnonvarat
kulttuuriympäristö
kulturmiljö
hälsovård
ilmastonmuutos
energia
energi
landets försvar, nationella säkerhet, försörjningsberedskap
byygd miljö
kulttuuriperintö
huoltovarmuus
luonnon monimuotoisuus
trafik
kehitysyhteistyö
sopeutuminen
klimatpolitik
jordbruks
skogsbruk
kulturarv
utvecklingssamarbete
naturens mångfald
naturresurser
vattentjänster