Lausuntopyyntö eräitä makrovakauden valvontavälineitä koskevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/10675/2019
Vastausaika on päättynyt: 11.3.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Valtiovarainministeriö asetti 31.8.2018 työryhmän selvittämään toimenpiteitä, joiden avulla voitaisiin nykyistä tehokkaammin rajoittaa yksityishenkilöiden ja kotitalouksien velkaantumisen kasvua (VM119:00/2018).
Kotitalouksien ylivelkaantumisen ehkäiseminen on nostettu tavoitteeksi myös pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa.
Työryhmän ehdotusten pohjalta valtiovarainministeriö on laatinut esitysluonnoksen, jolla muutettaisiin lakia luottolaitostoiminnasta, kuluttajansuojalakia, lakia Finanssivalvonnasta lakia Finanssivalvonnan valvontamaksuista sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia. Lisäksi kumottaisiin ja säädettäisiin uusi laki eräiden luotonantajien ja luotonvälittäjien rekisteröinnistä.
Hallituksen esitys on tarkoitus esitellä valtioneuvostolle kevätistuntokaudella 2022. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2023.
Kotitalouksien ylivelkaantumisen ehkäiseminen on nostettu tavoitteeksi myös pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa.
Työryhmän ehdotusten pohjalta valtiovarainministeriö on laatinut esitysluonnoksen, jolla muutettaisiin lakia luottolaitostoiminnasta, kuluttajansuojalakia, lakia Finanssivalvonnasta lakia Finanssivalvonnan valvontamaksuista sekä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia. Lisäksi kumottaisiin ja säädettäisiin uusi laki eräiden luotonantajien ja luotonvälittäjien rekisteröinnistä.
Hallituksen esitys on tarkoitus esitellä valtioneuvostolle kevätistuntokaudella 2022. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2023.
Tausta
Yksityishenkilöiden ja kotitalouksien velkaantuneisuus on Suomessa kasvanut lähes yhtäjaksoisesti noin 20 vuoden ajan ja noussut historiallisen korkeaksi. Muun muassa asuntolainat, vakuudettomat kulutusluotot ja taloyhtiölainat ovat vaikuttaneet velkaantumiseen. Samalla myös maksuhäiriöt ovat lisääntyneet.
Ylivelkaantuminen on vakava uhka yksilötasolla, ja lisäksi siitä voi aiheutua haitallisia seurauksia myös makrotalouden tasolla.
Ylivelkaantuminen on vakava uhka yksilötasolla, ja lisäksi siitä voi aiheutua haitallisia seurauksia myös makrotalouden tasolla.
Tavoitteet
Ehdotetuilla säännöksillä tavoitellaan yksityishenkilöiden ja kotitalouksien suoran ja välillisen velkaantumisen kasvun hillitsemistä sekä rahoitusvakauden turvaamista. Säännökset ehkäisisivät kotitalouksien asuntoluottojen maksuaikojen pidentymistä, liiallista luotonantoa erityisesti taloyhtiöille, edistäisivät asiakkaansuojaa sekä parantaisivat muun kuluttajaluotonannon luotonmyöntökäytäntöjä.
Linkit
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM119:00/2018 - Hankesivu
Liitteet:
HE-luonnos eräistä makrovakauden valvontavälineistä.pdf - Hallituksen esitysluonnos
HE-luonnos eräistä makrovakauden valvontavälineistä_SV.pdf - Propositionens huvudsagliga innehåll och lagförslag
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan valtiovarainministeriölle viimeistään 11.3.2022.
Vastausohjeet vastaanottajille
Valtiovarainministeriö varaa teille mahdollisuuden antaa lausuntonne hallituksen esitysluonnoksesta. Valtiovarainministeriö käsittelee myös muut kuin lausuntopyynnön jakelussa mukana olleilta tahoilta saadut lausunnot.
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 11.3.2022 vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnot pyydetään antamaan viimeistään 11.3.2022 vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja valtiovarainministeriössä antaa:
lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö Jaakko Weuro (p. 029 553 0322, jaakko.weuro(a)gov.fi)
lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö Jaakko Weuro (p. 029 553 0322, jaakko.weuro(a)gov.fi)
Jakelu:
Aalto-yliopisto / professori Antti Suhonen | ||
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Aktia Pankki Oyj | ||
Auktorisoidut lakimiehet ry | ||
Aurajoki Nordic Oy | ||
Bank Norwegian AS | ||
Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland | ||
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Fellow Finance Oyj | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin oikeusaputoimisto | ||
Helsingin yliopisto / professori Antti Ripatti | ||
Intrum Oy | ||
IPF Digital Finland Oy | ||
Isännöintiliitto ry | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Erkki Kontkanen | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kaupan liitto ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistönvälitysalan keskusliitto | ||
Kiinteistötyöntekijät ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto / kuluttaja-asiamies | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuntarahoitus Oyj | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lowell Suomi Oy | ||
Luottomiehet – Kreditmännen ry | ||
Nordea Bank Oyj | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Oma Säästöpankki Oyj | ||
OP Osuuskunta | ||
OPR-Finance Oy | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pellervon taloustutkimus PTT | ||
POP pankkikeskus osk | ||
Päijät-Hämeen oikeusaputoimisto | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Resurs Bank AB Suomen sivuliike | ||
Saldo Finance Oyj | ||
Santander Consumer Finance Oy | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
S-pankki Oyj | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asiakastieto Oy | ||
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Hypoteekkiyhdistys | ||
Suomen Joustava Oy | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Lakimiesliitto – Finlands Juristförbund ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Talousdemokratia ry | ||
Suomen Tuomariliitto - Finlands Domareförbund ry | ||
Suomen Vuokranantajat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Svenska Handelsbanken AB (julk), Suomen sivukonttoritoiminta | ||
Säästöpankkiliitto osk | ||
Takuusäätiö sr | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto / tietosuojavaltuutettu | ||
Turun hovioikeus | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työn ja talouden tutkimus Labore | ||
Ulosottolaitos | ||
Vaasan yliopisto / professori Panu Kalmi | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Velkaneuvonta ry | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålandsbanken Abp |