Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle ulkomaalaislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/24207/2023
Vastausaika on päättynyt: 16.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ ja elinkeinoministeriössä on valmisteltu hallituksen esitys ulkomaalaislain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi ulkomaalaislakia, kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä korkeaa osaamistasoa vaativaa työtä varten annettua lakia, kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä yrityksen sisäisen siirron yhteydessä annettua lakia ja kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä kausityöntekijöinä työskentelyä varten annettua lakia. Hallituksen esitys on valmisteltu työryhmätyönä ja valmisteluun ovat osallistuneet työ- ja elinkeinoministeriön lisäksi sisäministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Maahanmuuttovirasto, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) ja Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Pirkanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimisto). Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2025 alkupuolella.
Esityksestä järjestetään englanninkielinen kuulemistilaisuus tiistaina 13.8.2024 klo 13-14. Liity tilaisuuteen linkistä.
Esityksestä järjestetään englanninkielinen kuulemistilaisuus tiistaina 13.8.2024 klo 13-14. Liity tilaisuuteen linkistä.
Tausta
Hallitusohjelman mukaan työperusteinen oleskelulupa sidotaan nykyistä vahvemmin työhön siten, että Suomesta on poistuttava, jos henkilön työsuhde loppuu eikä hän ole kolmen kuukauden kuluessa solminut uutta työsuhdetta. Hallitusohjelman mukaan laissa lisäksi säädetään, että työnantajan on ilmoitettava työperusteisella oleskeluluvalla Suomessa oleskelevan työsuhteen loppumisesta Maahanmuuttovirastolle sanktion uhalla. Lisäksi hallitusohjelman mukaan mahdollistetaan työnteko-oikeus työperusteisilla oleskeluluvilla samalla alalla sekä aloilla, jotka voidaan aidosti todentaa työvoimapula-alaksi.
Esityksen valmistelussa on otettu huomioon hallitusohjelman edellä mainitut kirjaukset sekä asiaa koskeva EU-lainsäädäntö. Niin sanotussa yhdistelmälupadirektiivissä säädetään saman tyyppisestä sääntelystä kuin on hallitusohjelmaan kirjattu. Uudistettu direktiivi on julkaistu 30.4.2024. Näin ollen tässä esityksessä on otettu huomioon direktiivin sääntelyä.
Esityksen valmistelussa on otettu huomioon hallitusohjelman edellä mainitut kirjaukset sekä asiaa koskeva EU-lainsäädäntö. Niin sanotussa yhdistelmälupadirektiivissä säädetään saman tyyppisestä sääntelystä kuin on hallitusohjelmaan kirjattu. Uudistettu direktiivi on julkaistu 30.4.2024. Näin ollen tässä esityksessä on otettu huomioon direktiivin sääntelyä.
Tavoitteet
Esityksellä tavoitellaan, että ulkomainen työvoima pysyisi maassa ja mahdollisen työttömyyden ja sen keston aikana löytäisi uuden työpaikan ja sitä kautta perusteen jatkaa maassa oleskelua. Tavoite on tärkeä siksi, että Suomeen ja osaksi yhteiskuntaa asettautunut työntekijä ei joutuisi poistumaan maasta. Tavoite on sitä myös tilanteessa, jossa työntekijällä on perhettä, joka on asettautunut maahan ja esimerkiksi lapset ovat päivähoidossa tai käyvät koulua. Tavoite on, että Suomeen kotoutuneelle tai kotoutumisen aloittaneelle olisi mahdollista jatkaa asumista Suomessa ja että perheen aikuisten ja lasten sosiaalisiin verkostoihin ja toimintaympäristöihin ei tulisi keskeytystä tai muutosta.
Työnantajan velvollisuudeksi tulisi tehdä ilmoitus Maahanmuuttovirastolle, kun sen työntekijän työt loppuvat ennenaikaisesti. Sääntelyllä saataisiin tarkemmin tietoa ulkomaalaisten työntekijöiden tilanteesta työmarkkinoilla. Ilmoittamisvelvollisuus ei sinänsä olisi uutta, koska laissa jo säädetään työnantajan velvollisuudesta ilmoittaa tiettyjä tietoja, kun se ottaa palvelukseensa ulkomaalaisen työntekijän. Molempiin ilmoittamisvelvollisuuksiin liittyisi sanktion uhka, koska työntekijätietojen ilmoittamiseen liittyy jo voimassa olevan lain mukaan sanktion uhka. Sääntelyä tarkennettaisiin, jolloin sanktiosääntelyn soveltaminen olisi selkeämpää ja toisaalta työnantajalla olisi selkeämmin tiedossa, missä ajassa ilmoittamiset tulee tehdä.
Esityksen tavoitteena on myös, että todetuille työvoimapula-aloille olisi nykyistä paremmin saatavilla työvoimaa ja että jo maassa oleskeleva työntekijän oleskeluluvan haltija voisi siten tilanteensa niin salliessa tehdä muitakin töitä kuin sitä, jota varten hänen oleskelulupansa on myönnetty. Uudistus olisi helpotus etenkin niille ulkomaalaisille työntekijöille, joille on myönnetty siis työntekijän oleskelulupa ja jotka jäisivät työttömäksi, koska tällöin he voisivat kuitenkin työskennellä todetulla työvoimapula-alalla ilman velvollisuutta hakea uutta työntekoon oikeuttavaa lupaa, kunhan lupa on voimassa.
Työnantajan velvollisuudeksi tulisi tehdä ilmoitus Maahanmuuttovirastolle, kun sen työntekijän työt loppuvat ennenaikaisesti. Sääntelyllä saataisiin tarkemmin tietoa ulkomaalaisten työntekijöiden tilanteesta työmarkkinoilla. Ilmoittamisvelvollisuus ei sinänsä olisi uutta, koska laissa jo säädetään työnantajan velvollisuudesta ilmoittaa tiettyjä tietoja, kun se ottaa palvelukseensa ulkomaalaisen työntekijän. Molempiin ilmoittamisvelvollisuuksiin liittyisi sanktion uhka, koska työntekijätietojen ilmoittamiseen liittyy jo voimassa olevan lain mukaan sanktion uhka. Sääntelyä tarkennettaisiin, jolloin sanktiosääntelyn soveltaminen olisi selkeämpää ja toisaalta työnantajalla olisi selkeämmin tiedossa, missä ajassa ilmoittamiset tulee tehdä.
Esityksen tavoitteena on myös, että todetuille työvoimapula-aloille olisi nykyistä paremmin saatavilla työvoimaa ja että jo maassa oleskeleva työntekijän oleskeluluvan haltija voisi siten tilanteensa niin salliessa tehdä muitakin töitä kuin sitä, jota varten hänen oleskelulupansa on myönnetty. Uudistus olisi helpotus etenkin niille ulkomaalaisille työntekijöille, joille on myönnetty siis työntekijän oleskelulupa ja jotka jäisivät työttömäksi, koska tällöin he voisivat kuitenkin työskennellä todetulla työvoimapula-alalla ilman velvollisuutta hakea uutta työntekoon oikeuttavaa lupaa, kunhan lupa on voimassa.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM086:00/2023 - Linkki TEM:n hankesivuille.
https://tem.fi/sv/projekt?tunnus=TEM086:00/2023 - Länk till arbets- och näringsministeriets projektsidor.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 16.8.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla Lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnon voivat antaa myös sellaiset tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa. Lausuntoa ei tarvitse toimittaa erikseen sähköpostitse tai postitse ministeriön kirjaamoon.
Lausunnon antamiseksi tiedonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät välilehdeltä Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected]. Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia.
Jos lausunnon antaminen palvelussa ei ole mahdollista, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/24207/2023.
Lausunnon antamiseksi tiedonantajan tulee rekisteröityä ja kirjautua palveluun. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät välilehdeltä Ohjeet > Käyttöohjeet. Tukea palvelun käyttöönottoon voi pyytää osoitteesta [email protected]. Kaikki palvelussa annetut lausunnot ovat julkisia.
Jos lausunnon antaminen palvelussa ei ole mahdollista, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/24207/2023.
Valmistelijat
Lisätietoja:
13.6.–5.7.: Katri Niskanen, hallitusneuvos, +358 295 047 373
15.7.–16.8.: Jarmo Tiukkanen, hallitusneuvos, +358 295 047 355
Sähköposti on muotoa [email protected].
13.6.–5.7.: Katri Niskanen, hallitusneuvos, +358 295 047 373
15.7.–16.8.: Jarmo Tiukkanen, hallitusneuvos, +358 295 047 355
Sähköposti on muotoa [email protected].
Jakelu:
Aalto yliopisto | ||
Ahvenanmaan hallintotuomioistuin | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
Amcham Finland | ||
AMS (Ahvenanmaan TE-toimisto tv.) | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
EK | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Karjala | ||
Etelä-Pohjanmaa | ||
Etelä-Savo | ||
Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue | ||
Familia Ry | ||
Foreign Specialists in Finland | ||
Haaga-Helia amk | ||
Helsingin HAO | ||
Helsingin kauppakamari | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsinki | ||
Herizon Ry | ||
HUS | ||
Hämeenlinnan HAO | ||
International Working Women of Finland | ||
Itä-Suomen HAO | ||
Itä-Uusimaa | ||
Kaakkois-Suomen TE-toimisto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuu | ||
Kanta-Häme | ||
KEHA | ||
Kela | ||
Keski-Pohjanmaa | ||
Keski-Suomi | ||
Keski-Uusimaa | ||
Keskuskauppakamari | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Kuntaliitto | ||
Kuntatyönantajat KT | ||
Kymenlaakso | ||
Lappi | ||
Laurea amk | ||
Länsi-Uusimaa | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Metropolia amk | ||
Mieli without Boarders ry | ||
Moniheli | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
OPH | ||
Pirkanmaa | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan TE-toimisto | ||
Pohjanmaa | ||
Pohjois-Karjala | ||
Pohjois-Pohjanmaa | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto | ||
Pohjois-Savo | ||
Pohjois-Suomen HAO | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Häme | ||
SAK | ||
Satakunta | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Startup Refugees | ||
STTK | ||
Suojelupoliisi | ||
Suomen Ekonomit | ||
Suomen Pakolaisapu | ||
Suomen Startup yhteisö | ||
Suomen yrittäjät | ||
Tekniikan Akateemiset | ||
The Shortcut | ||
Turun HAO | ||
Ulkoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Uudenmaan Liitto | ||
Vaasan HAO | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaa ja Kerava | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomi | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto |
Asiasanat
ulkomaalaislaki
maahanmuutto
oleskeluluvat
kausityö