Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta ja eräiden muiden lakien muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/8757/2019
Vastausaika on päättynyt: 5.2.2021
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta ja eräiden muiden lakien muuttamisesta.
Erityisesti lausunnonantajia pyydetään lausumaan seuraavista asioista:
Erityisesti lausunnonantajia pyydetään lausumaan seuraavista asioista:
- Lakiehdotuksen kaasumaisten polttoaineiden jakelijan ja kulutukseen toimittamisen määritelmistä;
- Vapaaehtoisen jakeluvelvoitteen käyttöönotosta ja sen periaatteista;
- Muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien nestemäisten ja kaasumaisten liikenteen polttoaineiden sisällyttämisestä lisävelvoitteeseen;
- Aikataulusta uusien jakelijoiden ja uusien polttoaineiden jakeluvelvoitejärjestelmään sisällyttämisestä; sekä
- Esityksen vaikutusten arvioinnista.
Tausta
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annettua lakia, biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annettua lakia, biopolttoöljyn käytön edistämisestä annettua lakia ja Energiavirastosta annettua lakia.
Ehdotetuilla lakimuutoksilla pantaisiin liikenteen uusiutuvan energian edistämistä koskevan sääntelyn osalta täytäntöön uudelleenlaadittu uusiutuvan energian direktiivi ((EU) 2018/2001, RED II).
Ehdotetuilla lakimuutoksilla pantaisiin liikenteen uusiutuvan energian edistämistä koskevan sääntelyn osalta täytäntöön uudelleenlaadittu uusiutuvan energian direktiivi ((EU) 2018/2001, RED II).
Tavoitteet
Esityksen pääasiallinen tavoite on RED II:n liikennettä koskevan sääntelyn kansallisen täytäntöönpanon edellyttämien säännösmuutosten toteuttaminen jakeluvelvoitelainsäädännössä. Esityksen tavoitteena on varmistaa, että uudet polttoaineet sisällytään järjestelmään mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla; kustannustehokkaasti ja huomioiden olemassa olevan järjestelmän keskeiset piirteet. Esityksen tavoitteena on lisäksi varmistaa, että jakeluvelvoitejärjestelmä on myös jatkossa kustannustehokas ja hallinnollisesti kevyt tapa liikenteen päästöjen vähentämiseen.
Ehdotetulla lailla biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta säädettäisiin kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta uusiin polttoaineisiin: biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin liikenteen polttoaineisiin. Jatkossa jakelija voisi siten täyttää jakeluvelvoitettaan biopolttoaineiden lisäksi myös biokaasulla ja muuta kuin biologista alkuperää olevilla uusiutuvilla liikenteen polttoaineilla. Lisäksi jakeluvelvoitelain lisävelvoitetta muutettaisiin siten, että jakelijan olisi jatkossa mahdollista täyttää sitä myös lain liitteen A osassa tarkoitetuista raaka-aineista tuotetulla tai valmistetulla biokaasulla taikka muuta kuin biologista alkuperää olevilla uusiutuvilla nestemäisillä ja kaasumaisilla liikenteen polttoaineilla. Lisäksi laissa säädettäisiin uudesta vähimmäiosuusvelvoitteesta liitteen A osassa tarkoitetuista raaka-aineista tuotetulla tai valmistetulla biopolttoaineelle ja biokaasulla. Esityksessä ei kuitenkaan ehdotettaisi muutoksia jakeluvelvoitteen tai lisävelvoitteen tasoihin.
Jakeluvelvoitteen laajentamisen myötä jakeluvelvoitelaissa säädettäisiin lain soveltamisalaan kuulumisesta erikseen nestemäisten ja kaasumaisten polttoaineiden jakelijoiden osalta. Lisäksi lakiin lisättäisiin soveltamisrajan alle jääville jakelijoille mahdollisuus vapaaehtoisesti hakeutua jakeluvelvoitteen alaisuuteen. Ehdotetulla lailla saatettaisiin voimaan myös uusiutuvan energian direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden ja biokaasun osuusrajoitukset.
Biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annettuun lakiin lisättäisiin kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskriteerit muuta kuin biologista alkuperää oleville uusiutuville nestemäisille ja kaasumaisille liikenteen polttoaineille.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan biopolttoöljyn käytön edistämisestä annetun lain muuttamista siten, että siihen lisättäisiin uusiutuvan energian direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen bionesteiden osuusrajoitukset.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 30.6.2021. Ehdotetun jakeluvelvoitelain muuttamista koskevan lain siirtymäsäännöksillä tarkennettaisiin kuitenkin aikataulua uusien jakelijoiden sekä uusien polttoaineiden jakeluvelvoitejärjestelmään sisällyttämisen osalta. Biokaasu lisättäisiin jakeluvelvoitteiseen 1.1.2022 alkaen ja RFNBO-polttoaineet 1.1.2023 alkaen.
Ehdotetulla lailla biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta säädettäisiin kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta uusiin polttoaineisiin: biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin liikenteen polttoaineisiin. Jatkossa jakelija voisi siten täyttää jakeluvelvoitettaan biopolttoaineiden lisäksi myös biokaasulla ja muuta kuin biologista alkuperää olevilla uusiutuvilla liikenteen polttoaineilla. Lisäksi jakeluvelvoitelain lisävelvoitetta muutettaisiin siten, että jakelijan olisi jatkossa mahdollista täyttää sitä myös lain liitteen A osassa tarkoitetuista raaka-aineista tuotetulla tai valmistetulla biokaasulla taikka muuta kuin biologista alkuperää olevilla uusiutuvilla nestemäisillä ja kaasumaisilla liikenteen polttoaineilla. Lisäksi laissa säädettäisiin uudesta vähimmäiosuusvelvoitteesta liitteen A osassa tarkoitetuista raaka-aineista tuotetulla tai valmistetulla biopolttoaineelle ja biokaasulla. Esityksessä ei kuitenkaan ehdotettaisi muutoksia jakeluvelvoitteen tai lisävelvoitteen tasoihin.
Jakeluvelvoitteen laajentamisen myötä jakeluvelvoitelaissa säädettäisiin lain soveltamisalaan kuulumisesta erikseen nestemäisten ja kaasumaisten polttoaineiden jakelijoiden osalta. Lisäksi lakiin lisättäisiin soveltamisrajan alle jääville jakelijoille mahdollisuus vapaaehtoisesti hakeutua jakeluvelvoitteen alaisuuteen. Ehdotetulla lailla saatettaisiin voimaan myös uusiutuvan energian direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden ja biokaasun osuusrajoitukset.
Biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annettuun lakiin lisättäisiin kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskriteerit muuta kuin biologista alkuperää oleville uusiutuville nestemäisille ja kaasumaisille liikenteen polttoaineille.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan biopolttoöljyn käytön edistämisestä annetun lain muuttamista siten, että siihen lisättäisiin uusiutuvan energian direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen bionesteiden osuusrajoitukset.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 30.6.2021. Ehdotetun jakeluvelvoitelain muuttamista koskevan lain siirtymäsäännöksillä tarkennettaisiin kuitenkin aikataulua uusien jakelijoiden sekä uusien polttoaineiden jakeluvelvoitejärjestelmään sisällyttämisen osalta. Biokaasu lisättäisiin jakeluvelvoitteiseen 1.1.2022 alkaen ja RFNBO-polttoaineet 1.1.2023 alkaen.
Liitteet:
LUONNOS Hallituksen esitys jakeluvelvoitelain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta 21.12.2020.pdf - Hallituksen esitysluonnos FI
LUONNOS Hallituksen esitys jakeluvelvoitelain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta_SV_21.12.2020.pdf - Hallituksen esitysluonnos SV - Pääasiallinen sisältö ja lakiehdotukset ruotsiksi
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi-palvelun kautta työ-ja elinkeinoministeriölle viimeistään perjantaina 5.2.2021.
Lakiehdotukset ja esityksen pääasiallinen sisältö lisätään lausuntopalveluun ruotsinkielisinä käännöksen valmistuttua.
Lakiehdotukset ja esityksen pääasiallinen sisältö lisätään lausuntopalveluun ruotsinkielisinä käännöksen valmistuttua.
Vastausohjeet vastaanottajille
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esityksestä. Myös muut kuin Jakelu-kohdassa mainitut tahot voivat antaa lausunnon.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausunto.om(a)om.fi.
Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausunto.om(a)om.fi.
Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antavat:
erityisasiantuntija Inkeri Lilleberg, puh. 029 504 7092 ja sähköposti inkeri.lilleberg(a)tem.fi,
yli-insinööri Jukka Saarinen, puh. 029 506 4806 ja sähköposti jukka.saarinen(a)tem.fi ja
erityisasiantuntija Harri Haavisto, puh. 029 504 7059 ja sähköposti harri.haavisto(a)tem.fi
erityisasiantuntija Inkeri Lilleberg, puh. 029 504 7092 ja sähköposti inkeri.lilleberg(a)tem.fi,
yli-insinööri Jukka Saarinen, puh. 029 506 4806 ja sähköposti jukka.saarinen(a)tem.fi ja
erityisasiantuntija Harri Haavisto, puh. 029 504 7059 ja sähköposti harri.haavisto(a)tem.fi
Jakelu:
Ab Stormossen | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja –teollisuus ry | ||
Bioenergia ry | ||
Biohauki Oy, Haukivuori | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Energiateollisuus | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Savon Energia Oy | ||
Gasum Oy | ||
Haminan Energia, Virolahti | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Jepuan Biokaasu Oy, Uusikaarlepyy | ||
Joutsan Ekokaasu Oy, Joutsa | ||
Kalmarin maatila, Laukaa | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Leppäkosken energia | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Luonnonvarakeskus Luke | ||
LUT | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Mustankorkea Oy, Jyväskylä | ||
Neste Oyj | ||
Nivos Oy, Hyvinkää | ||
North European Oil Trade Oy | ||
Oikeusministeriö | ||
Oy Teboil Ab | ||
Q-Power | ||
St 1 Oy | ||
Suomalainen Energiaosuuskunta SEO | ||
Suomen biokierto ja biokaasu ry | ||
Suomen kaasuenergia Oy | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Ympäristökeskus SYKE | ||
Suupohjan koulutuskuntayhtymä | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus | ||
UPM-Kymmene Oyj | ||
Valtiovarainministeriö | ||
WEGA | ||
Verohallinto | ||
VG EcoFuel Oy | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
biokaasu
biopolttoaineet
uusiutuva energia
jakeluvelvoite
Biopolttoöljy
Muuta kuin biologista alkuperää oleva liikenteen polttoaine