Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä laiksi fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23899/2023
Vastausaika on päättynyt: 28.6.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta.
Osana 55-valmiuspakettia Euroopan komissio antoi 14.7.2021 direktiiviehdotuksen EU:n päästökauppadirektiivin muuttamiseksi (COM (2021) 551 final). Direktiivin päivitysten myötä pyritään vastaamaan kiristyneisiin päästövähennystavoitteisiin sekä laajentamaan päästökaupan vaikuttavuutta uusille toimialoille.
Direktiivipäivityksen myötä perustetaan uusi fossiilisen polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa. Päästökauppadirektiivin mukainen jakelijoiden päästökauppa kattaa tieliikenteen, rakennusten erillislämmityksen, rakentamisen sekä nykyisen yleisen päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden ja energiantuotannon fossiilisen polttoaineen luovuttamisen kulutukseen.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan soveltamisalan laajentamista. Ehdotettua lakia sovellettaisiin laajasti yleisen päästökaupan ulkopuoliseen polttoaineen kulutukseen luovutukseen. Ehdotettua lakia ei kuitenkaan sovellettaisi puolustusvoimien, raideliikenteen tai kaupallisen vesiliikenteen käyttöön erillisjaeltuihin polttoaineisiin. Päästökauppadirektiivin soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavan kansallisesti maa- ja metsätalouden polttoaineisiin sekä vapaa-ajan vesiliikenteen ja yleisen päästökaupan ulkopuolisen lentoliikenteen polttoaineisiin. Kansallisesti soveltamisalaa laajennettaisiin koska päästökauppadirektiivin mukainen soveltamisala ei nykyisellä polttoaineenjakelulla ole mahdollista toteuttaa ilman merkittäviä ja kustannustehottomia muutoksia polttoaineiden jakeluun. Ehdotettua lakia ei kuitenkaan sovellettaisi puolustusvoimien, raideliikenteen tai kaupallisen vesiliikenteen käyttöön erillisjaeltuihin polttoaineisiin.
Osana 55-valmiuspakettia Euroopan komissio antoi 14.7.2021 direktiiviehdotuksen EU:n päästökauppadirektiivin muuttamiseksi (COM (2021) 551 final). Direktiivin päivitysten myötä pyritään vastaamaan kiristyneisiin päästövähennystavoitteisiin sekä laajentamaan päästökaupan vaikuttavuutta uusille toimialoille.
Direktiivipäivityksen myötä perustetaan uusi fossiilisen polttoaineen jakelua koskeva päästökauppa. Päästökauppadirektiivin mukainen jakelijoiden päästökauppa kattaa tieliikenteen, rakennusten erillislämmityksen, rakentamisen sekä nykyisen yleisen päästökaupan ulkopuolisen teollisuuden ja energiantuotannon fossiilisen polttoaineen luovuttamisen kulutukseen.
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan soveltamisalan laajentamista. Ehdotettua lakia sovellettaisiin laajasti yleisen päästökaupan ulkopuoliseen polttoaineen kulutukseen luovutukseen. Ehdotettua lakia ei kuitenkaan sovellettaisi puolustusvoimien, raideliikenteen tai kaupallisen vesiliikenteen käyttöön erillisjaeltuihin polttoaineisiin. Päästökauppadirektiivin soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavan kansallisesti maa- ja metsätalouden polttoaineisiin sekä vapaa-ajan vesiliikenteen ja yleisen päästökaupan ulkopuolisen lentoliikenteen polttoaineisiin. Kansallisesti soveltamisalaa laajennettaisiin koska päästökauppadirektiivin mukainen soveltamisala ei nykyisellä polttoaineenjakelulla ole mahdollista toteuttaa ilman merkittäviä ja kustannustehottomia muutoksia polttoaineiden jakeluun. Ehdotettua lakia ei kuitenkaan sovellettaisi puolustusvoimien, raideliikenteen tai kaupallisen vesiliikenteen käyttöön erillisjaeltuihin polttoaineisiin.
Tausta
Fossiilisen polttoaineen jakelun päästökauppa on uusi erillinen järjestelmä, joka ei ole sidottu nykyiseen, yleiseen päästökauppaan. Järjestelmä on pääosin samankaltainen kuin yleinen päästökauppa, eli EU:n laajuinen järjestelmä, jossa sääntelyn kohteena oleva taho on velvollinen hankkimaan päästöjään vastaavan määrän päästöoikeuksia.
Päästöoikeudet huutokaupataan EU:n tasolla, ja päästöille asetetaan yhteinen katto, joka pienenee vuosittain. Jakelun päästökauppaan kuuluvat toimialat säilyvät osana taakanjakosektoria ja kuuluvat kansallisten tavoitteiden alle, eli uusi päästökauppa on luonteeltaan EU:n laajuinen päästövähennystoimi taakanjakosektorille eikä oma itsenäinen päästövähennyssektori. Jakelijoiden päästökauppa tukee myös osaltaan ilmastolaissa (423/2022) säädettyjen kansallisten ilmastotavoitteiden toteuttamista taakanjakosektorilla.
Direktiivi sisältää mahdollisuuden laajentaa kansallisesti päästökaupan soveltamisalaa. Direktiivin mukainen soveltamisala on todettu mahdottomaksi toimeenpanna nykyisen polttoaineen jakelujärjestelmän puitteissa, ja soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi kattamaan maa-, metsä- ja kalatalouden sekä vapaa-ajan vesiliikenteen ja kotimaan lentoliikenteen käyttämät fossiiliset polttoaineet. Kaupallisen vesiliikenteen sektorilla polttoaineen verottoman erillisjakelun ulkopuolella olevat alukset tulisivat käytännössä päästökaupan hinnoittelun piiriin.
Päästökauppadirektiivin toimeenpanoa on valmisteltu syksystä 2022 lähtien. Työ käynnistettiin arvioimalla direktiivin sisältöä, kansallinen sääntelyn tarvetta sekä toteuttamisvaihtoehtoja ja näiden vaikutuksia. Järjestelmän toimeenpanoa koskeva arviomuistio oli lausuntokierroksella 23.11.2023-8.1.2024. Päästökauppadirektiivi tulisi olla polttoaineen jakelun osalta toimeenpantu 30.6.2024 mennessä.
Päästöoikeudet huutokaupataan EU:n tasolla, ja päästöille asetetaan yhteinen katto, joka pienenee vuosittain. Jakelun päästökauppaan kuuluvat toimialat säilyvät osana taakanjakosektoria ja kuuluvat kansallisten tavoitteiden alle, eli uusi päästökauppa on luonteeltaan EU:n laajuinen päästövähennystoimi taakanjakosektorille eikä oma itsenäinen päästövähennyssektori. Jakelijoiden päästökauppa tukee myös osaltaan ilmastolaissa (423/2022) säädettyjen kansallisten ilmastotavoitteiden toteuttamista taakanjakosektorilla.
Direktiivi sisältää mahdollisuuden laajentaa kansallisesti päästökaupan soveltamisalaa. Direktiivin mukainen soveltamisala on todettu mahdottomaksi toimeenpanna nykyisen polttoaineen jakelujärjestelmän puitteissa, ja soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi kattamaan maa-, metsä- ja kalatalouden sekä vapaa-ajan vesiliikenteen ja kotimaan lentoliikenteen käyttämät fossiiliset polttoaineet. Kaupallisen vesiliikenteen sektorilla polttoaineen verottoman erillisjakelun ulkopuolella olevat alukset tulisivat käytännössä päästökaupan hinnoittelun piiriin.
Päästökauppadirektiivin toimeenpanoa on valmisteltu syksystä 2022 lähtien. Työ käynnistettiin arvioimalla direktiivin sisältöä, kansallinen sääntelyn tarvetta sekä toteuttamisvaihtoehtoja ja näiden vaikutuksia. Järjestelmän toimeenpanoa koskeva arviomuistio oli lausuntokierroksella 23.11.2023-8.1.2024. Päästökauppadirektiivi tulisi olla polttoaineen jakelun osalta toimeenpantu 30.6.2024 mennessä.
Tavoitteet
Hallituksen esityksen tavoitteena on säätää laki fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta, jonka myötä pantaisiin täytäntöön muutettu päästökauppadirektiivi uuden ns. tieliikenteen, rakennusten erillislämmityksen ja muiden toimialojen päästökauppajärjestelmän osalta. Esityksen myötä edistetään taakanjakosektorin päästövähennystavoitteiden saavuttamista.
Linkit
https://tem.fi/hanke?tunnus=TEM074:00/2023 - Hankeikkuna
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoja pyydetään pe 28.6.2024 klo 16.15 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Antaakseen lausunnon vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Lausunto pyydetään toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/23899/2023
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa lausuntonsa.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/23899/2023
VAHVA-ministeriöitä pyydetään ensisijaisesti antamaan lausunto lausuntopalvelu.fi:n kautta. Tämän lisäksi lausunto (vastaus) viedään VAHVAan.
Valmistelijat
erityisasiantuntija Valtteri Härmälä
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (tavoitettavissa 7.6. saakka)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 414
[email protected]
erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (tavoitettavissa 7.6. saakka)
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
Akava | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Autoalan keskusliitto ry | ||
Autoliitto ry | ||
Autotuojat ja -teollisuus | ||
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etanoliautoilijat ry | ||
Finavia | ||
Gasum | ||
HSL Helsingin seudun liikenne | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmailuliitto | ||
Ilmastopaneeli | ||
Kaasuautoilijat ry | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kalatalouden keskusliitto | ||
Kaupan keskusliitto KKL ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
KL-Kuntahankinnat Oy | ||
Koneyrittäjät | ||
Kuntaliitto | ||
Lentopelastusseura | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikennepalvelukauppiaat ry | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Linja-autoliitto ry | ||
Logistiikkayritysten liitto ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry | ||
Meripelastusseura | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
MTK | ||
MTK | ||
NEOT | ||
Neste | ||
Neste | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Paikallisliikenneliitto | ||
Paikallisvoima | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
RAKLI ry | ||
Sahateollisuus | ||
SAK | ||
Senaatti-kiinteistöt | ||
Sisäministeriö | ||
Sitra | ||
SOK | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
ST1 | ||
ST1 | ||
STTK | ||
Suomalainen Energiaosuuskunta (SEO) | ||
Suomen ammattikalastajaliitto | ||
Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Isännöintiliitto ry | ||
Suomen Kaasuyhdistys ry | ||
Suomen kalankasvattajaliitto | ||
Suomen kalankasvattajaliitto | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen lentäjäliitto | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen lähienergialiitto ry | ||
Suomen moottorilentäjien liitto | ||
Suomen Omakotiliitto ry | ||
Suomen purjehdus ja veneily ry | ||
Suomen sisävesiammattikalastajien liitto | ||
Suomen taksiliitto r.y. | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Suomen yrittäjät ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Sähköteknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teboil | ||
Teknisen Kaupan Liitto ry | ||
Teknologiateollisuus | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Traficom | ||
Tukes/Finas-akreditointipalvelu | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
päästökauppa