Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle sakon ja muiden omaisuuteen kohdistuvien seuraamusten täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/10633/2021
Vastausaika on päättynyt: 23.8.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Oikeusministeriö asetti 4.6.2021 työryhmän, jonka tehtäväksi annettiin valmistella sakon täytäntöönpanosta annetun lain uudistaminen. Työryhmä luovutti mietintönsä 19.3.2024. Työryhmä ehdotti, että sakon täytäntöönpanosta annettu laki uudistettaisiin kokonaisuudessaan. Lisäksi työryhmä ehdottaa muutoksia lukuisiin muihin lakeihin, joissa on rahamääräisten seuraamusten täytäntöönpanoa koskevaa sääntelyä.
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne oheisesta työryhmän mietinnöstä.
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne oheisesta työryhmän mietinnöstä.
Tausta
Sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa (672/2002) säädetään sakon ja useiden muiden julkisoikeudellisten saatavien täytäntöönpanosta. Laki on ollut voimassa noin 20 vuotta. Tänä aikana siihen on tehty yksittäisiä muutoksia. Lain muutostarpeita ei ole kokonaisvaltaisesti arvioitu. Erityisesti hallinnollisten seuraamusmaksujen täytäntöönpanoa koskeva sääntely on hajanaista.
Oikeusrekisterikeskuksessa on myös käynnissä tietojärjestelmähanke, jossa uudistetaan Oikeusrekisterikeskuksen täytäntöönpanotietojärjestelmä. Myös tietojärjestelmähanke on synnyttänyt tarpeen arvioida lainsäädännön muutostarpeita.
Oikeusrekisterikeskuksessa on myös käynnissä tietojärjestelmähanke, jossa uudistetaan Oikeusrekisterikeskuksen täytäntöönpanotietojärjestelmä. Myös tietojärjestelmähanke on synnyttänyt tarpeen arvioida lainsäädännön muutostarpeita.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää sakon täytäntöönpanosta annetun lain nojalla täytäntöön pantavien seuraamusten täytäntöönpanosäännöksiä. Samalla selvennettäisiin eri viranomaisten vastuita täytäntöönpanomenettelyssä. Muutoksilla pyrittäisiin sujuvoittamaan ja yhdenmukaistamaan täytäntöönpanomenettelyä eri seuraamuslajeissa.
Tavoitteena on myös selkeyttää saatavien perintämenettelyä. Voimassa olevat säännökset perustuvat pitkälti manuaalisesti tapahtuvaan perintään. Edellä mainitun tietojärjestelmähankkeen yhteydessä täytäntöönpano on tarkoitus mahdollisimman pitkälle automatisoida ja manuaalisista menettelyistä luopua.
Tavoitteena on myös selkeyttää saatavien perintämenettelyä. Voimassa olevat säännökset perustuvat pitkälti manuaalisesti tapahtuvaan perintään. Edellä mainitun tietojärjestelmähankkeen yhteydessä täytäntöönpano on tarkoitus mahdollisimman pitkälle automatisoida ja manuaalisista menettelyistä luopua.
Liitteet:
Työryhmän luovutuskirje VN_10633_2021.pdf - luovutuskirje
Työryhmän mietintö VN_10633_2021.pdf - mietintö
000 - HE sakkotp VALMIS 21032024_ruotsi.docx - ruotsinkieliset pykäläehdotukset
Aikataulu
Mahdollinen lausunto pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta viimeistään perjantaina 23.8.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkiseen lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta (ohjeet-->käyttöohjeet).
Palvelun käytön tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelut.fi:ssä.
Lausunnon antamisesta ei makseta palkkiota.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta (ohjeet-->käyttöohjeet).
Palvelun käytön tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelut.fi:ssä.
Lausunnon antamisesta ei makseta palkkiota.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyynnöstä antaa lainsäädäntöneuvos Juho Martikainen p. 0295 150 520 ([email protected]).
Jakelu:
Apulaisprofessori Tatu Hyttinen | ||
Business Finland | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarvikemarkkinavaltuutettu | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen poliisilaitos | ||
Juristiliitto | ||
Kela | ||
Keskusrikospoliisi | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti | ||
Kris Suomi | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Markkinaoikeus | ||
Metsähallitus | ||
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan poliisilaitos | ||
Poliisihallitus | ||
Professori Sakari Melander | ||
Professori, emeritus Matti Tolvanen | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rajavartiolaitos | ||
Rikoksettoman elämän tukisäätiö | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen yrittäjät | ||
Syyttäjälaitos | ||
Takuusäätiö | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hovioikeus | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtiokonttori | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
sakko
rangaistukset, rangaistusten täytäntöönpano, rikosasiat
saatavien perintä