Hallituksen esitys uudeksi laiksi Syyttäjälaitoksesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: 1/66/2016
Vastausaika on päättynyt: 18.8.2017
Lausuntopyynnön taustatiedot
Tausta
Oikeusministeriö asetti 24.5.2016 työryhmän, jonka tehtävä oli syyttäjälaitoksen organisaation ja toiminnan kehittämisestä laaditun selvityksen, siitä saadun lausuntopalautteen ja oikeusministeriön linjausten perusteella valmistella syyttäjälaitoksesta annetun lain (439/2011) ja siihen liittyvien asetusten muutokset siten, että syyttäjälaitos tulevaisuudessa toimisi yhtenä virastona jakautuen neljään alueelliseen yksikköön. Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston asemaan uudistuksella ei ollut tarkoitus tehdä muutoksia.
Työryhmä kirjoitti mietintönsä hallituksen esityksen muotoon ja luovutti mietintönsä oikeusministeriölle.
Työryhmä kirjoitti mietintönsä hallituksen esityksen muotoon ja luovutti mietintönsä oikeusministeriölle.
Tavoitteet
Uudistuksen tavoitteena on helpottaa syyttäjäntoiminnan ohjausta, edistää yhdenmukaista valtakunnallista ratkaisutoimintaa sekä lisätä valtionhallinnon tulosohjauksen vaikuttavuutta. Rakenneuudistuksella pyritään keventämään syyttäjälaitoksen hallintoa ja varaudutaan tulevien tietotekniikkahankkeiden täysimääräiseen hyödyntämiseen. Syyttäjälaitoksen organisoiminen yhdeksi virastoksi edistäisi uusien keskitettyjen toimintojen luomista ja helpottaisi ja yksinkertaistaisi erikoissyyttäjien työpanoksen suuntaamista heidän erikoisosaamistensa mukaisiin, valtakunnallisesti tärkeimpiin tehtäviin. Ehdotettu organisaatio lisäisi syyttäjälaitoksen kykyä vastata joustavasti ja tehokkaasti yhteiskunnan ja toimintaympäristön muutoksiin. Syyttäjän toiminnan ja ratkaisujen yhdenmukaisuuden lisääntyessä kansalaisten oikeusturva ja yhdenvertaisuus lain edessä paranisivat. Lainmuutoksella ei olisi vaikutusta toimipaikkojen tai henkilöstön määrään.
Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyn 2018 aikana.
Keskeiset ehdotukset
Työryhmä ehdottaa, että säädettäisiin uusi laki Syyttäjälaitoksesta, jolla syyttäjälaitoksesta muodostettaisiin yksi Syyttäjälaitos-niminen virasto.
Syyttäjälaitos jakautuisi hallinnollisesti valtakunnansyyttäjän kansliaan ja viiteen syyttäjäalueeseen. Valtakunnansyyttäjän kanslia hoitaisi keskushallinnon tehtäviä ja syyttäjäalueet vastaisivat alueellisesti rikosvastuun toteuttamisesta. Valtakunnansyyttäjä johtaisi virastoa ja valtakunnansyyttäjän kansliaa. Valtakunnansyyttäjän asema ylimpänä syyttäjänä ja syyttäjien esimiehenä sekä valtakunnansyyttäjän devoluutio- ja substituutio-oikeus säilyisivät.
Syyttäjäalue vastaisi syyttäjäntehtävistä alueensa rikosasioissa. Syyttäjäalueen päällikkönä toimisi johtava aluesyyttäjä, jonka apuna toimisi yksi tai useampi apulaispäällikkö. Johtava aluesyyttäjä nimitettäisiin virkaansa enintään viiden vuoden määräajaksi.
Kihlakunnansyyttäjän ja maakunnansyyttäjän virkanimike muuttuisi aluesyyttäjäksi. Uutena virkanimikkeenä olisi myös erikoissyyttäjä.
Valtionsyyttäjän tehtäväkuvaa muutettaisiin siten, että heidän tehtäviään koskevassa säännöksessä ei säädettäisi enää nimenomaisesta toimimisesta syyttäjänä yhteiskunnan kannalta merkittävimmissä asioissa ja hovioikeuden ensi asteena käsittelemissä asioissa. Valtionsyyttäjän toimivalta säilyisi kuitenkin ennallaan. Valtionsyyttäjien tehtävät tulisivat yhä enemmän keskittymään muuhun syyttäjäntoiminnan asiantuntijatyöhön sekä syyttäjäntoiminnan tukemiseen ja ohjaamiseen.
Lisäksi lakiin otettaisiin eräitä muita syyttäjän toimintaa ja toimivaltuuksia koskevia säännöksiä sekä nimittämis- ja kelpoisuusvaatimuksia koskevat säännökset. Valtakunnansyyttäjän oikeutta antaa henkilölle syyttäjävaltuudet rajattaisiin aiemmasta. Varalla olevalle syyttäjälle annettaisiin oikeus ryhtyä toimenpiteisiin toisen syyttäjän toimivaltaan kuuluvassa asiassa, mikäli asia ei siedä viivytystä.
Työryhmä päätyi toimeksiannosta poiketen esittämään myös Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston nimen muuttamista Ahvenanmaan syyttäjäalueeksi. Muodostamalla Ahvenanmaasta oma syyttäjäalueensa, se pystyisi parhaiten säilyttämään toimintansa omat erityispiirteet.
Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyn 2018 aikana.
Keskeiset ehdotukset
Työryhmä ehdottaa, että säädettäisiin uusi laki Syyttäjälaitoksesta, jolla syyttäjälaitoksesta muodostettaisiin yksi Syyttäjälaitos-niminen virasto.
Syyttäjälaitos jakautuisi hallinnollisesti valtakunnansyyttäjän kansliaan ja viiteen syyttäjäalueeseen. Valtakunnansyyttäjän kanslia hoitaisi keskushallinnon tehtäviä ja syyttäjäalueet vastaisivat alueellisesti rikosvastuun toteuttamisesta. Valtakunnansyyttäjä johtaisi virastoa ja valtakunnansyyttäjän kansliaa. Valtakunnansyyttäjän asema ylimpänä syyttäjänä ja syyttäjien esimiehenä sekä valtakunnansyyttäjän devoluutio- ja substituutio-oikeus säilyisivät.
Syyttäjäalue vastaisi syyttäjäntehtävistä alueensa rikosasioissa. Syyttäjäalueen päällikkönä toimisi johtava aluesyyttäjä, jonka apuna toimisi yksi tai useampi apulaispäällikkö. Johtava aluesyyttäjä nimitettäisiin virkaansa enintään viiden vuoden määräajaksi.
Kihlakunnansyyttäjän ja maakunnansyyttäjän virkanimike muuttuisi aluesyyttäjäksi. Uutena virkanimikkeenä olisi myös erikoissyyttäjä.
Valtionsyyttäjän tehtäväkuvaa muutettaisiin siten, että heidän tehtäviään koskevassa säännöksessä ei säädettäisi enää nimenomaisesta toimimisesta syyttäjänä yhteiskunnan kannalta merkittävimmissä asioissa ja hovioikeuden ensi asteena käsittelemissä asioissa. Valtionsyyttäjän toimivalta säilyisi kuitenkin ennallaan. Valtionsyyttäjien tehtävät tulisivat yhä enemmän keskittymään muuhun syyttäjäntoiminnan asiantuntijatyöhön sekä syyttäjäntoiminnan tukemiseen ja ohjaamiseen.
Lisäksi lakiin otettaisiin eräitä muita syyttäjän toimintaa ja toimivaltuuksia koskevia säännöksiä sekä nimittämis- ja kelpoisuusvaatimuksia koskevat säännökset. Valtakunnansyyttäjän oikeutta antaa henkilölle syyttäjävaltuudet rajattaisiin aiemmasta. Varalla olevalle syyttäjälle annettaisiin oikeus ryhtyä toimenpiteisiin toisen syyttäjän toimivaltaan kuuluvassa asiassa, mikäli asia ei siedä viivytystä.
Työryhmä päätyi toimeksiannosta poiketen esittämään myös Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänviraston nimen muuttamista Ahvenanmaan syyttäjäalueeksi. Muodostamalla Ahvenanmaasta oma syyttäjäalueensa, se pystyisi parhaiten säilyttämään toimintansa omat erityispiirteet.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan oikeusministeriölle viimeistään 18.8.2017.
Vastausohjeet vastaanottajille
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne työryhmän mietinnöstä "Syyttäjälaitoksen organisaatiouudistus". Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssa julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta
Ohjeet > Käyttöohjeet. Palveun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntopalautteen käsittelyn helpottamiseksi oikeusministeriö pyytää, että lausunto jaotellaan mahdollisuuksien mukaan lausuntopyynnössä ilmoitettujen väliotsikoiden mukaisesti.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta
Ohjeet > Käyttöohjeet. Palveun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa neuvotteleva virkamies Miia Ljungqvist, 02951 50112, [email protected] ja Katariina Jahkola, 02951 50246, [email protected].
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Helsingin syyttäjänvirasto | ||
Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tdk | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Itä-Suomen syyttäjänvirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto, oikeustieteellinen tdk | ||
Itä-Uudenmaan syyttäjänvirasto | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Kaakkois-Suomen poliisilaitos | ||
Keskusrikospoliisi | ||
KKO | ||
Konkurssiasiamiehen tsto | ||
Kuntaliitto | ||
Landskapsåklagarämbetet i landskapet Åland | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lapin syyttäjänvirasto | ||
Länsi-Suomen syyttäjänvirasto | ||
Länsi-Uudenmaan syyttäjävirasto | ||
Oikeushallinnon henkilökunta OHK ry | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
OM oho | ||
Oulun syyttäjänvirasto | ||
Pohjanmaan syyttäjänvirasto | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusvoimien pääesikunta | ||
Rajavartiolaitos | ||
RISE Keskushallintoyksikkö | ||
Salpausselän syyttäjänvirasto | ||
Sisäministeriö | ||
Sisä-Suomen syyttäjänvirasto | ||
Suomen asianajajaliitto | ||
Suomen lakimiesliitto | ||
Suomen syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen Syyttäjäyhdistys ry | ||
Suomen tuomariliitto | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tullihallitus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtakunnanvoudinvirasto | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan käräjäoikeus | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Verohallinto | ||
Ålands tingsrätt/Ahvenanmaan käräjäoikeus |
Asiasanat
syyttäjälaitos, syyttäjä, valtakunnansyyttäjänvirasto, syyttäjänvirasto