Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi yksityisteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (1069/2018) muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/10627/2022
Vastausaika on päättynyt: 19.10.2022
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu oheinen luonnos valtioneuvoston asetukseksi yksityisteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (1069/2018) muuttamisesta. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta. Asetus ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2023.
Tausta
Valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vuosille 2021-2032 on linjattu, että valtio korottaa yksityistieavustusten avustusprosenttia ja että yksityisteiden lauttapaikkoja koskeva avustus on jatkossa vähintään 80 % todellisista käyttö- ja kunnossapitokustannuksista.
Tavanomaisissa tien parantamiskohteissa avustuksen enimmäismäärä on nykyään 50 prosenttia ja merkittävimmissä siltakohteissa ja muissa merkittävissä luonnonolosuhteiden aiheuttamissa yllättävissä korjauskohteissa enintään 75 prosenttia (4 § 2 mom.). Lauttapaikan ja vuosittain purettavan sillan osalta avustuksen enimmäismäärä on 80 prosenttia ja talvitien osalta enintään 65 prosenttia hyväksyttävistä todellisista käyttö- ja kunnossapitokustannuksista (6 §:n 1 mom.).
Tavanomaisissa tien parantamiskohteissa avustuksen enimmäismäärä on nykyään 50 prosenttia ja merkittävimmissä siltakohteissa ja muissa merkittävissä luonnonolosuhteiden aiheuttamissa yllättävissä korjauskohteissa enintään 75 prosenttia (4 § 2 mom.). Lauttapaikan ja vuosittain purettavan sillan osalta avustuksen enimmäismäärä on 80 prosenttia ja talvitien osalta enintään 65 prosenttia hyväksyttävistä todellisista käyttö- ja kunnossapitokustannuksista (6 §:n 1 mom.).
Tavoitteet
Ehdotetaan muutettavaksi yksityisteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (1069/2018) 4 §:n 2 momenttia sekä 6 §:n 1 ja 3 momenttia, joissa säädetään valtionavustusten avustusprosenteista rakentamiseen sekä erityiskohteille.
Ehdotuksen tavoitteena on kannustaa yksityisteiden parannuksiin niiden vuosittaista määrää lisäävästi. Enimmäisprosenttien korottamisella pyritään saamaan tiekuntien osakkaat aiempaa halukkaammiksi käynnistämään hankkeita ja maksamaan osansa panostuksista, ja siten saataisiin toteutukseen suurempi määrä yksityisteiden kuntoa parantavia ja korjausvelkaa vähentäviä hankkeita.
Ehdotuksen tavoitteena on kannustaa yksityisteiden parannuksiin niiden vuosittaista määrää lisäävästi. Enimmäisprosenttien korottamisella pyritään saamaan tiekuntien osakkaat aiempaa halukkaammiksi käynnistämään hankkeita ja maksamaan osansa panostuksista, ja siten saataisiin toteutukseen suurempi määrä yksityisteiden kuntoa parantavia ja korjausvelkaa vähentäviä hankkeita.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan 19.10.2022 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta (ohjeet--
>käyttöohjeet). Palvelun käytön tukea voi pyytää [email protected].
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne perustelumuistiosta ja asetusluonnoksesta. Ministeriö pyytää näkemyksiä erityisesti seuraaviin kysymyksiin:
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin.
Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämisestä löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta (ohjeet--
>käyttöohjeet). Palvelun käytön tukea voi pyytää [email protected].
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoanne perustelumuistiosta ja asetusluonnoksesta. Ministeriö pyytää näkemyksiä erityisesti seuraaviin kysymyksiin:
- Yleiset huomiot valtioneuvoston asetusluonnoksesta
- Minkä kohteiden enimmäisavustusprosentin korottamista voidaan pitää tärkeimpänä yksityistielaissa, valtakunnallisessa liikennejärjestelmä suunnitelmassa vuosille 2021-2032, ja vuoden 2023 talousarvioehdotuksessa/lisätalousarvioehdotuksessa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi (ml. huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden varmistaminen sekä metsäteollisuuden ja energiatuotannon tarpeet)?
- Miten avustushakemuksia tulisi em. tavoitteiden valossa priorisoida, jos hakemuksia tulisi enemmän kuin on jaettavissa valtionavustusta?
- Esityksen tavoitteena on kannustaa yksityisteiden parannuksiin niiden vuosittaista määrää lisäävästi, sekä yksityisteiden korjausvelan vähentyminen keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Miten arvioitte avustusprosenttien korottamisen vaikuttavan toteutettavien hankkeiden ja korjausvelan määrään koko Suomen tasolla tai jollain tietyllä alueella? Mitä muita seikkoja kuin muistiossa esitetyt tulisi huomioida, jotta tavoitteet saavutettaisiin?
- Esityksen mukaan olisi tärkeää tunnistaa keskeisten toimintojen ja kuljetusketjujen kannalta ne yksityistiet, joiden kunnostamisella saavutetaan merkittävimmät vaikutukset. Miten tämä tunnistaminen ja kohdistaminen voitaisiin valtakunnallisesti mahdollisimman yhtenäisin perustein toteuttaa ja ottaa asetuksessa huomioon? Millaista valtakunnallisesti vertailukelpoista tietoa kohteiden kunnosta on saatavilla tunnistamisen tueksi?
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Valmistelijat
Lisätietoja lausuntopyyntöön liittyen antaa
neuvotteleva virkamies Susan Hindström, puh. 0295 342 104, [email protected]
hallitussihteeri Eeva Ovaska, puh. 0295 342 113, [email protected]
neuvotteleva virkamies Susan Hindström, puh. 0295 342 104, [email protected]
hallitussihteeri Eeva Ovaska, puh. 0295 342 113, [email protected]
Jakelu:
Bioenergia ry | ||
EK: Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Fintraffic | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Isännöintiliitto ry | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistöliitto ry | ||
Koneyrittäjät ry | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maanmittauslaitos | ||
Metsähallitus | ||
Metsänomistajien liitto | ||
Metsäteho Oy | ||
Metsäteollisuus ry | ||
MTK: Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Ruokavirasto | ||
Sahateollisuus ry | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
SKAL ry | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen kuntaliitto | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen omakotiliitto ry | ||
Suomen tieisännöitsijät ry | ||
Suomen tieyhdistys ry | ||
Suomen Tuulivoimayhdistys ry | ||
Suomen yhteismetsät ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf | ||
Teollisuusliitto | ||
Traficom | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |