Asunto-osakeyhtiölain ajantasaistamiseksi asetetun työryhmän välimietintö - Hallituksen esitys asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta (osakehuoneiston hallintaanotto, tiedoksiannot)
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/36659/2023
Vastausaika on päättynyt: 17.4.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi asunto-osakeyhtiölakia siten, osakehuoneiston hallintaanottopäätöksen tekemiseksi ja täytäntöönpanemiseksi tarvittavat tiedoksiannot voidaan toteuttaa myös tilanteissa, joissa todisteellinen tiedoksianto ulkomaille ei ole mahdollista.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteena on muun muassa asunto-osakeyhtiölain päivittäminen sekä taloyhtiöiden häiriötilanteisiin puuttumisen ja asuntojen hallintaanoton helpottaminen.
Asunto-osakeyhtiölain soveltamisen yhteydessä on ilmennyt muutostarpeita, jotka on erityisesti otettava huomioon lakia päivitettäessä. Osakehuoneistojen hallintaanottoa koskevien päätösten tekemistä ja täytäntöönpanoa on toisinaan olennaisesti vaikeuttanut se, ettei niiden edellytyksenä olevia tiedoksiantoja voida aina toimittaa ulkomaille. Tästä seuraa tarpeetonta haittaa yhtiöille, joiden on tarpeen käyttää mainittua asunto-osakeyhtiölaissa säädettyä keinoa esimerkiksi osakkeenomistajan rikkomuksesta yhtiölle aiheutuvaan haittaan puuttumiseksi.
Asunto-osakeyhtiölain ajantasaistamiseksi asetetun työryhmän toimeksiantona oli työnsä ensi vaiheessa valmistella osakehuoneiston hallintaanoton edellytyksenä olevan tiedoksiantomenettelyn helpottamista koskevat säädösehdotukset.
Asunto-osakeyhtiölain soveltamisen yhteydessä on ilmennyt muutostarpeita, jotka on erityisesti otettava huomioon lakia päivitettäessä. Osakehuoneistojen hallintaanottoa koskevien päätösten tekemistä ja täytäntöönpanoa on toisinaan olennaisesti vaikeuttanut se, ettei niiden edellytyksenä olevia tiedoksiantoja voida aina toimittaa ulkomaille. Tästä seuraa tarpeetonta haittaa yhtiöille, joiden on tarpeen käyttää mainittua asunto-osakeyhtiölaissa säädettyä keinoa esimerkiksi osakkeenomistajan rikkomuksesta yhtiölle aiheutuvaan haittaan puuttumiseksi.
Asunto-osakeyhtiölain ajantasaistamiseksi asetetun työryhmän toimeksiantona oli työnsä ensi vaiheessa valmistella osakehuoneiston hallintaanoton edellytyksenä olevan tiedoksiantomenettelyn helpottamista koskevat säädösehdotukset.
Tavoitteet
Ehdotuksella on tarkoitus varmistaa, että osakehuoneiston hallintaanotosta asunto-osakeyhtiölain mukaan päättävällä yhtiöllä on tosiasiassa käytössään riittävät keinot laissa edellytetylle varoituksen ja yhtiökokouksen päätöksen tiedoksi antamiselle ulkomailla oleskelevalle vastaanottajalle. Lisäksi ehdotuksella pyritään varmistamaan, ettei tiedoksiannon estyminen ulkomaille nykyisin käytettävissä olevin keinoin muodosta estettä hallintaanottoa koskevan päätöksen täytäntöönpanolle.
Osakehuoneiston hallintaanottoon liittyviä tiedoksiantomenettelyjä koskevien muutosehdotusten lisäksi ehdotuksella on tarkoitus varmistaa, ettei hallintaanottoa koskevan yhtiökokouksen päätöksen tiedoksi antamiseen ulkomaille kuluva aika johda päätöksen tehottomuuteen.
Osakehuoneiston hallintaanottoon liittyviä tiedoksiantomenettelyjä koskevien muutosehdotusten lisäksi ehdotuksella on tarkoitus varmistaa, ettei hallintaanottoa koskevan yhtiökokouksen päätöksen tiedoksi antamiseen ulkomaille kuluva aika johda päätöksen tehottomuuteen.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=OM119:00/2023 - - Asunto-osakeyhtiölain tarkistaminen, hankesivu
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM192:00/2023 - - Osakehuoneiston hallintaanottopäätösten tiedoksiantoon liittyvän asunto-osakeyhtiölain sääntelyn tarkistaminen, hankesivu
Liitteet:
Asunto-osakeyhtiölakityöryhmän välimietintö 15032024.pdf - Työryhmän välimietintö
Propositionens huvudsakliga innehåll 15032024.pdf - Esityksen pääasiallinen sisältö ja lakiehdotukset (SV)
Aikataulu
Lausunto pyydetään toimittamaan viimeistään 17.4.2024.
Ehdotuksen lausuntoaika poikkeaa Säädösvalmistelun kuulemisohjeesta, jonka mukaan säädösehdotuksista pyydettävien kirjallisten lausuntojen antamiseen varataan aikaa vähintään kuusi viikkoa. Tavanomaista lyhyemmän lausuntoajan perusteena on esityksen kiireellisyys. Sääntelyn keskeisiä sidosryhmiä on kuultu esityksen laatimisen yhteydessä hankkeen työryhmässä ja seurantaryhmässä. Esitys on laajuudeltaan suppea.
Esityksen kiireellisestä aikataulusta johtuen lausunnon antamiseen ei voida myöntää lisäaikaa.
Ehdotuksen lausuntoaika poikkeaa Säädösvalmistelun kuulemisohjeesta, jonka mukaan säädösehdotuksista pyydettävien kirjallisten lausuntojen antamiseen varataan aikaa vähintään kuusi viikkoa. Tavanomaista lyhyemmän lausuntoajan perusteena on esityksen kiireellisyys. Sääntelyn keskeisiä sidosryhmiä on kuultu esityksen laatimisen yhteydessä hankkeen työryhmässä ja seurantaryhmässä. Esitys on laajuudeltaan suppea.
Esityksen kiireellisestä aikataulusta johtuen lausunnon antamiseen ei voida myöntää lisäaikaa.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet -> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja julkaistaan lausuntopalvelu.fi-palvelussa.
Valmistelijat
Markus Tervonen, lainsäädäntöneuvos, puh. +358 295 150 558, [email protected]
Satu Pentikäinen, erityisasiantuntija, puh. +358 295 150 282, [email protected]
Satu Pentikäinen, erityisasiantuntija, puh. +358 295 150 282, [email protected]
Jakelu:
Asukasliitto ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ry | ||
Etelä-Karjalan käräjäoikeus | ||
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Etelä-Savon käräjäoikeus | ||
Finanssiala ry | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Isännöintiliitto | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan oikeustieteiden laitos | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Juristiliitto | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Keski-Suomen käräjäoikeus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistöalan hallitusammattilaiset Akha ry | ||
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat RAKLI ry | ||
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttajaliitto ry | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunta | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
professori Veikko Vahtera, Tampereen yliopisto | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rakennusteollisuus RT ry | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Satakunnan käräjäoikeus | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kiinteistöliitto | ||
Suomen Kiinteistönvälittäjät ry | ||
Suomen tuomariliitto ry | ||
Suomen vuokranantajat | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hovioikeus | ||
Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulosottolaitos | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Vuokralaiset ry | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
asunto-osakeyhtiö
huoneiston hallintaanotto
bostadsaktiebolag