Lausuntopyyntö luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/31701/2023
Vastausaika on päättynyt: 19.1.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta.
Tausta
Sosiaalihuoltolain (1301/2014) 60 c §:n mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voi myöntää vuosittain hakemusten perusteella valtion rahoitusta yliopistotasoisille sosiaalityön tutkimushankkeille, jotka sopivat yhteen sosiaalityön tutkimustoiminnan painoalueiden ja tavoitteiden kanssa ja jotka on vertaisarvioitu. Ministeriö päättää rahoitusta saavista hankkeista vertaisarviointiin perustuen kuultuaan sosiaalihuoltolain 60 c §:n 2 momentissa tarkoitettua arviointiryhmää. Lounais-Suomen aluehallintovirasto maksaa tutkimusrahoituksen hankkeiden toteuttajille kahdessa erässä vuosittain. Sosiaalihuoltolain 60 c §:n 3 momentin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen painoalueista ja tavoitteista sekä sosiaalihuoltolain 60 c §:n 2 momentissa tarkoitetun arviointiryhmän asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tutkimusrahoituksen myöntämisestä ja maksamisesta sekä niihin liittyvistä menettelyistä.
Tavoitteet
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annettaisiin tarkemmat säännökset yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen painoalueista ja tavoitteista sekä valtakunnallisen asiantuntijoista koostuvan sosiaalityön tutkimuksen arviointiryhmän asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä.
Yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen tavoitteena olisi edistää väestön hyvinvointia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä tehtävän korkeatasoisen ja vaikuttavan sosiaalityön tutkimuksen kautta ja edistää sosiaalihuollon vaikuttavuutta sekä tukea sosiaalihuollon tutkimusperusteisuutta. Yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen painoalueina olisi 1) sosiaalityön vaikuttavuus, laatu ja asiakasturvallisuus; 2) erityisen haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden elämäntilanteet ja palvelutarpeet; 3) ennakoivan, ehkäisevän ja rakenteellisen sosiaalityön tutkimus sekä innovaatiot sosiaalityössä; 4) asiakkaiden osallisuus ja toimijuus sosiaalihuollossa; 5) sosiaalityön henkilöstö, asiantuntijuus ja työn rakenteet sekä 6) vuosina 2020-2023 asetuksen perusteella rahoitettujen tutkimusten arviointitutkimus. Painoalueisiin kohdistuvan tutkimuksen tulisi lisäksi kytkeytyä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään. Painoalueiden ja tavoitteiden lisäksi asetukseen ehdotettaisiin lähinnä teknisiä muutoksia voimassa olevaan asetukseen nähden, joiden tarkoituksena olisi yhtenäistää terveydenhuollon ja sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen rahoituksia koskevia asetuksia.
Asetuksella olisi tarkoitus korvata aikaisempi sosiaali- ja terveysministeriön asetus yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta. Uusi asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 19.2.2024.
Yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen tavoitteena olisi edistää väestön hyvinvointia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä tehtävän korkeatasoisen ja vaikuttavan sosiaalityön tutkimuksen kautta ja edistää sosiaalihuollon vaikuttavuutta sekä tukea sosiaalihuollon tutkimusperusteisuutta. Yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen painoalueina olisi 1) sosiaalityön vaikuttavuus, laatu ja asiakasturvallisuus; 2) erityisen haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden elämäntilanteet ja palvelutarpeet; 3) ennakoivan, ehkäisevän ja rakenteellisen sosiaalityön tutkimus sekä innovaatiot sosiaalityössä; 4) asiakkaiden osallisuus ja toimijuus sosiaalihuollossa; 5) sosiaalityön henkilöstö, asiantuntijuus ja työn rakenteet sekä 6) vuosina 2020-2023 asetuksen perusteella rahoitettujen tutkimusten arviointitutkimus. Painoalueisiin kohdistuvan tutkimuksen tulisi lisäksi kytkeytyä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmään. Painoalueiden ja tavoitteiden lisäksi asetukseen ehdotettaisiin lähinnä teknisiä muutoksia voimassa olevaan asetukseen nähden, joiden tarkoituksena olisi yhtenäistää terveydenhuollon ja sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen rahoituksia koskevia asetuksia.
Asetuksella olisi tarkoitus korvata aikaisempi sosiaali- ja terveysministeriön asetus yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen rahoituksesta. Uusi asetus on tarkoitettu tulemaan voimaan 19.2.2024.
Liitteet:
Aikataulu
Lausuntoaika on 6 viikkoa ja lausunnot pyydetään toimittamaan 19.1.2024 klo 16:00 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnonantajaa pyydetään viittaamaan lausunnossaan asianumeroon VN/31701/2023.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Vaihtoehtoisesti lausunnon voi toimittaa sosiaali- ja terveysministeriön kirjaamoon ([email protected]). Lausunnonantajaa pyydetään viittaamaan lausunnossaan asianumeroon VN/31701/2023.
Valmistelijat
Jakelu:
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Etelä-Karjalan hyvinvointialue | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin yliopisto | ||
HUS | ||
Hyvinvointiala HALI ry | ||
Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Iso | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Jyväskylä yliopisto | ||
Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Socom Oy | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Koske ry | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lapin yliopisto | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus, Sonet Botnia | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Poske | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Ruotsinkielinen sosiaalialan osaamiskeskus, Finlandssvenska Kompetenscentret Ab | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Socca -Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessa ja Satakunnassa, Pikassos | ||
Sosiaalialan osaamiskeskus Verso-liikelaitos | ||
Sosnet | ||
Suomen Akatemia | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Varsinais-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vasso Oy | ||
Åbo Akademi |