Lausuntopyyntö liikenteenohjauslaitteita koskevan määräyksen luonnoksesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: TRAFICOM/163546/03.04.03.00/2024
Vastausaika on päättynyt: 6.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Johdanto
Liikenne- ja viestintävirasto pyytää lausuntoja liikenteenohjauslaitteita koskevasta määräysluonnoksesta. Määräyksen nimi oli aiemmin määräys liikenteenohjauslaitteiden väreistä, rakenteesta ja mitoituksesta (TRAFICOM/149157/03.04.03.00/2023).
Tausta
Liikenne- ja viestintäviraston määräyksessä on koottu yhteen tieliikenteen liikenteenohjauslaitteiden teknisiä ominaisuuksia koskevat määräykset. Määräyksessä annetaan tarpeellisia teknisiä määräyksiä liikennemerkkien, liikennevalojen ja tiemerkintöjen väreistä, rakenteesta ja mitoituksesta. Tämän lisäksi määräyksessä ja sen liitteessä 17 määrätään raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteista sekä näiden teknisistä ominaisuuksista, kuten väreistä ja mitoituksesta.
Liikenne- ja viestintävirasto antaa määräyksen tieliikennelain (729/2018) 70 §:n 4 momentin nojalla, jonka mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä liikenteenohjauslaitteiden väreistä, rakenteesta ja mitoituksesta. Raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteiden osalta määräyksenantovaltuus perustuu tieliikennelain 70 §:n 5 momenttiin, jonka mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa määräyksiä raitiovaunuliikenteelle tarkoitetuista muista kuin tieliikennelaissa säädetyistä raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteista.
Määräyksen liitteen 17 merkkiryhmän R liikennemerkit eli raitiovaunuliikenteelle tarkoitetut liikenteenohjauslaitteet vahvistettiin käytännössä uusien raitioteiden tarpeisiin, jotka ovat viime vuosina laajentuneet esimerkiksi Tampereen ja Helsingin seuduille. Tällaisista uusista raitioteistä toimii esimerkkinä Helsingin Raide-Jokeri. Nämä raitiotiet yhdistyvät tulevaisuudessa osin kantakaupungin raitioteihin, mutta kulkevat myös osin niistä erillisinä. Uusien raitioteiden osalta määräyksessä vahvistettiin viime määräystyön yhteydessä esimerkiksi nopeusrajoitusten vaihteluja ja vaihteen lähestymisnopeuksia koskevia liikennemerkkejä sekä kyseisten merkkien mitoituksia ja värejä koskevia teknisiä määräyksiä.
Nyt tehtävällä päivityksellä määräyksen liitteitä on tarkoitus tarkentaa tieliikenteen liikenteenohjaslaitteiden osalta teknisillä yksityiskohdilla ja täydennyksillä, joita kuvataan tarkemmin perustelumuistion yksityiskohtaisissa perusteluissa. Tämän lisäksi määräyksen otsikkoa selvennetään, jotta se kuvaisi paremmin määräyksen soveltamisalaa, määräyksen sisältäessä nykyisin tieliikenteen ohjauslaitteita koskevien teknisten määräysten ohella myös raitiovaunuliikenteelle tarkoitettuja liikennemerkkejä. Määräystekstiin tehdään lisäksi päivityksiä tieliikenteen liikenteenohjauslaitteita koskevien standardien uusimpien versioiden osalta. Lisäksi määräysluonnoksessa ehdotetaan siirtymäajan soveltamista.
Määräyksen liitteitä tarkennetaan teknisillä yksityiskohdilla ja täydennetään puuttuvilla teknisillä määräyksillä. Tarkennuksia ja täydennyksiä tehdään tieliikenteen ohjauslaitteiden osalta määräyksen liitteisiin 4, 7, 8 ja 9. Huomaathan, että korjausehdotukset esitetään määräyksen liitteissä punaisella värillä ja täydennykset sinisellä värillä.
Raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteiden osalta määräykseen lisätään liitteen 17 lisäksi oma yleinen määräyksensä koskien Liikenne- ja viestintäviraston määräyksellä vahvistettuja muita kuin tieliikennelaissa säädettyjä raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteita. Lisäksi määräyksen liitteeseen 17 esitetään lisättäväksi neljä uutta raitiovaunuliikenteen ohjauslaitetta, joita ovat seislevyä koskeva R30, vaihteen lähestymisen tavoitenopeutta koskeva R31, vaihteen rajamerkkiä (maalaus kiskossa) koskeva R28 ja vaihteen rajamerkkiä (raiteen viereen asennettava paalu) koskeva R29 liikennemerkki. Tämän lisäksi pakollista pysähtymistä koskevan R5 liikennemerkin väritykseen tehdään tarvittava korjaus.
Huomaathan, että kaikki määräyksen alkuperäiset ja tällä hetkellä voimassa olevat liitteet 1-17 löytyvät Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivuilta säädös- ja määräyskokoelmasta. Viimeisimmät muutosehdotukset määräyksen liitteisiin löytyvät kuitenkin tämän lausuntopyynnön ohesta erillisinä liitteinä.
Liikenne- ja viestintävirasto antaa määräyksen tieliikennelain (729/2018) 70 §:n 4 momentin nojalla, jonka mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä liikenteenohjauslaitteiden väreistä, rakenteesta ja mitoituksesta. Raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteiden osalta määräyksenantovaltuus perustuu tieliikennelain 70 §:n 5 momenttiin, jonka mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa määräyksiä raitiovaunuliikenteelle tarkoitetuista muista kuin tieliikennelaissa säädetyistä raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteista.
Määräyksen liitteen 17 merkkiryhmän R liikennemerkit eli raitiovaunuliikenteelle tarkoitetut liikenteenohjauslaitteet vahvistettiin käytännössä uusien raitioteiden tarpeisiin, jotka ovat viime vuosina laajentuneet esimerkiksi Tampereen ja Helsingin seuduille. Tällaisista uusista raitioteistä toimii esimerkkinä Helsingin Raide-Jokeri. Nämä raitiotiet yhdistyvät tulevaisuudessa osin kantakaupungin raitioteihin, mutta kulkevat myös osin niistä erillisinä. Uusien raitioteiden osalta määräyksessä vahvistettiin viime määräystyön yhteydessä esimerkiksi nopeusrajoitusten vaihteluja ja vaihteen lähestymisnopeuksia koskevia liikennemerkkejä sekä kyseisten merkkien mitoituksia ja värejä koskevia teknisiä määräyksiä.
Nyt tehtävällä päivityksellä määräyksen liitteitä on tarkoitus tarkentaa tieliikenteen liikenteenohjaslaitteiden osalta teknisillä yksityiskohdilla ja täydennyksillä, joita kuvataan tarkemmin perustelumuistion yksityiskohtaisissa perusteluissa. Tämän lisäksi määräyksen otsikkoa selvennetään, jotta se kuvaisi paremmin määräyksen soveltamisalaa, määräyksen sisältäessä nykyisin tieliikenteen ohjauslaitteita koskevien teknisten määräysten ohella myös raitiovaunuliikenteelle tarkoitettuja liikennemerkkejä. Määräystekstiin tehdään lisäksi päivityksiä tieliikenteen liikenteenohjauslaitteita koskevien standardien uusimpien versioiden osalta. Lisäksi määräysluonnoksessa ehdotetaan siirtymäajan soveltamista.
Määräyksen liitteitä tarkennetaan teknisillä yksityiskohdilla ja täydennetään puuttuvilla teknisillä määräyksillä. Tarkennuksia ja täydennyksiä tehdään tieliikenteen ohjauslaitteiden osalta määräyksen liitteisiin 4, 7, 8 ja 9. Huomaathan, että korjausehdotukset esitetään määräyksen liitteissä punaisella värillä ja täydennykset sinisellä värillä.
Raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteiden osalta määräykseen lisätään liitteen 17 lisäksi oma yleinen määräyksensä koskien Liikenne- ja viestintäviraston määräyksellä vahvistettuja muita kuin tieliikennelaissa säädettyjä raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteita. Lisäksi määräyksen liitteeseen 17 esitetään lisättäväksi neljä uutta raitiovaunuliikenteen ohjauslaitetta, joita ovat seislevyä koskeva R30, vaihteen lähestymisen tavoitenopeutta koskeva R31, vaihteen rajamerkkiä (maalaus kiskossa) koskeva R28 ja vaihteen rajamerkkiä (raiteen viereen asennettava paalu) koskeva R29 liikennemerkki. Tämän lisäksi pakollista pysähtymistä koskevan R5 liikennemerkin väritykseen tehdään tarvittava korjaus.
Huomaathan, että kaikki määräyksen alkuperäiset ja tällä hetkellä voimassa olevat liitteet 1-17 löytyvät Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivuilta säädös- ja määräyskokoelmasta. Viimeisimmät muutosehdotukset määräyksen liitteisiin löytyvät kuitenkin tämän lausuntopyynnön ohesta erillisinä liitteinä.
Tavoitteet
Liikennemerkit, liikennevalot ja tiemerkinnät ohjaavat vakiintuneesti liikennettä. Valtakunnallisesti yhdenmukaistetuilla liikenteenohjauslaitteilla arvioidaan olevan yhteys liikenneturvallisuuteen, johon määräyksellä pyritään vaikuttamaan. Määräyksen on myös tarkoitus selkeyttää toimintaympäristöä. Lisäksi esimerkiksi raitiovaunuliikenteen kuljettajien liikkuvuus maan ja eri organisaatioiden välillä helpottuu, kun raitiovaunuliikenteen ohjauslaitteet eivät vaihtelisi kunnista tai toimjoista riippuen, minkä arvioidaan toisaalta myös edistävän liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Liitteet:
Määräysluonnos_liikenteenohjauslaitteet_2024.docx -
LIITE4_C_Kielto-_ja_rajoitusmerkit_MUUTOKSET_2024-06_03.pdf -
LIITE7_F_Opastusmerkit_MUUTOKSET_2024-06_03.pdf -
LIITE8_G_Palvelukohteiden_opastusmerkit_MUUTOKSET_2024-06_03.pdf -
LIITE9_H_Lisäkilvet_MUUTOKSET_2024-06_03.pdf -
LIITE17_R_Raitiotien_liikenteenohjauslaitteet_MUUTOKSET_2024_06_03.pdf -
Aikataulu
Lausuntoaika on kuuden viikon pituinen, joten lausunnot pyydetään antamaan 6.11.2024 mennessä.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan osoitteessa lausuntopalvelu.fi. Lausunnon voi myös toimittaa Liikenne- ja viestintäviraston kirjaamoon kirjaamo(at)traficom.fi tai postitse osoitteeseen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM. Jos lausunto toimitetaan kirjaamoon, lausuntoon pyydetään liittämään asian diaarinumero TRAFICOM/163546/03.04.03.00/2024. Huomaathan, että annetut lausunnot ovat julkisia.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Sami Luoma, sähköposti sami.luoma(at)traficom.fi; puh. 029 5346815
Lakimies Ilona Heiskanen, sähköposti ilona.heiskanen(at)traficom.fi; puh. 029 539 0536
Lakimies Ilona Heiskanen, sähköposti ilona.heiskanen(at)traficom.fi; puh. 029 539 0536
Jakelu:
Espoon kaupunki | ||
Fintraffic Oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin poliisilaitos | ||
Hämeen poliisilaitos | ||
Itä-Suomen poliisilaitos | ||
Itä-Uusimaan poliisilaitos | ||
Kaakkois-Suomen poliisilaitos | ||
Kaupunkiliikenne Oy | ||
Kuntaliitto | ||
Lapin poliisilaitos | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenneturva | ||
Lounais-Suomen poliisilaitos | ||
Länsi-Uudenmaan poliisilaitos | ||
Oulun poliisilaitos | ||
Pohjanmaan poliisilaitos | ||
Poliisihallitus | ||
Sisä-Suomen poliisilaitos | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen raitiotie Oy | ||
Turun kaupunki | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto | ||
Vantaan kaupunki | ||
Väylävirasto |