Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä eduskunnalle toimeentulotuesta annetun lain 7 a §:n muuttamisesta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/23656/2023
Vastausaika on päättynyt: 18.9.2023
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laista toimeentulotuesta annetun lain 7 a§:n muuttamisesta.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan hallituksen tavoitteena on kuroa umpeen kuilua julkisen talouden tulojen ja menojen välillä sekä kääntää Suomen velkaantuminen laskuun. Uskottava talouspolitiikka edellyttää myös suoria säästötoimia. Säästöt pyritään toteuttamaan tavalla, joka huomioi kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tilanteen. Hallitusohjelmassa tavoitellaan muutoksia toimeentulotuen asumismenoja koskeviin säännöksiin. Nyt kyseessä oleva hallituksen esitys on valmisteltu pohjautuen hallitusohjelmakirjauksiin. Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä virkatyönä.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi toimeentulotuesta annettua lakia siten, että tilanteessa, jossa hakijan asumismenot ylittävät tarpeellisen suuruisena pidettävän määrän, hakija ohjattaisiin hakemaan edullisempaa asuntoa laissa säädetyssä määräajassa. Lakiin sisältyy asetuksenantovaltuus, jonka mukaan tarpeellisen suuruisena pidetyistä asumismenoista säädettäisiin tarkemmin asetuksessa. Hakijaa ei ohjattaisi hankkimaan edullisempaa asuntoa ja asumismenot huomioitaisiin täysimääräisinä, jos hakijalla on laissa määritelty erityinen peruste asumiseen nykyisessä asunnossaan. Esityksellä tavoitellaan säästöjä tiukentamalla asumismenojen huomioimiseen liittyvää sääntelyä. Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2024.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi toimeentulotuesta annettua lakia siten, että tilanteessa, jossa hakijan asumismenot ylittävät tarpeellisen suuruisena pidettävän määrän, hakija ohjattaisiin hakemaan edullisempaa asuntoa laissa säädetyssä määräajassa. Lakiin sisältyy asetuksenantovaltuus, jonka mukaan tarpeellisen suuruisena pidetyistä asumismenoista säädettäisiin tarkemmin asetuksessa. Hakijaa ei ohjattaisi hankkimaan edullisempaa asuntoa ja asumismenot huomioitaisiin täysimääräisinä, jos hakijalla on laissa määritelty erityinen peruste asumiseen nykyisessä asunnossaan. Esityksellä tavoitellaan säästöjä tiukentamalla asumismenojen huomioimiseen liittyvää sääntelyä. Esitys liittyy valtion vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2024.
Tavoitteet
Lausuntopalaute otetaan huomioon hallituksen esityksen valmistelussa.
Linkit
Liitteet:
HE - Asumismenot toimeentulotuessa 7 a §.docx - Hallituksen esitys
Asetus toimeentulotuen tarpeellisen suuruisten asumismenojen määrästä 21 8 2023.docx - Asetus
asumismenojen_rajat_2023.pdf - Asetuksen liite
VN0084302_Käännetty esityksen pääasiallinen sisältö ja pykäläesitys 14 8 2023_sv_ff_final.docx - Propositionens huvudsakliga innehåll och paragrafer
Ruotsiksi_VN0084302_Asetus toimeentulotuen tarpeellisen suuruisten asumismenojen määrästä 21 8 2023 _sv.docx - Förordning
godtagbara_boendeutgifter_2023.pdf - Utkast till förordning
Aikataulu
Lausuntoja pyydetään lausuntopalvelu.fi:n kautta 18.9.2023 mennessä
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivuilta. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Ohjeet > Käyttöohjeet. Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected]. Huom! Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Ritva Liukonen [email protected] 02951 63278
Jakelu:
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Etelä-Savon hyvinvointialue | ||
Helsingin kaupungin asunnot oy | ||
Helsingin kaupunki | ||
Hyvil Oy | ||
Hyvinkään kaupunki | ||
Ihmisoikeusliitto | ||
Inarin kunta | ||
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kainuun hyvinvointialue | ||
Kansaneläkelaitos | ||
Kanta-Hämeen hyvinvointialue | ||
Kas-asunnot | ||
Kaustisen kunta | ||
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Keski-Suomen hyvinvointialue | ||
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kymenlaakson hyvinvointialue | ||
Lapin hyvinvointialue | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Loviisan kaupunki - Lovisa stad | ||
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oulun kaupunki | ||
Petäjäveden kunta | ||
Pirkanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue | ||
Pohjois-Savon hyvinvointialue | ||
Päijät-Hämeen hyvinvointialue | ||
Rauman kaupunki | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Satakunnan hyvinvointialue | ||
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry | ||
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen sosiaalioikeudellinen seura | ||
Suomen vuokranantajat ry | ||
Tampereen kaupunki | ||
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos THL | ||
Tornion kaupunki | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Vailla vakinaista asuntoa olevat ry | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vantaa-Keravan hyvinvointialue | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen hyvinvointialue | ||
Vuokralaiset vkl ry | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Y-säätiö |
Asiasanat
toimeentulotuki
vähimmäisturva