Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta

Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain ja valmiuslain muuttamisesta

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/14717/2024

Vastausaika on päättynyt: 26.7.2024

Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi työvoimapalvelujen järjestämisestä annetun lain 83 ja 91 §:n muuttamisesta ja valmiuslain muuttamisesta.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työvoimapalveluiden järjestämisestä annettua lakia (380/2023) ja valmiuslakia (1552/2011). Muutokset koskisivat palkkatuen myöntämistä kunnalle tai kuntayhtymälle. Esityksen mukaan työvoimaviranomainen voisi myöntää palkkatukea kunnalle tai kuntayhtymälle ainoastaan alentuneesti työkykyisen henkilön tai 60 vuotta täyttäneen pitkään työttömänä olleen henkilön palkkaamiseen. Palkkatuen myöntäminen kunnalle tai kuntayhtymälle ammatillisen osaamisen parantamiseen ei olisi enää mahdollista. Esityksessä ehdotetaan kuitenkin, että työvoimaviranomainen voisi myöntää palkkatukea Helsingin kaupungille siltä osin kuin työllistettävä henkilö työllistyisi sellaisiin tehtäviin, joista muualla Suomessa vastaa hyvinvointialue.

Valmiuslakiin tehtäisiin työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirrosta johtuvat viranomaisia ja työvelvollisuusrekisteriä koskevat muutokset.
Tausta
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus uudistaa palkkatukea ja kohdistaa sitä erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Lisäksi hallitusohjelman mukaan työllisyysmäärärahoja alennetaan vuodesta 2024 alkaen ja laaditaan lakimuutokset vuodesta 2025 alkaen siten, että kuntien tehtävät vähenevät säästöä vastaavasti. Hallitusohjelman mukainen tavoiteltu säästön määrä on vuodesta 2025 alkaen 37 miljoonaa euroa vuodessa ja säästö kohdentuisi kuntien peruspalvelujen valtionosuuksiin. 

Valmiuslaissa säädetään eräitä tehtäviä työvoimaviranomaiselle. Valmiuslaissa ei säädetä, mitä työvoimaviranomaisella kyseisessä laissa tarkoitetaan. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirron yhteydessä ei ole todettu, mitä työvoimaviranomaisella tarkoitetaan valmiuslaissa 1.1.2025 alkaen.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti sopeuttaa julkisen talouden menoja. Tämän esityksen tavoitteena on saavuttaa kyseinen 37 miljoonan euron säästö. Lisäksi tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti uudistaa palkkatukea ja kohdistaa sitä erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Esityksen tavoitteena on lisäksi saattaa työvoimaviranomaista koskeva sääntely valmiuslaissa vastaamaan työvoimapalveluiden järjestämisvastuun siirron johdosta viranomaisissa tapahtuneita muutoksia. 

 
Linkit
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan  viimeistään 26.7.2024 Lausuntopalvelu.fi:n kautta.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. 

Lausuntoja voivat antaa myös muut kuin jakelussa mainitut tahot. Kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan Lausuntopalvelussa ja Hankeikkunassa.
Valmistelijat
Lisätietoja asiassa antavat:

Johtava asiantuntija Ville Heinonen, [email protected], 28.6.2024 asti (palkkatuki)
Erityisasiantuntija Riku Hurme, [email protected], 19.7.2024 asti
Erityisasiantuntija Ahti Avikainen, [email protected], 22 - 26.7.2022
Säädösvalmisteluavustaja Jenni Markkanen, [email protected]
Jakelu:
Eduskunnan oikeusasiamies    
Elinkeinoelämän keskusliitto EK    
Etelä-Karjalan hyvinvointialue    
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto    
Etelä-Savon hyvinvointialue    
Etelä-Savon TE-toimisto    
HUS - Helsingin ja uudenmaan hyvinvointialue    
Hämeen TE-toimisto    
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue    
Kaakkois-Suomen TE-toimisto    
Kainuun hyvinvointialue    
Kainuun TE-toimisto    
Kanta-Hämeen hyvinvointialue    
KEHA-keskus    
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Keski-Suomen hyvinvointialue    
Keski-Suomen TE-toimisto    
Keski-Uusimaan hyvinvointialue    
KEVA    
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT    
Kymenlaakson hyvinvointialue    
Lapin hyvinvointialue    
Lapin TE-toimisto    
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue    
Oikeusministeriö    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Pirkanmaan hyvinvointialue    
Pirkanmaan TE-toimisto    
Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjanmaan TE-toimisto    
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue    
Pohjois-Karjalan TE-toimisto    
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto    
Pohjois-Savon hyvinvointialue    
Pohjois-Savon TE-toimisto    
Puolustusministeriö    
Päijät-Hämeen hyvinvointialue    
Satakunnan hyvinvointialue    
Satakunnan TE-toimisto    
Sisäministeriö    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry    
STTK ry    
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry    
Suomen Kuntaliitto    
Suomen Yrittäjät ry    
Tasavallan presidentin kanslia    
Tietosuojavaltuutettu    
Työ- ja elinkeinohallinnon valtakunnallinen yhdistys THHL ry    
Työttömien keskusjärjestö ry    
Uudenmaan TE-toimisto    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtioneuvoston oikeuskansleri    
Valtiovarainministeriö    
Vammaisfoorumi    
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue    
Varsinais-Suomen hyvinvointialue    
Varsinais-Suomen TE-toimisto    
Yhdenvertaisuusvaltuutettu    
Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet AMS    
Ålands landskapsregering