Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/26458/2023
Vastausaika on päättynyt: 1.11.2024
Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi. Esityksellä luotaisiin mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä sekä annettaisiin kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.
Tausta
Esitysluonnos liittyy pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman kokonaisuuteen Kasvun kaava. Hallituksen ohjelman mukaisesti esitysluonnoksen tavoitteena on luoda mikroliikkumista (muun muassa sähköpotkulaudat) ohjaavaa lainsäädäntöä sekä antaa kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Lisäksi hallitusohjelman mukaan hallitus asettaa liikenneturvallisuuden parantamisen tavoitteeksi, ettei Suomessa tapahdu liikennekuolemia vuonna 2050. Esityksen pääasiallisena tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta.
Maaliskuussa 2022 hyväksytyssä, vuosille 2022–2026 annetussa liikenneturvallisuusstrategiassa on tunnistettu, että uudet liikkumisen muodot lisäävät osaltaan liikenneturvallisuuden haasteita. Liikenneturvallisuusstrategia sisältää useita toimenpiteitä mikroliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Toimenpiteitä ovat muun muassa selvitykset pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajasta sekä kuntien toimivaltuuksista ohjata mikroliikennepalveluita alueillaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö asetti työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä lokakuussa 2023. Työryhmän työn pohjana toimi liikenne- ja viestintäministeriön alkuvuonna 2023 laatima arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista sekä siitä saadut lausunnot.
Maaliskuussa 2022 hyväksytyssä, vuosille 2022–2026 annetussa liikenneturvallisuusstrategiassa on tunnistettu, että uudet liikkumisen muodot lisäävät osaltaan liikenneturvallisuuden haasteita. Liikenneturvallisuusstrategia sisältää useita toimenpiteitä mikroliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Toimenpiteitä ovat muun muassa selvitykset pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajasta sekä kuntien toimivaltuuksista ohjata mikroliikennepalveluita alueillaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö asetti työryhmän valmistelemaan hallituksen esitystä mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä lokakuussa 2023. Työryhmän työn pohjana toimi liikenne- ja viestintäministeriön alkuvuonna 2023 laatima arviomuistio sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehdoista sekä siitä saadut lausunnot.
Tavoitteet
Esitysluonnoksen yleisenä tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen esteettömyyttä. Tavoitteena on varmistaa liikenneturvallisuuden positiivinen kehitys mikroliikkumisen yleistyessä. Tavoitteena on lisätä sääntelyn ennalta estävyyttä siten, että mikroliikenteessä tapahtuvat liikennerikkomukset ja –rikokset sekä niistä aiheutuvat vaaratilanteet vähenisivät.
Liikenteen palveluista annettuun lakiin ehdotettaisiin lisättävän uutta sääntelyä mikroliikenneluvasta ja sen myöntämisestä. Tavoitteena olisi antaa kaupungeille ja kunnille aikaisempaa paremmat työkalut mikroliikkumisen hallintaan.
Tieliikennelakiin ehdotettaisiin myös kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamisen promillerajaa ja sen noudattamisen valvontaa ja seuraamuksia koskevia säännöksiä. Tavoitteena olisi parantaa liikenneturvallisuutta vähentämällä päihtyneenä ajamista ja päihtyneenä ajamisesta aiheutuvia liikenneonnettomuuksia.
Tieliikennelakiin ehdotettaisiin lisättävän uusi kevyiden sähköajoneuvojen ohjaamiseen tarkoitettu liikennemerkki ja tiemerkintä. Tavoitteena olisi parantaa kaupunkien ja kuntien keinoja mikroliikenteen liikenteenohjauksessa.
Ajoneuvolain soveltamisalaa ehdotettaisiin muutettavaksi siten, että jatkossa kevyeksi sähköajoneuvoksi katsottaisiin kaikki sähköajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus on 7–25 kilometriä tunnissa. Tavoitteena olisi, että jatkossa kaikkiin sähköpotkulautamallisiin ajoneuvoihin ja liikkumisvälineisiin sovellettaisiin polkupyöräilijän liikennesääntöjä.
Liikenteen palveluista annettuun lakiin ehdotettaisiin lisättävän uutta sääntelyä mikroliikenneluvasta ja sen myöntämisestä. Tavoitteena olisi antaa kaupungeille ja kunnille aikaisempaa paremmat työkalut mikroliikkumisen hallintaan.
Tieliikennelakiin ehdotettaisiin myös kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamisen promillerajaa ja sen noudattamisen valvontaa ja seuraamuksia koskevia säännöksiä. Tavoitteena olisi parantaa liikenneturvallisuutta vähentämällä päihtyneenä ajamista ja päihtyneenä ajamisesta aiheutuvia liikenneonnettomuuksia.
Tieliikennelakiin ehdotettaisiin lisättävän uusi kevyiden sähköajoneuvojen ohjaamiseen tarkoitettu liikennemerkki ja tiemerkintä. Tavoitteena olisi parantaa kaupunkien ja kuntien keinoja mikroliikenteen liikenteenohjauksessa.
Ajoneuvolain soveltamisalaa ehdotettaisiin muutettavaksi siten, että jatkossa kevyeksi sähköajoneuvoksi katsottaisiin kaikki sähköajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus on 7–25 kilometriä tunnissa. Tavoitteena olisi, että jatkossa kaikkiin sähköpotkulautamallisiin ajoneuvoihin ja liikkumisvälineisiin sovellettaisiin polkupyöräilijän liikennesääntöjä.
Linkit
https://valtioneuvosto.fi/hanke?tunnus=LVM044:00/2023 - Lagstiftningsprojekt i statsrådets tjänst för projektinformation.
Liitteet:
Luonnos_Hallituksen esitys eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi.pdf - Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi
Mikromobilitet_Huvudsakliga innehåll och lagförslagen.pdf - Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslagen
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään perjantaina 1.11.2024.
Vastausohjeet vastaanottajille
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää oikeusministeriötä arvioimaan esitysluonnosta erityisesti perusoikeuksien kannalta.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/26458/2023
Ruotsinkielinen lausuntopyyntö on lisätty lausuntopalveluun 26.9.2024. Ruotsinkielinen käännös esitysluonnoksen pääasiallisesta sisällöstä ja lakiehdotuksista on lisätty lausuntopalveluun 1.10.2024.
En svensk översättning av begäran om utlåtande, propositionsutkastets huvudsakliga innehåll och lagförslagen har lagts till begäran om utlåtande den 26 september 2024 och den 1 oktober 2024.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet.
Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut.
HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa lausuntopalvelu.fi:ssä, lausunto voidaan myös toimittaa sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Lausunnossa pyydetään mainitsemaan asianumero VN/26458/2023
Ruotsinkielinen lausuntopyyntö on lisätty lausuntopalveluun 26.9.2024. Ruotsinkielinen käännös esitysluonnoksen pääasiallisesta sisällöstä ja lakiehdotuksista on lisätty lausuntopalveluun 1.10.2024.
En svensk översättning av begäran om utlåtande, propositionsutkastets huvudsakliga innehåll och lagförslagen har lagts till begäran om utlåtande den 26 september 2024 och den 1 oktober 2024.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat
Erityisasiantuntija Sofia Johansson p. 0295342090, [email protected]
Erityisasiantuntija Juuso Suomento p. 0295342071, [email protected]
Erityisasiantuntija Sofia Johansson p. 0295342090, [email protected]
Erityisasiantuntija Juuso Suomento p. 0295342071, [email protected]
Jakelu:
A-klinikkasäätiö | ||
Arctic Rides Oy | ||
Augment | ||
Autoliitto | ||
Bird | ||
Bird | ||
Bird | ||
Bolt | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Förbundet Finlands Svenska Synskadade rf | ||
Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä | ||
Hop Scooters | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan kaupunki | ||
Invalidiliitto | ||
ITS-Finland ry | ||
Joe Scooters | ||
Joensuun kaupunki | ||
Jyväskylän kaupunki | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kajaanin kaupunki | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kotkan kaupunki | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuopion kaupunki | ||
Kuopion yliopistollinen sairaala | ||
Lahden kaupunki | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lappeenrannan kaupunki | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikenneoikeusyhdistys ry | ||
Liikenneopetus ry | ||
Liikennesuunnittelun seura ry | ||
Liikenneturva | ||
Liikenneturvallisuuden erityisasiantuntijat LIIKO ry | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Liikenteen turvallisuuskouluttajat (LIITU) ry | ||
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys | ||
Lime | ||
Lime Electric Ireland Limited | ||
Lime Electric Ireland Limited | ||
Mikkelin kaupunki | ||
Nordic Carbide Oy | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Onnettomuustietoinstituutti | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulun kaupunki | ||
Oulun yliopistollinen sairaala | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois -Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Poliisihallitus | ||
Porin kaupunki | ||
Pysäköinninvalvonnan neuvottelukunta | ||
Pyöräilykuntien verkosto | ||
Pyöräliitto ry | ||
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy | ||
RideHoop Oy | ||
Rovaniemen kaupunki | ||
Ryde Technology | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Starship | ||
SUN Scooters | ||
SUN Scooters | ||
Suomen Lääkäriliitto ry | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tampereen yliopistollinen sairaala | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos | ||
Tier Mobility Finland Oy | ||
Tier Mobility Finland Oy | ||
Tier Mobility Finland Oy | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Tilastokeskus | ||
Turun kaupunki | ||
Turun yliopistollinen keskussairaala | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan kaupunki | ||
Vammaisfoorumi | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vantaan kaupunki | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Voi Technology Finland Ab | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Asiasanat
liikenneturvallisuus
sähköpotkulauta
mikroliikkuminen