Lausuntopalvelu.fi

Lausuntopalvelu - Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta (nikotiinipussit)

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta (nikotiinipussit)

Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/29848/2024

Vastausaika päättyy: 20.1.2025

Lausuntopyynnön taustatiedot
Lausuntopyynnön kieli:
Johdanto
Sosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoanne hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi tupakkalain muuttamisesta. Esitysluonnoksessa ehdotetaan ns. nikotiinipussien ottamista nykyistä kattavammin tupakkalain piiriin.

Hallituksen esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä. Esitys pohjautuu hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi tupakkalain muuttamisesta (HE 38/2024 vp), joka annettiin 18.4.2024. Mainitussa hallituksen esityksessä ehdotettiin, että nikotiinipusseista ja muista savuttomista nikotiinituotteista olisi kielletty tunnusomaiset tuoksut ja maut lukuun ottamatta mentolin, mintun, teen, inkiväärin, rosmariinin ja puun makuja. Hallituksen esitystä HE 38/2024 vp koskevat asiakirjat ovat saatavissa osoitteessa valtioneuvosto.fi/hankkeet tunnisteella STM029:00/2023.

Eduskunta hyväksyi 9.10.2024 tupakkalain muutoksen siitä annetun sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön (StVM 8/2024 vp) mukaisena (eduskunnan vastaus EV 76/2024 vp). Lain hyväksymisen jälkeen on kuitenkin noussut esiin, että nikotiinipussien makuja koskeva sääntely olisi saattanut suosia yhtä yksittäistä yritystä. Lakimuutoksella halutaan hallitusohjelman mukaisesti turvata reilu ja avoin kilpailu sekä yrittäjien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu, minkä vuoksi hallitus päätyi lokakuussa 2024 siihen, että lakia ei esitetä Tasavallan Presidentin vahvistettavaksi ja hallituksen esityksen valmistelu aloitetaan uudestaan.

Nyt lausuntokierroksella olevassa hallituksen esityksen luonnoksessa ehdotettu sääntely vastaa eduskunnan vastausta EV 76/2024 vp sillä erotuksella, että poikkeus tunnusomaisten tuoksujen tai makujen kiellosta rajattaisiin vain mentolin ja mintun makuihin. Tämän vuoksi lausunnoissa pyydetään ottamaan kantaa ennen kaikkea sallittuja makuja koskevaan sääntelyyn. Muilta osin lausunnoissa voidaan viitata aiemmasta hallituksen esityksen luonnoksesta mahdollisesti annettuihin lausuntoihin.

Esityksessä ehdotetaan, että tupakkalakiin lisättäisiin savuttoman nikotiinituotteen määritelmä, joka kattaisi nikotiinipussit ja niitä läheisesti muistuttavat tuotteet. Kyse on nuuskankaltaisista tuotteista, jotka eivät sisällä tupakkakasvia mutta jotka sisältävät nikotiinia ja jotka vastaavat käyttötarkoitukseltaan ja ulkoasultaan perinteistä suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa.

Hallitusohjelman mukaan nikotiinipusseille säädetään naapurimaissa käytössä olevat nikotiinirajat. Toistaiseksi muista Pohjoismaista kuitenkin vain Islannissa on säädetty nikotiinipussien nikotiinirajasta, joka on 20 milligrammaa nikotiinia grammassa tuotetta. Esityksessä ehdotetaan, että Suomessa savuttomien nikotiinituotteiden nikotiinin enimmäisraja laskettaisiin alle tämän, 16,6 milligrammaan nikotiinia grammassa tuotetta. Näin CLP-asetuksen mukainen akuutin myrkyllisyyden raja (16,7 milligrammaa grammassa tuotetta) ei ylittyisi. Tämä tarkoittaisi, että esimerkiksi 0,7 gramman nikotiinipussissa saisi olla nikotiinia enintään hieman alle 12 milligrammaa.

Savuttomista nikotiinituotteista kiellettäisiin tunnusomaiset tuoksut tai maut lukuun ottamatta mentolin ja mintun makuja. Sallitut maut mainittaisiin laissa nimenomaisesti (niin sanottu positiivilista), jotta sääntely olisi selkeää ja sen soveltaminen ennustettavaa eikä sääntelyä voitaisi kiertää.

Sallittuja makuja rajoittamalla halutaan ehkäistä nikotiinipussien nuorisokäyttöä sekä suojella lapsia ja nuoria tuotteisiin liittyviltä haitoilta. Rajaamalla tunnusomaisia tuoksuja tai makuja koskeva poikkeus mentoliin ja minttuun kielletyiksi tulisivat esimerkiksi makeat karkin, hedelmien ja marjojen maut, joita voidaan pitää erityisesti lapsille kohdennettuina. Merkittävä osa myynnissä olevista nikotiinipusseista on lisäksi sellaisia, että niiden makujen nimet viittaavat mentoliin ja minttuun. Myös Tanskassa on tarkoitus kieltää nikotiinipusseista tunnusomaiset tuoksut tai maut lukuun ottamatta mentolia.

Nikotiinirajaa ei kuitenkaan ehdoteta laskettavaksi tätä alemmaksi eikä kaikkia tunnusomaisia tuoksuja tai makuja ehdoteta kiellettäväksi, jotta hallitusohjelman mukaisesti Suomessa myydyt nikotiinipussit säilyisivät riittävän houkuttelevana vaihtoehtona nuuskalle ja jotta voitaisiin torjua nuuskaan ja nikotiinipusseihin liittyvää harmaata taloutta ja laitonta kauppaa.

Muilta osin savuttomista nikotiinituotteista ehdotetaan säädettäväksi pitkälti vastaavalla tavalla kuin tupakkalaissa säädetään tupakkatuotteista ja nikotiininesteistä. Tuotteiden vähittäismyyntipakkauksiin vaadittaisiin terveysvaroitukset ja pakkausten ulkoasu yhdenmukaistettaisiin. Tuotteiden vähittäismyynti säädettäisiin luvanvaraiseksi ja tukkumyynti ilmoituksenvaraiseksi ja tuotteiden etämyynti kiellettäisiin. Maahantuonnille säädettäisiin muun muassa määrällisiä ja ajallisia rajoituksia. Tuotteista ja niiden myynnistä perittäisiin valvontamaksut. Savuttomien nikotiinituotteiden käyttö kiellettäisiin päiväkotien ja esi- ja perusopetusta, ammatillista koulutusta ja lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisä- ja ulkotiloissa sekä leikkikentillä. Kaikkien tupakan vastikkeiden hallussapito ja maahantuonti kiellettäisiin alle 18-vuotiailta.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun teknisiä määräyksiä koskevan direktiivin mukainen odotusaika on päättynyt. Savuttoman nikotiinituotteen ominaisuuksia ja vähittäismyyntipakkauksia koskevat säännökset tulisivat kuitenkin voimaan vasta myöhemmin. Lisäksi ehdotettuun lakiin sisältyy useita siirtymäsäännöksiä.
Tausta
Viime vuosina markkinoille EU:ssa ja muualla maailmassa on tullut niin sanottuja nikotiinipusseja eli tuotteita, jotka muistuttavat ulkoisesti ja käyttötavaltaan tupakkalain (549/2016) 2 §:n 12 kohdassa tarkoitettua suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa (jäljempänä myös nuuska). Nikotiinipussit sisältävät joko tupakkakasvista uutettua tai synteettisesti valmistettua nikotiinia, selluloosaa ja muita ainesosia, kuten makeutusaineita. Nikotiinipussit eivät sisällä tupakkakasvia.

Suomessa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus (jäljempänä Fimea) luokitteli aiemmin nikotiinipussit lääkevalmisteiksi. Fimea katsoi, että nikotiinipussit täyttävät lääkkeen määritelmän nikotiinin farmakologisen vaikutuksen perusteella. Fimea teki luokittelua lähinnä Tullille annettujen tuotearviolausuntojen muodossa.

Lääkeluokittelusta seurasi, että nikotiinipusseja ei saanut myydä Suomessa ilman lääkelain (395/1987) mukaista myyntilupaa, minkä lisäksi nikotiinipussien maahantuonti oli lääkelain nojalla rajoitettua. Toisin kuin monessa muussa EU-maassa, Suomessa nikotiinipusseja ei siis ollut myynnissä lukuun ottamatta tuotteita, joille oli myönnetty lääkelupa. Tästä huolimatta nikotiinipusseja tuotiin Suomeen matkustajatuontina ja tilaamalla niitä ulkomailta, vaikka tuotteet, joissa on nikotiinia yli 4 milligrammaa, rinnastettiin reseptilääkkeiksi eikä niitä saanut tuoda maahan ilman lääkemääräystä. Fimean aikaisemman linjauksen perusteella Tulli otti haltuunsa tai takavarikoi laittomasti maahantuodut nikotiinipussit ja aloitti tarvittaessa esitutkinnan asiassa.

Fimea tiedotti 4.4.2023 muuttaneensa tulkintaansa nikotiinipusseista ja päätyneensä katsomaan, että nikotiinipussit, joilla ei ole lääkelain mukaista myyntilupaa, eivät kuulu lääkelain soveltamisalaan, ellei niitä nimenomaisesti markkinoida lääkkeelliseen käyttötarkoitukseen tai muuten voida osoittaa, että niitä tyypillisesti käytetään lääkkeen tavoin. Fimean muuttuneen tulkinnan myötä nikotiinipusseihin sovelletaan tupakkalain ja kemikaalilain (599/2013) säännöksiä. Tästä seuraa, että nikotiinipusseja voi tällä hetkellä myydä Suomessa ilman vähittäismyyntilupaa. Lainsäädännöstä ei myöskään johdu suoria rajoja esimerkiksi nikotiinipussien nikotiinipitoisuudelle.

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaan nikotiinipussit otetaan tupakkalain soveltamisalan piiriin ja niiden myynti sallitaan noudattaen niille asetettuja sääntöjä, joilla pyritään ehkäisemään nuorisokäyttöä, harmaatuontia ja laitonta kauppaa sekä torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta. Vähittäismyynti säädetään luvanvaraiseksi, tuotteille säädetään naapurimaissa käytössä olevat nikotiinirajat ja tuotteissa sallitaan vain aikuisille tarkoitetut maut.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteena on suojella erityisesti lapsia ja nuoria nikotiinipussien haittavaikutuksilta. Hallitusohjelman mukaisesti esityksen tavoitteena on ehkäistä nikotiinipussien käyttöä nuorison keskuudessa. Tavoitteena on myös vähentää hengenvaarallisia nikotiinimyrkytyksiä, joita pienille lapsille voi aiheutua, jos nämä pääsevät nielemään tai imeskelemään nikotiinipusseja.

Ehdotetulla sääntelyllä pyritään kuitenkin siihen, että nikotiinipussit säilyisivät riittävän houkuttelevana vaihtoehtona laittomasti markkinoilla olevalle nuuskalle. Esityksellä halutaan myös ehkäistä laittomien nikotiinipussimarkkinoiden syntymistä. Esitykseen sisältyvillä sääntelyratkaisuilla pyritään ehkäisemään harmaata tuontia ja laitonta kauppaa sekä torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta, jota nuuskan tuontiin liittyy ja jota nikotiinipussien tuontiin voisi tulevaisuudessa liittyä, jos sääntely olisi merkittävästi tiukempaa kuin naapurimaissa.

Esityksen tavoitteet ovat osittain ristiriidassa keskenään, sillä nikotiinipussien aseman vakiinnuttaminen Suomen markkinoilla väkisinkin lisää sen todennäköisyyttä, että tuotteista muodostuu lapsille ja nuorille uusi väylä nikotiiniriippuvuuteen ja sitä kautta muiden tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöön. Tätä riskiä voidaan kuitenkin pienentää merkittävästi esimerkiksi rajoittamalla houkuttelevuutta ja saatavuutta.
Liitteet:
Aikataulu
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään maanantaina 20.1.2025.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat antaa lausuntonsa.

Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet ->Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].

Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia, ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä ja hankkeen sivuilla Hankeikkuna-palvelussa. Yksityishenkilöiden lausuntoja ei kuitenkaan automaattisesti julkaista Hankeikkuna-palvelussa. Jos yksityishenkilö haluaa, että hänen lausuntonsa julkaistaan myös Hankeikkunassa, hänen tulee lähettää tästä pyyntö osoitteeseen [email protected] ja mainita pyynnössä hankkeen tunniste STM133:00/2024.
Valmistelijat
Erityisasiantuntija Reetta Honkanen, puhelin 0295 163 684 ja sähköposti [email protected]
Jakelu:
Ahvenanmaan maakunnan hallitus    
Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry    
Auralaki Ky    
British American Tobacco Denmark    
DAT Lääkärit tupakkaa vastaan -verkosto    
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry    
Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto    
Elinkeinoelämän keskusliitto ry    
Espoon seudun ympäristöterveys    
Etelä-Karjalan hyvinvointialue    
Eteläkärjen ympäristöterveys    
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Etelä-Savon hyvinvointialue    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
Filha ry    
Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
Haapaveden kaupungin ympäristöpalvelut Helmi    
Haminan kaupungin ympäristön ja rakentamisen valvonta    
Haypp Group    
Helsingin hyvinvointialue    
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS    
Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut    
Hengitysliitto ry    
High Voltage Group Oy    
Hit Factor / Viestintäilme Oy    
Hyvinkään kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Hämeenlinnan kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Imatran seudun ympäristötoimi    
Imperial Brands Finland Oy    
Inarin ja Utsjoen ympäristösuojelun ja ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue    
Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
Itä-Suomen aluehallintovirasto    
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue    
JIK Peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
JNTL Consumer Health (Finland) Oy    
JNTL Consumer Health (Finland) Oy    
Jyväskylän kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Kainuun hyvinvointialue    
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
Kalajoen kaupungin ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue    
Kanta-Hämeen hyvinvointialue    
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto    
Keski-Savon Ympäristötoimi    
Keski-Suomen hyvinvointialue    
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue    
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus    
Keurusselän ympäristön- ja terveydensuojelutoimisto    
Koillis-Lapin ympäristöterveydenhuolto    
Kotkan ympäristökeskus    
Kouvolan kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Kuopion kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen ympäristöterveydenhuolto    
Kuusamon, Posion ja Taivalkosken ympäristöterveydenhuollon ja ympäristönsuojelun yhteistoiminta-alue    
Kymenlaakson hyvinvointialue    
Lahden kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Lapin aluehallintovirasto    
Lapin hyvinvointialue    
Lappeenrannan seudun ympäristötoimi    
Laukaan ympäristöterveydenhuolto    
Lidl Suomi Kommandiittiyhtiö    
Liedon kunnan ympäristöterveyspalvelut    
Liikennepalvelukauppiaat ry    
Lohjan kaupungin ympäristöterveyspalvelut    
Lounais-Suomen aluehallintovirasto    
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto    
Länsirannikon ympäristöyksikkö    
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue    
Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimea    
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry    
Meri-Lapin ympäristöterveysvalvonta    
Mikkelin Seudun Ympäristöpalvelut    
Myrkytystietokeskus    
Nordic Nicotine Pouches Alliance    
Oikeusministeriö    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Opetushallitus    
Oulun seudun ympäristötoimi -liikelaitos    
Oulunkaaren ympäristöterveysvalvonta    
Peruspalvelukuntayhtymä Kallion ympäristöterveydenhuolto    
Peruspalvelukuntayhtymä Selänteen ympäristöterveydenhuolto    
Philip Morris Finland Oy    
Pietarsaaren kaupungin sosiaali- ja terveysviraston ympäristöterveydenhuolto    
Pirkanmaan hyvinvointialue    
Pirkkalan ympäristöterveydenhuollon valvontayksikkö Pirteva    
Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjoisen Keski-Suomen ympäristötoimi    
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue    
Pohjois-Karjalan Ympäristöterveys    
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue    
Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
Pohjois-Savon hyvinvointialue    
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto    
Porin kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Porvoon kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Pyhäjärviseudun ympäristötoimi    
Päijät-Hämeen hyvinvointialue    
Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ympäristöterveyskeskus    
Päivittäistavarakauppa ry    
Raision kaupungin valvontayksikkö    
Rauman kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Riihimäen seudun terveyskeskuksen kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
R-Kioski Oy    
Rovakaaren ympäristötervedenhuolto    
Salon kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Sastamalan seudun sosiaali- ja terveyspalvelujen ympäristöterveydenhuolto    
Satakunnan hyvinvointialue    
Savuton Suomi 2030 -verkosto    
Seinäjoen alueen ympäristöterveydenhuolto    
Siilinjärven kunnan ympäristöterveyspalvelut    
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira    
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry    
Strengbergs Habit Factory Ab Oy    
Suomen ASH ry    
Suomen kuntaliitto    
Suomen Lääkäriliitto — Finlands Läkarförbund ry    
Suomen Sydänliitto ry    
Suomen Syöpäyhdistys ry    
Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry    
Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
Syöpäjärjestöt    
Tampereen kaupungin ympäristöterveys    
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL    
Tervon kunnan ympäristöterveyspalvelut    
Tulli    
Tunturi-Lapin ympäristöterveydenhuolto    
Tupakkateollisuusliitto ry    
Turun kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Uudenkaupungin kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Vaasan ja Laihian ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alue    
Valo SWE Oy    
Valtiovarainministeriö    
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue    
Vantaan kaupungin ympäristöterveydenhuolto    
Vapers Finland ry    
Varsinais-Suomen hyvinvointialue    
Wellgio Medical Oy Ltd    
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän ympäristöterveydenhuolto    
Ympäristöministeriö    
Asiasanat

tupakka

nikotiini

harmaa talous

kansanterveys

tobak

nikotin

folkhälsa

grå ekonomi

nikotiinipussi

nikotinpåsar